Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Stickertje

Stickertje

03-09-2018 om 17:25

Hotel mama mag weer een poosje dicht

Vandaag de laatste echt vrije dag van een lange zomervakantie. Een vakantie waarin de pubers wel heel erg leefden in hotel mama.
Vandaag kwam het rooster online, morgen kennismaking met de klas en de mentor en dan woensdag de eerste lesdag.
Op de woensdag wil ik de pubers een ludieke rekening presenteren voor hun verblijf in hotel mama.
Ik wil posten opvoeren die te betalen zijn met het doen van een klusje. En dan bedoel ik niet de klusjes die ze dagelijks al moeten doen zoals tafel (helpen) afruimen, vaatwasser uitruimen en in de wasmand deponeren van wasgoed.
Voorbeelden:
Roomservice tijdens boeken kaften prijs: vaatwasser inruimen
Linnenservice: prijs: het ophangen van een was

Zo heb ik al dingen bedacht voor het dagelijks ontbijtbuffet, en de schoonmaak/onderhoud van het puberhol. Dan wil ik een aftekenlijst maken waarop ze hun "betaling" kunnen laten aftekenen, zodat de klusjes ook echt gedaan worden.

Wie heeft er nog ludieke ideeën waar ik mijn rekening mee kan uitbreiden?


Stickertje

Stickertje

03-09-2018 om 17:29

overigens

Tijdens onze kampeervakantie hebben ze wel goed meegeholpen met het bereiden van maaltijden, het opzetten en inrichten van de tent en het doen van boodschappen. Dat jullie niet het idee hebben dat het echt aartsluie pubers zijn.
Gewoon even met de neus op de feiten drukken dat ik het ook wel eens leuk vind om in mijn eigen huis een kop thee aangereikt te krijgen in plaats van altijd mijn thee zelf te moeten maken.

Dees

Dees

03-09-2018 om 17:33

Achteraf een rekening presenteren

Sorry maar ik had dit in de vakantie aangekaart en ze toen wat laten meehelpen. Maar om nu achteraf een rekening te presenteren.

Hoeveel uur werk je in de week en hoeveel uur gaan de kids naar school en maken ze huiswerk en evt bijbaan?

Bereken op basis daarvan wat je terug zou willen hebben qua taakjes.

Martje

Martje

03-09-2018 om 17:41

in de vakantie

Ik heb de kinderen in de vakantie gevraagd om extra klusjes te doen.
Nu hebben ze het weer druk met hun schoolwerk en bijbaantjes.

Weten ze dat ze nog moeten "betalen"? Of is dit een verrassing? Ik denk dat de mijne er niet in mee zouden gaan,want dat was niet afgesproken.

Stickertje

Stickertje

03-09-2018 om 17:42

Het is in de vakantie aangekaart

En dan kreeg ik wel een jaha als ik vroeg of ze de was wilden ophangen. Als ik dan thuis kwam van een rondje boodschappen doen of sporten dan waren ze al een uur aan het discussiëren wie welke handdoek waar op moest hangen.
Ze mogen de rekening voldoen in hun herfstvakantie, zes dingen per kind of zo.
Ik doe heel flexibel vrijwilligers werk, geen vaste baan wegens chronische ziekte. Ik heb wel eens een offday, in gewone weken maar ook in de vakanties. Dan zou het fijn zijn als de pubers iets meer doen dan jaha zeggen en vervolgens toch niets doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

03-09-2018 om 17:43

Ook

Afspraken maak je samen en ik zou ook niet betalen voor wat vooraf een vrienden- of moederdienst lijkt. Daar zijn vriendschappen op gestrand.
Wat mij betreft is het moederschap een onbetaalde baan.

juf Ank

juf Ank

03-09-2018 om 18:44

nee hoor

Je moet de betaling alleen niet van je kinderen verwachten!

Humor

Als je het met humor brengt kan je dat toch doen?

Daarna serieus bekijken en uitleggen waarom je dit wil en de taken verdelen. Daarbij verwijzen naar de vakantie

Pirata

Pirata

03-09-2018 om 18:58

Mosterd na de maaltijd

Daar kun je achteraf echt niet meer mee aankomen. Laat ze op het moment zelf meehelpen.
Wat kan het jou trouwens schelen als ze een uur doen over een wasje ophangen?

Stickertje

Stickertje

03-09-2018 om 19:19

Humor is het plan inderdaad

De haal en brengservice was op ons initiatief ook een aantal keer actief voor logeerfeestjes 7 km ten noorden van school, wij wonen zelf 9 km ten zuiden van school. Voor hun veiligheid wilden wij als ouders halen en brengen. Dit moet "betaald" worden met een middag winkelen inclusief het traditionele frietje met.

