Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Het opvoeden van pubers gaat dat vanzelf?

Soms weet ik niet wat te doen als ik voor keuzes wordt gesteld in de opvoeding van onze puber. Beslissingen over wel of niet uit. Wel of niet straf, etc vind ik best lastig. Hoe gaat dat bij jullie? Weten jullie van nature wat wel en niet kan? Ik vind het soms een lastige jungle.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

06-02-2011 om 14:49

Jawel, redelijk vanzelf

Als je probeert je te verplaatsen in een puber, scheelt dat al heel veel. Gastvrij proberen te zijn voor vrienden; mee-eten, overnachten. Bij troep samen opruimen, solidariteit.

Verder zijn er bepaalde dingen waarin ik duidelijk wilde zijn.
Wat hier o.a. speelde:
Alcohol ja/nee;
Tot hoe laat computeren (ivm nachtrust; tot het laatste moment online houdt iemand vaak langer alert dan gewenst, teveel prikkels om goed te kunnen slapen),
uitgaan - hoe laat en met wie (van mij mocht het met 16 maar eenmaal per maand; en dan was het wel meteen tot 's morgens vroeg met een hele groep, samen uit samen thuis.

Wat ik moeizaam vond, was harde muziek. Maar ja, dat ligt aan mij, ik ben daarin wat overgevoelig. Snap best dat muziek een enorme uitlaatklep kan zijn, iets waarin je je gevoel compleet kunt uiten.

Pubers

Eigenlijk zijn mijn pubers met autisme best braaf. Mijn probleem is meer dat bij elke nieuwigheid ik zelf in de benen moet.
Wil zoon eindelijk weer naar een sport ben ik zelf even niet in de benen. Gelukkig heb ik familie die ook weleens wat voor ons oplossen.
Harde muziek en drukke feestjes heeft hier niet de voorkeur. En op de electrische gitaar van zoon zit een koptelefoon, jammer want ik hoor hem ook graag spelen.
Gaat ie een keer uit belt hij braaf wanneer hij weggaat en wanneer hij weer thuis komt. Dat samen bellen is zo vergroeid.
Dat pubergetoeter met foute woorden is hier wel een constante zorg. Zoals die met elkaar omgaan dat wil ik hier gewoon niet hebben en dat begrijpt zoon wel maar kan het nog niet omzetten in daden. En soms is het gewoon grappig.
Ik heb ergens wel de zorg dat het gedoe nog wel komt. Ze waren nou eenmaal in een hoop opzichten later met zaken, dus ik lees hier graag mee.

oregano

oregano

06-02-2011 om 17:12

Nikus, hier ook vaak twijfels....

Ik vind het echt moeilijk wat ik wel en niet goed moet vinden, verbieden, straf etc zelfde als bij jou denk ik.
Ik vind het ook een jungle en het lijkt wel alsof er elke dag een nieuwe vraag bij komt van: mag ik....
Ik heb het hier al vaker gezegd, ik wil niet te streng zijn zoals mijn ouders waren (en geen contact met hen, dus ik ging alles stiekem doen) maar ook niet te los.
Ik vind het dus ook knap ingewikkeld...Ik probeer veel met haar te praten, op de goede momenten dan als haar hoofd er naar staat (niet vaak) en vraag ook door, daar is ze ook niet altijd van gecharmeerd. Zo mag ze binnenkort met klasgenoten naar een disofesst tot 16-jarigen (geen alcohol etc, toezicht) maar dan mag ik bv niet even binnen een kijkje nemen...dat heb ik laatst nl wel even gedaan en dat was Fout ☺.....
Eigenlijk vind ik zo'n feest ook nog niks, ze is bijna 14, dus merk ik dat ik de neiging heb bijna een camera te willen ophangen daar..
Lastige zaken..
Oregano

Nikus

Nikus

06-02-2011 om 18:26 Topicstarter

Hahaha oregano

Wat herkenbaar. Alsof je het over mij en zoonlief hebt.
Soms denk ik wel dat het komt omdat ik niets mocht. Mijn vader was heel streng en dat lees ik bij jou ook terug.

