Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anna H.

Anna H.

10-09-2008 om 23:49

Hoeveel zakgeld

Hallo allemaal,
Mijn dochter (11) is nu voor het eerst naar de middelbare school. Alles is daardoor zo anders geworden. Ze kan daar snoep en fris kopen uit een automaat. Op de lagere school kon je niks kopen. Daarom geef ik haar elke week wat geld mee om eventueel iets te kopen. Nu heb ik gemerkt dat ze opeens ook veel en veel meer is gaan bellen en SMS-en met haar mobieltje . De 20 euro beltegoed zijn binnen een maand opgeraakt.

Ik wil haar nu extra zakgeld geven zodat ze zelf beltegoed kan kopen. En wat om iets te kunnen kopen op school.

Ze krijgt nu 8 euro. Dat is dus te weinig. Hoeveel krijgen jullie brugpiepertjes?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

11-09-2008 om 07:54

Hier

Hier kregen brugklassers 10 euro per maand.
Tussendoortjes namen ze mee van huis. Beter dan snoep en fris uit de automaat en stukken goedkoper.
Beltegoed financieren begin ik niet aan, als ze willen bellen doen ze dat maar thuis.

Tjee wat veel

hier kreeg dochter (voor ze kleedgeld kreeg en 2 jaar geleden) 5 euro per week. dat was voor álles. de rest moet ze er maar bij verdienen. (worden ze heel creatief van, met 11 kun je prima auto's wassen b.v.) beltegoed moest daar ook vanaf. in de regel kocht ze 10 euro beltegoed en kreeg daar 300 sms-jes voor. bellen naar 06 nummers van huistelefoon mag niet. soms mag het (na vragen) wel vanaf mijn mobiel (is goedkoper). de andere 10 euro voor drinken, uitjes enzo. maar drinken meenemen staat vrij (altijd aanwezig thuis), ook brood, fruit etc. meestal kocht ze alleen soep ( á 30 cent) als ze overbleef. ze krijgt nu nog net zoveel (+kleedgeld) maar verdient nu behoorlijk. dus ze heeft genoeg.
groeten albana

rosa

rosa

11-09-2008 om 11:48

5 euro per week

Drie euro per giro en 2 euro cash. En daar betaalt ze alles van (cadeaus binnen en buiten gezin, zwembad, bioscoop, schoolfeesten, beltegoed). Ze krijgt wel 25 euro per jaar beltegoed om naar-huis-bel-kosten te vergoeden.
Ja, 20 euro per maand kan ze ook ver-sms'en, maar daar moet ze dan maar voor bijverdienen.

Kleedgeld willen dochters nog niet (snap ik, ze zijn bij mij erg goed af). Dan bepaal ik dus wel (als ik iets echt lelijk/niet kunnen vind. Vanf 14 mogen ze kleedgeld, vanaf 16 moeten ze.

Rosa

Maylise

Maylise

11-09-2008 om 12:21

10 euro per week

Hier kreeg mijn zoon in de brugklas 10 euro per week. Dat was voor lekkers op school, uitjes, cadeautjes, beltegoed eventuele persoonlijke aankopen. Hij hoefde er geen kleren van te kopen uiteraard en ook geen transport kosten te betalen. Nu is hij 15 en krijgt naast die 10 euro ook nog geld voor transport kosten. Hij mag dan zelf weten of hij met de bus/fiets gaat en dus als hij met de fiets gaat mag hij het bus geld extra houden.

Maylise

15 euro

Zoon (tweede klas nu) krijgt 15 euro per maand. Hier moet hij ook zijn beltegoed van betalen, maar hij geeft nog geen 10 euro per twee maanden uit. Naar school neemt hij sportdrank van huis mee en verder gewoon brood. Af en toe gaan ze met de klas een keer kibbeling halen op de markt of een croissantje bij de supermarkt. Verder koopt hij na het sporten eens een keer iets te drinken. Ook koopt hij een kadootje voor één van de gezinsleden als er iemand jarig is. Als hij een keer wil zwemmen, betaalt hij het ook zelf. Met die 15 euro komt hij heel goed rond. Eigenlijk maakt hij het niet eens op.

