Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Noa Dijk

Noa Dijk

23-05-2018 om 23:04

Inlegkruisjes

Hallo!
Ik wil de inlegkruisjes ultra thin van de Kruidvat proberen. Ik moet ze makkelijk mee naar school kunnen nemen, maar zijn die pakketjes klein en vierkant of gewoon een lange strip?

Annelies B.

Annelies B.

24-05-2018 om 09:07

Uitleg van site Kruidvat

Hoi Noa,

Als je op de site van het Kruidvat kijkt krijg je de volgende informatie:

"Deze licht geparfumeerde inlegkruisjes zijn heel dun, waardoor je ze niet ziet zitten. Ze hebben een extra zachte toplaag voor optimaal draagcomfort. De Kruidvat Ultra Thin Inlegkruisjes passen in elk type ondergoed.

De Kruidvat Ultra Thin Inlegkruisjes zijn per stuk verpakt, waardoor je ze gemakkelijk en discreet mee kunt nemen in je handtas. De inlegkruisjes zijn geschikt voor dagelijks gebruik."

Je kan ze dus onopvallend in je broekzak stoppen.

Tango

Tango

24-05-2018 om 10:41

Promotie

Dat de inlegkruisjes discreet verpakt zijn en je ze onopvallend mee kan nemen in je broekzak geloof ik direct. Ik denk dat het van die kleine pakjes zijn waarin het inlegkruisje opgevouwen ingepakt zit. Aan het plaatje te zien wel in ieder geval.
Maar ik viel wel een beetje over de regel: de inlegkruisjes zijn geschikt voor dagelijks gebruik. Kruidvat wil natuurlijk graag verkopen, maar het dagelijks gebruik van inlegkruisjes is naar mijn idee niet verstandig. Er kunnen irritaties door ontstaan en schimmelinfecties. Ik zou al helemaal oppassen bij geparfumeerde inlegkruisjes. Dan misschien liever ongeparfumeerde nemen. Maar die zie ik dan weer niet per stuk verpakt.

Was natuurlijk helemaal de vraag niet, maar misschien toch even een waarschuwing...

Ik kwam trouwens ook nog zwarte inlegkruisjes tegen. Had ik echt nog nooit gezien.

Mijntje

Mijntje

24-05-2018 om 11:41

ongeparfumeerde

Ongeparfumeerde inlegkruisjes heb je ook bij het kruidvat. Is alleen van katoen, zonder parfum, van het merk Sanature. Ze zijn per stuk verpakt.

Ervaring?

Heeft iemand ervaring met het gebruik hiervan? Qua gemak, etc...

Ik zag ze laatst in de laatste folder van kruidvat staan https://www.folderbode.nl/kruidvat/, maar weet niet zeker of ik niet beter voor een iets duurder, maar bekender merk moet gaan...

Tine Winkel

Tine Winkel

29-05-2018 om 18:31

@Mijntje

De gewone, goedkoopste inlegkruisjes van het huismerk (Kruidvat, Trekpleister, zijn allemaal hetzelfde, alleen andere verpakking) zijn toch allemaal ongeparfumeerd?
En discreet meenemen: je kunt toch ook een inlegkruisje overdwars in je slip doen aan de voorkant? Ziet niemand, dus discreet. Hoef je ook niet te hannesen met iets dat je uit je tas in je broekzak moet proppen.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-05-2018 om 20:06

Tine

Huh? Dat lijkt me heel oncomfortabel...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-05-2018 om 23:30

Wat bijzonder

Het lijkt wel driepersoonsspam, maar dan voor Kruidvat. Dat is toch ook apart?
Misschien moet Kruidvat gewoon eens zorgen dat de winkel begaanbaar wordt, dat lijkt me zinvoller
En inlegkruisjes zijn niet bedoeld voor dagelijks gebruik als in alle dagen van de maand. Ik gebruik ze alleen als ik net wel/net niet ongesteld ben.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 08:54

Mijntje

Bedankt voor de tip van Sanature. Nooit van gehoord, maar ik ga eens proberen hoe dat is.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 08:56

Tine

Ik vind de tip om een inlegkruisje in je slipje/onderbroek te plakken eigenlijk heel creatief bedacht. Uit ervaring weet ik dat je echt weleens met dat probleem kunt zitten en dan is het idee om hem daar te plakken best slim. Je voelt het amper.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 08:57

Maar... sorry Tine

ik bedoelde Tijgeroog .