Laatst haalde ik zoon op van school samen met mijn hulp en ik stap uit om hem achterin te laten sist hij heel boos. Waarom ben je uit de auto? Dat doe je toch niet?

Nikus

Nikus

06-02-2011 om 18:30 Topicstarter

Tonny en annej

Tonny,

Ik heb net een groep kinderen liefdevol uitgezwaaid. de chips opgeruimd, het spel opgeborgen en er is nog 1 blijven plakken die mee eet. Ik merk inderdaad dat het gewaardeerd wordt. Wat betreft harde muziek, hmzz, ja. Zoon heeft een drumstel. Daar wordt je af en toe gestoord van.

AnneJ,

Ja gruwelijk zoals die kinderen met elkaar omgaan. Dat mag van mij ook anders.

Fiorucci

Fiorucci

06-02-2011 om 18:33

Nikus

Lekker laten sissen. Als mijn zoon zoiets zegt dreig ik de vogeltjesdans te gaan dansen op het plein. Hij is beelddenker, schiet dus in de lach want hij ziet het voor zich. En dan gaan we naar huis..
Humor, veel humor, dat redt mij in deze jaren. En vooral niet vergeten hoe je zelf was, hoe het is om puber te zijn.

tonny

tonny

06-02-2011 om 19:35

Ouders die een kijkje nemen in de disco

hahaha! Nee, ouders zijn mensen van een andere planeet, die komen niet in het puberterritorium (bv school, of de tienerdisco).

Pubers bij jou in huis, da's wat anders, die mogen daar alles Maar dat jij een kijkje gaat nemen in de disco - kom nou zeg!

Jaja, dat duurt lang, ook al is de kloof niet meer zo als vroeger. Binnenkort is er op de uni een open dag voor studenten plus ouders. Onder elkaar hadden ze erover gemopperd. Prima dat die ouders komen zien waar wij onze dagen doorbrengen, maar dat we met hen samen hier gaan rondlopen - weird! Maar oke, oke...

Kaaskopje

Kaaskopje

06-02-2011 om 20:11

Afwegingen

Ik was vaak aan het afwegen: wat moet ik ervan vinden? Moet ik het normaal vinden dat ze zo laat pas belt om te zeggen dat....? Moet ik goedvinden dat...?
Wat het niet altijd makkelijker maakt is dat man en ik er niet altijd hetzelfde over denken door een andere achtergrond. Bij mij speelt mijn opvoeding ongemerkt ook mee natuurlijk, ook al denk ik dat ik dat vrij aardig los kan laten, maar man haalt het er wel eens direct bij. "Wij hoefden dit ook nooit." Over iets waarvan ik vind dat het normaal is als het wel moet. Samen met je partner is er een nieuwe situatie ontstaan waarin de regels van 'samen' gelden en dan kan het mij niet zoveel schelen eigenlijk wat de ouders van mijn man goed of niet goed vonden. Maar dat is dus een kleine frustratie van mij. Een lijn trekken is niet onze sterkste kant en dat is meestal en bij een puber een beetje extra, wel beter.
Maar afgezien van dat we wel eens anders over iets denken helpt het ook wel vaak dat ik een probleem of voorval met mijn man kan bespreken. Door hardop over iets te praten komt de oplossing soms vanzelf. Bij iemand die alleenstaand ouder is, lijkt me dat wel eens moeilijk. Je moet alles maar in je eentje beslissen en kunnen overzien.

oregano

oregano

06-02-2011 om 21:36

Beslissen wat mag wel en niet..