Emmalynn

*Sophie*

*Sophie*

12-09-2008 om 11:06

Nibud

http://www.nibudjong.nl/LAS/APP=SEMLITE/_run/01,0478,000,00/

Op deze site staat wat kinderen/jongeren gemiddeld aan zakgeld/kleedgeld krijgen in Nederland. 1 x per jaar bekijken wij die site met de kinderen en nemen dan het midden van het aangegeven bedrag. Ze accepteren dit altijd zonder enige zeurpartij om meer.

Voor onze zoon (14) staat er:
"De helft van de jongeren van 14 jaar oud krijgt meer dan € 20,- per maand en de helft krijgt minder."
Dus geven we hem 20 euro per maand. Aangezien wij zijn mobielabonnement betalen (20 euro p.m.) houden we daarvoor 10 euro p.m. in van zijn zakgeld. Hij heeft dus 10 euro p.m. te besteden als zakgeld. Dat maakt hij zelden op zodat hij vaak lekker spaart. Zo kon hij laatst samen met het geld van zijn vak.baantje een nieuwe computer kopen! Hij geeft eigenlijk zelden geld uit aan 'prutspulletjes'.
Over dingen op school kopen: als hij zijn meegegeven eten en drinken de hele week op heeft krijgt hij als beloning op vrijdag 1,20 euro mee. Hij heeft ADD en vergeet vaak te eten en te drinken. Van die 1,20 koopt hij dan bv een broodje kroket op school. Snoep en frisdrank kopen doet hij eigenlijk nooit. Ik geef hem altijd eten mee en 2 flesjes drinken thuis gevuld, 1 met siroop en 1 met sinaasappel/guanabanasap zonder toegevoegd suiker, die van Appelsientje. Krijgt 'ie ook nog wat fatsoenlijks binnen en het vult goed

Dochterlief krijgt met haar 11 jaar 7,50 euro per maand. Zij heeft geen mobiel en geeft haar geld graag uit aan oorbellen en make-up...zucht. Maar goed, beter dan snoep

groetjes, Sophie.

Jorm

Jorm

12-09-2008 om 12:12

Waar val jij dan onder, sophie?

"De helft van de jongeren van 14 jaar oud krijgt meer dan € 20,- per maand en de helft krijgt minder.

Dus geven we hem 20 euro per maand."

Maar dan bij jij dus een grote uitzondering!

Immers, hij valt dus niet onder de helft die MINDER dan 20 euro per maand krijgt en niet onder de andere helft die MEER dan 20 euro per maand krijgt. Blijkbaar is er niemand die precies 20 euro krijgt.

Maylise

Maylise

12-09-2008 om 13:30

Sommige bedragen wel erg laag

Ik vind sommige bedragen die genoemd worden wel heel laag; We hebben het tenslotte over brugklassers die daarnaast vaak nog niet de leeftijd hebben voor een bijbaantje. Dit is dus al het geld wat ze hebben.

Ik zie dat ik met 10 euro per week (en dat is al drie jaar geleden) aan de hoge kant zit. Terwijl ik dat persoonlijk al niet zo veel vindt. Met 40 euro in de maand kan je wat beltegoed kopen, een keer naar de bioscoop, een keer bowlen, een keer ergens wat eten of drinken, misschien nog een cadeautje kopen voor iemand, wat snoep misschien, een boek of CD en dan is het ruim op. Dus dat vind ik al weinig. Er zijn allerlei redenen waarom ik niet meer dan 10 euro in de week gaf (het wordt me anders ook gewoon te duur) maar ik heb het nooit het idee gehad dat ik veel gaf. Ik betaalde dan dus ook nog regelmatig tussendoor een uitje als dat zo uitkwam.

Maylise

Brianna F

Brianna F

12-09-2008 om 14:12

Erg hoog

40 euro p.m. vind ik rijkelijk veel.
Maar met alles wat daarvan gedaan moet worden: bios, bowlen, ergens wat eten, boek, c.d. etc. is het nog weinig lijkt me.
Maar wat is er mis met sparen? Als je een boek wil, hoef je dat niet ala minuut te kunnen kopen. Dan wacht je een maandje, vraagt het voor je verjaardag of zoiets.
Mijn kinderen gaan ook niet elke maand naar de film, kost nogal niet wat zeg. Ze moeten ook leren dat niet alles zomaar kan.

