Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

14-09-2008 om 16:34

Help! Gepiercede jongen bij mijn dochter op de bank!

Och wat een schok. Mijn dochter lijkt verliefd maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een beetje in paniek ben. Jongen is 18 (zij is 16) en studeert niet, bouwt pop-podia en heeft een baardje en piercings. Brrrr..... Moet ik hem doodzwijgen, de hemel in prijzen in de hoop dat ze er sneller af wilt, boos worden? Ik ben echt met stomheid geslagen,
SIni


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

14-09-2008 om 16:54

De andere kant...

Aha! Een jongen van haar eigen leeftijd dus, met een baan en een heel eigen kledingstijl. Je boft maar, voor hetzelfde geld kwam ze met een nietsnut aan

Haha nare situatie

ik zou hem de hemel inprijzen en een voorstelling maken hoe het later zou zijn.Misschien valt hij ook nog wel mee als je hem een poosje kent

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2008 om 17:14

Is het echt zo erg?

Ik weet niet hoeveel piercings hij heeft, maar een poppodiumbouwer is geen nietsnut. Dat zijn toch meestal jongens die van aanpakken houden en hun werk leuk vinden. Dat deel vind ik dus juist wel te prijzen. Piercings zijn mijn stijl ook niet helemaal, maar goed, ik hoef er niet om heen te zoenenMijn raad is dus: accepteer het zolang hij lief voor je dochter is en zij hem het einde vindt. En anders moet je onderstaande tekst maar eens lezen

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2008 om 17:18

Wim sonneveld - de jongens

Wim Sonneveld

--------------------------------------------------------------------------------
Conference De Jongens
(tekst: Simon Carmiggelt)

