Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
mams1

mams1

15-06-2015 om 11:37

"hebben met...."

Of verkering hebben, zoals het genoemd werd toen ik jong(er) was.
Ok , dit gaat eigenlijk nergens over, maar het houdt me wel bezig. Ik zou het leuk vinden om mijn bijna 16 jarige dochter eens verliefd te zien, zich te verliezen in iemand. Ze vindt de meeste jongens prettiger in de omgang dan meisjes. Ze vertelt daar over en ik heb er ook al enkele ontmoet, maar nooit de indruk gekregen dat ze daar verdere interesse in had. ( wel dat ze het niet leuk vindt dat ze afstand moet houden als iemand bovenmatig interesse in haar toont, dan niet meer normaal met iemand om kunt gaan) Ik vraag me wel eens af of ze bewust de boot af houdt door mijn opvattingen. Ik heb haar meegegeven dat ze niet als maagd het huwelijk in hoeft, maar ook niet een reputatie als gebruiksvoorwerp hoeft te krijgen. Dat ze oprecht moet zijn, respectvol om moet gaan met haar lichaam en de gevoelens van een ander. Een tijd geleden vertelde ze me dat ze begreep wat ik daarmee bedoeld had. Doordat ze veel tussen de jongens zit, hoorde ze hoe haar beste vriendin beschreven werd als slet, omdat ze van de ene naar de andere jongen fladderde. Dit zal haar dus zeker niet gebeuren, maar ik vraag me af ze nu niet een beetje te voorzichtig wordt? Dit weekend kwam er een ons in naam al bekende jongen kort over de drempel toen dochter voor het uitgaan nog snel wat op moest halen. Wat een leuke knul!, maar aan dochter merken we, behalve dat ze blijkbaar regelmatig wat te bepraten hebben, niets....( hoewel mijn man een blik bij onze dochter gezien meende te hebben of hij onze goedkeuring weg kon dragen) Ik heb natuurlijk geen idee wat er buiten de deur en via mobiel ed. gebeurt, maar kan een puber verliefdheid verbergen of merk je dat echt wel?

mijk

mijk

15-06-2015 om 11:40

En hoe is

De aandacht voor meisjes? Dat kan natuurlijk ook nog....... Ik ken je dochter niet maar je aandacht is indit bericht zo helemaal op jongens gericht. En er zijn meiden genoeg die nmeer in de dames geinteresseerd zijn.

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 11:52

Ze is 16

Hoewel de media het beeld geven dat alle 16 jarigen zich uitvoerig bezighouden met verkering en dergelijke is dat in de praktijk helemaal niet zo. Er zijn genoeg 16 jarigen die nog geen behoefte hebben aan verkering of daar nog niet zo mee bezig zijn. Sommige mensen zijn nu eenmaal laatbloeiers en bovendien gaat iedereen anders om met relaties.
En ik snap goed dat ze voorzichtig is, reputatie is heel belangrijk op die leeftijd.
Maar bovenal is ze er misschien gewoon nog niet zo mee bezig. Wie weet krijgt ze wat met deze jongen. Misschien ook niet. Maakt het wat uit? Ze is 16. Ze heeft nog alle tijd om zich daar op te richten.
Ik zou veel liever een 16 jarige hebben die zich richt op school , hobby's en gewone vriendschappen dan een die zich bezighoudt met verliefdheden.

mams1

mams1

15-06-2015 om 11:55

ooh zeker

Die optie staat ook zeker open. Ze heeft vrienden die uit de kast zijn of de deur op een kier gezet hebben. Ik houd mijn kinderen voor dat deze leeftijd een periode van ontdekken is en je jezelf ( tenzij je open staat voor een relatie) geen stempeltje hoeft te geven. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg geweest ben dat we daarvoor open staan. In de voorlichtingsmomenten heb ik ook altijd aangegeven dat waar je hij/jongen ook zij/meisje kan bedoelen. ( Al lees ik in een ander draadje dat de drempel dan nog hoog kan zijn.) Mijn gevoel zegt me echter dat ze zal beginnen met een hetero relatie.

dubbeltje

dubbeltje

15-06-2015 om 11:56

pffff

mams een, je zit er een beetje te veel bovenop, denk ik. Het zou me niets verbazen als jouw dochter dit haarfijn aanvoelt en inderdaad probeert je buiten dingen te houden. Want hoe gretiger jij bent naar informatie, hoe meer zij haar best zal gaan doen om je erbuiten te houden...

