Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
evenanno

evenanno

20-10-2008 om 13:56

Hoe zijn jullie pubers?

Even een vraagje. Mijn vriend en ik wonen samen, hij heeft 2 pubers, ik heb 2 kinderen van 4 en 8 jaar.
Ik vind zijn kinderen zo verwend en initiatiefloos! Ze hangen het hele weekend (ze zijn er om het weekend) voor de tv, achter de computer of de Wii. Als we erop uit willen geeft dit altijd een hoop gemopper en hebben ze daar geen zin in. Ze liggen in het weekend tot een uur of 11 in bed, kwaad als ze dan eruit moeten omdat we gezamenlijk willen ontbijten.
Punt is wel dat het waarschijnlijk voor hun ook niet echt makkelijk is, ze wonen bij hun moeder en dat is aan de andere kant van het land. Ze hebben hier geen vriendjes of vriendinnetjes.
Maar toch, ik irriteer me zo! Is dit normaal gedrag of komt dit jullie niet bekend voor?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
klokje 2

klokje 2

20-10-2008 om 14:11

Erger je niet

ja hoor, dat is normaal pubergedrag. Je groeit als ouder vanzelf mee met de wezens van die vreemde planeet Puber.
Voor jou zal het lastig zijn, jij bent er middenin geworpen en hebt de overgangsfase niet mee gemaakt, neem ik voor het gemak maar even aan.
Probeer je niet te ergeren.
En inderdaad, voor de kinderen in kwestie zal het ook verre van makkelijk zijn, hun leeftijd, hun vader ver weg en alles eigenlijk op die leeftijd.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-10-2008 om 16:24

Oh ja

Dat is echt volstrekt normaal pubergedrag. Hoezo leuk samen ontbijten met twee kleuters en een stiefmoeder? Uitslapen is belangrijker want dat kun je doordeweeks nooit. En lekker samen weg is ook niet iets waar pubers voortdurend voor warmlopen, die zijn graag de baas over hun eigen tijd. Komt vanzelf weer goed, als ze twintig zijn ofzo Het heet 'losmaken', dit gedrag, en gaat niet samen met 'gezellig samen met familie' en 'dingen die mijn ouders willen doen leuk vinden'

Saartje

Saartje

20-10-2008 om 16:43

Iek hier vakantie

Hoi evenanno

Hier vakantie, 2 pubers. Staan laat op. Ik weet nauwelijks iets te verzinnen om ze achter de pc, tv en ds vandaan te halen. Ik ga gewoon lekker werken tot een uur of 2. Dan hebben ze in ieder geval al voldoende gehangen als ik thuis kom. Net mijn zoon met veel moeite naar de sportclub gekregen.

succes

Saar

Maylise

Maylise

20-10-2008 om 17:03

Niet heel bijzonder

Het gedrag van je stiefkinderen is volgens mij niet erg bijzonder. En natuurlijk komt daar jullie specifieke situatie nog bij.

Je stiefkinderen hebben natuurlijk weinig bezigheden bij hun vader, ze hebben geen vrienden daar of andere buitenshuis activiteiten dus dan blijft er weinig over behalve binnenshuis activiteiten.
Uitjes met familie worden op die leeftijd al vlug als saai gezien. Hangt er natuurlijk wel van af wat je gaat doen. Hier hebben ze uit eten gaan, naar de film, bowlen en naar pretparken bijvoorbeeld altijd leuk gevonden en nog steeds. Dat soort dingen willen ze wel vaak mee. Echter op familie bezoek of zomaar wandelen in het bos willen ze niet echt meer. Ergens begrijp ik dat ook wel, het is natuurlijk ook vrij saai als activiteit.

Twee van mijn zoons zijn nu 18 en 15 en die brengen ook een groot deel van hun tijd door met het spelen van computerspelletjes of tv kijken. Daarnaast doen ze ook wel andere dingen natuurlijk zoals dingen ondernemen buitenshuis maar goed ze hebben hier natuurlijk hun vrienden en eventuele andere activiteiten zoals sporten of activiteiten via school/studie die de weekenden wel redelijk vullen.

