Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Merel

Merel

01-09-2008 om 21:27

Hoe laat gaan jullie net 13 jarigen naar bed?

Hoi,

Hier hebben we weer eens een discussie over bedtijden. Mijn dochter wil zelf bepalen hoe laat ze naar bed mag, want dat mogen haar vriendinnen ook (en dan noemt ze alleen degenen op die tóevallig allemaal al oudere broers en zussen hebben) (volgens mij ligt het daaraan) maar ik vind tot nu toe 10 uur een prima tijd, en dan mag ze best in bed nog even wat lezen. Als ze een programma volgt en graag wil afzien doe ik ook niet moeilijk en is het zo half 11, maar dat is dan een uitzondering.
Hoe doe jullie dit met jullie 13-jarigen? Ben ik nou zo betuttelend?

Merel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jacci

jacci

01-09-2008 om 21:41

Mijn zoon is 14 en om 21 uur begin ik te roepen dat ie naar bed moet. Om 21.30 ben ik boos als ie er nog niet in ligt. Maar hij heeft van jongs af aan al veel slaap nodig en weet het ook zelf. In weekend of vakantie kan het wel iets later worden, maar schoolweken, op tijd. Jacci

Tirza G.

Tirza G.

01-09-2008 om 22:36

Net als

bij Jacci! Gut, ben jij mij
Ik vind 22 uur laat voor een 13jarige. Hoe is ze 'sochtends?

Tirza

Merel

Merel

01-09-2008 om 22:53

Gaat goed

Hoi,

Ze komt 's ochtends prima haar bed uit dus 22.00 kan prima, maar zij zou zelfs later naar bed willen omdat álle vriendinnen zelf mogen uitmaken hoe laat ze naar bed gaan. Maar dan weet ik het wel, dan blijft ze lekker tot 24.00 tutten op haar kamer en dat wil ik niet. Maar ik wilde eens checken hoe laat de andere kinderen van net 13 hier naar bed gaan, heb ik wat meer houvast, want nu ik als enige moeder dus mijn poot stijf hou (volgens dochter) ga ik toch een beetje twijfelen.

Ik hoop op nog meer reakties,

Groetjes
Merel

Niet later

Hier gaan ze ook tussen half en kwart voor tien naar boven, soms 10 uur, maar half elf laat ik het niet worden. Dan duurt het nog wel even voor er echt geslapen wordt, want tas moet nog ingepakt etc. en dan wordt er ook nog wel even in bed gelezen.
Ik zou het niet later maken dan het nu is, nergens voor nodig.

Jade

Jade

01-09-2008 om 23:09

Merel,

"....maar zij zou zelfs later naar bed willen omdat álle vriendinnen zelf mogen uitmaken hoe laat ze naar bed gaan."

Jaja......ben benieuwd wat de ouders van AL die vriendinnen zeggen als je ze belt.....

Hier vanaf de eerste klas van de Middelbare School: bij geen toets mag hij om 22.00 uur naar bed, bij een toets een half uur eerder en heeft hij het eerste uur vrij dan mag ie om een uur of half 11 naar bed. Hij wordt eind november 14.

Josta

Josta

01-09-2008 om 23:11

Toeval

grappig, dezelfde vraag wilde ik ook gaan stellen.
Ik heb een 13 jarige die nu tussen half 10 en 10 naar boven gaat en dan rond 10 uur in bed ligt, mag daarna niet meer lezen. Ik vraag me hetzelfde af als jij, Merel, omdat ik toch wel zie dat nog veel van de klasgenootje nog laat op pc zitten dus ook nog op zijn. Dochter zegt ook dat verschillende kinderen zelf tijd kiezen om naar bed te gaan. Zij stribbelt overigens niet tegen met de tijd die nu gegeven wordt.