Ik dacht er overigens ook zo over en nu heeft mijn zoon dikke verkering. Geloof mij maar, daar zitten ook weer vette nadelen aan...

mijn zoon valt trouwens inderdaad op jongens en de opmerking van Mijk is er een naar mijn hart. Had je er al eens bij stil gestaan dat dat zo maar kan?

mams1

mams1

15-06-2015 om 11:57

jaina

Ik grap wel eens tegen haar dat ik blij ben dat ze nog geen verkering heeft, want dan bleef er naast alle sociale bezigheden nog minder tijd over voor school

Katniss

Katniss

15-06-2015 om 11:57

Wat een bijzondere wens

Mijn dochter is ook 16 en gaat alleen met jongens om als dat voor school moet. Ik heb haar ook nog nooit betrapt op een verliefdheid. En ik vind dat eigenlijk wel fijn. Liever zo dan dat je er een hebt die met 14 al van alles met jongens doet. Ik kan het niet eens een laatbloeier noemen. Zelf zat ik ook al in de vijfde toen ik mijn eerste vriendje kreeg (ruim 16 dus), maar ik ken zat mensen die pas na de middelbare met verkering begonnen.

iedereen is anders

de een is vanaf het eerste moment van een opbloeiende verliefdheid zeer mededeelzaam, de ander houdt dat meer voor zich en praat er pas over als ze het helderder heeft. Heb geduld, Het komt vanzelf.

Eigen tempo

Mams, ik vind ook wel dat je er nogal bovenop zit. Het gedrag van je dochter wordt echt met een loep bekeken, zo lijkt het wel: Je mag geen slet zijn, maar op je 16e moet je blijkbaar toch onderhand eens verliefd zijn?? Het zou me, net als dubbeltje, niet verbazen dat jouw dochter je niet alles vertelt.
Om op je vraag terug te komen: ja, je puber kan verliefdheid verbergen. Mijn moeder had een (vond ik) veel te grote belangstelling voor mijn liefdesleven. Als reactie schermde ik al mijn bezigheden en gevoelens op dat terrein voor haar af.
Ik merk dat jouw berichtje bij mij weer echt die irritatie in herinnering brengt die mij als puber bekroop als mijn moeder me met zo'n 'En?? En??'-blik aankeek. Of van die zogenaamd leuke grapjes maakte

Lááát je dochter toch! Ze heeft haar eigen tempo.

dille

dille

15-06-2015 om 12:46

hier

Hier een dochter van bijna 16 die met meisjes maar ook met jongens om gaat. Ze is ook wel close met een jongen maar meer omdat ze het goed met elkaar kunnen vinden. Hij heeft in de tussentijd ook wel eens een vriendin gehad. Ik merk niets verliefds aan hen, just friends. Dus dat kan ook gewoon op die leeftijd. De vriend van oudste dochter heeft ook een beste vrouwelijke vriendin die hij al een lange tijd kent.
Dus laat gaan, laat gaan. Waarschuwen is prima, ik denk niet dat het je dochter belemmert, ik denk eerder dat ze nog niet iemand heeft ontmoet voor wie ze meer voelt. Dat kan toch ook?

brrr

Niet zo erg als ouders die vinden dat het wel eens tijd wordt voor verkering. Ik zou spontaan helemaal nooit meer wat vertellen of laten merken.

Jaina

Jaina

15-06-2015 om 13:05

Dat ook

16 jarigen vertellen natuurlijk ook lang niet alles. Misschien heeft ze al wel verkering (gehad) maar gewoon geen zin om dat te vertellen. Sommige tieners zijn vrij gesloten. Dat was ik ook.

mams1

mams1

15-06-2015 om 13:31

er bovenop zitten

Ik hoop dat ik dat niet doe, heb het er alleen met mijn man over. Mijn dochter is verder bij vlagen zeer mededeelzaam, dus "uithoren" is niet nodig en ik wil ook niet alles van haar weten. ( Dat hoeft ze ook niet te vertellen, want ik ben zelf jong geweest) Zie het als het kunnen genieten van het eerste lachje of de stapjes van een baby. Ik kan me mijn eerste verliefdheid nog heel goed herinneren ( mijn huidige man) en het lijkt me zo bijzonder om dat bij je eigen kind te zien. Zoals ik in mijn opening aangaf, gaat het eigenlijk nergens over, is ook geen probleem.
Mijn man herkent dit omgaan met het andere geslacht trouwens ook niet... , maar we vinden dit wel volledig bij haar passen.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-06-2015 om 17:48

Probeer jezelf af te remmen

Bij mijn oudste dochter was ik ook nieuwsgierig naar volgende fases. Ik vond het allemaal reuze interessant om te zien. Bij de tweede dochter was die haast er niet meer. Waarom ook? Het gebeurt toch heus wel, maar op de tijd dat je kind eraan toe is.

Mijn oudste dochter had al 'verkering' in groep 5. Wat een mazzel dat dat over is gegaan! Daarna is ze eigenlijk nooit meer zo bezig geweest met jongens. Ik begon me zelfs af te vragen of ze daar ook helemaal niet in geïnteresseerd was. Voor mij onbelangrijk, maar in het kader van mijn nieuwsgierigheid had ik het bijna met haar besproken. Dat heb ik niet gedaan. Ik heb wel laten merken dat het voor mij niet uitmaakt. Rond haar twintigste heb ik wel eens met haar gesproken over het fenomeen verkering. Hoe ze dat zag, of ze daar nog helemaal geen interesse in had. Nou nee... Niet heel lang daarna kwam ze opeens naar me toe "je vroeg een tijdje geleden toch hoe dat zat? Nou... nu wel!~" Die verkering is uitgegaan. Na een jaar had ze weer verkering en daar woont ze inmiddels mee samen. Ze is 24.

