Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Annie

Annie

24-08-2017 om 22:41

Hoe krijg je pubers naar bed?

Okee, we hebben alle fasen gehad. Onze mevrouw van 8 kan al eindeloos dralen maar dan de pubers (15 en 13).

*metoprechtepositieveaanpak* Jongens, pakken jullie alvast je spullen in voor morgen....Is het niet beter om nu naar bed te gaan? ..... Jongens, gaan jullie nu naar bed? ....Joehoe, jongens nu naar boven..... Kom op, laatste keer dat ik het zeg... naar boven!...[pubers gaan mokkend eens heel langzaam opzoeken welke vakken ze morgen hebben en ander draalgedrag.

In totaal ruim drie kwartier later: *ontploffend* NAAR BOVEN! NUUUUH! NEEEEH, NIKS TE MAREN..[slam, dat was de deur].

En dan heb ik nog een uurtje om stikchagerijnig de boel achter hun kont op te ruimen in de wetenschap dat we morgen dezelfde plaat af gaan draaien. Zo klaar mee, kost me zoveel energie.

Hoe doen jullie dat?

Bosbes

Bosbes

24-08-2017 om 22:47

hm, hoe doen we het hier

misschien braver hier, maar ik zeg dat het tijd is, soms zegt er een: nu al? en dan zeg ik: ja, het is geen vakantie meer. En ook geen weekend. Doe nu maar vast, voor je tas is ingepakt en je gedoucht hebt is het zo weer half 10.
En tegenwoord bij zoon (14): als je er op tijd in ligt, kom ik nog even in je bed iets voorlezen.
Dochter (15) wil ook wel enigszins op tijd slapen (22 of 22.30). Ik roep meestal na het welterusten zeggen van zoon naar boven: 'ga jij ook beginnen?' en dat gebeurt dan vanzelf na een minuut of 5.

O jee wat een braverds hier.

Misschien niet al te druk maken? Eerst er overdag even over praten wat zij een normale bedtijd voor zichzelf vinden (voor doordeweeks) om zich overdag fit genoeg te vinden?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-08-2017 om 23:52

Niet

Ik ben er wel klaar mee. Ze zoeken maar uit hoe laat ze naar bed gaan, want ze hebben zelf het meeste last van hun eventuele slaaptekort. Het lijkt erop dat mij 12-jarige de komende weken wel braaf om 22.00 uur naar boven gaat. De eerste brugklasdagen hebben er nogal ingehakt qua inspanning.

lisbeth

lisbeth

25-08-2017 om 09:22

Bemoei me er niet mee

Nu is oudste van 13 wel een slechte slaper maar ik bemoei me er niet meer mee. Dat heb ik opgegeven. Ze moet wel naar haar kamer ergens tussen tien en half elf maar wanneer ze echt gaat slapen regelt ze zelf

Teuntje

Teuntje

25-08-2017 om 09:28

Laat het liggen waar het hoort

Net als Phryne. Je hebt er geen grip op hoe laat ze hun bed in gaan. Dat zoeken ze zelf wel uit. Waar je wel grip op hebt is hoe laat je 's avonds de huiskamer voor jezelf wilt hebben. Dat duidelijk stellen als huisregel en die tijd hup naar je eigen afdeling. Spullen uitzoeken doe je daar maar. En moesten er, jamaar jamaar, dan nog allerlei dingen beneden geregeld worden, jammer maar helaas dat doe je dan morgenochtend maar. En morgen iets eerder beginnen als je het nog 's avonds wil doen. En hoe laat ze dan uiteindelijk gaan slapen is aan hen.

Triva

Triva

25-08-2017 om 10:00

een uur lang hun bende opruimen? Ja ik snap dat je overdrijft maar waarom doe je dat? Zet een doos in de trapkast of waar dan ook waar je het niet ziet en kieper alles daarin?

Verder: inderdaad op een bepaald tijdstip zijn ze op hun kamer, wat ze daar uitvoeren is jouw probleem niet meer. Dan maar niet slapen maar zo ontplof jij tenminste niet en ga je zelf een stuk ontspannender naar bed en zullen zij uiteindelijk ook wel eens zelf gaan slapen.