Wat ik al zei iets ludieks met humor waar dan 6 klusjes per kind overblijven voor de hele vakantie. 6 dingen is in 9 vrije dagen wel te doen toch?

Verder wil ik een verandering teweeg brengen, om zeker in vakanties niet de civiele dienst van het gezin te zijn. Dat ik in de herfstvakantie, als ik bv achter de strijkplank sta, hoor: mam ik ga nu thee maken kom je zo?
In plaats van tig keer vragen: Dochter wil je even thee maken en het dan na 3 kwartier alsnog zelf moet doen.

Je hangt een bord op met hotel mama gesloten!

Een soort verkeersbord ofzo metrood kruis. Lekker pontificaal duidelijk zichtbaar

Stickertje

Stickertje

03-09-2018 om 19:34

Ze weten dat ik het niet leuk vind zoals het gaat.

Als ik vroeg om een was op te hangen, thee te maken en het antwoord was: Waarom ik, waarom nu? Je weet toch dat ik vakantie heb? Dan zei ik weleens dat ze dan maar in een hotel moesten gaan logeren daar krijgen de kamermeisjes en obers betaald voor hun werk.

Phryne, tuurlijk moederschap is een onbetaalde baan maar waarom moet moeder altijd haar activiteiten onderbreken als het tijd is om de kinderen te voeden? Een puber kan toch als hij/zij iets wil eten en drinken iets maken voor alle gezinsleden?
En het tempo waarin pubers was produceren met 3 keer per week sporten vraagt ook om eigen verantwoordelijkheid voor het tijdig schoon hebben van de clubshirts.

Dat hoop ik met de rekening in gang te gaan zetten.

Veer

Veer

03-09-2018 om 19:41

Mee eens

Ik vind het ook geen goed idee. Kinderen hoeven niet te betalen voor ouderlijke zorg. En afspraken over klusjes maak je vooraf, een rekening achteraf vind ik geen goed idee. Hoe leuk je het ook in wilt kleden.

Ook het laten betalen van halen en brengen... als je financieel krap zit, zouden ze de benzine kunnen betalen. Maar ze laten betalen voor de moeite?

Ik vind het laten betalen van moederlijke zorg niet ludiek en ook geen humor.

Afspraken over taakverdeling, daar ben ik dan wel weer voor.

Lou

Lou

03-09-2018 om 19:45

Geen humor

Mijn puber zou zo'n rekeningbetaalactie geen humor vinden. Het zou ook niet werken. Als zoiets echt vervelend wordt (egocentrische puber) bereik ik meer met een serieuze toon.

Gesprekje

Hier laat met name zoon nog steeds steken vallen in zijn taakjes. Maar hij heeft het dan ook heel erg druk gehad, zelfs in de vakantie.
Toch heb ik er maar weer even een gesprekje aan gewijd, dat we hier toch niet in de traditionele verhoudingen terecht willen dat moeder en dochter alles doen en zoon niets. En dan doe ik zelf wel veel meer, maar daar ben ik dan ook voor in de gelegenheid.
We hadden hier 2 speerpunten. Je serviesgoed meenemen naar de keuken in de avond en de tv uitdoen, zoon is vaak de enige die kijkt. En de huisvuilzakken wegbrengen en niet op laten lopen tot er 12 op het balkon staan.
Nou ja, gisteravond toevallig een goede actie, hebben we samen (samen gaat hier nog steeds beter) 2 zakken weggebracht. En de rommel die hij gisteravond had laten staan, had ik ook laten staan, ging hij per direct even wegbrengen, net als alle serviesgoed wat nog in huis stond.
Een redelijke leeftijd is aangebroken maar het gaat pas goed, denk ik, als ze, waarschijnijk na een rommelperiode, een eigen stulpje hebben om voor te zorgen.
Gelukkig kan ik zelf wel wat rommel en chaos verdragen.
Het hoort er gewoon bij denk ik dan maar en ik geniet er nog zo van dat de kinderen nog thuis wonen. Dat kan zomaar over zijn, geen kinderen en geen rommel meer.

Angela67

Angela67

03-09-2018 om 20:05

aan het begin boos geworden . . .

