Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
aqi

aqi

18-12-2008 om 13:54

Geld 'lenen'

Hallo allemaal,
Mijn oudste zoon (15) blijkt soms geld weg te nemen van ons. Toen we hierachter kwamen hebben hierover al een gesprek gehad, waarin hij beterschap beloofde. Maar nu blijkt dat hij met de pinpas van mijn jongste zoon naar de AH en de McD was geweest.
Hij verkeert op school in een vriendenomgeving waar veel geld is: lunch wordt gekocht, niet meegenomen en elke pauze gaan hij en zijn vrienden naar de bakker, McD, supermarkt en er wordt volop gekocht en (soms)gestolen. Dat laatste niet meer, zo heeft hij mij verzekerd. Maar hij geeft ook aan dat hij het erg moeilijk vindt dat hij niet, net als zijn vrienden, van alles kan kopen. Buiten het feit dat ik het onzin vindt dat hij zijn lunch gaat kopen (we hebben prima brood, lekker beleg en genoeg lekkers voor tussendoor), heb ik het geld er ook niet voor. Hoe moet ik dit oplossen? Hij krijgt 20 euro zakgeld per maand en heeft een tijdje een bijbaantje gehad, maar gezien zijn schoolresultaten heeft hij dat moeten opzeggen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, groeten, Aqi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

18-12-2008 om 14:34

Tuurlijk wel ria

Ria:
"Ik vraag me altijd af of een puber nu de hele dag bezig is met school en huiswerk, zoveel dat er geen bijbaantje af kan. Ik geloof niet dat een bijbaantje het schoolwerk zo in de weg kan zitten."
Ik geloof dat wel. Dat baantje kost namelijk tijd en energie.

aqi

aqi

18-12-2008 om 16:26 Topicstarter

Geld 'lenen' en baantje

Huiswerk neemt in de 3e klas behoorlijk wat tijd in beslag, daarnaast beoefent hij 2 sporten. Dit doet hij liever dan dat hij achter de computer zit of TV kijkt. En daar zijn wij als ouders het geheel mee eens.
De discussie gaat nu meer richting 'wel of geen baan' maar de vraag was meer 'hoe moet ik omgaan met het koop/steelgedrag van mijn kind'. Want ook al zou ik pakken met geld hebben, dan nog vind ik dat hij verantwoord moet leren omgaan met geld en niet alleen maar kijken wat zijn rijke vrienden kunnen/willen kopen en dat navolgen.

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2008 om 18:35

Zijn probleem

is dus schijn/blijkbaar, dat hij erg graag wil doen/kunnen wat zijn vrienden ook doen/kunnen. Waarom is dat? Heb je hem dat al eens gevraagd?

Tirza

Tinus_p

Tinus_p

18-12-2008 om 20:22

Ria

Ria:
'Volgens mij zijn die pubers heel wat uren in de dag bezig met volstrekt nutteloze zaken die ze zouden kunnen besteden aan huiswerk."
Dat heet ontspannen en is extreem belangrijk, tenzij je voor je 18e al een burnout wil hebben.

Tirza G.

Tirza G.

18-12-2008 om 21:44

Kijk

Tinus, that's my man. Díe snapt tenminste hoe zwaar het puberleven is. Je hersenen groeien als je niets doet, niet als je bezig bent

Tirza

Merel Jansen

Merel Jansen

18-12-2008 om 23:35

Leren

Hoi,

Ik zou in ieder geval zorgen dat hij niet meer zomaar aan het geld van iemand anders kan komen. Ik weet niet of er geld voor het grijpen ligt, maar dat dus niet te makkelijk laten slingeren (hoe naar dat ook is) en heel duidelijk aangeven dat er niet gestolen mag worden (waarom noem je het eigenlijk 'lenen' als hij het ongevraagd wegneemt??) Verder moet hij inderdaad leren dat hij niet alles kan kopen wat een ander wel kan kopen. Mijn kinderen zitten op een school met heel veel welgestelde leerlingen en zal ook moeten leren dat daar verschillen in zijn. Het ene kind gaat álle schoolvakanties naar een buitenlandse bestemming met pa en ma en andere kinderen, waaronder zij gaan hooguit een keer per jaar. Ook hier geen schoollunch maar gewoon brood mee. Een keer in de week mag ze een schoollunch kopen. Het is jammer voor hem maar iets wat hij toch moet leren in het leven. Er is verschil. Ook ik kijk wel eens knarsetandens naar anderen die dingen hebben of kunnen doen omdat ze geld zat hebben. Tja jammer, maar dan ga ik niet stelen...