M´n dochterje is vandaag getrouwd en dat vieren we.
Ze is pas eenentwintig. Ja, ze trouwen vroeg tegenwoordig.
Kijk, hier heb ik nog een fotootje van m´n dochter. Da´s anderhalf jaar terug. Oorspronkelijk zat er nog een knul aan m dochter vast, maar die heb ik er vanaf geknipt. Maar dat was een bevlieging van zeer tijdelijke aard. En waarom zou je nou met zo´n snotneus op je borst blijven rondlopen, nietwaar? Dat heeft geen betekenis. Dus nam ik de schaar en knip, knip, daar lag Pim. Verdomd hij heette Pim!
Als een meid getrouwd is, dan is zo´n meid geen kind meer, dan is zo´n meid ineens méns geworden. En als je als vader zijnde zonder te veel narigheid je dochtertje hebt opgekweekt tot mens, dan mag je als vader zijnde wel effe op die mijlpaal plaats nemen, een zucht van verlichting slaken en een saffie opsteken. Want wat is een kind? Ik zeg altijd: ´Een kind… Kijk eens, we staan er borg voor. Als je kind iets overkomt, is het jouw schuld. Altijd. ´Want als opvoeder falen we´. Trouwens, wat is een opvoeder? Een opvoeder is een stakker die in het duister tast. Mijn vader, hij ruste in vrede, maar mijn vader was een man met een paar harde handen. Die legde heus niet z´n oor op je zieltje te luisteren. Een hengst voor je harses kon je krijgen. En zo ben ik dan opgegroeid tot iemand met vrije levensprincipes.
Multatuli heb al gezegd: ´Kind, als ik me erop voorsta dat ik je vader ben, spuw mij dan in mijn gelaat.´ En daar had Multatuli gelijk in. Toen het puntje bij het paaltje kwam, had Multatuli z´n eigen zoontje aardig verprutst. Maar ja, op papier wist-ie het wijs te zeggen. En daar gaat het maar om bij dit soort schrijvers, nietwaar?
Dus wat heb ik gedaan? Ik heb mijn dochtertje vrij opgevoed. Niet als een boeman, maar ik heb m´n dochtertje opgevoed als een vrind. Ik heb d´r opgevoed als een gelijke. En dan moeten jullie toch eens iets zeggen over die moderne opvoeding.
Ik vroeg en vertelde m´n ouders niks, maar ik deed wat ze zeiden. En zo´n modern kind vertelt je alles, maar doet nooit wat je zegt. In het begin is het nog geen doodwond, maar ja, zo´n meid groeit op en dan komen de jongens. De natuur moet z´n loop hebben, dat ken ik billijken. Ik weet het nog goed. Ze was veertien. Toen komt ze thuis met een knul van achttien. Oh, ik zag het zo: een gluiperd van het zuiverste water. Ene Harrie. Ik droom nog wel eens van ´m als ik zwaar getafeld heb.
Maar ja, wat doe je in de moderne opvoeding? Je zegt niet tegen je eigen dochtertje: ´Meid, ga uit m´n ogen met dat stuk verdriet!´ Maar je haalt die kwal binnen of het Sinterklaas is.
Oh, die Harrie. Hij was er altijd. En hij moest ook altijd mee-eten. En dan was-ie zo gedienstig, weet je wel, zo glijerig. Hij kon alles zo lekker aangeven. Het zout en de jus en de aardappels… Baah! Ik dacht als dát mijn schoonzoon moet worden, dan verhang ik me op een mooie zondagmorgen in het Amsterdamse Bos.
Maar goed, in het begin heb je nog enige invloed, want dan gaat zo´n meid aan je vragen: ´Pa, hoe vind je Harrie? En ik, heel link, ik begon Harrie te prijzen. Ik prees hem regelrecht het graf in. Dat-ie zo gedienstig was en dat-ie alles zo lekker kon aangeven… En zo zaagde ik indirect de poten onder zijn stoel vandaan. Binnen de maand had ik hem plat. Dag, Harrie!
Maar ja… Harrie gaat, Piet komt. Piet gaat, Kees komt. Kees gaat, Nikkie komt. En allemaal mee-eten! Oh, ik heb wat voedsel verstrekt aan die knapen. Maar ja, je denkt ook bij je eigen: rekken en erbij blijven. Als ze vandaag of morgen getrouwd is, dan mot ze htet zelf maar weten, dan ken ik er ook niks meer an doen.
Nou, en dat heb ik dan vandaag bereikt. Die knul waarmee ze vanmorgen naar het stadhuis gegaan is, dat is geen kwaaie jongen, hoor. Een beetje een sufferd. Hij helpt bij het afwassen!

Hier kun je het ook zien: http://www.comedyclips.nl/index.php?actie=clip&id=1467&srch_a=Sonneveld,%20Wim&srch_s=De%20Jongens

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2008 om 17:45

Prima

keus van je dochter Sini. Een man met een carriere en een eigen leven. Wen er maar aan. Het is vast een leuke gozer, als jouw dochter er voor valt.
Hij zit bij je op de bánk, vind je dat nou niet schattig? Da's toch heel wat beter dan rondrommelen in een donker gangetje.

Tirza

Bastet

Bastet

14-09-2008 om 17:55

Prima

Ik sluit me aan bij Tirza!En ik vind het leuk dat hij zich kennelijk niks aantrekt van heersende trends,maar gewoon zichzelf is.
Groetjes,Bastet

Amazone

Amazone

14-09-2008 om 19:54

Tsja

Sini had waarschijnlijk bij een knul van 18 in gedachten dat hij ofwel in 6 VWO zit of studeert. En liever zonder piercings. Dan valt deze nogal tegen. Maar wat doe je eraan? Niets, dus dan sluit ik me aan bij de anderen. En nu maar hopen dat hij ook heel aardig en lief is.

Amazone.

