Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marielle

Marielle

20-11-2018 om 12:28

Help, ontmaagd!

En dan vind je in de prullenbak, verstopt op kamer van 15 jarige dochter een volle condoom. Voor het eerst heeft ze met vriendje van net 17 gelogeerd en me van te voren verzekerd dat ze wilden wachten en erna, in een 'open gesprek' met mij, dat er ECHT niks gebeurd was... Dat was dus gelogen. Ze hebben elkaar dus ontmaagd waarschijnlijk.
Ik was er wel een beetje bang voor, maar had het natuurlijk stiekem ook wel ingecalculeerd. Ik snap ook wel dat ze het me niet wilde vertellen. Met de moeder heb ik destijds een gesprek/overleg gevoerd over de logeerpartij en beiden hebben we bij onze kinderen aangegeven dat het beter zou zijn te wachten, gezien hun jonge leeftijd, onervarenheid en het nog zo prille geluk... Daar waren de kinderen het ook mee eens. We hadden er vertrouwen in dat ze verstandig zouden zijn en hebben het overgelaten aan hun eigen verantwoordelijkheidsgevoel en het logeren toe gelaten (omdat ze, als ze zouden willen, toch wel andere gelegenheid hadden). Ik kan het niet meer terug draaien, ben wat geschokt, maar had het ergens ook wel verwacht, heel dubbel.... Ik heb anderzijds wel het gevoel dat het goed en mooi geweest moet zijn, want ze zijn nog steeds heel lief en verliefd met elkaar. Moet ik zijn ouders nu inlichten? Of maar discreet blijven en het 'hun geheim' laten zijn...? Hoor graag jullie meningen.


juf Ank

juf Ank

20-11-2018 om 12:59

zijn ouders

inlichten? Ben je gek geworden? Dat kun je echt niet maken.
Je hebt de privacy van je dochter geschonden door in haar prullenbak te neuzen. Ik zou verder maar gewoon niets zeggen. Breng ze niet in verlegenheid.
Je hebt de kans gehad om haar van alles mee te geven over alles rondom sexualiteit. Is het eenmaal zo ver dan mag je open laten en afwachten of zij je nog in vertrouwen neemt of niet. verder hu je je afzijdig: dat is althans mijn mening.

Kadotje

Kadotje

20-11-2018 om 13:03

Nee zeg!

Niet zijn ouders inlichten! Nee zeg!

Nu ben ik zelf al niet zo van de 'open gesprekken' over dit onderwerp. Wat mijn kinderen precies wel en niet doen op dit gebied; ik vraag er niet naar. Ik zeg wel eens iets zinnigs over (on)veilig vrijen en zo, maar we nemen niet hun, of mijn, seksuele leven door. Ik vind dat zo ontzettend privé. Ook al vind ik 15 erg jong. Maar ja, wie bepaalt dat? Als jij haar stabiel en sterk vindt en het vriendje 'deugd', anders zou het nog anders zijn, als ik het gevoel had dat ik mijn kind moet beschermen.

Ik heb mijn kinderen wel attent gemaakt op de doos condooms die ik in een la heb gelegd.

En ik zou mijn dochter in dit geval luchtig zeggen: dochter, toen ik je prullenbak leegde (ik neem tenminste aan dat je de prullenbak niet door ging snuffelen....) kwam ik restanten tegen van, wat ik hoop, een fijne avond was. Fijn dat jullie het veilig doen, maar ik wil ook graag dat je nu aan de pil gaat. Laat je het weten als ik je daarbij kan helpen?
En dan draaide ik me om en ging verder met wat dan ook. Om dochter verder haar privacy te gunnen.

En om mijn mening nog maar eens te geven: ik zou absoluut discreet zijn en zéker niet met de ouders van een ander kind over het seksuele leven van mijn eigen kind praten. Niet fijn voor mijn kind, maar ook niet voor het vriendje.

Want wat zou je er mee willen bereiken? E wat zou er gebeuren als je dochter en vriend toevallig dat gesprek konden horen?

Marielle

Marielle

20-11-2018 om 13:11

Bedankt!

Gelukkig.... Ja, zo dacht ik er zelf over. Ik leegde inderdaad de prullenbak een beetje onhandig en toen kwam er iets uitrollen... . Ik was niet aan het neuzen. Ik dacht ook mijn mond te houden, maar omdat ik de moeder in kwestie heb gesproken van te voren, voelde ik me beetje schuldig daarover. Maar jullie vinden dus ook dat het kan, omwille van de privacy van de pubers: niks erover zeggen en het voor me houden?