Hier

Hier gewoon nog ouderwets een bedtijd voor de bijna 16-jarige en de 11-jarige. Beide hebben om bepaalde redenen hun slaap hard nodig en dat weten ze zelf heel goed. Ze gaan daarom ook redelijk braaf (nee niet uit zichzelf, zou wat zijn) op tijd naar bed. Doen we al jaren op dezelfde manier en dat werkt.

Vesta

Vesta

25-08-2017 om 12:58

ook niet

Die van mij is bijna 12, maar ook die stuur ik naar haar kamer, maar ik bepaal niet hoe laat ze gaat slapen. (Dat probeer ik wel, en zij gelooft dat nog, maar het werkt niet)

En opruimen gaat heel makkelijk. Alles wat niet ligt waar het hoort verdwijnt boven in haar hoogslaper. Echt dat duurt geen uur maar hooguit 2 minuten. Kan ik stofzuigen en komt ze er vanzelf achter dat verpakkingen van waterijsjes die dan in je vieze onderbroeken belanden toch echt heel smerig worden en dat je dan op een gegeven moment zonder ondergoed of sokken zit. Of dat je favo badmintonrokje onder de ijsvlekken zit.

Jammer dan, had ze maar op moeten ruimen.

zebra

zebra

25-08-2017 om 13:37

al een aantal jaar

bemoei ik me niet meer met de bedtijd van onze, nu 18 jarige zoon. Ook niet met hoe laat hij naar boven gaat overigens. Het is hier bovendien ook niet zo dat we rond een bepaald tijdstip de woonkamer voor onszelf willen.

Moeder

Moeder

25-08-2017 om 13:57

Net zo

Hier net zo eigenlijk. De twee oudsten vertel ik sowieso niet hoe laat ze naar bed moeten, ze zijn 18 en 20. De oudste ligt er uit zichzelf meestal al vroeg in, die van 18 zeg ik wel eens dat ze beter maar eens naar bed kan gaan.
De jongste is 14, maar ook zij bepaalt het eigenlijk zelf, mits ze het niet te gek maakt.
Zee hoeven hier trouwens niet de huiskamer uit, waarom ook? Zij wonen hier ook en ik vind het ook nog eens gezellig als ze er zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 14:13

Ja, laat losss )

Als je merkt dat het vaak erg laat wordt, kun je er eens wat van zeggen, maar ze moeten zelf ondervinden wat ze met hoeveel slaap voor elkaar krijgen.

Ik vond het ook wel lekker als de kamer op een bepaald moment kindvrij was. Dus aansturen op een 'naar boven'-tijd zou ik wel doen. 10 uur van de vloer.

Dymo

Dymo

25-08-2017 om 17:53

zelf weten

Zelf weten... maar ik accepteer geen chagrijnig gedrag door slaaptekort. Dochter kan vreselijk snauwen als ze moe is. Dat pik ik dus niet. Ongesteld of verdrietig gechagrijn wil ik wel liefdevol negeren. Ga je te laat naar bed en reageer je dat op mij af, dan krijg je de volle laag terug.

Echt?

Ik vind 13 en 15 nog veel te jong om het zelf te bepalen op schooldagen. Weekeinden en vakanties zijn een ander verhaal. Dus ze moeten gewoon.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2017 om 19:15

Nee inderdaad

Jongste dochter is niet te genieten als ze te kort slaap heeft gehad. Af en toe heb ik begrip, maar niet altijd. Tegenwoordig is ze gemiddeld genomen maar één nachtje thuis en dan slaapt ze lang uit. Dan valt het allemaal wel mee.

Half a twin

Half a twin

25-08-2017 om 20:10

goeie genen

Mijn kinderen hebben veel dingen van oma, het zijn kieskeurige eters, willen al ziek zijn als een scheet dwars zit; daarin lijken ze echt op haar. Over het algemeen vind ik dat gepiep en gemiep niet zo positief.
Verder zijn ze leergierig, enthousiast, sportief dat hebben ze meer van opa, hun vader en van mij.

