Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ilva

Ilva

11-01-2013 om 16:57

'hier begrijpen ze je'

Zoonlief (groep 7) kwam vanmiddag thuis, weer gezeur op school, hij erg verdrietig. Oudste (brugklas) verteld dat er bij hem op school tijdens gym ook iets gebeurd was maar dat het goed opgelost werd door de gymleraar. Zijn uitspraak was dus: Hier begrijpen ze je. Veel beter dan die stomme gymjuf op de basisschool.
We hebben goed gezocht maar ik heb toch heel erg het gevoel dat we nu echt een goede school hebben gevonden. Nog anderehalf jaar dan mag die andere er ook naartoe. 'Nog even volhouden schat'.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mussie

Mussie

11-01-2013 om 20:38

Hee ilva

Wat fijn voor jullie aan de ene kant, maar aan de andere kant duurt het nog zo lang! Ik heb een beetje hetzelfde. Oudste zoon in de 2e, was altijd bang en onzeker op de basisschool maar is opgebloeid op de middelbare. Jongste zit in 7 en ik zou de dagen wel af willen tellen! Het gekke is dat jongste dus een beetje een branieschoppertje is, met veel vriendjes en druk en aanwezig op school. Heel anders dus dan oudste. Maar ik merk aan alles dat ze hem liever kwijt dan rijk zijn op school. Ze kunnen niet veel met drukke jongetjes die het liefst de hele dag voetballen. Ik kijk zo uit naar de middelbare school omdat ik de indruk krijg dat er daar meer ruimte is voor verschillende persoonlijkheden. Het doet me wel goed dat jij 'het nog even volhouden' noemt. Ik denk zo vaak, o wat duurt het nog lang!

P

P

12-01-2013 om 10:35

Hier hetzelfde

Hier ook een kind in de tweede die al anderhalf jaar de tijd van zijn leven heeft en de jongste die nog anderhalf jaar op de basisschool moet.

Toch zie ik het nog niet zo positief in omdat ik al bijna zeker weet dat jongste niet naar de school van oudste kan dus tja dan zit ik weer hetzelfde als anderhalf jaar geleden: gaat dit goed komen?

Tineke

Tineke

12-01-2013 om 20:12

Verklaringen

Op een basisschool zitten vrijwel altijd alle niveaus door elkaar in dezelfde klas. Op veel VO-scholen wordt er vanaf klas 1 op niveau ingedeeld. Dat maakt dat veel kinderen zich er makkelijk thuis voelen. En ook makkelijker vrienden maken.
Vrienden maken is goed voor het zelfvertrouwen. En,vanaf een bepaalde leeftijd, zijn leeftijdsgenoten veel belangrijker dan diegene die voor de klas staat. Op VO wisselt de docent ook nog eens per uur, dus de impact is niet zo groot als het van beide kanten minder bevalt.
Een VO-docent heeft dus minder kans om het echt te verknallen voor een leerling. Wat dat betreft is de BO-leerkracht heel veel kwetsbaarder.
Het is niet zo dat VO makkelijker rekening houdt met het individuele kind (koppen dicht, luisteren en doen wat ik zeg), maar dat is vaak op het VO ook minder belangrijk dan op de basisschool. Ze zitten (als het goed is) op hun cognitieve niveau, ze worden minder 'onhandig', en minder gevoelig, en vooral minder afhankelijk van de volwassenen. Dus ook minder afhankelijk van hun ouders, die toch veel meer bij de basisschool betrokken zijn dan op het VO.
Als VO-ouder hoor je nog niet de helft van wat er allemaal gebeurt, en dat is al veel. En ook genoeg.
Ik denk dus dat niet alleen het VO van goede invloed is op de leerlingen, maar dat het vooral ook hun eigen ontwikkeling is die maakt dat het zo goed gaat. Ze groeien en bloeien. Alle investeringen die je op de basisschoolleeftijd hebt gedaan, komen er nu uit.
Nou ja, en als dan de puberteit in alle hevigheid los mocht barsten, dan heb je in elk geval een aardige basis binnen.