Maylise

Maylise

02-09-2008 om 00:50

Mogen ze zelf weten inderdaad

Hier mogen ze grotendeels zelf bepalen hoe laat ze naar bed gaan. Ik ben daar altijd vrij soepel meegeweest. Mijn dochter van 12 heeft vrij veel slaap nodig en ligt er rond 21:00/21:30 wel in meestal. Soms eerder, soms later. Mijn zoon van nu 15 gaat al sinds hij heel jong is vrij laat slapen. Toen hij 13 jaar was sliep hij zelden voor 23:00/24:00 en nu nog steeds meestal rond dat tijdstip of zelfs later.

Maylise

Lynna

Lynna

02-09-2008 om 06:54

Lynna

Mijn 14 jarige moet om 21.30 zijn computer/tv uitzetten. Daarna gaat hij naar bed en hoe lang hij dan in zijn CSI boeken blijft lezen mag hij zelf weten. Dit is een uitprobeersel om hem toch wat meer vrijheid te geven. Tot dat hij wallen onder zijn ogen krijgt, dat is een teken dat hij eerder moet gaan slapen.

Werkt bij ons nu prima.

Saartje

Saartje

02-09-2008 om 09:33

22.00

Hoi Merel

Mijn net 14 jarige dochetr moest vorig jaar rond 21.30 uur naar bed en om 22.00 uur gaan slapen. Het werd wel steeds vaker 22.30 uur. Maar ze moet zeker voor 22.00 uur naar haar kamer en de computer uit.

Volgens mij moeten haar vriendinnen dit ook. Sommige nog wel vroeger maar die staan ook vroeger op.

groet

Saar

Een van bijna 14 en een van net 12

vanochtend weer een discussie gister avons was het alweer 22.45 en vanochtend hoofdpijn en nek pijn zucht...om 21.30 zou ik een goede tijd vinden om erin te gaan maar ja ze komen er vanzelf achter dat dit zo niet werkt.
de oudste bijna 14 gaat wel uit zichzelf vaak om 21.45 naar bed kijkt nog ff tv en valt om 22.15 in slaap.

rosa

rosa

02-09-2008 om 11:36

Hier

is de vakantie pas vandaag afgelopen, dus er zullen nog wel nieuwe onderhandelingen komen, maar vorig jaar ging die van 12 om kwart voor 10 naar boven, 10 uur licht uit en die van 14 om half 11, en dan zo snel mogelijk licht uit (maar zij sliep eigenlijk meestal pas om half 12). Twaalfjarige gaat in de brugklas beginnen, dus ik denk dat zij de komende weken wat eerder zal gaan.

Rosa

vera

vera

02-09-2008 om 12:27

Hier ...

heb een dochter van bijna 16 jaar,en die gaat doordeweeks als ze s'morgens geen eerste uur vrij heeft om 22uur naar bed,als ze de eerste 2uur vrij heeft dan mag ze tot half 11,nu heeft zei wel echt haar slaap nodig,mijn zoontje word over 2 weken 12,en die ligt om 21.00u in bed,en ze gaan dan ook slapen,en hier zeggen ze ook vaak ja dat mag iedereen in de klas,maar ga je navraag doen,klopt er meestal niks van,

kaatje43

kaatje43

02-09-2008 om 16:25

Ben blij dat jij het vraagt.

Ik vroeg mijzelf namelijk het zelfde af. Mijn zoon is 13 en zit nu in de tweede. Hij begint 's avonds pas aan zijn huiswerk en is dan vaak tot 22.00 bezig (zijn officiële tijd is 21.45), voordat hij echt in bed ligt is het 22.15. Ik vond dit eigenlijk best wel laat. Hij staat 's morgens wel goed op. Ik zie nu dat het eigenlijk wel mee valt. Zolang zijn gezondheid en zijn cijfers goed zijn, zal ik er niet zo'n punt van maken.

josta

josta

02-09-2008 om 17:52

Hoelaat opstaan

er zit toch veel verschil in tijden zie ik wel. Dat idee van om 10 uur naar bed en daarna nog lezen is misschien wel een idee, liggen ze toch in bed maar hebben nog wel wat vrijheid.