Ik vind 15 zelf ook erg jong (was zelf lang niet zo vlot vroeger) en vind het jammer dat ze niet hebben kunnen wachten, maarja.... wat doe je eraan? Je houdt het niet tegen en de jongen is een lieverd, dus beter zo dan met een 5 jaar oudere en ervarener man ofzo...

Bedankt voor jullie antwoorden!

Marielle

Marielle

20-11-2018 om 13:14

Ze kunnen het wel aan

ohja, en als reactie op Kadotje: dochter is al een paar maanden aan de pil, vanwege menstruatieproblemen. Dus mijn advies: als het ooit toch zo ver komt: graag dubbele bescherming (pil EN condoom)! heeft ze gelukkig ter harte genomen... Daar hoef ik het dus niet meer over te hebben nu. Alles is besproken, het is nu aan haar, al is het als moeder wel even slikken...

juf Ank

juf Ank

20-11-2018 om 13:16

ach ja

En als ze nu nog zo verliefd zijn dan mag je aannemen dat alles in goede harmonie verlopen is, dus een fijne ervaring was voor beiden. Dat is toch het belangrijkste?

Missschien oordeelde ik wat te snel over het 'neuzen'. Maar ik zou een meisje van die leeftijd zelf haar prullenbak laten legen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

20-11-2018 om 13:38

verstandig

Wat heb jij een verstandige dochter omdat ze én de pil én een condoom heeft gebruikt! Ik hoop dat je trots op haar verantwoordelijkheid kunt zijn!

Lou

Lou

20-11-2018 om 13:51

Goed gedaan

Ik vond het ook even slikken hoor, zo jong, want mijn dochter had dezelfde leeftijd als de jouwe toen het gebeurde. Maar jammer? Nee joh, het gaat uiteindelijk toch niet om de precieze leeftijd (hoewel er wel een gevoelsmatige ondergrens is natuurlijk). Veel belangrijker is wat juf Ank zegt: een fijne ervaring voor beiden. Er is maar één eerste keer en als die lief en respectvol en plezierig is, dan kun je gewoon lekker blij zijn voor je dochter.

Bregje

Bregje

20-11-2018 om 14:05

als ze het willen doen ze het toch..

Ze is inderdaad jong maar ze heet dus een vaste vriend en ze heeft het veilig gedaan, dat is al heel erg knap. Ik zelf was 16 jaar. Ook jong, ik had 3 maanden verkering en nog steeds ben ik met hem samen.

Bij ons mochten we naar boven als we wilden, bij elkaar op de kamer slapen, bij hem mochten we niet naar boven en moest ik bij de zussen op de kamer slapen. Dus we gingen veel wandelen en het dan maar in het bos doen als we het weekend daar waren.

Dus ze doen het toch en ben blij dat ze het veilig doen en met iemand waarvan ze houdt.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2018 om 14:25

Jakkes

"beiden hebben we bij onze kinderen aangegeven dat het beter zou zijn te wachten, gezien hun jonge leeftijd, onervarenheid en het nog zo prille geluk... Daar waren de kinderen het ook mee eens."

Hoe krijg je het uit je strot. Laat die kinderen lekker met rust. 15-17 is helemaal niet zo jong zeker niet als ze een serieuze relatie hebben.

"We hadden er vertrouwen in dat ze verstandig zouden zijn"

Ach gut..

aardbei

aardbei

20-11-2018 om 14:53

Tja

Ik ben eerlijk gezegd altijd nogal verbaasd over de (regelmatig terugkerende) draadjes over 'de eerste keer'. En de overtuiging van nogal wat ouders dan 15 veel te jong is. En dat leidt dan tot dit soort bijzondere gesprekken.

"beiden hebben we bij onze kinderen aangegeven dat het beter zou zijn te wachten, gezien hun jonge leeftijd, onervarenheid en het nog zo prille geluk... Daar waren de kinderen het ook mee eens."

Ik vraag mij dan af:
Waarom is wachten beter? Welke argumenten geef je hiervoor aan je kinderen? En wanneer zou dan wel het juiste moment zijn?
En dan die onervarenheid: heb je liever dat je dochter het doet met een veel oudere vent met ruime ervaring? (waarschijnlijk niet, want dat vinden de meeste ouders dan weer niet gelijkwaardig)
En dan over dat prille geluk als argument om nog niet aan seks te beginnen. Kan iemand mij dat uitleggen?
Verliefdheid en pril geluk maken seks toch juist bij uitstek ontzettend plezierig?

