Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ellie Johansson

Ellie Johansson

10-11-2017 om 23:14

Kind bedtijd & .......

Goedenavond,

Allereerst wil ik mijzelf voorstellen. Ik ben Ellie, een van oorsprong Zweedse dame van middelbare leeftijd. Wij zijn een aantal jaren naar Nederland verhuisd, omdat dit 'moest' vanwege mijn (Nederlandse) man zijn werk. Dat was allemaal niet de bedoeling, maarja.... Ik heb 1 kind, een jongen van 13.
Ik ben het hele internet al afgespeurd, maar ik vind alleen maar 'normale' bedtijden, alsof het van tevoren al bepaald is. Hier kan ik mij echter niet helemaal in vinden en zie het dan ook als een soort 'standaardadvies'.

Ik heb een jongen van 13 die in Zweden geboren is, Zweeds en Nederlands praat, en in het tweede jaar van zijn atheneum zit. Hij doet erg zijn best, haalt hele, maar ook echt hele hoge cijfers (8/9/10!), waar ik als moeder erg trost op ben. Ik heb hem nooit moeten aansturen en het voelt net alsof er ooit iemand ''jij gaat je best doen, altijd'' tegen hem gezegd heeft toen hij jonger was. Heel erg ontspannend voor mijn man en ik. Als hij klaar is met zijn huis- en leerwerk, gaat hij achter zijn computer zitten. Hier komt hij even bij vandaan als hij moet eten, en gaat er weer achter zodra hij, en iedereen uiteraard, klaar is. Daar zit hij dan tot ongeveer 22/23 uur. Dan gaat hij naar boven om zijn tandjes te poetsen. Daarna gaat hij zijn bed in en kijkt hij filmpjes tot 23/24. Wij, als ouders, vinden dat toch wel erg laat. Wij werken beiden fulltime (ik sinds kort) en gaan ongeveer rond 10 uur naar bed, om vervolgens rond 7 uur er weer uit te moeten.

Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit hoe laat hij naar bed gaat, zolang hij maar goed presteert. Hij is tegen ons een hele lieve jongen en doet wat hij gevraagd wordt. Ook op school hebben wij te horen gekregen dat hij heel erg goed zijn best doet en heel bescheiden, fatsoenlijk en normaal is. !

Het probleem is dat wij het liefst hebben dat hij veel eerder naar bed gaat. Wij zijn geen artsen, maar kunnen zelf wel concluderen dat dit niet het gezondst is. Maar wij willen hem ook niet storen in zijn leven. Atheneum 2, hele goede cijfers, heel lief tegen ons, etc..... Als wij hem vragen om 10 uur naar bed te gaan, dan doet hij dit zonder problemen. En omdat wij zelf eerder naar bed gaan dan hij, zijn wij vaak verbaasd dat hij ook echt om jouw tijden naar bed gaat (achteraf zijn telefoon checken op geschiedenis). Heel erg lief. Maar doe je dat meerdere keren, dan is het (wel in het Zweeds): ''Mama, alsjeblieft, ik wil graag nog dit en dit en dit doen.'' Dan zie ik die mooie blauwe oogjes alweer kijken en kan ik eigenlijk geen nee zeggen. Ook zijn vader heeft er moeite mee. Want ja, waarom........

Sociaal gezien is er ook niks aan de hand; hij heeft veel vrienden. Hij vindt het echter wel 'leuker' om op de computer met zijn Zweedse vriendjes te spelen omdat het toch zijn taal is. Al probeer ik er wel voor te zorgen dat ook ikzelf Nederlands tegen hem praat, omdat ik ook bij hem grammaticale fouten hoor. Dat heeft bijna iedere buitenlander, ook ik, maar ik wil niet dat hij zich teveel focust op Zweeds, maar gewoon goed Nederlands moet kunnen. Ikzelf probeer hem zelf nog wel even grammaticaoefeningen te laten maken op dezelfde manier zoals ik Nederlands geleerd heb.

Wat zeggen jullie? Zijn mooie patroon breken en gewoon eisen stellen, of hem zijn gang laten gaan?

Ik ben nu al zo trost op hem. Het is een schatje en doet niks verkeerd. Ik ben aan het twijfelen.... We zien en merken niets van van hem. We zien hem alleen tijdens het avondeten. Maar als hij dat prettig vindt, prima.

P.S. Misschien hebben jullie ook adviezen over hij en zijn Zweeds... Ik vind het allemaal prima en heb hem zelf ook alles geleerd (aanvullende dingen, hij is tenslotte een 'native'), maar ik wil wel echt dat hij in Nederland gaat wonen en zijn toekomst op gaat bouwen. Als Zweeds zijnde vind ik het wel prettig om Zweeds te praten, maarja, het gaat om zijn voortgang....

