Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Danique

Danique

06-08-2017 om 16:17

Hij doet en wil niets meer - puberteit?!

Ik ben nog niet zo heel lang pubermoeder, maar het irriteert me behoorlijk: er komt niets meer uit. Vroeger las zoon veel, nu niet meer. Vroeger had hij interesses, in bijvoorbeeld wetenschappelijke programma's, nu niet meer. Op school is zijn laatste restje interesse in alles wat maar een beetje neigt naar leerzaam de kop in gedrukt.

Buiten spelen of met vrienden afspreken (anders dan gamen via skype) is er nauwelijks nog bij ("dat doen zij ook niet") Stel ik een vakantiebaantje voor moet hij hard lachen. ("Zonde van de tijd, je verdient niks", en nee, hij heeft genoeg aan het weinige zakgeld dat hij krijgt want doet of wil niks behalve af en toe naar de Mac en geeft dus ook zelden iets uit...)

Op zich zit hij lekker in zijn vel en is ook niet echt moeilijk in de omgang, maar hij is zo passief...

Is dit inderdaad wat jongens van brugklas/2e klas doen en gaat het vanzelf weer over?

Marjet

Marjet

06-08-2017 om 17:13

Heel herkenbaar!

Onze puber is bijna 16, maar dit verhaal is heel herkenbaar.
Ook erg passief, het liefst lang slapen, laat naar bed en verder vooral hangen en achter de pc hangen en met z'n mobiel bezig.
Initiatief nemen om iets met vrienden te gaan doen?
Nee hoor, er is altijd wel een reden te verzinnen om dat niet te doen ('iedereen is op vakantie', 'ze wonen te ver weg').
Ik zal blij zijn als hij weer naar school gaat.
Ik geloof verstandelijk gezien wel dat het overgaat, maar ik erger me heel erg aan dat gehang en de passiviteit.
Maar ik knap er altijd weer van op als ik van anderen hoor dat zij hetzelfde ervaren, dus bedankt daarvoor!

Astrid

Astrid

06-08-2017 om 17:34

Ja, uiteraard

Gewoon volgens het boekje.
Vervelen is heel nuttig en wat er al inzit aan interesses is er niet voor altijd uit.
Ik verbaas me dan wel altijd als kinderen vooral heel leuk zijn of gevonden worden als ze olijfjes en garnalen lusten, musea bezoeken, cultureel zijn ingesteld, piano spelen of veel lezen.
En ook verbaas ik me over het niet mogen hangen of anders passief mogen zijn. Waarom niet?
Ik zie mezelf nog hangend op de bank, me vervelen en toch niets doen. Ik ben leuk opgedroogd, je kunt nog zo lang nuttig zijn.

Yaron

Yaron

06-08-2017 om 20:54

Hier ook

Hier ook een net tweede klasser, die weinig tot niets doet. Hij spreekt heel af en toe af met vrienden en dan gaan ze gamen, maar ook fietsen, voetballen of skaten. Verder ligt hij het liefst tot twee uur in bed, haar daarna eten, gamen, in bed liggen en muziek luisteren, eten, skypen en weer slapen. Ik had voor de vakantie bedacht dat hij doordeweeks voor 10 uur uit bed moest zijn, maar dat gaf zoveel protest, dus maar niet doorgezet, het is tenslotte ook zijn vakantie. Zin oudere broer deed dat op die leeftijd ook en is nu heel actief in de vakantie met sport en werk, ik ga ervan uit dat het bij hem ook zo zal gaan.

Tango

Tango

06-08-2017 om 21:03

Baantje?

Je schrijft over een baantje, maar hij zit in de brugklas/2e klas. Wat voor baantje zou hij dan al moeten doen? Het meeste is hij dan toch nog te jong voor?
Verder erg herkenbaar hoor. Dochter was altijd nog wel erg actief met vriendinnen etc. Zoon is nu 12 en gaat naar de brugklas. Hij begint nu aardig te puberen. Heeft 1 vriendje met wie hij soms nog afspreekt maar verder is het ook veel hangen en gamen. Zeker toen we op vakantie waren. Nu thuis is hij ook wel weer bezig met Pokemon vangen, dus stapt hij regelmatig op de fiets. Maar zal ook blij zijn als hij weer naar school is eigenlijk.

40er

40er

07-08-2017 om 08:03

Herkenbaar

Hier ook heel herkenbaar hoor. Zoon doet ook (bijna) niets. Hij heeft een folderwijk, dat doet hij wel. Een enkele keer helpt hij met afruimen na het eten. Maar verder niet veel. Ja, gamen.... gelukkig werk ik nog, dus zie ik het niet allemaal. En op vakantie moet hij wel afkicken van het gamen

Folderwijk mag trouwens vanaf 13 jaar

Paperclip

Paperclip

07-08-2017 om 12:43

Tja, passief zijn mag, niks doen niet

Tenminste, 'geen zin' vind ik geen argument voor de pubers om niet ook de handen uit de mouwen te steken. Ik ben ook chronisch lui en heb ook dagelijks geen zin, maar er moet nou eenmaal veel gebeuren om een huis bewoonbaar te houden. Helaas lukt het vaak pas om ze in actie te krijgen als we gaan dreigen met het innemen van de telefoons, maar goed, dat is dan maar zo. Ik moet wel altijd erg lachen om het commentaar, 'waarom moet het altijd zo boos mam/pap?'. Nou, omdat jullie eerder niet in beweging komen, daarom!