Ik heb vanaf mijn 15e ook heerlijk geëxperimenteerd met mijn toenmalige vriendje. Ik kijk daar met veel plezier op terug.

Kadotje

Kadotje

20-11-2018 om 15:22

Niet omdat het kan, maar omdat het moet

'Maar jullie vinden dus ook dat het kan, omwille van de privacy van de pubers: niks erover zeggen en het voor me houden?'

'Niks zeggen' kán niet alleen, ik zou zelfs zeggen dat het móet

Je bent naar mijn mening echt eerder discretie aan je dochter verschuldigd, dan openheid aan de andere moeder.

aardbei

aardbei

20-11-2018 om 15:37

inderdaad

En inderdaad, natuurlijk ga je er niets over zeggen. Toe zeg!

Waarom zou een ouder überhaupt moeten weten wanneer kind seks heeft? En waarom jij hier in vredesnaam met een andere ouder over moeten praten?

De pubers hebben toch geen strafbare feiten gepleegd of harddrugs gebruikt ofzo?

Ze zijn gewoon verliefd en gaan daarbij inmiddels verder dan zoenen. Dat is volstrekt normaal en natuurlijk gedrag. Laat ze lekker van elkaar genieten en bemoei je er niet mee.

Mwah

Mwah

20-11-2018 om 16:01

niks zeggen?

Mijn dochter en haar vriend hadden laatst nogal luidruchtige seks, vlak boven mijn hoofd. Toen hij weg was heb ik wel even aangegeven dat ze wat mij betreft moest doen wat ze niet laten kon, maar dat ik er niet van hoefde mee te genieten.

Marielle

Marielle

20-11-2018 om 16:09

Jammer...

Jammer dat sommigen hier zo fel reageren. Wij voelen ons als ouders gewoon verantwoordelijk en willen onze kinderen zo veel mogelijk beschermen en meegeven om met respect en liefde met elkaar om te gaan. Ook als ouders moet je even een knop omzetten om ze nu zelf de ruimte te geven en te hopen dat ze dan de verstandige dingen doen die je ze hebt meegegeven, nl niet 'zomaar met iedereen naar bed'. Gelukkig blijken ze dat te doen en daar ben ik blij om. Bij velen gaan er dingen fout, doordat ouders ze het zelf maar laten uitzoeken of de kop in het zand steken. Elkaar geen pijn doen en je verantwoordelijk gedragen is het minste wat je ze mee kan geven. Ben blij dat de ouders van het vriendje van mijn dochter er ook zo over denken. Natuurlijk bemoeien we ons niet werkelijk met hun eerste keer, want anders hadden we ze natuurlijk ook niet laten logeren of alleen thuis gelaten etc. Natuurlijk hebben we gewoon geprobeerd ze het advies mee te geven hun emotionele relatie eerst te laten groeien voordat ze tot seks overgaan. Des te mooier zou de seks kunnen zijn, Maar dat is ons standpunt. Ik ben blij dat dochter haar eerste keer heeft mogen beleven met iemand die dit ook meegekregen heeft van thuis. Zoals gezegd: ik heb met haar voordien gesproken en ook aangegeven dat het niet erg zou zijn als het toch gebeurde, als ze er echt aan toe zouden zijn. Dus, ik denk dat jullie me nu verkeerd inschatten. Niks jakkes! Ik vind het pas jakkes als de relatie van begin af aan om seks draait, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Venus

Venus

20-11-2018 om 19:01

Laat ze zelf keuzes maken

"Niks jakkes! Ik vind het pas jakkes als de relatie van begin af aan om seks draait, maar dat is mijn persoonlijke mening"

Dat is jouw mening en dat is prima. Maar laat je dochter zelf ontdekken en ervaren hoe ze dat voelt en vindt en ervaart en haar eigen sexualiteit ontdekken. De leefstijl van de een hoeft niet de leefstijl van de ander te zijn.

Supergoed om kids voor te lichten en te adviseren over voorbehoedsmiddelen maar bemoei je verder niet met haar sexleven. En haar kamer opruimen inclusief het legen van haar prullebak kan ze prima zelf hoor, jij hebt niks op haar kamer te zoeken. Respecteer haar privacy.

aardbei

aardbei

20-11-2018 om 19:26

Marielle

"Wij voelen ons als ouders gewoon verantwoordelijk en willen onze kinderen zo veel mogelijk beschermen en meegeven om met respect en liefde met elkaar om te gaan."