Annet

Annet

12-01-2013 om 23:24

Op het vo juist wel onhandig en gevoelig

K. Heksenvet schrijft o.a.: "worden minder 'onhandig', en minder gevoelig"
Ik vind pubers juist onhandig op fysiek gebied, het groepsgebeuren wordt erg belangrijk, ze zijn erg gevoelig voor de mening van klasgenoten, ze durven niet meer te zeggen wat ze zelf vinden.
Minder afhankelijk van volwassenen ben ik het wel mee eens. Helaas komt daar een grote afhankelijkheid van leeftijdsgenoten voor terug (tijdelijk).
Coginitief werkt het inderdaad beter.
Maar al die moeilijkheden maakt ze groot, dus dan klopt het groeien en bloeien weer wel......

Karmijn

Karmijn

13-01-2013 om 00:31

Grote verschil

Voor mijn pubers, zijn er een paar dingen, die het op het vo beter maken, dan de basisschool.
Ten eerste de manier van toetsen. Die is gewoon duidelijker en eerlijker. Cijfers op een website, een duidelijk gemiddelde, waar je aan kunt werken en heldere normen.
Daarnaast bevalt de duidelijkheid en de structuur beter. Op het vo, zijn veel minder vage verwachtingen van ' gezellig', en ' dat is toch leuk.' Ze gaan er bij voorbaat al van uit, damde kinderen niet erg enthousiast zullen zijn, over leesstof en activiteiten. Dat is vooral voor zoon, die veel moeite heeft met vage verwachtingen van dankbaarheid, een opluchting.
En verder vinden ze het heerlijk, dat de docenten, veel weten over hun eigen vak. Dat ze dus niet alleen vanuit een boekje een uitgekauwd programmaatje draaien, maar dat ze zelf ook echt veel weten over het vak.
Nu moet ik daarbij zeggen, dat de basisschool waar ze heen gingen, niet bepaald een sprankelende, inspirerende leefomgeving was. Dan is het vo al gauw veel leuker.

Tineke

Tineke

13-01-2013 om 10:55

Onhandig geformuleerd

Onhandig en gevoelig, dat wordt beter schrijf ik. En dat is gewoon niet zo helder geformuleerd. Wat ik bedoelde was: minder onhandig en gevoelig in het omgaan met de buitenwereld. Het onhandige en gevoelige verschuift naar de binnenwereld (en vaak ook naar omgang met ouders).
Vanuit de veilige babywereld, willen veel ouders de schoolomgeving van het basisschoolkind optimaal hebben, rondom hun kind gekneed. En voor sommige kinderen moet dat ook, anders zouden ze echt diepongelukkig zijn. En dat blijkt lastig, de basisschool is niet zo kneedbaar als we willen.
Het VO is mogelijk nog minder kneedbaar, en studies daarna nog minder. Maar wat ik dus betoog: dat hoeft ook steeds minder. Als het goed is heeft kind zoveel geleerd dat het met een steeds minder aangepaste omgeving toch prima kan ontwikkelen.
Daarbij komt dat VO met hun vaste lesroosters, proefwerkschema's en huiswerkschema's, duidelijke regels en minder gezeur, voor veel kinderen goed te behappen zijn. Dus de ene kant minder aangepast, andere kant veel meer duidelijkheid.
Iemand hierboven zei: VO kan beter rekening houden met stuiterende jongetjes die liever voetballen. Of iets van die strekking. Daar geloof ik nou helemaal niet in. En zeker niet op de hoge niveaus (TL, Havo, vwo). Daar is het gewoon stilzitten, koppen dicht en luisteren.

Mussie

Mussie

13-01-2013 om 12:26

K. heksenvet

O jee, K Heksenvet! Ik denk dat je mij citeert. Dat klinkt niet hoopgevend wat jij schetst. Want een Havo/VWO advies ligt wel in de lijn der verwachting bij mijn voetballertje. Overigens zei ik niet dat ze daar op het VO beter rekening mee houden hoor. Ik zei dat er op de basisschool niets mee kunnen.
Toch hou ik hoop. Op de school waar hij waarschijnlijk heen gaat kun je zg sportklassen volgen, en dat houdt toch alweer 2 uur extra sport per week in. En dan nog het heen en weer fietsen, ik denk dat ook dat scheelt. En hij zal harder moeten werken dan nu.

Mussie

Mussie

13-01-2013 om 12:28

Maar waarom zou het niet goedkomen met je jongste? Omdat je de school niet kent bedoel je?