Het is wel goed te vermelden hoelaat de kinderen opstaan, hier is dat nl nogal vroeg. Kwart over 6 loopt de wekker af.

Merel

Merel

02-09-2008 om 18:43

Oke!

Hoi,

Bedankt voor al jullie berichten, ik merk dat wij gewoon ergens in het gemiddelde vallen, dus ik ga niets veranderen hier bij mijn dochter. 22.00 uur is een prima tijd, en ik ben echt de moeilijkste niet als het eens een keertje wat later zal worden. Gelukkig maakt ze haar huiswerk heel trouw direct naar school, dus kan ze in de avond een beetje ontspannen. Gelukkig hoeft ze mpas om 7.45 uit haar bed dus dat scheelt ook alweer. Echt vrijlaten doe ik nog niet, ik ben bang dat ze het dan écht constant laat zal maken.

Bedankt,
Merel

Hier nog vroeg zie ik.

Onze zoon van 13 gaat om 21.00 uur naar bed. Als hij wil lezen moet hij er eerder in, 21.00 is het echt slapen. Om kwart voor 9 moet hij op school (2e jaar vmbo), hij staat om half 8 op en vetrekt om 5 over half 9, school is hier om de hoek.

Ria37

Ria37

03-09-2008 om 19:39

Hier ook vroeg blijkbaar

Hier gaat dochter van bijna 13 om 21.00 uur naar boven en om 21.30 uur licht uit.

Vind het voorlopig een mooie tijd.

Kijk naar het kind zelf

Onze jongens van 11 en 9 gaan al van baby af even laat naar bed. Onze bedtijd is op schooldagen verschillend. Wij hebben een "vroeg-naar-bed-dag" (zo+di+do)dat betekent om 20.00 naar boven, douchen, nog even lezen en om 20.30 licht uit en slapen. Of "een-laat-naar-bed-dag" (ma+woe)dat betekent om 20.30 douchen en meteen slapen. Op vrij+zat mogen zij meestal wel tot 21.00 opblijven. Tot nu toe leverde dat geen enkele discussie op. De oudste begint nu wel een beetje te sputteren, dat hij net zo laat als zijn jongere broertje naar bed moet. Maar tot nu toe lukt het nog om de regel te handhaven. De oudste heeft véél méér slaap nodig dan de jongste, maar om de jongste nu later naar bed te laten gaan, is natuurlijk ook geen optie. Die ligt wel vaak wakker tot 21.30 uur (of soms nog later). 's Morgens heeft de oudste ook veel meer moeite met opstaan en moet nu hij op de middelbare zit, ook veel vroeger op. De jongste staat altijd vroeg op, ook in het weekend.
Dus ja, je moet gewoon naar het kind kijken toch?

21.30

onze dochter van bijna 15 gaat om half tien kwart voor tien naar haar kamer Ze moet er elke morgen om 6.45 uit en als ze dan nog even wil lezen of gewoon lekker tutten in de badkamer dan is het zo na tienen voordat ze slaapt
ik denk dat onze pubers hun slaap wel nodig hebben er komt veel op hun pad ,leren puberen ect

en ach ze heeft er niet echt problemen mee in het wek-end kan ze later dus...

angelina67

angelina67

08-09-2008 om 09:58

Bedtijd

onze zoon van 13 wil nooit naar bed. van ons moet hij in schoolperiodes om 21 uur naar boven en om 21.30 moet t donder zijn. de laatste week merken we dat hij aan zichzelf merkt dat hij t wel nodig heeft. in de vakantie wordt het wel later.

Mwah

Het maakt mij niet zoveel uit wat anderen doen, ik kijk naar mijn dochter. Ze gaat om half 9 naar boven en om 21 uur moet het licht uit. Elke ochtend heeft ze grote moeite met opstaan en heeft dus gewoon veel slaap nodig. Helemaal als kersverse brugklasser.