Maylise

Maylise

12-09-2008 om 15:39

Brianna

Over de bioscoop en zo denken we dan inderdaad anders. ik vind een keer in de maand naar de bioscoop gaan echt niet zo vaak.
Ik ga zelf ook elke maand wel een keer naar de bioscoop (soms ook niet maar soms ook wel twee keer), misschien een keer naar het theater en ik koop zeker elke maand wel een boek voor mezelf naast het feit dat ik zeer regelmatig buiten de deur lunch. Nou vind ik niet persé dat de kinderen alles moeten kunnen kopen/ondernemen wat ik kan kopen/ondernemen maar een beetje gelijkheid heb ik geen probleem mee. Natuurlijk, ik werk om dit alles te bekostigen maar ik vind toch dat de kinderen best ook wat mogen kunnen doen. En zoals ik al aangaf vind ik 40 euro in de maand niet eens zo ruim. Er kan echt heel veel niet van dat bedrag.

Maylise

Brianna F

Brianna F

12-09-2008 om 16:08

Maylise

Net wat je zegt, jij werkt om dit alles te kunnen bekostigen, maar bij je kinderen komt dit allemaal zomaar aangewaaid. Jij gunt je kinderen ook wat. Niks mis mee, maar ze leren zo niet dat je er ook een beetje moeite voor moet doen.

rosa

rosa

12-09-2008 om 17:09

Veel

Ik vind 10 euro per week wel veel. Maar ik vind het inderdaad ook niet nodig dat ze iedere maand naar de bioscoop gaan, 5 keer per jaar had ik geloof ik in mijn hooofd bij de begroting, net als zwemmen. In de vakanties trakteer ik wel eens. En iedere maand een cd of boek? Boeken lezen ze van de bibliotheek (veel en gratis) en ze krijgen er een voor de boekenweek en nog wel eens een voor hun verjaardag. Muziek hebben we altijd gedownload maar dat mag blijkbaar niet meer, dus dat wordt mogelijk nog wel een aanslag op het zakgeld. Hoewel ze eigenlijk veel op youtube luisteren.
En wat baantjes betreft: auto wassen, mailing verzorgen (post in enveloppen doen, frankeren; ik heb eigen bedrijf), strijken: genoeg te verzinnen waarmee ze thuis kunnen bijverdienen.

Rosa

Dat denk ik ook

ik ben het met brianna eens. makkelijk als het je zo komt aanwaaien. maar je 'leert' er geen fluit van. als ík zoveel had gekregen van mijn ouders (die het ook best konden bekostigen) zou ik ook zéer zeker geen bijbaantje zoeken...waarom? omdat je moeder het zegt zeker? hahaha
groeten albana

*Sophie*

*Sophie*

12-09-2008 om 18:43

Jorm! doe niet zo eng!

Wat een ingewikkelde vragen zeg! hahaha! Ik heb net een biertje op (weekend, joepie!) en dan kan zo'n vraag wel eens heel veel hoofdbrekens opleveren! hahaha!
Maar ik weet het al hoor: onze kinderen zijn gewoon heeeeel speciaal, ze krijgen een echt heel aparte hoeveelheid zakgeld en toch krijgen ze niet te veel en niet te weinig!

Zo.
Ben ik even goed onderuit gekomen, zeg, pffft.....

groetjes, Sophie.

Tirza G.

Tirza G.

12-09-2008 om 23:38

Geld voor de leuk (maylise)

Ik heb niet precies de hele draad gelezen, maar ik vind 10 eu per week alleen maar voor de leuk véél. Het gaat mij er niet om dat je het geld kunt missen of dat je kinderen elke maand naar de bios zouden moeten kunnen, het gaat mij er om dat jíj je dit soort dingen kunt permitteren omdat je werkt. Je kinderen hebben geen inkomsten en het enige geld wat ze krijgen, is voor de leuk. Uitgaan, hapjes, drankjes, kadootjes. Ik vind dat mijn kinderen van hun zak-leergeld ook verplichte dingen moeten betalen, omdat ik ze niet wil leren dat ze al het geld wat ze binnenkrijgen kunnen besteden voor de leuk. Dat is gewoon niet reeel als je net begint met werken.
Dochter heeft een zaterdagbaantje en krijgt studiefinanciering. Ze zit nog op school en woont thuis. Wij betalen haar zorgverzekering, voor de rest (ze heeft een dure sport) betaalt ze alles zelf. Ze spaart (werkt zich te pletter in de zomer), maar dat is mondjesmaat. Echt geen duizenden euro's
Zoon krijgt 20 eu zakgeld per maand en doet daar alles van; alleen het busabo betalen wij (zon school-jaarabonnement).