Ik dacht dat we het best wel concreet hadden afgesproken, zo in die laatste schoolweken/na eindexamen. Dingen doen enzo, was ophangen, vaatwas enzo . . .
Maar ergens was dat dus niet echt geland. Ik ben een keer boos geworden . . . en toen ook gedacht: wacht effe, ik kan wel een heleboel vinden maar wat wil ik nu echt? Is het realistisch om te denken dat ze me vanzelf snappen? Nee. Dus we zijn toen écht concreet geworden, met lijstjes op het aanrecht enzo. Tip van O&O : van te voren even subtiel appen of bellen dat je op weg bent naar huis . . .
En vanaf dat moment was er iig geen 'waarom . . ' meer. En ik heb gezegd dat ik echt blij was als ze het deden, dat meende ik ook, want ze hebben de leeftijd dat het ook gewoon 'af' is en zelfs af en toe de stofzuiger weer in de kast stond . . . Nu met begin vh schooljaar kijken wat er nu haalbaar is, maar het 'hotelgevoel' is er nu wel een beetje uit hoop ik. Leeftijd 14 en 17.

Dus ik bedoel maar: ik zou niet met terugwerkende kracht iets gaan afspreken maar juist vooruit gaan plannen met ze. Onder verwijzing naar de zomer. En dan niet 'zielig' maar gewoon: zo is het, dit wil ik graag bereiken en hoe gaan we dat CONCREET afspreken.
gr Angela

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-09-2018 om 20:07

je kent toch dat melige liedje van vroeger wel?

'.... je moeder doet alles gratis...'

Er is vast iemand die even het linkje kan plakken

Hotel mamma

Paar maanden geleden kreeg ik van dochter als een soort eerbetoon een ophangbord met de tekst ‘ hotel Mamma, always open’. Zij had het bord uitgekozen en mijn boodschappenkar gelegd.
Sinds dat bord in huis hing, leek het net alsof iedereen van mening was dat het hotel inderdaad always open was.
Het bord heb ik zodoende in een boze bui in de afvalcontainers gegooid. Dat hielp.
(Dochter begreep het en was niet boos.)

Lente

Lente

03-09-2018 om 20:28

Ik zou ook achteraf geen rekening geven, al is die ludiek

Ik houd wel van ludiek.
Maar ik zou het eerder houden op een leerervaring in de zomervakantie, waarna je een soort menukaart van taken voor de herfstvakantie aankondigt. Waarna jij meldt dat je een bestelling zal doen, op de eerste dag van de herfstvakantie, per kind.
De menukaart is dan bedoeld om bij te dragen aan de gezinshuishouding.
Eventueel kun je ook een pagina maken met extra's die jij kunt bieden. Die kunnen zij dan bestellen bij jou. Daar zou ik niet gelijk kosten bij vermelden in de vorm van taken die zij dan moeten doen. Ik zou het eerst subtiel proberen.
Dan kun je altijd nog in de kerstvakantie aankondigen dat er 'kosten' bijkomen voor de extra's die zij willen. Kosten in de vorm van taakjes.

Tienie

Tienie

03-09-2018 om 20:51

ook niet achteraf

Ik zou ook niet achteraf met een rekening komen. Ik vind dat zelf ook naar als mensen achteraf komen met kritiek. Je kinderen kunnen nu hun gedrag niet meer veranderen. En om dat in de herfstvakantie te compenseren is ook mosterd naar de maaltijd.
Ik zou een goed gesprek met ze voeren over hoe hun gedrag voor jou is. En bij voorkeur een paar dagen voor de vakantie. Merk je dat ze je huis als hotel blijven gebruiken het dan ter plekke zeggen en niet achteraf. Al dan niet met een grapje.....

Pirata

Pirata

03-09-2018 om 21:39

ik doe het zo

Als de mijne vakantie hebben, en ik niet, dan geef ik ze regelmatig een opdracht. Ze hebben dan wel keuze: je gaat óf stofzuigen, óf koken. Zoiets.
Als ze tegenstribbelen: jullie hebben vakantie dus alle tijd om even iets te doen.
Het gaat niet altijd goed, één keer kwam er een net uit bed toen ik uit het werk kwam (!). Ik kreeg gelijk naar mijn hoofd dat er geen chips in huis was. Ik ben toen lichtelijk zwaar pissig geworden.

Duidelijk zijn

Ik gaf in de zomervakantie de kinderen allebei een taak als wij beiden moesten werken. Gewoon duidelijk: Pietje afwasmachine uitpakken voor 15.00 uur en Jantje hond uitlaten om 11.00 uur en dan minimaal lopen tot aan...

Lekker duidelijk en dat werkt prima. Maar achteraf de rekening presenteren vind ik nogal passief-agressief. Niet ludiek.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-09-2018 om 22:33

Ja, helemaal gespeend van enige humor

vind ik het deel van het presenteren van een rekening.