vind ik inderdaad lastig,(latrelatie) ik bespreek het soms wel met mijn vriend maar hij is niet haar vader, dus dat voelt toch anders. Bovendien ziet hij nooit beren op de weg en ik vaker wel dan niet.Ik heb bij wijze van spreken altijd mijn jachtgeweer bij me voor als ik die beer tegenkom ☺ Dus dat botst ook nog wel eens. Net als bij jou Kaaskopje, dat heb je natuurlijk ook bij ouders die wel samen zijn.
Waar ik me ook werkelijk dood aan erger is dat mijn dochter de hele dag met haar neus achter die laptop zit. Op de bank, in haar kamer.Ik zie haar dan nauwelijks. Ik heb nog steeds geen goed oplossing hiervoor gevonden (goede oplossing voor mij dan).
Zolang ze ook maar genoeg vrienden ziet en sociaal bezig is zeg maar ,het goed gaat op school, probeer ik me in te houden over die laptop. Hij gaat uit om half 10 en ik doe het modem uit als ik naar bed ga.
En ik blijf zeggen dat als ik een kijkje wil nemen in de disco ik ook doe wat ik wil, maar volgens de vriendinnen doet geen enkele ouder dat ). ja, die kennen we ook. Maar misschien ben ik ook wel een uitzondering..
Ik weet verder ook wel dat het mijn eigen probleem is dat ik nog steeds eraan moet wennen dat ze zo snel groot is geworden..en dat ik daar zelf mee moet dealen (ook een irritant woord?)

Petr@

Petr@

06-02-2011 om 22:22

Nee!

Ik was zelf een hele brave puber (in vergelijking met mijn zonen). Dus weet ik soms niet hoe ik moet reageren als mijn zonen (soms erge) domme dingen doen.
Gelukkig kom ik er met OO meestal wel uit.
Maar ik blijf het moeilijk vinden. Soms reageer ik heel impulsief en dan denk ik achteraf dat ik anders had moeten reageren, maar dan is het kwaad al geschiedt... Gelukkig kan ik goed sorry zeggen ))

Nikus

Nikus

06-02-2011 om 22:32 Topicstarter

Oregano

Wat betreft de laptop, onze zoon heeft nu een algeheel internet verbod. Je merkt dat hij ineens weer oor en oog voor zijn omgeving krijgt. Wat ik je kan aanraden is een tijdlimiet te stellen aan het internet gebruik en dat te bewaken!

Nikus

Nikus

06-02-2011 om 22:33 Topicstarter

Petr@

Je hebt mail terug

Petr@

Petr@

06-02-2011 om 22:54

Nikus

Ik heb hem gelezen, maar wil de tijd nemen om te beantwoorden en aangezien ik een erg druk en vermoeiend weekend achter de rug heb ga ik daar morgenavond eens goed voor zitten!
(Nu dus snel naar bed, ik had er eigenlijk al in willen liggen, maar ben te lang blijven hangen op OO...)

Nikus

Nikus

06-02-2011 om 22:56 Topicstarter

Petr@ en fio

Welterustem

Ik moest erg lachen om je vogeltjes dans. Ik zie het je doen! De volgende keer breng het eens in. Kijken wat hij doet

Jones

Jones

07-02-2011 om 09:29

Leersproces voor mij

Nee, vanzelf gaat het zeker niet, het blijft een heel leerproces(voor mij wel te verstaan).

Dochter was als kind altijd voorbeeldig. Het was daarom wel even wennen toen ze ging puberen en er toch wat andere trekjes inslopen. Waar ik het meeste moeite mee had/heb is het niet geïnteresseerde overkomen naar haar omgeving, lees ouders. Ik heb me heel vaak in moeten houden als ze onder het eten naar de andere kant zat te staren en ons met een arrogante blik aankeek als je haar iets vroeg. Haar er op aanspreken hielp niet, dat maakte het alleen maar erger. Ik heb het langzaam aan maar een beetje losgelaten en merk dat dat beter werkt, loslaten is het grote woord. De rotzooi in haar domein, het ongeinteresseerde overkomen, het chaotische, het grotendeels doorbrengen op haar kamer, het vele pc gebruik. Door het los te laten gaat het sinds kort weer wat beter. De afstand tussen ons wordt kleiner, we lachen weer meer, kunnen weer eens gezellig samen op de bank zitten voor de tv of een goed gesprek voeren. Ik heb hoop dat het nu weer beter gaat worden. Dit jaar wordt ze 16.