Tirza

En werk levert 'amper' wat op

wat ik ook een belangrijke reden vindt. als een kind al 'veel' zakgeld krijgt is de grootste stimulans om te gaan werken ook weg (namelijk géld). een gemiddelde 15-jarige verdient (naar ik weet) 2,70 euro per uur. dus 4 uur werken levert nét iets meer dan een tientje op....
maylisse's zoon krijgt naast z'n zakgeld ook nog 'transportkosten'. als hij fietst mag hij het geld dat zo uitgespaard word zelf houden. nu is het raden hoeveel dat is, maar mijn vermoeden is dat die transportkosten niet 'weinig' zijn. hier kost dochters treinabbo per maand 53 euro en dat terwijl het maar met wind mee een 20 minuten fietsen is (wind tegen 30 minuten). die 53 euro is nog meer dan d'r kleedgeld! voor een 15-jarige een behoorlijk bedrag dus. het is ook méér dan ze verdient per maand of misschien dat ze met wat meer drukte nét aan dat bedrag komt. zouden wij een vergelijkbare regeling met dochter hebben dan zou ze vandaag nog d'r baantje opzeggen. en ze heeft bést leuk werk waar ze redelijk plezier in heeft, dus dát is het niet. maar je kan ook 10-tallen léukere dingen doen in je vrije tijd niet??? hier fietst dochter dus. en alleen in de wintermaanden krijgt ze een abbonement, afhankelijk van het weer is dat dus 4 of 5 maand(we bekijken het dag per dag). de rest van de tijd gaat ze maar mooi fietsen. gezond en het spaart ook nog aan sportschool....wil ze toch met de trein dan heeft ze 1 grote strippenkaart per lente/zomer. die is voor 'noodgevallen' (lekke banden, keiharde slagregens etc.)en bedoeld voor de 'rest' van het jaar dus.....is die op, dan is die op. en betaald ze dus áls ze nog met de trein wil het zelf. ik denk ook dat het als 'voorbereiding' op het 'echte leven' een slechte zaak is om nú al veel geld te verbrassen te hebben of dat het je aan komt waaien. hoe moet dat straks als ze op kamers wonen en met hun studiebeurs moeten rondkomen? of je moet ze eeuwig willen blijven financieren? zo niet dan zal het flink gaan tegenvallen ben ik bang. en dan als ze zelf gaan werken én zelfstandig wonen?? ik kan me wel herinneren dat wij het in onze eerste baan ook niet bepaald 'ruim' hadden ondanks dat we beiden werkten en ook nog redelijk 'goede' banen hadden. dat meer salaris komt pas als je wat ouder bent, niet als je nét begint. trouwens mijn eerste baan bracht héél wat kanidaten op de been. ik werd uitgekozen om de 'bijbaantjes' die op m'n c.v. stonden....dus óók voor toekomstige werkgevers is het een pluspunt.
groeten albana

Uitgerekend

de dochter van vragenstelster is 11 en krijgt dus al 8 euro per week én 20 euro beltegoed per maand= 34+20 en daar heeft ze niet genoeg aan.......(54 euro!!!) kleedgeld niet meegerekend..........maylisse vindt voor een brugklasser 10 euro per week zakgeld ook 'niet veel'.........en die geeft er ook nog 'transportkosten' bij. hoeveel moet het dan wel niet worden als ze 16 zijn?? ik denk trouwens niet dat die kinderen ooit zelf wat gaan 'bij' verdienen (geen reden toe) zoals de dochter van sinilind. tsja 't is maar waar je voor kiest denk ik.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2008 om 12:02

