Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Freya

Freya

25-02-2017 om 09:51

Jonge puber (13) verandert veel en snel

Hallo allemaal,

Mijn oudste zoon R is 13, en zit in het eerste middelbaar (brugklas). Hij heeft dus dit jaar de overstap naar een nieuwe school gemaakt (van dorp naar stad). Die is best goed verlopen: hij gaat redelijk graag naar school, en de schoolresultaten zijn aanvaardbaar. Maar ik vind dat zijn persoonlijkheid zo veel en zo snel veranderd is.

R is altijd een vrolijke en vrij open jongen geweest. Hij vertelde vaak wat er op school gebeurd was en hoe het in de klas en met zijn vrienden ging. Maar nu horen we niets meer. Echt niets. Ik weet wel dat het normaal is dat tieners wat minder spraakzaam worden, maar op een paar maanden tijd zo'n verandering?

Hij is ook behoorlijk onverschillig (en af en toe zelfs hard). De sfeer op school is helemaal anders dan op zijn oude school. Ik was er een beetje bang voor, maar hij heeft zich aangepast. Maar een beetje te goed naar mijn zin. Hij trekt op met vrienden waar ik niet zo gelukkig mee ben (die o.m. geregeld kleine dingen stelen in Kruidvat) en op de speelplaats wordt er geduwd en getrokken, er worden gsm's afgenomen, ... Allemaal voor de grap. Hij vindt dat leuk ... zegt hij. Maar het probleem is dat hij dat gedrag thuis verderzet. Hij wordt onbeleefd en soms grof naar ons toe (= mama, papa, broer), gaat uitdagen en boos maken - gewoon omdat het leuk is, en blijft totaal onverschillig als je probeert met hem te praten. En als ik bepaalde schoolopdrachten wil opvolgen of eens wil inkijken, dan wordt hij kwaad want 'het zijn mijn zaken niet'. Terwijl ik vind dat ik dat recht zeker heb omdat hij voor dat vak (enkel voor dat vak, dat wel) met een 5 staat.

Op zich denk ik niet dat dit spectaculair is, of dat er hier hele grote problemen zijn, maar het gaat allemaal zo snel. Ik had dit soort gedrag verwacht met een jaar of vijftien, maar nu toch nog niet? Hebben jullie ervaringen? Hoe gaan jullie om met dit soort gedrag?

@Emma

@Emma

25-02-2017 om 10:07

Brugklas

Zolang zijn cijfers goed zijn? Ik zou ook wel zorgen hebben over dat jatten bij Kruidvat en dat gedoe met die gsm's. Kun je het met de mentor bespreken?
Het is normaal dat je, eenmaal in de brugklas, niet veel meer hoort over wat er op school gebeurt. Daar moet je echt aan wennen. Maar als je je zorgen maakt kun je best naar de mentor, die is daarvoor.

Freya

Freya

25-02-2017 om 10:38

Mentor

@Emma
Zoiets als een mentor hebben we niet in België vrees ik. We hebben enkel een klasseleraar, maar die schrijft de rapporten en houdt de resultaten bij, meer niet. Maar het is inderdaad wel de moeite om eens contact op te nemen met de school. Er moet wel iemand zijn die weet hoet de sfeer is in het eerste jaar.

Belgje

Belgje

25-02-2017 om 17:27

Leerlingbegeleider

Het is niet precies hetzelfde als een mentor, maar de leerlingbegeleid(st)er kan wel helpen. Op onze middelbare school tenminste wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.