Mijn andere dochter is al vanaf haar 16de met jongens in de weer. Tegenwoordig wordt het vooral afgedaan als 'niks serieus hoor'. Een heel ander type meisje. Ik heb met beide 'manieren' geen moeite. Als ouder kun je niet veel anders dan toekijken en klaarzitten als er gepraat moet worden.

Krullevaar

Krullevaar

15-06-2015 om 20:34

Let it goooo

Laat het los. Ik stel me hier zo'n moeder bij voor die (later) ook alle ins en outs van dochters seksleven wil weten. Brrr...

Als het komt, komt het. En nog mooier: zal ze het zelf melden.

Yura

Yura

17-06-2015 om 14:06

Hier ook rustig

Ook onze dochter (4 VWO) en zoon (5VWO) hebben totaal geen interesse in het andere geslacht op die manier. Hun vrienden en vriendinnen trouwens ook allemaal niet. Toevallig ving ik laatst op dat een meisje uit zoons vriendenkring sinds kort "verkering" heeft (tegenwoordig heet dat "een relatie"), nou dat is echt de eerste.

dubbeltje

dubbeltje

18-06-2015 om 12:41

toch, school nivo....

Ik heb best vaak de indruk dat hoe lager het schoolnivo hoe meer men al bezig is met relaties en zo. Dat leerlingen op vwo/havo lang niet zo vlot zijn op dat gebied dan lagere nivo's scholen...
Hoe zien jullie dat?

Hadewich

Hadewich

18-06-2015 om 12:44

Nou...

Hier vwo, en er zijn toch wel veel leerlingen die regelmatig verkering hebben, zo vanaf de tweede klas ongeveer. Volgens mij maakt het schoolniveau weinig uit. Ik ken ook wel aardig wat vmbo'ers die nog nooit verkering hebben gehad.

koester het

Want zo leuk is het niet als de eerste echte verkering van je dochter uit gaat na bijna een jaar.. ( 16 jr) Een gebroken hart hoor. Echt echt heel zielig..Zoveel verdriet bij je kind is niet leuk. Veel toestanden daar weer mee. Hoe kikker je je kind op. Want dan vinden wij wel dat ze nog een heel leven voor zich heeft maar op dit moment was hij haar leven..
Vlak voor haar examens (wat een timing) maakte hij het uit. Ze zag het niet aankomen.
Ik heb dus een dochter die er wel vlot bij is.. En ik vind er geen barst aan. Had ze maar gewoon jongens vrienden. Ipv een relatie (hahaha ja echt geen verkering hoor) En alle zorgen daar weer bij qua seksualiteit ed. Dat gaat dan ook ineens een stuk sneller dan dat je zelf wil hoor.

En ik lees weer iets over vmbo en hogere niveau's dat vind ik dan weer een rare conclusie zeg. Ik ken zat vmbo'ers die nog niks met verkering van doen hebben, en havo/vwo'ers die er al heel druk mee zijn.

Hadewich

Hadewich

19-06-2015 om 08:00

Relatie

Hier noemen ze het wel verkering, alleen op facebook heet het een relatie. Je kunt daar niet kiezen voor 'verkering'.

weinig invloed op

Of ze vroeg of laat aan hun relatiezoektocht beginnen, daar heb je als ouders niet zoveel invloed op.

KJaneway vertelt treffend wat een narigheid een gebroken hart kan geven. Dat beleefden wij met zoon ook, en eveneens een zeer onplezierig moment waarop de verkering werd beeindigd. Akelig is dat.

Yura

Yura

19-06-2015 om 17:20

Schoolniveau

Ik denk wel degelijk dat schoolniveau ermee te maken heeft. En nu kent iedereen natuurlijk vwo'ers die vroeg waren en vmbo'ers die laat waren. Maar er is ook gewoon onderzoek naar geweest dat dat bevestigt en dat zegt niet dat ALLE vwo'ers laat zijn en ALLE vmbo'ers vroeg, maar gaat over een gemiddelde. Dit onderzoek bijvoorbeeldhttp://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers/seksuele-gezondheid-en-gedrag/seks-onder-je-25e
Het gaat dan weliswaar over de eerste keer seks, maar dat zal denk ik niet geheel los staan over de eerste keer "verkering".

Violetta

Violetta

19-06-2015 om 19:15

Interessant

Interessante link Yura. Mijn ervaring is ook dat VMBO jongeren vroeger zijn met dit soort zaken.

Maar iets anders wat uit dit onderzoek komt: driekwart van de jongeren gebruikt een condoom, nou daar geloof ik helemaal niets van.

Geen vriendjes

Hier ook twee dochters van 17 en 19 zonder vriendjes. De oudste heeft vroeger wel enkele korte relaties gehad. Beide hebben de Havo gedaan. Overigens waren wij als ouders enorme laatbloeiers (ver in de twintig), zou het erfelijk zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.