Nogmaals, voor mij is het een heel leerproces geweest. Ik ben iemand die heel graag de touwtjes in handen heeft maar heb gemerkt dat dat averechts werkt.

Verder is het qua taal hier nog heilig, gaan noemenswaardige dingen. School gaat ook prima, daar hebben we wel een duidelijke afspraak over. Privileges worden ingetrokken als school eronder gaat leiden.

Jade

Jade

07-02-2011 om 11:31

Jones,

"Ik ben iemand die heel graag de touwtjes in handen heeft maar heb gemerkt dat dat averechts werkt."

Hmmmm alsof je het over mij hebt. Ik zit eigenlijk nog in dat leerproces......het besef is er, maar het doen he?!

Maar ik doe mijn best

Jones

Jones

07-02-2011 om 13:06

Jade

Succes ermee Jade, ik weet hoe moeilijk het is. Hoe oud is jouw puber?

Bij mij is het echt gepaard gegaan met een hoop verdriet aan mijn kant, omdat ik "het" niet in de hand had. Ik heb me echt een tijdje ellendig gevoeld maar heb mezelf toen maar even flink wakker geschud. Als ik op die manier door was gegaan was het alleen nog maar ruzie geweest tussen mij en mijn dochter en dat wilde ik voorkomen. Je komt er vanzelf achter dat dat de betere weg is en dat het halsstarrig aan jezelf vast willen blijven houden je leven niet gemakkelijker maakt.

Ik geloof dat het puberen van mijn oudste kind mij ook tot een ander mens heeft gemaakt, beter, rustiger. Niet vol willen blijven dat ik gelijk heb, dingen van een andere kant bekijken, niet iemands gedrag willen beheersen. Het is toch ergens goed voor, dat puberen

Nikus

Nikus

07-02-2011 om 13:49 Topicstarter

Jones

Ik heb ooit eens geleerd van iemand om wie ik veel ben gaan geven: Wil je gelijk of wil je geluk. Geluk is zoveel meer waard dan gelijk.

Nikus

doet me denken aan boek wat ik laatst las. De hoofdpersoon wilde zijn leven drastisch anders leiden en ipv 'doing right' werd zijn motto nu 'doing good'...

oregano

oregano

07-02-2011 om 16:11

Jones, dat geeft mij lucht....

Wat herkenbaar wat je schrijft....Ik ben ook al wat bezig met proberen los te laten zoals jij beschrijft. Maar dat geeft me dan weer soms het gevoel dat ik geen goede ouder ben...Jouw woorden geven met net weer even een extra steuntje om toch zo verder te gaan, tenminste ik probeer het.
Ik ben ook nogal vcan de controle, dus dit is inderdaad een leerproces voor mij...
Oregano

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2011 om 16:17

Je bent de laatste op de hele wereld

Volgens het prioriteitenlijstje van je puber. En dat is góed, realiseer dat Het betekent namelijk, dat jij een constante factor bent die er tóch wel is (toch wel reageert, toch wel komt) in het verwarrende en chaotische bestaan van je puber. Ergens in de voorliggende status ben je tot een soort alwetende, alom aanwezige entiteit ontwikkeld.
Met een vriendin moeten ze dríngend smsen over het feit dat hun veter nu alwéér loszit, maar jou op de hoogte stellen dat ze later thuis zijn? H-o-e-z-o? Alles en iedereen is belangrijker dan jij. Dat valt niet mee, na jarenlang de enige ster in het universum te zijn geweest

Tirza

Petr@

Petr@

07-02-2011 om 18:53

Nikus

haha, wat herkenbaar van dat sissen! Ik ben volgens jongste te moederlijk dus ik mag hem vooral niet afzetten naast de school, maar aan de overkant van de weg. En ik moet vooral ín de auto blijven zitten.
En wat absoluut verboden is: hem lieverd noemen in een zin in het openbaar!