Maar inderdaad, ook hier heel echte pubers, zowel zoon als dochter, moeilijk in beweging te krijgen. Maar als dat lukt vinden ze het gelukkig vaak toch wel leuk/gezellig. Dus in die zin boffen wij dan toch nog. Dat houden we onszelf maar voor ogen...

Machteld

Machteld

12-08-2017 om 11:08

Gaat ook weer over

Mijn oudste is nu 17,bijna 18.
Toen hij in de tweede klas zat begon het. Totaal verslaafd aan een computerspel. Verder geen interesses. Wel vrienden maar daar deed hij dat spel mee. Hij was behoorlijk onbereikbaar en we moesten echt grenzen stellen aangaande het gamen.
Dan nu: zoon is opgegroeid tot een sportief kind. In vrije tijd sporten, hardlopen en op vakantie wil hij kanoën en mountainbiken. Hij werkt bij supermarkt, heeft vrienden, is open en sociaal. Echt ik had dit in die periode nooit gedacht.
Laat hem veel met rust hij heeft zijn energie nodig voor groeien.
Het is echt een fase zoals de peuterpuberteit.
Maar wel lastig. Sterkte!

Threeboys

Threeboys

24-08-2017 om 10:45

Yo, hier ook!

Bank hangen/liggen ✅
Lang uitslapen ✅
Niets afspreken ✅
Youtube ✅
PlayStation ✅

Zoals jullie zien voldoet onze 15 jarige puber aan al deze kenmerken. Ik moet wel zeggen, afgelopen jaar heeft de groeispurt zich ingezet. Een jaar geleden was mijn zoon nog 1 cm kleiner dan zijn moeder, nu moet ik naar boven kijken om hem aan te kunnen kijken. Hij is dus echt enorm gegroeid. Deze hele vakantie heeft hij zich vooral bezig gehouden met bovenstaande zaken. Ik heb af en toen wel eens gevraagd hoe het met zijn vrienden zit maar dat wuift hij weg met 'allemaal op vakantie'. Gelukkig heeft hij twee broertjes om mee te 'spelen'. En heeft hij een bijbaantje waar hij regelmatig gewerkt heeft. Dus het ontbeerde hem niet helemaal aan sociale interactie. En gelukkig zijn de voetbaltrainingen ook weer begonnen. Tijd dat alles weer 'normaal ' is. Maandag weer naar school. Joepie!

Mari39

Mari39

24-08-2017 om 11:57

Oh hier ook

Precies jouw lijstje threeboys. En ook die groeispurt! Hemeltje wat wordt die knul lang!
Ik moet zeggen hij heeft wel wat afgesproken met vrienden en hij werkt per week zo'n 10 uur.
Van de week zei ik: pietje ik kan je kamer niet meer in zo'n rommel. Ga je nog eens ooruimen? reactie vanaf het bed waar hij een netflix aan het kijken was: Mam na de vakantie want dan heb ik weer tijd!!
Grapjas.
Hier dinsdag weer naar school!

Inanna

Inanna

24-08-2017 om 17:04

slapen en gamen

Gamen en slapen en soms komt hij naar beneden om eten en/of drinken te pakken. Soms wisselt hij gamen af met Netflixen of streams op Twitch kijken. Van ritme is ook totaal geen sprake, de ene dag kom je hem om half 7 's morgens tegen, de volgende dag ligt hij om 4 uur 's middags nog in zijn bed. Ach, als hij er weer vroeg uit moet voor school zal dat wel weer rechttrekken.

Op vakantie wel ontzettend veel lol met hem gehad trouwens, 4 avonden spelletjes gedaan, hij is met zijn vader gaan kanoën en hij is zelfs een keer mee gaan zwemmen. Daarnaast heeft hij ook veel op zijn bed naar zijn telefoon liggen staren en hij had zijn Xbox meegenomen, waarmee hij nog wel met zijn zusje samen heeft gespeeld, terwijl zij echt helemaal niet goed is en hij zich echt aan haar moet aanpassen.

Ach, ik zou ook wel willen uitslapen en de hele dag gamen, dus ik snap het best. Dinsdag weer naar school, naar de bovenbouw, hij zal best aan de bak moeten en vorig jaar heeft hij ook kei-hard gewerkt op school, dus ik gun hem dit van harte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.