Dat geldt waarschijnlijk voor alle ouders hier. Ik denk dat er alleen een verschil van inzicht is op welke wijze je daar invulling aan geeft.

Je lijkt het beeld te hebben dat veel andere ouders maar laks zijn en er daardoor veel fout gaat. Wat gaat vervolgens jou allemaal dan fout? En denk je oprecht dat dat allemaal samenhangt met de opvoeding? Ik vraag mij dat eerlijk gezegd af. Pubers gaat uiteindelijk toch hun eigen gang. Dat zie je ook aan jouw dochter. Ze lopen niet aan een lijntje.

"Natuurlijk hebben we gewoon geprobeerd ze het advies mee te geven hun emotionele relatie eerst te laten groeien voordat ze tot seks overgaan. Des te mooier zou de seks kunnen zijn."
Je vertelt een 15-jarige dat ze haar relatie eerst emotioneel moet laten groeien? Ik kan mij daar echt niets bij voorstellen. Mijn 20-jarige kind zou zelfs compleet in de deuk liggen als ik hem dat zou vertellen. En zeker als dat een argument zou zijn om te wachten met seks. Seks is toch juist ook een manier om emotioneel nog dichter bij elkaar te komen? En seks kan in de loop van de tijd toch ook mooier worden, vooral omdat je samen ervaring opdoet en van elkaar weet wat je fijn vindt?

"Ik vind het pas jakkes als de relatie van begin af aan om seks draait,"
Daarmee schets je voor mijn gevoel een valse tegenstelling.

aardbei

aardbei

20-11-2018 om 19:27

aanvulling

En met de titel 'Help, ontmaagd!' roep je natuurlijk ook wel iets op. Bij mij tenminste wel.

Geenidee

Geenidee

20-11-2018 om 20:42

Kleine meisjes worden groot...

Ik zou niets noemen naar ouders van vriendje toe.
Misschien wel wat al eerder is genoemd, over het legen van de prullenbak, daar een opmerking over maken. Je merkt vanzelf wel of je dochter er op ingaat.

Leeftijd zegt mij niet zo heel veel, ik vind het persoonlijk fijner als ze een fijne beleving hebben gehad van de eerste keer. (Niet dat ik het niet erg zou vinden als dochter heel erg jong zou zijn)
Je weet dat het er toch aan zit te komen. Ik vind het nu ik weet dat mijn dochter sexueel actief is, belangrijker dat ze het ziet als iets leuks en dat je er heel veel plezier aan kan beleven met de juiste persoon. Wij zijn hier vrij open in thuis. Ik weet geen details maar ze vertelde wel dat ze seks heeft gehad.

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2018 om 20:43

Jakkes

"Niks jakkes! Ik vind het pas jakkes als de relatie van begin af aan om seks draait, maar dat is mijn persoonlijke mening."

Ja, die behoefte aan controle over het seksleven van je kinderen. Laat ze het lekker zelf uitzoeken. Blijkbaar voelen ze de druk al zodanig dat ze maar tegen je gaan liegen om van je af te zijn. Maar nee, dan gaat mevrouw nog de prullenbakken nakijken naar 'volle condooms'...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-11-2018 om 20:55

Nou

Ik zou niet staan te juichen als mijn 15-jarige seks heeft, en de sporen daarvan hoef ik ook niet aan te treffen in mijn pedaalemmertje.
Het kan he, dat je als ouder zelf andere normen hanteert, ook over hoe vaak je van partner verandert en one night stands. Ik denk dat in het algemeen je normen wat losser zijn als je al zo jong begint.

bertje1

bertje1

20-11-2018 om 21:24

vreselijk beschamend joh

ik zou helemaal niets zeggen, niet tegen dochter, niet tegen ouders..
je schaamt je dood! zij gaan dat van jou toch ook niet na of je 'van het weekend het weer gedaan hebt"???

Ad Hombre

Ad Hombre

20-11-2018 om 21:26

Phryne

"Ik denk dat in het algemeen je normen wat losser zijn als je al zo jong begint."

Wat betekent dat dan, 'normen wat losser'? Dat je minder trouw bent? Dat je in de winkel wel eens zonder te betalen iets mee neemt? Dat je wel eens een ander standje probeert?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-11-2018 om 21:52

Ad Hombre

Dat je op je 22e een afgelikte boterham bent. Klinkt niet zo aardig, en ik kijk niet zo naar mensen, maar heb liever dat mijn kinderen een beetje zuinig op zichzelf zijn. En seks in een bestendige relatie en zo.