Tirza G.

Tirza G.

07-02-2011 om 23:21

Tops

Gelukkig maar Het verbaast ons bij dochter (bijna 21) nog immer hogelijk dat ze hele dagen (werkelijk vrijwel continu) zit te smsen of te pingen of weet ik hoe dat heet met Jan-en-alleman over elke mogelijke scheet die dwars zou kúnnen zitten, maar een berichtje naar je ouders dat je onderweg bent, of juist niet: dat schijnt maar niet te lukken. En dat is al jaren zo. Telefoon leeg, beltegoed op, geen bereik - dat gebeurt uitsluitend als haar ouders sms-en en antwoord op prijs zouden stellen

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

07-02-2011 om 23:59

Hier omgekeerd

Het komt regelmatig voor dat ik meerdere sms'jes van dochter krijg, maar omdat ik pas na werktijd mijn mobieltje aan een onderzoek onderwerp ben ik natuurlijk véél te laat met reageren. Dat wordt niet altijd gewaardeerd Als ik iets verstuur krijg ik altijd antwoord.

emma43

emma43

09-02-2011 om 14:31

Gaat hier absoluut niet vanzelf

Loslaten of juist niet.
Wanneer niet ingrijpen ,wanneer wel.
Hier is het nog vervelend dat dochter een hele nare tijd achter de rug heeft ,treiteren en dreigementen dagelijks door een meisje,dat is nu nog steeds,maar doordat dochter nu sinds kort een paar nieuwe vriendinnen heeft,kan ze daar beter mee omgaan.
Ik probeer haar zoveel mogelijk vrij te laten,maar nu merk ik dat schoolresultaten minder worden,dus dat vind ik dan wel weer iets om in te grijpen.
Hetzelfde met alcohol,dochter is net 16 en de voorfeesten van de carnaval beginnen.Volgens dochter kan ik niet meer zeggen dat ze niet mag drinken,want ze is 16.Dus dat is hier op het moment ook een discussie.
Dan is het verhaal van Tirza hier ook heel herkenbaar,
Bv, afgelopen zaterdag,groepje 4 meisjes 2 jongens gaan naar een feest ,2 dorpen verderop,op de fiets in de storm.Ik was er al niet blij mee,maar de andere mochten,dus ik wilde geen spelbreker zijn,feest was in een schuur,ouders niet thuis.Dus dat is zuipen,ik vraag dochter dus echt om niet te drinken en als er iets was zou ze bellen,we spreken tijd af,kwart voor 2 thuis.Om 3 uur komt ze thuis,de andere wilde niet mee,ze mocht van mij niet alleen gaan fietsen.Geeft niet,als ze maar even gebelt had,i kheb 10 keer gebeld,maar ze had telefoon niet gevoeld.Telefoo nstaat op stil,dus dochter hoort haar telefoon niet,maar voelt hem.
Gisteren dochter 1 uur uit,zou ze daarna naar de paarden gaan,plannen gewijzigd,ze ging naar de stad,maar niet even bellen.Ik zit dan toch iets ongerust thuis,ongeluk,meisje waar ze ruzie mee voert haar dreigementen uit,kan allemaal.Afijn,ik bel ,maar ze voelt weer haar telefoon niet,zat in haar tas.Thuis loopt ze heel de dag met telefoon in haar hand,is constant aan het sms-en,vind het erg moeilijk om tijdens het eten,niet stiekem te kijken als er een sms je binnenkomt enz enz.
Dus helemaal loslaten lukt me niet,kan ook nog niet,ik vind dat ze ook moet leren om verantwoordelijk te zijn.
Paarden moeten hooi,als zij dan naar de stad gaat,vind ik dat ze moet bellen.Dan kan ik gaan.
Dus Nikus,het gaat hier absoluut niet vanzelf. en als ik dochter op dit moment laat gaan,is het leven 1 groot feest en zakt ze nog een niveau op school.Dat zou ik erg jammer vinden.
Maar bv scooterrijbewijs,daar maak ik me dan weer niet druk om.Is haar verantwoordelijkheid,als ze niet leert,dan blijft ze fietsen,daar vraag ik niet eens naar.Maatschappelijke stage,ik heb voorstellen gedaan,ze doet er niets mee,okee,haar verantwoordelijkheid,ze hoeft maar 18 uur,ik hoop dat als ze eind van het jaar nog niet 1 uur gedaan heeft school er 36 van maakt.
Zo is het afwegen hier,wat laat ik los,wat niet.School laat ik niet los.