Ik snap het idee best dat je niet steeds het sloofje van de kinderen wilt zijn en dat er veel dingen mss wel veel te vanzelfsprekend op het bord van de ouders blijven liggen. Daar hebben we hier ook wel last van, helaas. Maar een ludieke presentatie van een rekening achteraf, neuh, not my cup of tea.

Wat ik wel kan snappen: een rituele sluiting van ‘hotel mama’: “Lieve bloedjes van kinderen, jullie hebben er nog een zomer van kunnen genieten, maar nu sluit ik het hotel en het gaat niet meer open met ‘vol-pension’. Vol pension in de zin dat alles voor je gedaan wordt. Nu gaan ik over op half pension en dat betekent dat jullie moeten bijdragen zodat iedereen in dit hotel ‘vol pension’ heeft.”

Ik noem maar eens wat

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

03-09-2018 om 22:35

Hahaha

‘gaan ik’ had echt moeten zijn ‘ga ik’. Te suffe fout....🤭

Aagje

Wilgenkatje

Wilgenkatje

03-09-2018 om 22:38

Tip van Aagje

Vind ik een goeie. Presenteer 'em bij het avondeten van aanstaande vrijdag. Tijdens het toetje, ijs met sterretjes.

Tja en kinderen gaan pas als ze een zelfstandig onderkomen hebben echt beseffen wat er allemaal komt kijken bij het draaiend houden van een huishouden. Ook al is het dan 'maar' voor een of twee personen.

Triva

Triva

03-09-2018 om 23:07

Tjonge

Je had beter eerder tips hier kunnen vragen. Je gaat toch geen drie kwartier wachten op thee? Nee dan zet je voor jezelf, laat hun drie kwartier wachten op avondeten of op wegbrengen of wat dan ook. Het komt pas aan als je het direct aanpakt.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2018 om 01:08

Inderdaad tip Aagje

Als je het een beetje luchtig en vrolijk wilt brengen, vind ik de tip van Aagje best ludiek. Maak er een feestje van als afsluiting en geef ze na afloop van het 'feest' je (hernieuwde) verwachtingen voor de komende weken.

Als je je klachten over de vakantieperiode in de vorm van een rekening zou verpakken, moet je niet verbaasd zijn als ze dan zeggen: als ik dat had geweten, had ik niet bij jou geboekt.

Saar

Saar

04-09-2018 om 01:08

Idd aanpakken

Ik laat nu bewust dingen liggen.
Lukt me nog niet altijd, maar het voornemen is er zeker en soms lukt het al een beetje.
Pak ze waar je ze pakken kunt, wat is voor hen belangrijk? Dus hoe kun je zorgen dat zij er last van hebben?
Voor dochter hier is belangrijk dat ze genoeg schone was heeft en dat er eten is.
Nu probeer ik het eten weleens uit te stellen om eerst alle rotzooi op te ruimen. (want dat is voor mij belangrijk)
En op vakantie in caravan heb ik echt de boel de boel gelaten. Heel moeilijk voor mij maar ook bevrijdend en super relaxed. Alleen de toilet deed ik iedere dag grondig, de rest werd gedaan zoals het uitkwam. En het bleek best redelijk te gaan, iedereen hielp meer mee. Dochter verzuchtte bij afloop blij: mam, je hebt niet gezeurd over huishouden!
Wel vond ze de vloer erg vies worden... Mooi!

@Emma

@Emma

04-09-2018 om 08:28

Pubers

Wat een niet-leuke benadering, en wat berekenend allemaal. Het zijn toch geen vervelende aartsluie pubers zoals je zelf zegt? Waarom vraag je niet gewoon of ze jou iets kunnen aanreiken?
Pas maar op dat je pubers de rollen niet omdraaien, dat zou pas echt humor zijn

Raffie

Raffie

04-09-2018 om 09:18

haha Flanagan

Grappig, jouw verhaal van dat bord, het is precies zoals ik het me altijd voorstel als ik zo'n bord ergens te koop zie!
Het zal ongetwijfeld als compliment bedoeld zijn als een kind zoiets aan moeder geeft, maar ik zou er verschrikkelijk de kriebels van krijgen en subiet de neiging veel minder voor mijn kroost te gaan doen!

on topic: eens met de meerderheid dat je dit beter niet achteraf kunt doen, bord: hotel gesloten lijkt me prima, en voor de herfstvakantie van te voren de "prijzen" bepalen!