In slapen hebben ze goddank ook de genen van oma!
Dochter van 15 moet om 21.00 naar boven om te douchen, tas in te pakken en te gaan slapen, zoon van 12 om 20.30.
Meestal zijn beiden al gedouchd voordat ik om 20.00 roep dat we thee gaan drinken, ook de tassen staan dan al klaar. Op hun tijd naar boven, tanden poetsen en ze kunnen in bed en gaan er ook in! Fris en fruitig om 7.00 de volgende ochtend aangekleed aan het ontbijt.

In dit geval ben ik heel tevreden over mijn pubers. Zelfs tijdens de vakantie lagen ze vaak uit zichzelf op een redelijke tijd op hun luchtbed.
Ze weten allebei wat weinig slaap met ze doet dus zeker dochter weet goed haar slaapmomenten te pakkken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-08-2017 om 21:33

Volhouden

Ik wacht geen half uur met de 'En nu is het klaar' stand.
Die van 18 zoekt het maar zelf uit, maar die van 15 is om half 10 van de vloer, heeft haar tas gepakt en haar brood gesmeerd. Als we dat niet doen loopt ze vast. Dan verslaapt ze zich, gaat zonder eten naar school en met de helft van de benodigdheden.

Als ze het allemaal zelf zou kunnen zou ik me er niet mee bemoeien. Deed ik bij oudste ook niet meer toen ie 15 was.

Zelf

Mijn oudste kinderen beslissen zelf wanneer ze gaan slapen. Ze beslissen ook zelf wanneer ze naar hun kamer gaan. Ik bemoei me daar niet mee. Ze hebben zo hun eigen ritme. Onze oudste zoon zit 's avonds vaak boven zijn huiswerk te maken en komt aan het eind van de avond nog even gezellig beneden om thee te drinken en daarna gaat hij slapen. Meestal pas rond 23.00. Hij staat 's ochtends zo laat mogelijk op.. Mijn dochter heeft weinig slaap nodig maar zij is een echt ochtendmens. Nu in de zomer staat ze vaak om 5:00 al op (voor de lol, niemand anders hier in huis doet dat). Zij gaat vaak ook rond 23:00 slapen, soms rond 22:00. Ze heeft gewoon weinig slaap nodig. Pleegzoon heeft juist vrij veel slaap nodig en die ligt er meestal rond 21:30 al in, soms zelfs eerder. Hij zit eigenlijk altijd beneden totdat hij gaat slapen. Hij is nooit iemand geweest die veel op zijn eigen kamer zit.

Als ik het ga sturen gaan ze er veel minder verstandig mee om. Dan moet ik echt gaan waarschuwen en dwingen en zo. Dan gaan ze niet uit zichzelf naar bed en gaan ze tegen mij in. En nu gaan ze soms te laat naar bed of slapen te weinig maar dan gaan ze de volgende dag wel weer eerder naar bed. Ze kunnen dat prima zelf regelen. Ik vind op deze leeftijd moeten ze daarin ook wat zelfstandiger worden en leren verstandig om te gaan met vrijheden.

Overigens als ze spullen beneden hebben liggen moeten ze die opruimen voordat ze bed gaan. Daar ben ik wel streng in. Ze moeten er voor zorgen dat die spullen op hun eigen kamer zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

26-08-2017 om 22:13

Vanaf 15 jaar zelf regelen

Wij hebben onze zoons zo ongeveer vanaf een jaar of 15 vrij gelaten in hun bedtijd. Bij oudste heeft dat in eerste instantie wel geleidt tot in slaap vallen tijdens de lessen, waardoor wij op gesprek 'mochten' komen bij de mentor Maar hij haalde nog steeds behoorlijke cijfers, en is nooit in de gevarenzone geweest met schoolwerk. Jongste was zelf iets meer ochtendmens, en ging ook uit zichzelf meer op tijd slapen. Maar vaak was ik de eerste die rond elf uur naar bed ging. De jongens zaten dan wel al lang op hun eigen kamer, meestal achter hun scherm, filmpjes te kijken of te gamen en te chatten. In de weekends en in de vakanties werd en wordt het al snel nog (veel) later, maar dan slapen ze ook uit. Ze zijn nu 17 en 19, oudste woont al een jaar op kamers en heeft bijna al zijn vakken gehaald, dus ook qua organisatie heeft hij kennelijk weinig hulp meer nodig. Missie geslaagd denk ik dan maar Jongste woont sinds deze week ook op kamers, dus daar gaan we ook het resultaat zien van 18 jaar opvoeden.

