Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

ineens belangstelling voor muziek maken verloren

Alle drie kinderen hebben vanaf 6 jaar muziekles en zijn doorgegaan met verschillende instrumenten met heel veel plezier. Oudste twee ook jaren in een bigband gespeeld, en ineens rond hun 17e was de belangstelling weg. Geen zin meer in muziekles, of band en ook niet meer voor zichzelf spelen (terwijl ze dat heel graag deden). Middelste (19) is net definitief gestopt, oudste en jongste op hun 17e. Is het een fase? Zou die belangstelling voor muziek maken terug komen? Ik snap het wel, er komen zoveel andere hobby's, studie, werk, vriendinnen/vrienden voor in de plaats, aan de andere kant vind ik het wel jammer dat iets wat je jaren met zoveel plezier en talent hebt gedaan, ineens heeft afgedaan. Herkenning?

tante Sidonia

tante Sidonia

05-05-2017 om 16:26

ja...

gebeurt heel veel. Soms komt het terug, soms niet. Niet in sturen, het vanuit hen zelf komen!

Vesta

Vesta

05-05-2017 om 16:28

Ja, bij mezelf

Jaren geturnd en in eens geen zin meer, is ook niet meer teruggekomen. Alsof de koek gewoon op was en ik me overeten had in het verleden.

margje van dijk

margje van dijk

05-05-2017 om 16:33

bij mij gedeeltelijk

Mijn middelste is ook op zijn 17e ineens gestopt met gitaarles. Hij oefende altijd al erg weinig, maar vond de lessen nog wel erg leuk. En ineens was het over. Hij kan/wil dat verder niet uitleggen (en dat hoeft ook niet), maar ik vermoed dat het er wel eens mee te maken kan hebben dat hij ergens op een strand met vrienden een ouder-met-gitaar-die-liedjes-ging-spelen heeft meegemaakt en ineens van het een op het andere moment dacht: dit nooit. Zoiets. Iets wat je ook niet makkelijk even uitlegt.

Jongste is nog geen 15 en die speelt nog graag en zit ook in een orkest. Maar: op school wil hij er niet mee geassocieerd worden (terwijl hij notabene op een hele cultuur-minded school zit, zelfs met een schoolorkest - waar hij niet in wil spelen). Dus voor hem is het een soort guilty pleasure. En ik zie aankomen dat hij er over een tijdje noodgedwongen mee moet stoppen (de scouting, waar hij zo nodig nog enthousiaster over is, gaat vanaf volgend jaar samenvallen met zijn orkest). Al zal hij mogelijk wel op muziekles blijven, maar dat orkest is voor hem het leukste op dit moment.

Oudste is gestopt rond zijn 18e, omdat hij toen ging studeren, en ook ging zijn pianoleraar met pensioen. Hij ging echter niet op kamers wonen, en ik merkte dat hij nog steeds heel vaak piano zat te spelen (vooral als wij niet thuis waren). Met hem heb ik het daar eens over gehad, en hij is opnieuw op pianoles gegaan, bij een andere leraar. Dus voor hem is het juist een 'doorstart' nadat ik dacht dat het klaar was (en hij ook).

Van mezelf weet ik dat ik op mijn 18e ben gestopt met pianospelen, en er vervolgens jarenlang niets meer mee gedaan heb, maar intussen al 25 jaar met veel plezier zing, wat mede een gevolg is van die muziekles denk ik. Dus het kan heel goed later weer terugkomen, lijkt mij.

Wel jammer, zeker als je denkt/dacht dat het zo'n fijne klik was.

Margje

Kan terugkomen

Ik ben ook gestopt rond mijn 17e, maar onlangs (rond mijn 50ste) kreeg ik de kans om mooie instrumenten aan te schaffen. Toen ben ik weer les gaan nemen en speel inmiddels met veel plezier in een ensemble, puur als hobby.
Het vreemde is: na zoveel jaren kon ik muziek die ik ooit geleerd had zo spelen, mijn vingers wisten nog precies hoe het moest. Maar als je me bladmuziek voor mijn neus zette leek het alsof ik van voren af aan moest beginnen. Het leerde overigens wel snel bij!
Nooit weggegooid dus, muziekonderwijs.