Karen

Karen

14-09-2008 om 22:03

Foute jongens zitten niet op jouw bank

Sinilind, ik denk dat je heel blij mag zijn dat hij op jouw bank zit!
Hij ziet er misschien iets anders uit dan dat je had gehoopt, maar het feit dat hij op jouw bank zit vind ik veel zeggen. Foute jongens komen nl. niet graag bij de ouders van hun vriendinnetje, die hebben heel andere ideeen bij 'gezellig samen tijd doorbrengen' .
Maak je niet druk, wen eraan dat jouw dochter blijkbaar door zijn baardje en piercings de jongen zelf gewoon ziet.
Adem in..........adem uit.........

Groetjes, karen

Mary-Jane

Mary-Jane

14-09-2008 om 22:30

Wacht maar......

Over een week of twee ben je gewend aan Pierce en valt z'n uiterlijk je niet meer op. Na een maand of twee vind je hem eigenlijk heel leuk en gezellig (zo knus op je bank). En hop.....dan is het uit en zie je hem nooit meer terug. Daar zit je dan tegen die lege plek op je bank aan te kijken......
En dochterlief heeft een nieuwe vlam: Harm-Jan, keurige jongen, eerstejaars economiestudent. Lid van het corps waar hij in de barcommissie zit en regelmatig de bar binnenvecht van andere corpora. Met zijn maatjes noemt hij vrouwen "gleuven" na het nuttigen van een fust blonde jongens.
Tja, het kan altijd erger

Sterkte ermee!

Tirza G.

Tirza G.

14-09-2008 om 22:32

Tja

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van het leeftijdsverschil. Maar zo te lezen (spelen met broertje) is het een póepie. En verder is het net zo als Mary-Jane beschrijft

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2008 om 23:25

18 of 22

dat is toch nog een groot verschil. Vijf jaar verschil is op deze leeftijd meer dan op mijn leeftijd. Niet in jaren maar in volwassenheid/ontwikkeling/ervaring. Het is helemaal afhankelijk van hoe de jongen verder is of dat leeftijdsverschil storend is. Maar ook van het karakter van dochterlief. Als ik kijk naar mijn oudste dochter zou ik een iets groter leeftijdsverschil helemaal niet wonderlijk vinden. Bij mijn jongste is dat anders. Ach ik zie het wel

Wat vind je nou zo erg?

dat hij piercings heeft?( deugen mensen met piercings niet?) dat hij een baardje heeft?( wat is er mis met een baardje??)dat hij zijn geld verdiend met poppodia bouwen?( wat is er mis met een 22 jarige die zijn eigen geld verdiend?)dat hij niet studeert??( niet iedereen heeft de kans of de hersenen om te studeren) of dat hij *al*22 is?
ik zie totaal geen reden voor paniek,ik begrijp niets van je reactie.
hij is geen crimineel,hij is niet verslaafd,hij is gek op je dochter en zij op hem,hij slaat haar niet en hij verdiend zijn eigen brood,wat wil je nou nog meer?
ik krijg heel erg het gevoel dat je op hem neerkijkt,dat je voor je dochter iets veeeeeeeeeeeeeeeeel beters in gedachten hebt,en dat vind ik echt onbegrijpelijk en ook behoorlijk denigrerend.
of je moet iets heel anders bedoelen waardoor je in paniek raakt??

reina

reina

15-09-2008 om 08:15

Sinilind

Ik zou niks mis vinden aan een hardwerkende jongen. Je had iets anders in je hoofd ...., tja, dat hebben alle moeders zo nu en dan wel, denk ik, maar wij hebben het gelukkig niet voor het zeggen. Ooit had mijn dochter een vriend die ook in de popwereld werkte, beetje hetzelfde, weinig diploma's, eigen inkomen, jong een eigen woning. Daarna kreeg ze een vriend die gymnasiunm had, aan de HES studeerde, via papa op kamers woonde etc. De eerste was een schat, de 2e was een ramp! Voor de eerste kwam zij op de 1e plaats, voor de 2e hijzelf, dan zijn carriere etc. Ik vond het heel jammer dat vriend 1 verdween, ik was dolblij toen vriend 2 verdween! Kijk verder dan diploma's en uiterlijk, hij heeft nl ook een karakter en dat telt het allerzwaarst!

