Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Gezondheidsonderzoek 2e klas VO

Hallo,

Vandaag viel de brief van de jeugd-gezondheidszorg op de mat: een uitnodiging voor gezondheidsonderzoek (online vragenlijst en gesprek met jeugdverpleegkundige op school).
En ik wil eigenlijk niet dat dochter daar aan meedoet. Dochter trouwens ook niet.

Er is niks aan de hand met haar of ons, maar ik het twijfels bij de privacy-bewaking van de verkregen informatie. Daarnaast is het een momentopname én gezien de ervaringen bij hete consultatiebureau, ben ik helemaal klaar met dit soort dingen. Mijn dochter heeft ook geen zin om "al je vragen en die van je ouders openlijk te bespreken met de verpleegkundige").
Enfin bij bezwaar tegen het onderzoek moet je binnen 2 weken het per telefoon of email doorgeven. Heeft iemand hier ervaring mee? En maakt het uit wat je dan in zo'n mail zet qua motivatie of geef je alleen door dat je/kind niet meewerkt?

groet,
Hooiberg

Hier

Zat er een brief van ons in de agenda van zoon met de kale mededeling dat we geen toestemming geven voor deelname aan dat onderzoek. Die heeft-ie laten zien en dat was het. Geloof dat hij gewoon vrij kreeg. Of misschien heeft-ie ergens huiswerk gemaakt, dat weet ik niet meer. Heb er nooit meer iets over gehoord.

Ik zou geen argumentatie erbij zetten, waarom zou je. Kan voor ruis zorgen en geeft alleen maar stof tot discussie. De mededeling dat je als ouder geen toestemming geeft, is alles wat ze nodig hebben.

Pirata

Pirata

02-02-2018 om 10:38

gebeld

Ik heb zelf mijn groep-7 leerling afgemeld via de telefoon.
Ze vroegen helemaal niks. En anders had ik gezegd dat ik echt niet van plan was hem en mij aan die belachelijke vragen bloot te stellen. "Heeft uw kind een hobby, drinkt ie alcohol". "Gut wat is ie dun, eet ie wel"

@Emma

@Emma

02-02-2018 om 10:42

Gewoon

Gewoon melden dat je geen toestemming geeft. Ze hebben niets met jouw situatie te maken. Begin dan ook niet met beargumenteren hoe belachelijk je ze wel niet vindt. Daar heb je tenslotte ook niks mee te maken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-02-2018 om 10:49

Gewoon afmelden

Gewoon afmelden bij de ggd en voor de zekerheid een briefje bij kind in tas/agenda stoppen. En kind instrueren dat het niet meedoet.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-02-2018 om 11:51

Verhuizen

Mijn oudste is de GGD gewoon kwijtgeraakt toen we verhuisden. Ze heeft dus nooit een oproep gekregen voor het onderzoek in de tweede. Ik vond dat eigenlijk wel jammer, want we hebben een tijdje met het plan gelopen haar groei te laten onderzoeken. Gelukkig ging het wel goed met de oproepen voor de vaccinaties.

Lou

Lou

02-02-2018 om 12:09

Mail en papier

Ik heb een mail gestuurd en die op papier meegegeven aan dochter. Of dat laatste nodig was weet ik niet zeker, maar voor haar was het fijn om iets te kunnen laten zien voor als het lastig zou worden om nee te zeggen.

angel3

angel3

02-02-2018 om 17:26

Mail

Hier was het onder schooltijd op een andere locatie. Kind kent weg naar school maar verder heg noch steg. Los daarvan: ik heb gemaild: pietje komt niet.
Zonder uitleg.
Nooit meer wat van gehoord.

40er

40er

02-02-2018 om 17:47

Afmelden

Ook gedaan, geen probleem. Kind had ook een briefje in zijn agenda en hij wist dat hij niet hoefde.
Groep 7 ook gedaan, toen werden we nog wel gebeld over dat het zo belangrijk was ed.

Wie weet eigenlijk tot welke leeftijd dat gaat? Kunnen we nog een keer een oproep verwachten?