OokZo

OokZo

30-05-2018 om 09:03

Inderdaad, niet elke dag!

Van elke dag inlegkruisjes dragen krijg je heerlijke infecties. Geen goed idee! Draag katoenen ondergoed, desnoods met badstoffen kruisje, en draag desnoods iets lossere broeken (of draag rokjes). Zo zorg je ervoor dat vocht kan verdampen. Als je voortdurend veel afscheiding hebt, is het tijd voor een bezoekje aan de huisarts, dan heb je misschien al een infectie. Niet mee doorlopen, sommige infecties zijn schadelijk!
Al die apart verpakte inlegkruisjes zorgen voor een gigantische plasticafvalberg. Je kunt een gewoon inlegkruisje in drieën vouwen en in je broekzak doen.
Ik gebruik sinds een paar jaar katoenen wasbare inlegkruisjes op de eerste en laatste dagen van mijn menstruatie. Die ademen goed, zijn dus niet broeierig, en leveren helemaal geen afval op. Ze zijn ook veel goedkoper in gebruik. Ik had gewild dat ik ze eerder had ontdekt!

Niet meer zo waterdicht

Niet meer zo waterdicht

30-05-2018 om 11:10

Stoffen inlegkruisjes

Zou je stoffen inlegkruisjes wel dagelijks kunnen dragen?

Tijgeroog

Tijgeroog

30-05-2018 om 11:24

Volgens mij wel

Ik draag elke dag een onderbroek, en die is ook van stof. Maar ik weet niet zo goed waarom, want die onderbroek gaat aan het eind van de dag in de wasmand, net als m’n stoffen inlegkruisjes (die draag ik als backup op m’n herfstigste menstruatie-dagen)

OokZo

OokZo

30-05-2018 om 11:44

Ja, maar waarom?

Het gaat erom dat het niet gaat broeien. Inlegkruisjes hebben vrijwel altijd een plastic onderlaagje waardoor ze niet of slecht ademen, waardoor ongewenste bacteriën en schimmels zich kunnen vermenigvuldigen. Ik heb een tijdje dure, milieuvriendelijke inlegkruisjes zonder plastic gebruikt, die waren iets beter, maar nog altijd vrij broeierig.

Maar waarom zou je elke dag een inlegkruisje willen dragen? Het is normaal dat de hoeveelheid afscheiding en de consistentie ervan variëren gedurende je cyclus. Maar als het zo veel is dat een katoenen onderbroek het niet aan kan, dan is er misschien meer aan de hand. Nogmaals, als je te veel afscheiding hebt, of als het niet friszurig ruikt, is het tijd om naar de huisarts te gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-05-2018 om 11:50

Als je genoeg broeken hebt en vaak wilt wassen

is het minder belangrijk dat je broek nog fris ruikt na een dag. Ik draag mijn broeken als het even kan wat langer dan één dag.

Maar ik vind stoffen inlegkruisjes wel zeer het overwegen waard. Is het niet voor mezelf, dan wel voor de plastic soep.

Vogel

Vogel

30-05-2018 om 21:56

Aanrader

Die katoenen inlegkruisjes (en maandverband). Ook ik had ze graag 25 jaar eerder ontdekt. (Al verklaart mijn moeder me voor gek. Die was in de jaren 70 natuurlijk dolblij dat er weggooiverband kwam.

Jackie

Jackie

31-05-2018 om 08:51

wassen

De reden waarom men vroeger zo blij was met wegwerpverband is omdat toen alles nog met de hand werd gewassen. Nu met het gemak van een wasmachine is het natuurlijk anders. Ik zou zelf niet voor katoenen maandverband kiezen omdat ik het weken voor het wassen een vervelend idee vind (zo'n bak met bloed in je badkamer.. nehh) maar katoenen inlegkruisjes kijken me ook het proberen waard.