Sini, geen aanval

het is absoluut niet de bedoeling om je aan te vallen,indien ik je dat gevoel gegeven heb ; mijn excuus.

maar lees nou zelf je eerste posting: je bent in schok: hij is gepierced ,studeert niet,en bouwt poppodia ,heeft een baard en BRRRRRR moet je hem nou doodzwijgen of de hemel in prijzen??

hierin staat toch duidelijk dat je moeite hebt met zijn uiterlijk,en met het feit dat hij niet studeert,maar poppodia bouwt.en dat je zo snel mogelijk van hem af wil.de titel van je posting geeft dat ook aan,gepierced op de bank.

in je laatste posting geef je aan dat je je zorgen maakt dat je dochter zich te snel in een volwassen relatie stort en daardoor haar studie niet afmaakt.
Dat is toch een heel ander verhaal,dat gaat alleen om zijn leeftijd en het feit dat hij al een baan heeft.

daarom probeer ik erachter te komen: wat vind je nou echt zo erg? waardoor ben je in schok? is het zijn uiterlijk? is het dat hij niet studeert? of is het alleen het feit dat hij een baan heeft en binnenkort een eigen woning?
kan je mij dan uitleggen wat er zo erg is aan die jongen,hoe jij dat voelt?want serieus,ik zie geen enkel *bezwaar*.

Reina

dat bedoel ik ,ben het helemaal met jou eens.

rosa

rosa

15-09-2008 om 08:27

Nou

Hier is het gelukkig nog niet zo ver, maar ik zou er net als Sinilind erg van schrikken. Zo is er nog niemand en dan ineens een totaal ander en ouder type dan je verwacht had.
En ja, natuurlijk kan hij ontzettend aardig zijn. En ik ben het met de anderen eens dat het feit dat hij op je bank zit positief is.
Ben benieuwd hoe het verder zal lopen. Geen tips helaas, onontgonnen terrein voor mij.

Rosa

Klaartje

Klaartje

15-09-2008 om 08:48

Ach sini

Waarschijnlijk komen er nog veel meer op je bank zitten (sprak ze uit ondervinding). De een studeert, de ander niet, de een is aardiger dan de ander. Zolang hij een leuke jongen is die iets doet, dus of werken of studeren zou ik me er niet al te druk over maken.
Dochterlief, die wel 10 jaar ouder is dan de jouwe, kwam onlangs haar nieuwe (veel oudere) vriend voorstellen. Ik stond er zelf versteld van dat ik het eigenlijk wel best vond )
Klaartje

Maylise

Maylise

15-09-2008 om 10:55

Snap het deels wel

Ik kan me deels de reactie van Sinilind wel voorstellen. Ik zou het ook niet echt leuk vinden als mijn nog op school zittende dochter een relatie zou hebben met iemand die al werkt en dus een heel ander leven heeft. Bovendien vind ik het leeftijdsverschil welliswaar op zich niet te groot maar wel als we naar de respectievelijke leeftijden kijken. Het lijkt me vrij lastig om twee totaal verschillende werelden op die leeftijd succesvol te combineren. Ik zou ook bang zijn dat school daardoor verwaarloosd wordt. Verder weet ik niet zo goed hoe ik zou reageren.
Ik denk dat als het puur om mij zou gaan ik gewoon vriendelijk zou doen tegen die jongen en hem thuis zou ontvangen. Ik zou hem in elk geval beter willen leren kennen. Alleen dat is puur theoretisch want dat soort zaken ligt hier in huis toch wat gevoelig door man. Of hij wel of niet studeert zou me minder uitmaken, zolang hij eerlijk werk doet vind ik het prima.

Maylise

Klaartje

Klaartje

15-09-2008 om 14:29

Nu ik nog eens teruglees...