Half tien

Ze is dertien, en half tien is het streven. Maar soms is ze later met haar huiswerk doordat ze andere activiteiten had direct na school, of komt er iets op TV dat ze nog even mag af kijken, dan wordt het een beetje later. Juist doordat ze meestal op tijd gaat kan ze zo'n uitzondering makkelijker hebben.
In het weekend (vr. + za.) mag ze later, en is het meestal half elf.
Doordeweeks moet ze om zeven uur opstaan, en kan er meestal goed uit. (CD-wekker helpt daar bij )

masan

masan

18-09-2008 om 11:48

10 uur in bed!

Na de vakantie wou onze zoon (net 13) een wat ruimere bedtijd.
Na overleg hebben we die verruimt van half 10 tot 10 uur.
Wel onder de strikte voorwaarde dat het dan ook 10 in beg liggen is en geen pardon aangezien hij zijn eerdere bedtijd steeds verder probeerde op rekken.
Dus niet op tijd in bed, dan volgende dag weer even om half 10.
Lijkt streng maar ervaring heeft ons geleerd dat tieners afspraken toch proberen te verruimen en het gegeven hand wordt dan al gauw een arm. Daarom proberen we het "tijdrekken" maar gelijk in de kiem te smoren.
In het weekend mogen onze kinderen trouwens een half uur later dan hun school-bedtijd naar bed.

Erg laat!

Erg laat !

Als 13 jarige om tien uur naar bed is toch vrij laat.
Hoe laat moet het dan niet worden als ze 14 of 15 zijn?
Mijn dochter staat 's morgens om kwart voor 7 op .Ze zit in de brugklas.Zij gaat om half negen naar bed , en dan mag ze nog tot negen uur lezen. Dat vind ze prima . Tenslotte heeft ze de rust ook hard nodig tijdens de schoolweek.
In het weekend maakt het niet zoveel uit en gaan ze rond half elf naar bed.
Maar het is natuurlijk wel zo dat niet ieder kind even veel slaap nodig heeft.
Mocht haar slaapgedrag veranderen dan kan ik haar nog altijd op een later tijdstip naar bed laten gaan.

Telebel.

Telebel.

24-09-2008 om 19:10

Hier

2 meiden van 12 en 14. (3e jaars VSO en brugklas)
ze gaan allebei om ongeveer 20;30 naar boven douchen, klieren en wat nog meer, maar ik wil dat ze er uiterlijk om 21:15 inliggen. Dan wil ik ze ook niet weer zien.
De schooltassen worden in gepakt beneneden neer gezet zodat ik ze ,s mogens in kan pakken met trommels etc.
In het weekend word het wel iets later, maar niet later dan uiterlijk 22:30 uur.
Ze moeten er allebei om 06:30 morgens weer uit, en hebben de slaap wel nodig.

Telebel.

jans

jans

24-09-2008 om 21:10

Ook

Mijn zoon van 9 gaat 20.30 al loopt dit soms wel eens uit.
dochter van 12 gaat 21.30
dochter van 15 gaat 22.30

bij ons zit sávonds nooit een kind te gapen, zijn niet zichtbaar lui.
ALs ze in bed liggen ,slapen ze ook niet direct.
Sóchtends geen humeur

joer

joer

25-09-2008 om 15:04

12 en 15 jaar

Hier zoon van 12 om 21.30 naar boven.

Andere zoon van 15 om 22.30 naar boven.

Gaan beide vrijwel direct daarna slapen.

Staan allebei zo rond 7.15 op.

Groeten JOER.

Suzanne

Suzanne

27-09-2008 om 07:13

Poeh hee..

Valt me op dat vooral de 15-jarigen die hier genoemd worden, laat naar bed gaan, in mijn ogen dan.
Mede omdat man en ik ook nog wel wat privacy willen, moet onze 15-jarige om 21.30 naar bed, vind ik ook laat zat voor hem.
De 12-jarige brugpieper moet om 21.00 uur, beide hebben een uitloop van een kwartier maar dan moeten ze ook echt liggen! (Hebben beide wel ca. 1 uur fietsen naar school, dat telt natuurlijk ook mee.)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.