Nikus

Nikus

09-02-2011 om 15:57 Topicstarter

Emma

Ik was er al bang voor dat het niet vanzelf ging. Ik voel me in ieder geval niet meer de mislukte ouder nu ik hoor dat er meerderen wat obstakels tegenkomen op het levenspad der pubers.

Ook hier niet vanzelf

wij zijn inmiddels toe aan de vierde puber,en hoewel we dus ervaring hebben met eerder drie pubers,gaat het ook deze keer niet vanzelf hoor.
puber 1 telt niet (achteraf gezien),die had af en toe een bui en was heel gemakkelijk voor ons als ouders,er was mee te praten en te onderhandelen,we kwamen er altijd uit.
Puber twee was extreem,vooral thuis,in de buitenwereld een voorbeeld kind,thuis af en toe een monster.Handen aan vol gehad.
Puber drie was nog veel extremer,veel problemen mee gehad,extreme dingen ook,we hebben zelfs externe hulp gezocht,het was niet meer te hanteren.
nu gaat het goed,ze is inmiddels bijna 18 en lijkt een stuk rust in zichzelf gevonden te hebben,wat ook voor ons een stuk rust geeft.
puber 4 is net 13 en begint de bekende pubertrekjes te krijgen,grote mond,altijd een weerwoord,altijd discussie.
ik verwacht geen grote problemen ,daar is ze het kind niet naar,maar toch zijn er wel dingetjes die bij de andere drie niet speelden.Dus zelfs bij nummer vier hebben we nog weleens dat we denken,ehm....hoe gaan we dit aanpakken?
wel heb ik inmiddels het vertrouwen,hoe moeizaam het soms ook gaat,dat het uiteindelijk allemaal goed komt.

en Nikus zolang je doet wat jij denkt dat goed is voor je kind,( ook al lopen dingen mis),ben je zeker geen mislukte ouder!( bestaan die eigenlijk wel? mislukte ouders?)
En zo heeft elk kind zijn eigen puberdingen,en ik denk dat geen enkele puber *vanzelf*. groot wordt.

Nikus

Nikus

09-02-2011 om 23:21 Topicstarter

Sus-anne

Nou zo af en toe dan twijfel ik behoorlijk aan mezelf. Wat ik het allerergste vind is dat ik mijn puber soms echt niet leuk vind.

Nikus

pubers zijn nou eenmaal soms niet leuk,dat ligt niet aan jou kwaliteiten als moeder,dat ligt aan de ontwikkeling die hij doormaakt.maar bedenk,deze fase gaat voorbij,het is maar tijdelijk.

Een lijn trekken

Als ouders een lijn trekken, ook sinds we uit elkaar zijn, was voor ons heilig. Maar nu merk ik dat ik toch anders tegenover onze bijna 14-jarige dochter sta als haar vader. Ik zie meer hoe zij vecht met haar hormonen en alle andere veranderingen in haar koppie als hij. En kan dat beter in verband brengen met haar dalende schoolprestaties (niet dramatisch, maar wel licht alarmerend). De regels blijven hetzelfde, maar van mij krijgt ze wat meer begrip en coaching. Ik val hem niet af, maar laat haar wel merken dat ze me alles kan vertellen. Ook al ben ik er niet blij mee, we komen er samen wel uit. En samen kunnen we dan overleggen hoe we haar vader erbij betrekken.

Fély

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.