Cv en vervoer

Bij het geven van zakgeld denk ik niet of dat de stimulans voor een baantje weg haalt de ja of de nee. Ik ben bereid een bepaald bedrag te betalen en daar moeten ze het gewoon mee doen. Als dat inhoudt dat ze daardoor wachten met een baantje is in principe hun probleem. Mijn jongste dochter heeft het lang wel best gevonden zo. Maar wat heet 'lang'. Het kind is nu ruim 15. Tegenwoordig pressen we 'onze' kinderen om met 13 jaar maar eens de arbeidsmarkt op te gaan. Heb ik ook gedaan hoor Met een baantje kun je toch wat meer leuke dingen doen dan met alleen zakgeld. Goed beschouwd vind ik dat 15 jaar eigenlijk een heel redelijke leeftijd is om er mee te beginnen. Mijn oudste dochter is inmiddels zo gewend aan een eigen inkomen die stopt niet meer met werken. De jongste past nu bij een aantal gezinnen op. Dat is ook een leuk extraatje, maar vanaf volgend jaar, als ze 16 is hoop ik toch dat ze een 'echt' baantje zoekt.
Wegvallende transportkosten naar de kinderen doorsluizen zou ik echt nooit doen. Ik zou d'r gek zijn. Mijn dochter overweegt volgend jaar toch weer in eigen stad naar school te gaan. Dat spaart ons 140 euro uit. Ik kan me er nu al op verheugen.

mem

mem

13-09-2008 om 12:34

En hier

krijgen ze veel minder, maar betalen we misschien ook weer zelf vanalles. Klas 1 middelbare school 5 euro per maand en ong 15 euro beltegoed per half jaar. Klas 2 6 euro per maand, klas 7 euro. enz. Beltegoed wordt niet opgehoogd. Kleding betaal ik omdat ze niet eens naar de winkel willen om iets nieuws uit te zoeken, de puberjongens tenminste. Eentje heeft wel eens om kleedgeld gevraagd, in de periode dat er zomaar geld van z,n bankrekening verdween en hij niet kon vertellen waar het heen ging. Dat hebben we toen geweigerd. Naar de film of uit gaan ze niet / willen ze niet. Nieuwe dingen voor computer , mobieltje, mp3 etc wachten ze tot ze jarig zijn of proberen soms om met goede rapporten wat geld binnen te halen. Ik denk dat de meisjes wel kleedgeld willen binnenkort, zijn nu 11 en 13, en die zijn nu al bezig met ideen opdoen voor een baantje( en zijn ook veel socialer , vaker met vriendinnen "op stap")

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2008 om 12:45

Je kunt niet oordelen over de hoogte van zakgeld

omdat je niet in andermans portemonnee kunt kijken, maar toch... Ik vind 6/10 euro per maand voor een 12 tot 17 jarige wel heel mager. Ik kreeg in mijn tijd al niet veel vergeleken met anderen met mijn 10 gulden en vanaf de derde 20 gulden. Dat is ruim 30 jaar geleden. Wij zijn begonnen op het VO met 16 euro en nu krijgen ze beiden 25 euro. Daar blijft het bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-09-2008 om 13:39

14/15 jaar, mem

Dan zijn ze ook nog in de groei. En als ze niet in de groei zijn willen ze evengoed elk jaar andere kleren

Kaaskopje

jij zegt 'Bij het geven van zakgeld denk ik niet of dat de stimulans voor een baantje weg haalt de ja of de nee. Ik ben bereid een bepaald bedrag te betalen en daar moeten ze het gewoon mee doen. Als dat inhoudt dat ze daardoor wachten met een baantje is in principe hun probleem. ' volgens mij klopt dat niet want ze 'hebben geen probleem' als ze toch al meer dan genoeg hebben toch? in vindt de bedragen die je in je tweede stukje noemt trouwens ook wel erg weinig....maar dat schijnt te kloppen, volgens sophie was 20 euro het gemiddelde in ned. rond die leeftijd. (hebben wij dat niet keurig afgepast? dat krijgt die van ons van 14 dus ook...) dat met 16 de 'behoefte' aan geld toeneemt kan ik me trouwens ook levendig indenken (toelatingsleeftijd meeste disco's en concerten etc.) dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens, heb je niet genoeg een prima leeftijd om te beginnen met werken dus lijkt me.
maar de bedragen die diegene die het allemaal wel erg weinig vinden liggen dáár allang boven....
groeten albana
p.s. hoe is het met je 'geheugentraining'? helpt het al??