Ik laat ze 's weekends redelijk hun eigen gang gaan en dat doe ik zelf ook. ik plan zelf mijn weekend en activiteiten en laat de kinderen vrij om zich daarbij aan te sluiten of niet. Maar goed in jullie geval is dat veel lastiger omdat je man de kinderen doordeweeks niet ziet dus het van die paar dagen moet hebben en dan wil hij natuurlijk ook wel samen met de kinderen wat doen. Mij maakt het echt niet zo veel uit wie er mee gaat als we wat plannen want ik heb natuurlijk genoeg gelegenheden om ze te zien daar buiten. Ik denk daarom dat het in jullie situatie gewoon wat lastiger is allemaal. Er is meer druk op alle partijen om samen wat te doen en het leuk te vinden en de kinderen zijn natuurlijk ook wat uit hun doen omdat ze niet hun normale activiteiten hebben bij jullie.

Maylise

Mijn pubers

kan ik juist niet in huis houden ze zijn de hele dag aan het bmxen, bulten graven of streetbmxen. waren ze maar eens binnen lijkt me erg gezellig samen op de bank hangen.
Ja dat uitslapen doen ze hier ook ze gaan pas om een uur of 23 slapen en staan het liefst rond 10/11 uur op ach ik laat ze maar ik vind het zelf ook lekker lang in bed te liggen.En al dat gezellige gedoe doen ze wel aan mee als het hun uitkomt en ik vind het allemaal prima !zolang hub niet moeilijk doen doe ik het ook niet.

morgen gaan ze wel mee op kraambezoek dat vinden ze wel leuk kleine kindjes en baby's zo schattig met die veel te lange puber lijven en onhandige grote handen zo een ienimieni babytje vast houden het zijn wel schatten die puberjongens van mij.

Maylise

Maylise

20-10-2008 om 18:34

Branca

Ik denk dat juist het lastige is van de situatie van de OP want die kinderen hebben bij hun vader natuurlijk niet hun vrienden en dagelijkse activiteien. Daardoor blijven ze denk ik ook wel meer in huis hangen.
Het is gewoon wat lastig om een weekend in de 14 dagen aan de andere kant van het land te zitten waar je dat allemaal niet hebt.
Ik zie ook aan mijn zoons dat hun buiten de deur activiteiten of met school of met sport of met vrienden te maken hebben en die dingen hebben ze hier natuurlijk omdat ze hier vast wonen.

Ja is waar

kan je ze niet op de een of andere manier in contact brengen met leeftijdsgenoten in de buurt waar jullie wonen?? dat klinkt makkelijker dan het is dat weet ik wel .

Asa Torell

Asa Torell

20-10-2008 om 20:10

Hoe was jij dan zelf

want dit klinkt ook van mezelf heel bekend... Familieuitstapjes, walgelijk vonden mijn broers en ik dat vroeger op die leeftijd. En ik moest het dan nog doen omdat het leuk was voor mijn jongere broertjes als ik ook nog mee ging, terwijl die broertjes het al voor hun 10e niet eens meer leuk vonden. Verder waren er bij ons wel allerlei grenzen aan tv- en computerspelletjestijd maar zeker 1 broer van mij deed dat anders liefst de hele dag. (zit nu ook in de it, nu zijn mijn ouders blij als ie een dagje aan hun pc komt rommelen).

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2008 om 01:27

De weekenddagen

zijn bij ons dé dagen waarop iedereen zelf mag weten wat hij of zij doet. Dat wil niet zeggen dat het helemaal zonder verplichtingen is. Er moeten toch boodschappen gedaan worden. En 3 van ons vieren gaan naar club en vereniging voor meerdere uren tot een hele dag, maar daar is vrijwillig voor gekozen. De kinderen van jouw man hebben die activiteiten blijkbaar niet in jullie woonplaats. Dus waar zouden ze zich druk om maken? Ze kunnen heerlijk uitslapen. Ik moet hier ook niet beginnen over een ontbijt om 9 uur in de ochtend, of om 10 uur. Dat doen we 4 keer per jaar, met Pasen en met Kerst en dat is genoeg voor een heel jaar.
Als ik me in de situatie van jouw 'stief'kinderen probeer te verplaatsen dan zie ik 2 kinderen die jullie huis toch meer als logeeradres zien en op een logeeradres beweeg je je nu eenmaal niet hetzelfde als in een eigen huis. Daarnaast hebben ze een flinke poos in de auto gezeten voor het weekend dus dat is al een hele onderneming en dan moeten ze ook nog eens gezellig op stap met jullie. Ze komen gebroken weer terug op school op maandag
Ik kan me je ergernis aan een kant best voorstellen. Jij wilt het gezellig maken en daar wordt niet erg aan meegewerkt. Ik zou dat toch proberen los te laten. Pubers zijn hele andere wezens dan die van de leeftijd van jouw kinderen. Verplicht leuk doen werkt averechts.