Half a twin

Half a twin

02-02-2018 om 18:10

sociaal wenselijk laten invullen of een puinhoop er van maken.

Kind wilde geen uitzondering zijn. Heb toen, wetend wat voor soort vragen er kwamen, alles met haar doorgenomen. Antwoorden die sociaal wenselijk waren laten invullen. Kind kreeg wel een gesprek daarna. Wederom sociaal wenselijk gekletst.
Jongens uit haar klas hadden alles ingevuld zoals het niet gewenst was. Alsof ze iedere dag een krat bier leegdronken en 3 lijntjes snoven terwijl ze onveilige sex hadden en die hebben er niks meer van gehoord.
Laatste optie is denk ik de beste daarvan is overduidelijk de bruikbaarheid voor de langjarig gemiddelden 0.

Hier

Wij doen al jaren niet meer mee met deze onderzoeken. Gewoon zonder uitleg altijd afgemeld. Wel even je kind duidelijk instueren dat er op school ook geen vragenlijsten ingevuld hoeven te worden. Dat deden ze bij ons in de les.

Triva

Triva

03-02-2018 om 16:52

halfatwin

'Jongens uit haar klas hadden alles ingevuld zoals het niet gewenst was. Alsof ze iedere dag een krat bier leegdronken en 3 lijntjes snoven terwijl ze onveilige sex hadden en die hebben er niks meer van gehoord.
Laatste optie is denk ik de beste daarvan is overduidelijk de bruikbaarheid voor de langjarig gemiddelden 0.'

Ten eerste is dat cool om te zeggen en weet niemand wat ze precies hebben ingevuld en juist het feit dat ze NIET zijn opgeroepen bewijst voor mij dat ze die formulieren gewoon aan de kant hebben gelegd ipv dat ze die in de gemiddelden hebben verwerkt. Bijzonder overigens dat je dochter iets heeft ingevuld waardoor ze toch moest langs komen terwijl jullie geoefend hebben.

Half a twin

Half a twin

03-02-2018 om 17:01

veiligste optie

Is dat formulier onbruikbaar maken door rare dingen in te vullen dan gaan die formulieren aan dat kant en gast niemand met je gegevens aan de haal.
Dochter gaat in een andere provincie naar school ze kenden haar nog niet misschien dat ze daarom moest komen.

hooiberg

hooiberg

06-02-2018 om 16:48 Topicstarter

Bedankt!

Beste allemaal,

Excuses voor de late reactie (de griep is hier ook aangekomen...). Ik maak inderdaad gewoon een mail en geef een kopie daarvan aan dochter mee. Al een aantal jaar geleden hebben we bezwaar gemaakt tegen opname van de gegevens in het digitale dossier en zo'n gezondheidsonderzoek (met een voorbeeldbrief van iemand hier op ouders.nl, en daar ga ik ook nog even naar verwijzen.

Nogmaals bedankt!
groeten,
hooiberg

hooiberg

hooiberg

06-02-2018 om 16:50 Topicstarter

en 40-er... (wanneer deze onderzoeken)

Ik zie net dat je vraagt tot welke leeftijd dat gaat. Precies weet ik het niet, maar in ieder geval rond de 13/14 jaar (tweede klas VO) en in de 4e klas van het VO. Althans; hier in Utrecht.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

03-07-2018 om 15:44

Vragenlijsten en toestemming

Beste forummers,

Zojuist heb ik een artikel gepubliceerd waarin we haarfijn uitleggen hoe het nou precies zit met die vragenlijsten, in het licht van de nieuwe AVG.

Conclusie: de meeste GGD'en doen het fout. Omdat ze alleen maar gelegenheid geven tot 'bezwaar maken' (oftewel: wie zwijgt stemt toe). We hebben het gecheckt bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en die bevestigde wat wij al vermoedden, namelijk dat je als ouders expliciet toestemming moeten geven.

Zie:
https://www.ouders.nl/artikelen/kinderen-en-de-avg-jeugdgezondheidszorg

Henk Boeke
Redactie Ouders Online

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.