...zie ik dat zij nog geen 16 is en hij 22. Dat zou ik ook niet prettig vinden. Ik vind dat meer een probleem dan het werk dat hij doet en zijn piercings.

Sarcas

Sarcas

15-09-2008 om 18:12

Druk maken?

Rosa, maar ook anderen schreven iets als:
"Zo is er nog niemand en dan ineens een totaal ander en ouder type dan je verwacht had."

Hoe kan je nu een type verwachten, vraag ik me af als ik dit lees. Je wéét toch van te voren dat het zo niet werkt met relaties, niet die van jezelf, en al helemaal niet met de relatie van een ander. Als je je al van te voren allemaal types gaat zitten bedenken waar je dochter wel of niet iets mee zal gaan krijgen, ben je dan niet een beetje je tijd aan het verdoen?
Of is dit een soort moederlijk drukmaken waar ik me gewoon niet in kan verplaatsen?

Sarcas

Tirza G.

Tirza G.

15-09-2008 om 18:53

Nee hoor sarcas

Ik begrijp totaal niets van het type waar mijn dochter op valt. Omdat ze zó enorm afwijkt van het type waar ik op viel in die leeftijd

Tirza

Kato

Kato

15-09-2008 om 21:12

Situatie hier

Hier bleek de 16 jarige zoon ineens verkering te hebben met een 23 jarig meisje, overig een heel keurig tiepje (op het eerste gezicht) waar hij vele avonden mee doorbracht tijdens onze vakantie.
Ik heb even 3 keer flink geslikt, en bedacht me toen dat ook mijn man gewoon 8,5 jaar ouder is dan dat ik zelf ben Ook dit meisje is er 1 die tijdelijk is, net als de eerdere vriendinnen, en er komen er vast nog een paar langs. Hij is echter 'ontmaagd' toen hij 15 was, door een evenoud meisje....dus verschil in leeftijd zegt ook daarbij al helemaal niets!

Sinilind, hoe sta je er nu in?

Groetjes, Kato

Sarcas

"Of is dit een soort moederlijk drukmaken waar ik me gewoon niet in kan verplaatsen"?

wat mij betreft niet,natuurlijk heb ik het ooit aan zien komen,zo van; er zal binnenkort waarschijnlijk wel een vriendje verschijnen,de enige gedachte die ik daarbij had was: als zij maar gelukkig met hem is.
hoe hij er uit zal zien,of wat hij zou doen in de maatschappij,daar heb ik me van te voren nooit druk om gemaakt.en nu de tijd van vriendjes inmiddels bij twee dochters in aangebroken maak ik me daar nog steeds niet druk om,het is hun keuze,hun leven,en ik zal die keuze respecteren.

tonny

tonny

16-09-2008 om 00:13

Ach ja, die vrienden op de bank...

dat is altijd weer een verrassing

Leuk dat-ie met de broer van je dochter speelt, Sini. Het matchen met andere gezinsleden is ook een belangrijke kwestie (als dat niet zo lekker botert: héél vervelend!!).

En verder - hard kans dat er over een jaar een compleet andere jongen op de bank zit.

Het valt niet mee, deze fase van zoeken en gevonden worden, opzij zetten of opzij gezet worden, brr, het is hard werken. En je kunt als ouder wel stoer zeggen 'het is háár keuze' - je hebt zelf ook je gevoel en het gaat wel om je dochter!