Tsjor

Silone

Silone

08-05-2017 om 19:28 Topicstarter

investering

Dat is het zeker, in tijd, plezier, inspanning, ontspanning en geld (lessen, instrumenten) en ik vind het ook niet erg dat ze stoppen. Wie heeft er zijn leven lang dezelfde hobby? Maar dat overduidelijk plezier, in jongste zoons geval uitlaatklep, en zonder op te scheppen redelijk talent, dat het zo maar klaar is. Dat vind ik wel jammer.

En OT, jij hier Margje? Lang niet gezien hier (hoewel ik er ook sporadisch ben, dus misschien lopen we elkaar telkens mis)

Marjoleine64

Marjoleine64

08-05-2017 om 19:58

Ja, zeker herkenbaar

We zien dit helaas heel vaak bij de muziekvereniging, en ik was er zelf ook zo één. Ik heb als kind 10 jaar pianoles gehad, maar toen ik ging studeren en op kamers ging ben ik echt gestopt. Nooit meer gespeeld. Ik was ook niet echt heel goed, ik speelde alleen maar 'nootjes' zonder dat het muziek werd, als jullie begrijpen wat ik daarmee bedoel. De piano uit het ouderlijk huis staat al heel lang bij ons thuis, maar meer als meubelstuk...

We hebben onze zoons niet 'op muziekles' gedaan, totdat ze zelf heel graag wilden toen de muziekvereniging op school langsgekomen was. Oudste (nu 19) heeft 6 jaar drumles gehad, is toen gestopt met lessen en bij de vereniging. Hij drumt nog steeds met veel plezier, in een bandje. Hij ontwikkeld zich steeds verder, ook qua muziekstijl, gaat nu meer de jazz-kant proberen ipv de rock/metal. Heel leuk! Daarnaast speelt hij een beetje basgitaar. Jongste (17) speelt op hoog niveau hoorn en zal zeker voorlopig niet stoppen met muziek. @Margje: ook mijn zoon wilde niet in het schoolorkest, dat was echt stom (vooral de docent die het begeleidde). Hij heeft nu een jaar vooropleiding conservatorium gedaan, en gaat komend jaar studeren en op kamers. Hij zal zeker doorgaan met diverse orkesten, maar geen les meer. Daarnaast speelt hij gitaar, gewoon voor zichzelf.

Door de jongens ben ik zelf ook lid geworden van de muziekvereniging, en weer gaan spelen. Geen piano, maar saxofoon. In een sneltreinvaart heb ik mijn diploma's gehaald, en speel nu gewoon lekker mee bij orkesten in 2 verenigingen en zo nu en dan een project-orkest en wat ensembles. Ik heb intussen geen les meer, maar misschien ga ik dat toch weer oppakken.

Bij de vereniging zien we helaas veel vaker dat jongeren na verloop van tijd stoppen. Er zijn een paar 'momenten' waarop dat met name gebeurt. Het eerste moment is het begin van de puberteit (brugklas of 2e klas), als ze andere interesses en vrienden krijgen. Het volgende moment is als ze gaan studeren, uit huis gaan, etc. Soms komen ze weer terug, ook daar hebben we gelukkig een paar voorbeelden van.

Typisch

Typische leeftijd om te stoppen met muziekles. Over twintig jaar vragen ze je verwijtend waarom je ze niet gepushed hebt om door te gaan zodat ze inmiddels de sterren van de hemel zouden hebben gespeeld.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-05-2017 om 20:18

Ja hier ook

Zelfde leeftijd en gestopt.

Nu tegen de 50, wil ik gaan investeren in een mooi keyboard om het toch weer op te pakken.

Het vlammetje is nooit helemaal uitgeweest, maar er waren ook zoveel andere dingen die leuk zijn...g

Thursday Next

Thursday Next

08-05-2017 om 20:23

tja

Ik ben zelf nooit echt gestopt met hoornspelen, toen ik ging studeren wel even minder gespeeld omdat ik toen niet meer bij een orkest zat.
Na 3/4 jaar toch weer een nieuw orkest gezocht en een paar jaar later, toen ik het daar niet meer naar mijn zin had, een ander orkest. Daar speel ik nu nog steeds. Een deel van de jeugd haakt inderdaad wel af tussen hun 15e en 20e, maar omdat wij op vrijdagavond repeteren gaan er ook nog veel gewoon door. We hebben ook een grote groep leuke jeugd.
En er komen ook geregeld ouders weer meedoen, net als Marjoleine64, die hun kinderen komen aanmelden maar zelf ook met een instrument naar huis gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.