Stickertje

Stickertje

04-09-2018 om 09:37

Even wat reacties

===Ook het laten betalen van halen en brengen... als je financieel krap zit, zouden ze de benzine kunnen betalen. Maar ze laten betalen voor de moeite?===

Voor het halen en brengen, hoeft niet echt betaald te worden met een klusje. 2 van de 3 haal en breng sessies waren zo geregeld, omdat wij dat als ouders veiliger vonden dan fietsen. Voor het halen en brengen is het plan dat ze een middag mee moeten de stad in, met een frietje als bonus, om een winterjas (jongste), schoenen (oudste) en andere nieuwe winterkleding aan te schaffen. Dat is een "klusje" waar ze wel voor te porren zijn schat ik zo in.

===De menukaart is dan bedoeld om bij te dragen aan de gezinshuishouding.
Eventueel kun je ook een pagina maken met extra's die jij kunt bieden. Die kunnen zij dan bestellen bij jou. Daar zou ik niet gelijk kosten bij vermelden in de vorm van taken die zij dan moeten doen. Ik zou het eerst subtiel proberen.
Dan kun je altijd nog in de kerstvakantie aankondigen dat er 'kosten' bijkomen voor de extra's die zij willen. Kosten in de vorm van taakjes.===

Dit is wel een idee waar ik wat mee kan denk ik. Ik wil in ieder geval af van hoe het tijdens deze weken thuis ging.

===Wat ik wel kan snappen: een rituele sluiting van ‘hotel mama’: “Lieve bloedjes van kinderen, jullie hebben er nog een zomer van kunnen genieten, maar nu sluit ik het hotel en het gaat niet meer open met ‘vol-pension’. Vol pension in de zin dat alles voor je gedaan wordt. Nu gaan ik over op half pension en dat betekent dat jullie moeten bijdragen zodat iedereen in dit hotel ‘vol pension’ heeft.”===

Deze is leuk! ik ga eind deze week Hotel Mama ritueel sluiten en vertellen dat hotel mama in de herfstvakantie niet meer open gaat. Dat er dan overleg komt wie wat moet doen en wanneer.
Zo van: leuk dat de coach jou de clubwas meegeeft maar je mag het zelf wassen, ophangen en vouwen.

===Wat een niet-leuke benadering, en wat berekenend allemaal. Het zijn toch geen vervelende aartsluie pubers zoals je zelf zegt? Waarom vraag je niet gewoon of ze jou iets kunnen aanreiken?===

Vragen heb ik de hele vakantie gedaan. Soms beide kinderen gevraagd: Willen jullie als ik weg ben de was ophangen als de machine klaar is? Dan konden ze een uur of langer debatteren over wie wat waar op moest hangen en wanneer. Soms ook een kind een taak gegeven, oudste jij hangt de was op, jongste jij ruimt de vaatwasser uit. Daarover was dan ook weer discussie, de ene taak was groter dan de andere en ga maar door.
Zelfs de vraag om gebruikt servies mee naar de keuken te nemen kon op gezucht en gesteun rekenen en als ik dan de helft beneden kreeg moest ik blij zijn.

Nog een leuke puberactie tot slot:
Gisteravond moest ik direct na het eten weg om samen met mijn zus wat mantelzorg te doen bij mijn ouders. Ik had lasagne gemaakt en toen dat de oven inging had ik de vaatwasser volgeladen en aangezet. Toen ik van tafel ging heb ik aan man en kinderen gevraagd of zij de inmiddels uitgedraaide vaatwasser wilden leeghalen en de vaat van de maaltijd er weer in wilden zetten.
Man had de kinderen de opdracht gegeven de vaat te doen dan zou hij nog even de fietsen nakijken (die 6 weken nauwelijks gebruikt waren) en indien nodig de banden oppompen en dat soort dingen.
Toen hij klaar was stond alle schone vaat keurig opgestapeld op het aanrecht, de vuile vaat stond in de machine. Toen hij de pubers vroeg naar het waarom van deze actie vertelden ze dat ik gezegd had LEEGHALEN. Over OPRUIMEN had ik niks gezegd. Man heeft er hartelijk om gelachen en de spullen zo laten staan. Toen ik thuis kwam lagen de pubers al op bed, heb ik tafel gedekt met de spullen die op het aanrecht stonden en de rest opgeruimd. En nog maar even gelachen om mijn kinderen.
Dat is wel iets waar ik rekening mee moet houden als ik ze iets wil laten doen: Duidelijk vertellen wat ik wil dat ze doen en de juiste woorden gebruiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.