Jackie

Jackie

31-05-2018 om 08:56

kijken = lijken

in de laatste zin

Vogel

Vogel

31-05-2018 om 08:57

@Jackie

Daar heb je een punt. Bovendien is ook het wasbare maandverband een stuk dunner en handiger dan toen.
(Met een emmertje met deksel hoef je niet tegen al dat bloed aan te kijken. Maar ach, het is mijn eigen bloed, ik ben daar niet zo vies van.)

Evenie

Evenie

31-05-2018 om 09:36

Maar..

Ik ben op die leeftijd dat ik nooit meer zeker weet wanneer ik weer begin te druppen en dan zijn inlegkruisjes een veilige zekerheid. Ook omdat ik wel eens een druppel urine verlies met heel hard lachen of niezen. Hele volksstammen vrouwen (en misschien mannen..?) gebruiken inlegkruisjes om die reden. Het zal vast niet goed zijn, maar ik vind het een uitkomst.
Draag gewoon snachts geen ondergoed (de druppels komen altijd overdag) om de boel te laten luchten. En ik heb geen schimmels of infecties.

OokZo

OokZo

31-05-2018 om 10:43

Jackie

Wasbaar maandverband zie ik ook niet zitten hoor. Als ik echt bloed, gebruik ik een menstruatiecupje. Nog zoiets dat ik graag 25 jaar geleden ontdekt had! Ideaal, ik heb het altijd in huis en het raakt niet op.
Die wasbare inlegkruisjes gebruik ik alleen de eerste en laatste dagen, wanneer ik alleen wat spotting heb. Ik spoel ze na gebruik even uit onder de kraan en dan gaan ze de wasmachine in, liefst bij de witte was. Geen emmers bloed in mijn badkamer, hoor, jakkes.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-05-2018 om 15:25

@ #10 Kaaskopje en #7 Tijgeroog

Ik plak het inlegkruisje er niet in (want ik weet niet of dat ding een tweede keer ook goed plakt), maar heb m gewoon los aan de voorzijde. En idd, je voelt t vrijwel niet. Ik vond t eerst ook heel raar, maar een vriendin van me deed t vaak en indien nodig, ik nu dus ook. Maar eigenlijk gebruik ik ze zelden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2018 om 11:20

Tine

Zo'n inlegkruisje heeft genoeg plakkracht voor een verhuizing .

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2018 om 11:22

Stoffen inlegkruisjes

Nog een vraag... ik zie dat je 'lapjes' hebt met 'vleugels', maar ook zonder. Ik heb een hekel aan gefladder dus zou liever zonder vleugels willen, maar blijven die zitten? Dat er dus niet opeens iets uit mijn broekspijp rolt op straat, haha .

OokZo

OokZo

01-06-2018 om 12:08

Haha

Je hebt het niet helemaal goed begrepen. Op de "vleugeltjes" zit een mini-drukknoopje waarmee je het inlegkruisje onder het kruis van je onderbroek vastklikt. Zo blijft het op zijn plaats.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2018 om 12:29

Jazeker wel goed begrepen

Vastgeklikt of niet, het blijven vleugels. Ik heb liever vleugelloos .

Tijgeroog

Tijgeroog

01-06-2018 om 12:37

Vleugels

Dat gefladder merk ik nooit. Ik zou juist bang zijn dat ze zonder vleugeltjes door m’n onderbroek gaan vliegen. (zijn er echt die je niet vast zet? Hoe blijft dat dan zitten?)

OokZo

OokZo

01-06-2018 om 13:52

Geen plakstrips

De vleugels zitten aan elkaar vast, die fladderen echt niet.
Wasbare inlegkruisjes hebben natuurlijk geen plakstrips, hoe wil je dan zorgen dat ze op hun plaats blijven Kaaskopje? Misschien moeten we suggereren dat er rubberen of stroeve siliconenstrookjes op de onderkant komen? Niet helemaal hetzelfde als een plakstrip, maar misschien werkt het en misschien overleven ze de wasmachine.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.