Tineke

Tineke

13-01-2013 om 12:33

Hoopgevend

Wel Mussie, het is echt hoopgevend wat ik schets. Ook jouw kind wordt namelijk ouder, wijzer, etc. Die ontwikkeling komt het VO ten goede. En precies, je zoekt een school uit die bij hem past. Daardoor past hij beter op die school, dan nu op het BO. En daardoor zit jouw kind beter in zijn vel, daarbij dus ouder en wijzer, dat gaat helemaal goed komen.
Maar verwacht niet dat jouw kind tijdens wiskunde op zijn tafel mag gaan springen omdat hij daar behoefte aan heeft. Gelukkig zal hij die behoefte waarschijnlijk niet hebben.

Mussie

Mussie

13-01-2013 om 13:52

O gelukkig

Ik help het je hopen dat ook mijn kind ouder en wijzer wordt! Kan me er weinig bij voorstellen.
Vind het wel leuk hoe je het uitlegt. Denk wel dat het zo is. Dank voor je bemoedigende woorden.

P

P

13-01-2013 om 15:47

Mussie

Oudste heeft een school waar ze echt bovenop pesten zitten en ook zeggen dat er op elke school gepest wordt. In zijn klas wordt niet gepest maar had hij het toeval dat hij in de parallelklas zat dan weet ik niet of hij zo gelukkig was. Hij is eigenlijk als enige van zijn basisschool naar dit niveau gegaan en hij kon een nieuwe start maken en inderdaad hij kwam tussen allemaal jongens die zoals hij zijn en die kwam hij op de basisschool niet echt tegen.

Jongste moet naar een hele andere school dus ik ben net zo onzeker als anderhalf jaar geleden met oudste. Ik zou ook graag zien dat hij een nieuwe start maakt, zijn enigste vriend op de basisschool is hoogbegaafd dus hij kan net zo goed op nieuw beginnen, hoeft niet met vriendjes naar een nieuwe school te gaan maar ja... je bent en blijft afhankelijk van de mentor en je klasgenoten. Voor een heel groot deel staat of valt het daar mee denk ik.

Ilva

Ilva

13-01-2013 om 16:38

Wat een reacties

Inderdaad er is zo'n verschil tussen basisschool en VO. Mijn zoon is een geval apart, op z'n oude school werd het niet gepest maar viel wel op door bijzonder gedrag. (Waarschijnlijk is hij hoogbegaafd, binnenkort wordt hij getest). We hadden deze school met veel zorg uitgekozen maar toch valt hij hier ook op. Maar het verschil is dat de leraren hem begrijpen en het dan uitleggen aan de andere leerlingen. Als hij zich aan de regels houd van een spel en ze daardoor een punt missen, dat de leraar niet de andere kinderen boos op hem laten zijn (zoals op de basisschool vaak gebeurd, nu nog bij nr. 2 dus) maar dat de leraar verteld dat hij het juist goed deed. Hij hield zich aan de spelregels en jullie hebben geen reden om boos op hem te worden.
Het is zo fijn dat het pesten gelijk aangepakt wordt en ook al lijkt het alsof zoonlief het niet echt doorheeft. Volgens mentor is dat geen reden om die pesters hun gang maar te laten gaan. We zijn natuurlijk pas begonnen maar het is in iedergeval een goed begin. Ik heb nog een zoon nr. 3 en ik denk dat zijn intelligentie lager is dan z'n broers maar ik hoop zo dat het hoog genoeg is om straks ook naar deze school te mogen.

Mussie

Mussie

13-01-2013 om 16:48

O ja p

Ik snap het. Opnieuw beginnen is heel fijn, maar het moet maar wel weer goed uitpakken natuurlijk. Je weet inderdaad niet hoe ze het treffen en hoe de nieuwe school dat aanpakt. Mijn oudste had ook niet veel vriendjes op de basisschool, en nu heeft hij er toch wel een stuk of 4. Dat is echt fijn. Lastig hè, dat afwachten!

Fiorucci

Fiorucci

13-01-2013 om 18:27

Kan ik me goed voorstellen! Hier pakte het bij mijn jongens heel goed uit en dat hoor ik vaker, dan dat het niet gaat. Bij dochterlief verwachtte ik helemaal geen problemen, en ja hoor, die heeft de hele eerste periode nodig gehad om haar draai te vinden, ik zit nu pas een beetje rustig. Je kunt het nauwelijks voorspellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.