Sterkte ermee en ik hoop dat het gezellig blijft thuis.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2008 om 01:08

Ik heb geleerd me niet teveel te verbazen

Door mijn zus heb ik al ervaren hoe het is als een veel oudere man dan ... (zus, dochter, vul maar in) ons leven binnen loopt. Dat was pas shocking voor mijn ouders. Hij was maar net iets jonger dan zijzelf. Fout!! Ze is er toch mee getrouwd en het is nooit goedgekomen tussen hem en mijn ouders. Inmiddels zijn ze alweer jaren gescheiden, maar dat is een ander verhaal.
Ik ging vroeger ook wel met oudere mannen om, maar niet toen ik 16 was, toen was ik nog braaf op afstand verliefd op leeftijdgenoten. De schrik die Sinilind nu ondervindt is denk ik toch dat ze het gevoel heeft dat haar dochter het échte volwassen leven ingetrokken wordt terwijl ze haar eigenlijk nog als kind ziet. Een jongen van 22 is geen puberige slungel die nog nat achter de oren is. Op die leeftijd weet je zeker dat ze aan seks doen. Op die leeftijd weet je zeker dat de ouders geen toezicht meer houden. Als ouder ben je dan misschien toch een beetje bang dat zo'n jongen je kind meeneemt in een wereld waar ze nog niet aan toe is. Dat zal ook wel eens gebeuren denk ik, maar vaker zal het wel meevallen.
Ik merk ook aan mijn oudste dochter dat ze het verschil tussen haarzelf en oudere jongeren groot vindt. Ze is tegenwoordig assistent leiding bij haar vereniging en over een half jaar zal ze zelf wel leiding worden. Maar nu is ze er eigenlijk vooral trots op dat zij als jonkie al tussen de mensen verkeert die de beslissingen nemen. Ze voelt het als een hele eer dat ze daar bij mag zijn. En waar gaat het eigenlijk om, 5 jaar verschil hooguit. Ik weet nog wel dat ik als 18 jarige toch wat opkeek tegen een vrouw van 26 jaar. Die was volwássen, die had misschien al kinderen, dat was een andere wereld. Onder de twintig en boven de twintig is gevoelsmatig toch een groot verschil.
Wat betreft het verschil in opleiding denk ik dat ik meer kijk naar of hij zijn werk serieus neemt en daar de mouwen voor wil opstropen dan dat er een flink diploma aanhangt. Dat diploma kan wel voor een beter inkomen zorgen, maar dat zegt ook niet alles.

rosa

rosa

16-09-2008 om 08:02

Sarcas

Tja, dochter komt nu (nog) niet zoveel variatie tegen aan jongens. Ja, die op school en op de sportclubs, maar geen veel oudere poppodiabouwende. Dus ik ga nu af op waar ze nu mee omgaat qua typeverwachting. Dat zal vast wel veranderen als ze straks uit gaat.

Rosa

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2008 om 10:50

Rosa

Ik hou 'm er in: qua typeverwachting. Ik vind 'm leuk

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-09-2008 om 10:53

Kaaskopje

Het blijft een eeuwig struikelblok denk ik voor mij: spreek voor jezelf alsjeblieft! Je schrijft: Op die leeftijd weet je zeker dat ze aan seks doen.

Hoe weet je dat zo zeker? Ik ken zowel jongens als meisjes van die leeftijd die nog maagd zijn hoor. Dus ik had kunnen schrijven: Op die leeftijd weet je zeker dat ze nog niet aan seks doen. Jouw referentiekader, wat jij 30 jr geleden deed, is niet meer van toepassing op de huidige jeugd. Wat je dochters nu vandaag de dag doen, is óók niet van toepassing op al hun leeftijdsgenoten.
Misschien is een knul van 22 die op meisjes van 16 valt en ook nog eens met haar kleine broertje speelt wel gewoon wat gematigder in zijn ontwikkeling.

Tirza

Maylise

Maylise

16-09-2008 om 20:53

Sinilind

Blijkbaar waren je voorgevoelens over deze jongen juist en is het inderdaad geen goed gezelschap voor je dochter. Heel veel sterkte met de situatie en inderdaad voorlopig maar even nergens heen. Blijkbaar kan ze de verantwoordelijkheid van een volwassen leven toch nog niet helemaal aan.

Maylise

tonny

tonny

16-09-2008 om 22:04

Verdraaid!

dat is even heeel vervelend!! Veel wijsheid gewenst met de situatie.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.