Tirza G.

Tirza G.

13-09-2008 om 15:05

Spreek voor jezelf kaaskopje

We pressen onze kinderen om met 13 jr al te gaan werken? Waar dan, wie dan? Ik niet hoor! Spreek voor jezelf aub! Ik werkte zelf al wel met 12, 13 jaar - maar dat is een dikke 30 jr geleden, dus zo "vandaag de dag" is dat nou ook weer niet.

Tirza

mem

mem

13-09-2008 om 16:22

Re kaaskopje (lang)

je hebt gelijk dat het niet veel is, nou kunnen ze met goede rapporten wat verdienen ( ze krijgen 4x "dagelijks werk"rapport en 2x examen rapport dus 6x totaal al moeten ze wel aan bepaalde regels voldoen om idd het geld te krijgen). In en rond het huis krijgen ze genoeg mogelijkheid om een zakcent bij te verdienen( willen ze bijna nooit) en op zoek naareen baantje gaan ze niet. Spullen voor school betalen wij, maar niet voor bv een geodriehoek die weer kapot is, aan het begin vh schooljaar maak ik een lijst van wat nodig is en haal dat. Daarna mogen ze zelf. Gymspullen, ballet, muziekspul alles betalen wij. Toen we nog in NL woonden betaalden wij de trein en stationsfietsen, nu is dat niet meer nodig. Ook in NL ging er niet 1 echt uit, nu nog niet echt, behalve het oudste meisje die wel af en toe met vriendinnen naar de film gaat ofzo ( wij betalen daarvan ong de helft). Het geld dat ze krijgen is puur geld voor de heb, heeft geen precieze functie. Help me trouwens herinneren dat ik niet weer met 2 jongens van 15 en 1 meid van 13 ga winkelen, ze hebben ieg weer kleren erbij. Cadeautjes voor vrienden geef ik ze een bedrag waarvoor ze iets kunnen uitzoeken, dat kan ook omdat ik beter de vraag kan stellen "welke vrienden?"( 1 vd 15-jarigen lijkt nu toch meer vrienden te krijgen , is af en toe van huis naar iemand toe). In een jaar tjd ( nu in B.) gaat dat om ong 4x in totaal voor alle kinderen samen. Daarvoor sponser ik hun eigen zakgeld niet, laat ze dan maar bij mij aankloppen. Zodra het om elk kind een aantal vrienden per jaar ging is het wat anders.
Verder heb je ook wel gelijk met hoe de thuissituatie( financieen) is, hoe je bent opgevoed en hoe een situatie is ontstaan ( cadeautjesgeld, kleedgeld. Praktisch: wij leven van 1 salaris en hebben 7 thuiswonende kinderen en nogal wat gezeur gehad rond de verhuizing/ niet verkopen van het oude huis. Financieel was het niet altijd even makkelijk( zeur ik niet over want eigen keus), we leven goed en de kinderen hebben bijna allemaal een eigen computer. Alleen niet nieuwste vh nieuwste omdat heel veel tweedehands en doorgeschoven onderling is. Die van bijna 17 legt nu bij zijn verjaardagsgeld( = 80 euro van ons , opa en familie samen) zijn gespaarde zakgeld bij om iets substantieels beter te kopen.
Wij gaan zelf overigens ook bijna nooit uit, boeken kopen we wel geregeld voor onszelf of voor de kinderen ( gaat dus ook niet van hun zakgeld)

Maylise

Maylise

13-09-2008 om 18:41

Reactie

blijkbaar zit ik met 10 euro echt aan de hoge kant. Kan ik mooi als argument gebruiken wanneer er weer geklaagd wordt. Even wat losse reacties.