Misschien een hele lange tekst, maar ik moet mij gewoon even goed verwoorden.. Het gaat wel om mijn kleine Elias.

P.S. Sorry voor eventuele aparte taal- of spellingsfouten; Ook ik ben tenslotte een native!

Groeten, Ellie


Geen eisen.

Alles gaat goed en wat goed gaat moet je niet veranderen toch?

Ellie Johansson

Ellie Johansson

10-11-2017 om 23:36

Bedankt

Bedankt voor je/uw reactie. Het gaat goed, maar ik kan mij niet voorstellen dat een kind van 13 jaar voldoende heeft aan 5/6 (soms 7) uur slaap. Hij is niet moe maar ik kan zijn walletjes wel zien. Ook heeft hij geen last van concentratieproblemen of wat dan ook. In het weekend slaapt hij soms wel 12 uur lang. Maar misschien is het ook wel enigszins normaal, want ja, hij presteert wel goed.

Bedankt. Ik laat het nu ook zo, maar als vele afkeuren komen dan ga ik toch kijken wat wij gaan doen. Uiteraard ook andersom.

Groeten, Ellie

Bennikki

Bennikki

10-11-2017 om 23:36

Hallo Ellie

Wat schrijf je goed Nederlands! Als je zoon zijn taalgevoel van jou heeft zou ik me geen zorgen maken.
Indrukwekkend ook dat hij zulke goede cijfers haalt.
Hier een zoon van 13 in 2 vwo die rond 10 uur naar bed gaat. Hij is dan ook best moe maar wordt vaak rond 5 uur wakker. Hoe wordt jouw zoon wakker, is hij uitgeslapen? Zo ja, dan heeft hij gewoon niet zoveel slaap nodig op het moment.
Ik kan me goed voorstellen dat hij contact wil houden met Zweedse leeftijdsgenoten. Tweetaligheid is alleen maar goed voor zijn ontwikkeling. Het klinkt gewoon als een heel verstandige jongeman!

Ellie Johansson

Ellie Johansson

10-11-2017 om 23:58

Goedenavond Bennikki

Bedankt! Ik heb zelf Nederlands van mijn man geleerd. Alleen de uitspraak is wat 'Zweeds-ig', net zoals mijn zoon. Na al dat boerenkool en patatjes oorlog wordt het wel wat beter hoor!!

Hij wordt redelijk normaal wakker, denken wij, omdat wij beiden al naar het werk vertrokken zijn. Ik zie alleen maar een groene presentielijst dus dat zit ook goed.

Qua taal snap ik dat hij Zweeds prettiger vindt spreken. Maar ik merk wel echt grammaticale fouten, zoals 'ik graag niet wil' of zoiets. En dan vraag ik: ''wat zei je?'', en dan is het even nadenken.. en dan is het: ''Ik wil niet zo graag.'' Maar dit is bijna nooit (misschien eens per week). Ik denk dat dat komt omdat de Zweedse taal toch anders is. Veel hetzelfde, maar uiteraard ook verschillen. En ik heb het gevoel alsof hoe meer hij Zweeds praat, hoe slechter het gaat met Nederlands.

Tweetaligheid vind ik zelf ook wel grappig. Dan hoor je hem met al zijn enthousiasme iemand iets vertellen. En dan lukt het niet of zo, en dan is het zo van: *Zweeds gepraat* eeuuhmm... neeeeeeee, ik bedoel, *in het Zweeds: Sorry, Nederlands, oeps *, en dan gaat hij weer verder. En andersom ook. Schattig.

Fijne nacht allen! -Ellie-

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2017 om 01:21

Bedtijd

Ergens tussen de 7 en 8 uur slaap kan genoeg zijn. Je zou met hem af kunnen spreken dat hij van zondag tot en met donderdag om 10 uur naar boven moet, jullie boven, hij ook boven, maar dat hij het op vrijdag en zaterdag zelf mag bepalen. Door de week het licht 11 uur uit. Voor zijn leeftijd is dat al vrij laat. Omdat jullie al slapen, weet je natuurlijk niet of hij dan ook echt gaat slapen, maar het lijkt mij wel een goed idee als je een tijd afspreekt.