Jolijt

Jolijt

21-10-2008 om 07:31

Over een andere boeg

Hier ook twee pubers en een jonger stel van 4 en 8 dus qua leeftijden vergelijkbaar. De pubers komen nog wel hun bed uit om iets leuks(lees iets dat zij leuk vinden) te gaan doen, maar als ze de kans hebben is het inderdaad 11 uur; met regelmaat roepen voor het ontbijt zou je hier ook de eetlust laten vergaan. Ik zou het over een andere boeg gooien; laat ze lekker liggen, zorg dat er voor als ze wakker zijn iets lekkers is en ga samen op onderzoek uit naar iets in de buurt waarmee ze zich kunnen vermaken. Wat me zo te binnen schiet: hebben ze een fiets om de buurt te verkennen, is er een bios, een snackbar (hier zijn daar altijd wel groepjes jongeren nl).
Het zal je toch maar gebeuren om steeds 2 dagen "in de wachtkamer" te moeten zitten.
Welke dingen willen jullie samen ondernemen waarover gemopper komt??

tonny

tonny

21-10-2008 om 15:18

Allemaal verschillend

Ik kan me indenken dat het leven met pubers een hele 'clash' is als je jonge kinderen gewend bent. Er wordt heel wat incasseringsvermogen van je gevraagd, dat valt niet mee.

Verder kunnen wij allemaal wel gaan vertellen hoe onze pubers zijn, maar elk kind is anders. Ik ben met vier kinderen de puberteit door gekomen, de ene was veel moeizamer dan de ander, maar we zijn allemaal weer boven gekomen.

Probeer je in te leven in hun bestaan. Leef mee, denk mee, zet je niet van hen af. En bij dingen die je écht niet/wel wilt: houd je poot stijf, vriendelijk en correct.

Sterkte, wijsheid en humor gewenst!

tonny

angel1991

angel1991

22-10-2008 om 03:29

Herkenbaar

Haha! Wat herkenbaar allemaal! Onze 16 jarige 'chilled' het liefste de hele dag, nu in de vakantie begint het met uitslapen tot de middag, achter de laptop, naar de paarden, achter de laptop, beetje gamen, voor de tv, sloten cola en ga zo maar door.
Ik bekijk het met humor, het gaat tenslotte ook weer voorbij!
Tijdens schooldagen ben ik strenger maar dat weet ze. Ze is dan wel keurig op tijd 's morgens en maakt trouw huiswerk voor ze naar de paarden gaat.
Onlangs vond ik mijn eigen dagboek terug van toen ik 15-16 was. Geen gsm's, pc en Wii, maar verder zó veel herkenbaarheid! Dat stelde me compleet gerust, bij mij is het ook goedgekomen!

evenanno

evenanno

28-10-2008 om 09:34

Heb mijn pc weer terug

Sorry voor de late reactie, en dank voor jullie reacties! De kinderen waren hier in de herstvakantie, en pc dus in beslag genomen
Ik weet het, zelf was ik ook een echte puber. Het is alleen dat je bepaalde verwachtingen hebt, en gelooft een echt gezin te kunnen zijn. Dat is dus niet zo.

Ze doen vrij veel alleen met hun vader, hij coacht hen iedere zaterdag met volleybal en dan zijn ze de hele dag op pad. Ook in de weekenden dat hij de kinderen niet heeft is hij daar mee bezig. Verder doen ze weinig samen, zo nu en dan eens een weekendje weg maar verder weinig activiteiten.

Ben blij met jullie herkenning! Bedankt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.