Wat betreft bijbaantjes: het gaat hier om brugklassers. Ik vind het persoonlijk helemaal niet nodig dat brugklassers al bijbaantjes hebben. Het gaat om kinderen van 11-13 jaar tenslotte. En afgezien van de leeftijd vind ik de brugklas sowieso geen ideaal jaar om bijbaantjes te hebben. Klusjes thuis doen is natuurlijk een heel ander verhaal. Als ze ouder zijn is een bijbaantje best een goed plan maar alleen als school niet in het gedrang komt. De toegevoegde waarde van bijbaantjes op het CV waag ik te betwijfelen zolang we praten over de gewone middelbare school bijbaantjes als folders rondbrengen en vakken vullen. Als ze wat ouder worden en ook interessantere bijbaantjes kunnen hebben is het een ander verhaal. Dat soort baantjes kunnen zeer geschikt zijn om een CV wat op te pimpen. Maar dat heeft weinig met geld te maken.

Transportkosten: dat is niet zo veel want wij wonen niet eens ver van de school. Dat is begonnen omdat mijn man aan een andere zoon geld voor benzine voor de scooter begon te geven. Toen heb ik het bijgetrokken en nu betalen we voor allebei een deel van de transportkosten. Het gaat niet om de trein of zo.

Natuurlijk is het zo dat ik voor het geld werk en daarom inderdaad mijn geld best deels voor mezelf mag uitgeven. Het hoeft ook niet helemaal gelijk te zijn want uiteindelijk is het tenslote mijn geld maar ik vind dat kinderen ook wel wat mogen kunnen ondernemen/kopen. Alleen hoeveel dat is verschilt natuurlijk per ouder. Ik vind elke maand naar de bioscoop niet echt vaak, een ander vind dat wel. Het is inderdaad maar wat je kan en wilt uitgeven. Ik verdien best redelijk hoewel er natuurlijk ook veel geld uitgaat gezien ons grote huishouden.

Overigens is het wel zo dat bij niet goed hun best doen op school of het niet uitvoeren van klusjes het zakgeld dramatisch zakt. En wie graag een uitje gefinancieerd ziet of een bijdrage voor het een of ander wil heeft uiteraard aanzienlijk meer kans om dat te krijgen als die persoon goed zijn best doet op school, meehelpt thuis en lief is voor broers, zussen, vader en bovenal voor moeder. Ik ben enorm bereid om van alles te faciliteren maar alleen voor wie daar ook redelijk sociaal gedrag tegen overzet.

Maakt dit dat ze minder goed met geld kunnen omgaan gezien ik veel betaal? Geen idee. Tot nog toe heeft niemand schulden of houdt er een overdreven luxe levensstijl op na. Maar wat niet is kan nog komen. Ik heb het idee dat dit overigens ook deels een kwestie van karakter is. Bovendien vind ik nog steeds dat ik niet een overdreven bijdrage lever met dit bedrag. Er kan meer van dan van sommige andere bedragen die genoemd worden maar bovenal kan er nog steeds heel veel niet.

Maylise

Maylise

Maylise

13-09-2008 om 18:48

Nog even (albana)

In een van je reacties gaf je aan dat als een 11 jarige of een brugklasser al een bepaald bedrag krijgt hoeveel moet je een 16jarige dan wel niet geven. Hier is dat dus precies hetzelfde. Ik geef alle kinderen zolang ze op de middelbare school zitten (dit jaar trouwens maar één) evenveel geld. Het leven is voor een 13jarige niet goedkoper dan voor een 16jarige. Bovendien hebben oudere kinderen als voordeel dat ze bijbaantjes kunnen zoeken en dat die bijbaantjes ook beter betaald worden. Geen reden dus om een jonger kind minder zakgeld te geven. Ik differencieer het zakgeld dus alleen per schooltype (basis school middelbare school)

Maylise

Maylise

Jullie leggen je kinderen echt veel te veel in de watten hoor.
Geld voor benzine scooter enzo, en als dochter niet met busgeld, mag ze vervoersgeld houden.
Nou ik vind dat als je 16 bent, dat je dan wel een baantje voor je benzine kunt gaan nemen hoor.
En elke maand naar de bioscoop? Echt heel vaak vind ik dat hoor.
Maarja zoals ik in een ander draadje ook al las, jij legt je kinderen aan alle kanten in de watten, elke dag helpen met huiswerk maken, werkstukken voor je kinderen maken etc? IK weet niet of je zo je kinderen wel zelfstandig maakt voor het echte leven hoor? Of blijf je soms atijd je knip trekken!!

