Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
cvl

cvl

01-05-2017 om 13:21

in een dip Dochter van 15 niet lekker in haar vel

Mijn dochter van 15 zit niet lekker in haar vel, op school is haar vriendin afstandelijk tegen haar en de andere meiden in de klas heeft ze ook niet veel aan Op haar sport is iedereen chagerijnig en zegt niet veel tegen haar, ze weet niet wat ze daar mee moet, Ook in de buurt hier geen meiden van haar leeftijd. Ze hangt nu veel op haar kamer en wordt daar ook niet vrolijk van en is er erg verdrietig over, iemand misschien tips?

Tango

Tango

01-05-2017 om 15:50

Mentor

Misschien de mentor even benaderen met de vraag of er iets speelt in de klas en of er op school iets mee gedaan kan worden.
Waarom is haar vriendin afstandelijk tegen haar? Is er iets voorgevallen tussen de meiden? Kan jij haar hierbij helpen?
En wat speelt er op de sport dat iedereen chagrijnig is? Misschien wil ze iets anders doen aan sport, om nieuwe contacten op te doen.
Ik herken het wel ten dele hoor. Dochter hier is 16 en heeft ook dit soort periodes gehad. Die meiden hebben gewoon erg vaak ruzie e.d. met elkaar. Vaak over de kleinste en onbenulligste dingen. Dochter begreep hier ook vaak niets van. We spraken er dan samen over, wat ze zou kunnen zeggen e.d. Meestal loste het zich vanzelf weer op en waren ze daarna weer beste vriendinnen. Is een lastige tijd hoor die puberteit. Zeker voor meiden volgens mij. Maar jongens hebben vast weer andere dingen...

herkenbaar

Hier zat dochter verleden jaar (14/15) ook niet lekker in haar vel. Gedoe met vriendinnen op school. Maar zelf had ze ook weinig zin om dingen te doen met vriendinnen. De afstand was wederzijds. Ik zag dochter steeds verdrietiger worden. Ze voelde zich erg leeg. Ik vond het erg lastig om te zien of dochter last had van puberteit of beginnende depressie (niet onbekend iets in onze familie). Bij dochter hielpen gesprekken met een psycholoog wel. Ze kon daardoor wat meer grip op de situatie krijgen. Inmiddels zijn we een jaar verder en zit ze veel beter in haar vel. Ze heeft nog wel last van puberteit (wisselende stemmingen, bozig etc) maar ik zie nu achteraf dat dat echt anders dan hoe ze zich verleden jaar voelde.
Mijn advies zou zijn om met je dochter te bespreken of ze eens met psycholoog wil praten. Vaak zijn paar gesprekken al genoeg.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-05-2017 om 09:51

Ook

Hier een dochter van 14 die een paar maanden heel duidelijk niet goed in haar vel zat. Tussen haar oren, maar ook lichamelijk was ze helemaal niet fit. Hier bleek de pil de boosdoener. Die was ze gaan gebruiken ivm menstruatieklachten, maar dat was duidelijk geen succes.

cvl

cvl

02-05-2017 om 10:29

reactie

Jongens doen niet zo moeilijk als meiden, heb er 1 van bijna 18
Maar meiden kibbelen over alles
praten met een psycholoog zal moeilijk worden, ze wil al niet eens naar een dokter
Dat met haar vriendin is er langzaam in geslopen, de ene keer praten ze, ze fietsen ook samen , de andere keer wordt ze compleet genegeerd, ze zitten ook bij elkaar op sporten
Vind het een verschrikkelijke situatie weet dan ook niet hoe ik haar kan helpen

Marleen

Marleen

02-05-2017 om 12:12

Herkenbaar

Ik lees mee en wil je graag een hart onder de riem steken. Wij zitten er met dochter middenin en wat doet het pijn haar zo te zien.
Wij hebben nu professionele hulp voor haar gezocht. Daar vroeg ze zelf om. Ze krijgt gesprekken en bewegingstherapie. Ik vind het enorm lastig om er mee om te gaan. Hoe doen jullie dat?

passiebloem

passiebloem

02-05-2017 om 16:47

herkenbaar

Hier ook herkenbaar. Dochter van 15 is depressief. Ze komt ook bij een psycholoog dat helpt haar wel heel goed. Maar het kost tijd. Ik vind het heel naar om te zien en het vraagt ook veel. Op de eerste plaats voor haar, maar ook van ons als ouders. De oorzaak zit in het negatief denken wat ze doet. Bij de psycholoog leert ze met cognitieve gedragstherapie om anders te denken waardoor ze zich anders gaat voelen. Dat is best pittig (voor volwassenen al.) Daarnaast speelt de puberteit een grote rol. Vanuit de puberteit wil ze graag met rust gelaten worden, en haar eigen ding doen. Vanuit haar depressie heeft ze ons soms erg nodig. Zeker als ze in een sombere bui zit. Ze is dan erg apathisch. Ik hoop voor jullie dat het bij jullie niet zo ver en heftig wordt als hier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.