Mijn dochters zijn al volwassen, maar toen ze naar het voortgezet onderwijs gingen, probeerde ik mij zo min mogelijk met hun bedtijden te bemoeien. De oudste ging vaak aan de late kant naar bed, zo'n 11 uur en tegen die tijd zei ik er ook wel wat van als ze niet in bed lag, de jongste wist dat ze kwart over 10 in bed moest liggen anders was ze de volgende dag niet te genieten. Mijn geluk is dat onze kinderen toen nog geen mobieltjes hadden. Het lijkt me best lastig om daar goede afspraken over te maken.

Wat de voertaal in jullie huis betreft: praten jullie alleen Zweeds thuis, of praat je man ook Nederlands met hem? Ik zou denk ik thuis meer Nederlands proberen te spreken, als je het gevoel hebt dat dat echt nodig is. maar aan de andere kant... hij doet het goed op school, hij heeft vrienden, een Zweeds accent is ook charmant. Ik vind dat jij je schriftelijk goed uitdrukt in het Nederlands, mijn complimenten .

Diana

Diana

11-11-2017 om 09:31

Beetje er tussenin?

Ik zou voor mezelf 22 uur echt te vroeg vinden, ik ben echt een avond mens. Ik ga om 24.00 uur naar bed en 7.00 uur eruit. In het weekend om 8.30 eruit (ongeveer).
Wellicht is je zoon ook meer een avondmens dan jullie?
Je zegt dat hij om 23/24 gaat slapen? Misschien kan je afspreken dat hij rond 23.00 echt gaat slapen, dat is toch een prima tijd.

saar

saar

11-11-2017 om 10:03

juist niet

Nederlands met hem praten. Ik zou Zweeds met hem gaan praten.
(Zijn cijfers laten echt wel zien dat je je om Nederlands geen druk hoeft te maken)

Houd er rekening mee dat hij wat verder kan zijn in zijn ontwikkeling dan leeftijdgenoten.
Dat kan betekenen dat hij gezien moet worden als een ouder iemand, maar het kan ook zijn dat hij meer iets anders nodig heeft.
Dus bijv wat meer uitdaging om moe genoeg te zijn te gaan slapen en om de computer eens te laten staan..
Heeft hij verder hobby's, sport?

Lente

Lente

11-11-2017 om 11:24

Zeker Zweeds met hem praten, jij als moeder dan

En vader kan dan Nederlands met hem praten.
Op school spreekt hij ook Nederlands. Goede verdeling toch.
Voor zijn taalontwikkeling is het beter als hij Zweeds blijft horen, liefst niet alleen van zijn vrienden. Pubertaal is toch wat anders dan volwassenentaal.

23.00 uur gaan slapen als hij de volgende dag naar school moet, zou ik een mooi compromis vinden.

De hoeveelheid computer vind ik wel veel, hoewel niet ongewoon.

Pirata

Pirata

11-11-2017 om 12:32

Nee, echt te laat

Je zegt dat je die late bedtijden op zich goed vindt zolang hij maar presteert. Maar er zijn meer dingen dan presteren. Genoeg slaap is van wezenlijk belang voor de gezondheid. En ik vind dat je dat als ouder mag uitstralen, blauwe ogen of niet.
Die schermpjes zorgen ook voor verminderde melatonineaanmaak. Dus ik zou een grens trekken rond 21:00 met die schermen. Mooie tijd voor een kop thee, warm bad en een praatje met de ouders.

Sanne

Sanne

11-11-2017 om 13:47

Lekker laten genieten

Zeven uur slaap is voor veel mensen echt voldoende.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2017 om 14:46

Pirata

Als iemand tegen mij zou zeggen dat ik mijn scherm om 9 uur al aan de kant moet leggen, zou ik de rest van de avond chagrijnig zijn. Ik wéét dat het verstandig is om er niet tot bedtijd op te kijken, maar voor mij is op internet lezen, wat voor een ander een boek is. Ik heb de helderheid van mijn scherm wel gehalveerd, waardoor het licht gedempt is en je niet meteen dat 'doing'-effect hebt, waar je inderdaad meteen wakker van schrikt . Ik ga direct na de computer naar bed en slaap gewoon in.

Wat de thee betreft, kun je om 9 uur misschien beter ook geen normale thee meer drinken. Er zit weliswaar minder cafeïne (theïne) in dan in koffie, maar als het scherm om 9 uur op donker moet dan ook geen 'gewone' thee meer. Bovendien heb je met een sloot thee zo laat nog, het gevaar dat je tijdens de nacht naar de wc moet. De gang van de mond naar de blaas is een uur of meer. Ik moest een keer voor een echo van de blaas naar het ziekenhuis, een uur van te voren op zijn laatst moest ik nog een flink glas water drinken, maar dat was nog niet aangekomen tijdens het onderzoek. Degene die dat onderzoek deed, was helemaal verbaasd .