Merel

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2008 om 00:28

Toch schoolrestultaten

Je wilt de discussie gescheiden houden van zijn schoolresultaten, maar zijn de resultaten echt verbeterd sinds hij zijn baan opgezegd heeft?
Mijn dochter is 17. Op die leeftijd is 15 een stuk jonger dan 17 en mijn dochter zit al op het beroepsonderwijs, maar zij gaat bijna iedere week met meisjes van haar stageplaats naar een plaatselijke bakker om daar bij een tafeltje wat lekkers te nuttigen. Ik heb daar geen moeite mee omdat ze er zelf voor gewerkt heeft. Ze heeft een poosje 2 banen gehad, dat was toch niet wat ze wilde en nu werkt ze alleen nog maar op zondag. Ze wordt er niet echt rijk van, maar ze krijgt er geld voor en over dat geld mag ze zelf beslissen wat ze ermee doet.
Het is natuurlijk goed om je kind aan te leren om niet boven zijn stand te leven. Dat is wat je zoon doet. Hij moet het doen met wat hij heeft. Als jullie niet willen dat hij werkt zou ik zijn zakgeld met 5 euro verhogen en toestemming geven om daarvan 1 keer per maand met die andere jongens mee te gaan voor een gekochte lunch. Als hij dan nog geld van jullie 'leent' zou ik hem toch maar via zijn sport aanpakken. Als hij geld steelt, laten we het toch maar noemen zoals het is, steelt hij van zijn eigen sportcontributie. Geen contributie... geen sport.

Een beetje mee eens

ik ben het toch wel gedeeltelijk met kaaskopje eens. om de 'waarde' van geld in te kunnen schatten is het wel van belang dat je enig idee hebt hoe 'lastig' je het verwerft. met een baantje (al is het maar van 2 uur in de week, desnoods in je eigen huis) met 'normale' tienerlonen krijgt een puber in ieder geval inzicht in hoe veel je moet doen om een X-bedrag te verdienen. pubers hebben daar soms geen idee van. (hier hadden we er ook 1 die erg 'makkelijk' dacht over toch wel hoge bedragen) pas als ze werken en daar best veel voor moeten doen om een tientje te verdienen en van andere pubers (van dezelfde leeftijd) horen dat dat normale lonen zijn krijgen ze daar écht inzicht in. natuurlijk zijn er wel pubers die het zo ook wel geloven/inzien. maar soms is ervaring de beste leermeester. en zeker als je er dus nogal 'makkelijk' mee omgaat.
met die insteek zou ik toch proberen om geld lenende puber ergens in een klein baantje te krijgen. dan ziet hij dat dat broodje als lunch toch écht 2 uur werken kost en komen dingen in een ander perspectief.
en dat een puber in de 3de écht geen tijd meer over heeft om ernaast te werken geloof ik ook niet. en ik heb ook een puber in de 3de die en een sport heeft én ook nog fanatiek muziek maakt én nog tijd heeft om te werken en ook nog om te hangen (ontspannen) en zelfs nog tijd heeft voor sociale contacten. dus enigzins idee daarvan heb ik wel. maar dat zal wel net zoiets zijn als toen ik studeerde.....toen waren er ook zat studenten die op de centen van hun ouders teerden omdat ze écht, echt geen tijd hadden voor een bijbaantje naast hun studie terwijl de andere helft van de studenten gewoon hun eigen centen verdienden ernaast.
't is ook een kwestie van waar je mee omgaat wordt je door besmet. als jouw vrienden niet werken omdat ze genoeg geld van thuis krijgen en daarbij vertellen dat het niet kán naast hun huiswerk denk je al gauw dat je dat zelf dus ook niet kan.
groeten albana

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2008 om 16:28

Eens met kaaskopje

Hij leent niet, hij steelt. En hij kent de waarde van geld niet. Werken met je d*nder en dan ontdekken dat dat suffe broodje kaas uit de o zo leuke lunchroom gewoon 1 uur werken betekent.
Hij lijkt geld te zien als een ding, als je het nodig hebt pak je het gewoon, of dat nou van jezelf is of niet. Ja hallo, het is geen fles shampoo. Hij moet leren dat geld er niet zómaar is en komt (net zoals die shampoo trouwens). Daar moet je wat voor dóen. En ja, die jongens die veel geld te verteren hebben, moeten er ook wat voor doen. Die moeten misschien wel met vreselijke ouders samenleven, weet jij veel.
Er zullen altijd mensen zijn die meer geld hebben dan jij. Er zullen altijd kinderen zijn die later naar bed mogen dan jij. Er zullen altijd.........vul maar in. En eerlijk gezegd vind ik dat-ie dat al wel een kléin beetje had mogen en kunnen weten.

Tirza

Roos

Roos

19-12-2008 om 22:54

Erg

Ik snap niet zo goed waarom je het lenen noemt, ook al staat het tussen aanhalingstekens. Hij heeft geld van jullie en van zijn broer gestolen. Dit zou ik erg hoog opnemen. Ik lees alleen nog maar dat jullie met hem een gesprek hebben gehad over het stelen van jullie geld. Wat hebben jullie er verder mee gedaan?
Roos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.