Trix

Trix

20-11-2018 om 21:53

Losser

Phryne: 'Het kan he, dat je als ouder zelf andere normen hanteert, ook over hoe vaak je van partner verandert en one night stands."
Eh ja dat kan. Je bedoelt dat je als ouder andere normen hanteert dan je kinderen, toch? Vaak wel.
Kinderen zijn op deze leeftijd vaak wat meer gevoelig voor de normen van leeftijdsgenoten.

"Ik denk dat in het algemeen je normen wat losser zijn als je al zo jong begint."
Losser dan die van je ouders, bedoel je? Of losser dan die van jongeren die minder jong 'beginnen'?
Dat laatste vind ik een raar idee. Veel jongeren die later 'beginnen' zouden dat best al eerder willen. Maar ja... It takes two...

En TS, wat voor hulp wil je nou? "Help ontmaagd!" ??? Omdat je niet weet of je wel of niet de ouders van een vriendje moet gaan inlichten? Klink echt als onnodige drukdoenerij. En dan verbaasd zijn over felle reacties. Hmmm... Meen jij echt dat je je als ouder je tot op dat niveau met je kind moet bemoeien? Met welk doel??

Trix

Trix

20-11-2018 om 21:59

Boterham

Oh wat erg.
Ik wilde dat nog schrijven, van die boterham. Maar wilde je geen woorden in de mond leggen. En probeerde me iets neutraler op te stellen in mijn reactie.
Maar je zegt het gewoon zelf!
"Dat je op je 22e een afgelikte boterham bent."
Goed. Wel duidelijk. Ik neem aan dat je wel boterham m/v bedoelt??

Pennestreek

Pennestreek

20-11-2018 om 22:04

Juichen

Ik denk niet dat er veel ouders zullen zijn die staan te juichen als hun 15-jarige seks heeft. Maar om ze dan meteen te kwalificeren als potentiële (zeer waarschijnlijke?) afgelikte boterhammen met 22 vind ik toch wel erg ver gaan...!

Neemt niet weg dat ik de vraag van TS, of ze deze info moet delen met de moeder (niet met de vader?) van het vriendje ook niet van deze wereld vind. Hoe kom je erop? Wou je het in een gezamenlijke inspanning terug proberen te draaien of zo? Ik heb er echt geen beeld bij...

Trix

Trix

20-11-2018 om 22:14

Zoon van een vriendin

Mijn vriendin zat eens voorzichtig te vissen naar de mate van seksuele activiteit van haar zoon. En hij zei toen: "Daar hoor je niks van, omdat je je daar helemaal geen zorgen over hoeft te te maken. En als je je wel zorgen moet maken, dan hoor je het van me."
Meer informatie is niet nodig.

aardbei

aardbei

20-11-2018 om 22:42

normen?

"Het kan he, dat je als ouder zelf andere normen hanteert, ook over hoe vaak je van partner verandert"

Ik kan mij daar eerlijk gezegd niets bij voorstellen. Ik snap wel dat je als ouder bepaalde waarden wilt meegeven, maar normen over hoe vaak je van partner mag veranderen? Ken jij dat soort ouders? En hoe ziet dat er dan uit? Als een relatie voorbij is, dan mogen ze geen nieuwe relatie beginnen omdat ze aan hun tax zitten ofzo?

"Ik denk dat in het algemeen je normen wat losser zijn als je al zo jong begint."
Dat lijkt mij een aanname. En al helemaal geen oorzaak-gevolg-dingetje. Alsof je van seks lossere normen krijgt... En blijkbaar niet als je op je 18e 'begint' met seks, maar wel als je 16 bent. Dat je daardoor een losbol wordt. Ik geloof er echt helemaal niets van.

Venus

Venus

20-11-2018 om 23:04

Marielle dit meen je niet

Ik pleur echt bijna van mijn stoel......

"Moet ik zijn ouders nu inlichten? Of maar discreet blijven en het 'hun geheim' laten zijn...? Hoor graag jullie meningen"

Marielle dit meen je toch niet serieus toch....

Waarom zou je in godsnaam overwegen die jongen zijn ouders in te lichten? Wat heeft dat dan voor nut volgens jou?

Venus

Venus

20-11-2018 om 23:20

Hoezo ontmaagd

En hoezo ontmaagd..wie weet hebben ze het allang een keer gedaan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.