Groetjes Melanie

"in de watten leggen"

Dat vind ik altijd zo vaag. In de watten leggen, verwennen. Dat betekend voor een ieder wat anders. Mijn moeder was vroeger `s morgens altijd als eerste wakker. Zette koffie en thee voor het hele gezin. Onze kleding lag schoon en gestreken in de kast. Er lag wat lekkers klaar om mee te nemen naar school. Ze was er altijd om indien nodig hulp aan te bieden. Ik kreeg zakgeld, zat voldoende in de kleding. Had geen bijbaantje en ging braaf naar school. Was geen moeilijke puber en spijbelde niet. Toen ik ging werken betaalde ik een beetje kostgeld omdat ik dat zelf wilde. Ik kon prima met geld omgaan en was geen verwend kind. Er werd goed voor me gezorgd. Of ik in de watten ben gelegd? Misschien wel, maar ik ben goed terecht gekomen. Ik had het gewoon goed en maakte er geen misbruik van. Eigenlijk behandel ik mijn eigen zoon net zo. Die krijgt, misschien, ook wel eens meer als het gemiddelde kind. Ik weet het niet. Ik doe het op mijn manier. Als hij er misbruik van maakt trek ik de touwtjes weer eens aan en ook daar kan hij prima mee omgaan. Uiteindeloijk gaat het om respect voor je ouders. Als de kinderen van Maylise gezellig iedere maand naar de bios kunnen, nou leuk toch? Een ander kind maakt zijn geld weer ergens anders aan op. Of is lid van 3 verenigingen. Je leert je kind met geld om gaan. En dat zit `m niet alleen in de hoeveelheid. Het gaat erom of je je kunt aanpassen aan je inkomsten. Veel of weinig. En wat is veel of weinig?

16 en ouder

wij zijn van plan dochter te laten kiezen als ze 16 is. óf 20 euro per maand erbij óf brommerrijles en erna autorijles gesponserd krijgen. waarschijnlijk kiest ze het laatste........(zoals het er nu voorstaat maar je weet maar nooit). dat méér zakgeld komt eigenlijk voort uit de grotere (en duurdere) mogelijkheid tot uitgaan hier in de omgeving. kan ook best dat dat ergens anders minder is (andere omgeving), zodra je 16 bent gaan ópeens veel deuren voor je open, die je als 15-jarige nog niet in komt (en de controle schijnt hier erg goed te zijn).
wat will zegt ben ik trouwens ook wel mee eens...dat verwennen voor iedereen wat anders betekent. maar ik kan me nog veel te goed voor de geest halen hoe ik was als 'puber' en als student. en het was gewoon een sport om 'misbruik' (nou ja, groot woord) te maken van je ouders/grootouders etc. en dan vooral qua financiën en toen we zelf voor ons natje en droogje moesten zorgen óók qua eten en drinken. we 'hielpen' elkaar er zelfs bij. ik bel m'n vader wel....die komt zeker ....als we de bus hadden gemist en een ander bracht met 3 medestudenten 'bezoekjes'aan z'n niet zo ver wonende oma zodat we allemaal even werden volgestopt. idem met geld. we leenden en gaven weg aan alle minderbedeelden en lieten ons ook sponseren zonder enkel probleem als we eens wat krapper zaten. er waren er ook die áltijd sponserden. dat waren diegene die 't meeste te verbrassen hadden. natuurlijk zonder dat die ouders dat wisten. en eigenlijk vindt ik het ook belangrijk dat pubers op een gegeven moment 'proeven' hoe het is om je 'eigen geld' te krijgen. eigen verdient geld geeft stukken 'lekkerder' uit dan gesponserd geld. en dat gun ik ze dat gevoel. dochter heeft dat ook (gelukkig).
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

14-09-2008 om 01:44

Albana o.t.

Ik train nog niet echt, manlief adviseerde gewoon eens aan het puzzelen te gaan. Nu ben ik helemaal geen spelletjesmens, dus ik moet me er echt aan zetten.
Ik bedacht me overigens wel dat ik helemaal vergeten was het draadje netjes af te sluiten met een bedankje)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.