Verleur

Verleur

21-09-2017 om 09:09

Vrijlaten of zakgeld korten

Wij (mijn man en ik) hebben twee tienerdochters van bijna vijftien, een ééneiige tweeling Eén van hen heeft veel problemen met opstaan 's ochtends. Dat komt onder meer omdat ze (naar mijn idee) veel te laat naar bed gaat, zo tussen 23 en 24 uur. Ze komt ook vaak te laat op school (Havo). Dit jaar is ze blijven zitten. Ze heeft weerstand met huiswerk, lezen, alle dingen die van haar verwacht worden. Ze komt pas goed op gang als het echt moet .. . Of wanneer ze bij de manege is: dan mest ze zonder probleem de ene na de andere stal uit. Maar haar eigen kamer is een ravage. De andere dochter heeft minder gebruiksaanwijzing. Zij komt bijna altijd op tijd en is overgegaan naar het 4e Gymnasium. Ik ben nu echt aan het zoeken naar een vredevolle manier om haar te stimuleren om toch op tijd naar bed te gaan. Ik slinger heen en weer tussen straffen ("Als je er niet voor 23 uur in ligt, dan kort ik elke dag 2 euro op je zakgeld") tot een goed gesprek (wat meestal na 1 minuut uitmondt in: "Ik ga naar boven!"). Ik ben zelf nogal temperamentvol, dus ik moet alle zeilen bijzetten om rustig te blijven. Ik heb al ervaring met meditatie enz. dus die tips hoef ik niet. Ik tel tot tien voor ik reageer. Maar zo nu en dan ontplof ik toch wel eens. Daar is zij ook totaal niet van onder de indruk (ze is sowieso niet echt autoriteitsgevoelig). Misschien herkent iemand zich in het bovenstaande.
Mijn concrete vraag is: wat werkt beter: haar zelf laten bepalen hoe laat? Ik vind dat nog zo vroeg: ze is nog niet eens vijftien! Wel bijna, in november.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-09-2017 om 09:38

Het is gebeurd

Ik schreef eerder al dat mijn 12-jarige, die zelf mag bepalen hoe laat ze gaat slapen, op termijn wel wat zou aanpassen n.a.v. eerste brugklasperiode. Gisteravond was het dan zo ver, om 22.15 uur vroeg ze of ik mee naar boven wilde lopen om haar in te stoppen

Paddington

Paddington

21-09-2017 om 10:09

Bij ons is het simpel

wij gaan om 9 uur ons naar bed gaan ritueel in werking stellen (honden uitlaten, vaatwasser inruimen enz), onze wekker gaat om 5:15.

Dochter vindt het vervelend om de verantwoordelijkheid te hebben over het controleren van de ramen enz. Dus gaat ze met ons mee. Of gaat ze al naar boven als wij de honden uit gaan laten.

nooit een bed tijd gehanteerd

eigenlijk van jongs af aan niet een vaste bedtijd gehad. Altijd moe laten associëren met naar bed gaan en dat ging goed. Misschien mazzel gehad - maar in thuisland echtgenoot is dat voor alle nichtjes en neefjes ook gewoon de manier.
Heb ook daar nooit gezien dat bedtijd een strijdpunt was. Wel zie ik regelmatig een nichtje of neefje richting bed verdwijnen wanneer dat zo uitkwam.
Dus kind ging soms eerder en soms later naar bed. Ook toen ze klein was.
Met als gevolg dat ze als tiener prima wist wanneer ze naar bed moest.
En op deze manier is naar bed gaan überhaupt ook niet een strijdpunt geweest of een manier om af te zetten. En de regel thuis is "s avonds een vent, s ochtends een vent" wat er ook gebeurt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.