Mensen die speciaal melatoninetabletjes slikken omdat ze slecht in slaap komen, moeten echt niet meer op de computer of de telefoon kijken. Dat zou het effect van de tabletjes volledig teniet doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2017 om 14:52

Sanne

Ik kan ook goed met 7 uur slaap toe. Ik slaap vaak minder en ik vind zelf ook dat dat eigenlijk niet verstandig is, maar ik ben volwassen en boven de 50 en dat is toch wat anders dan een 13-jarige waarvan de hersens nog volop in ontwikkeling zijn. Uit allerlei onderzoek blijkt dat teveel slapen eigenlijk net zo slecht is als te weinig slapen. Het 'verstandige' aantal uur slaap zou rond de 7-8 uur slaap liggen.

Groei

Hoe zit het met de groei? Dat gebeurt 's nachts en als een kind in de groei niet genoeg slaapt kan daar een probleem ontstaan. Verder zou ik me hooguit zorgen maken of hij niet 'te perfect' is. Een beetje puberen is ook wel heel gezond.

Pirata

Pirata

11-11-2017 om 15:45

Thee

Ik drink bijna altijd groene thee, Kaaskopje. En uiterlijk om 21:00, dan kom ik zelf de nacht wel door.
Los van een al dan niet gedimd scherm: films of chatten etc. zijn natuurlijk een aandachttrekker van jewelste. Kennelijk kan deze jongen het zelf nog niet reguleren, dus een handje helpen lijkt me aan te raden. 24:00 is echt wel heel laat voor die leeftijd.

Boink

Boink

11-11-2017 om 16:04

Klein schattig tandjes kleine elias

Je praat over hem alsof hij nog maar 3 jaar is

Laat hem maar een beetje los. Als zijn schoolwerk er onder lijdt of hij moe wordt is er tijd genoeg om afspraken te maken.

Ellie Johansson

Ellie Johansson

11-11-2017 om 16:45

Bedankt allen

Bedankt Kaaskopje. Ik vind de tijden die je noemt wel redelijk voor zijn leeftijd. Ik denk dat ik het als volgt aan ga pakken: Als ik een keer bijvoorbeeld langer opbleef of wakker werd rond 23/24 uur, ging ik altijd even kijken of hij al sliep. Dan lag hij 9/10 keer nog filmpjes te kijken, en dan deed ik de deur open, keek ik hem aan en hij mij, en zei hij vaak zoiets als: ''Sorry mama.'' En dan kwam je een paar minuten later terug en lag hij te slapen. Ook al deed ik de deur niet open omdat ik wilde dat hij ging slapen, maar gewoon om te kijken of hij al sliep. Hij voelt zelf denk ik wel aan dat zijn tijden niet 'standaard' zijn.

Ik ga rond 10 uur naar zijn computerplekje en ga hetzelfde doen. En ook weer in zijn slaapkamer. In de deurpost staan en naar hem kijken. Ik heb dat ook gedaan toen hij 'te' enthousiast werd tijdens het spelen op de computer. Toen ging ik in de deurpost staan, keek hem aan, hij mij aan, ging de blik van naar , deed hij zijn koptelefoon af om naar mij toe te lopen, mij een kusje geven om vervolgens ''sorry mama, dit en dit gebeurde er'' te zeggen en weer verder te spelen. Of als ik bijvoorbeeld in het Zweeds een apart woord hoorde, vergelijkbaar met 'hou je mond/bek', en ik hoorde dat toevallig, dan deed ik precies hetzelfde. En hij ook. Hij moest toen glimlachen en ik ook, omdat hij net zo goed als ik weet dat dat niet kan. Sindsdien heb ik nooit meer iets raars gehoord. !!

Ik heb er samen met mijn man al meerdere keren over gesproken, maar we willen niet hebben dat wij de 'bazen' zijn en dat hij maar moet luisteren. Ik wil graag dat dat soepel gaat. En dit is gelukkig niet iets op basis van mening, 'omdat wij dat willen', maar voor zijn gezondheid. Dit snapt hij denk ik zelf ook wel. Hij doet sowieso wel wat je wilt (het is echt een schatje) maar als het met een goede reden én goed voor zichzelf is...

Ik probeer me ook zo weinig mogelijk te bemoeien. De mobieltjes en tablets maken het inderdaad wel lastig om ze ook echt naar bed te laten gaan, echt te laten slapen. Ze zijn denk ik toch wel snel geneigd om dingen te gaan doen.

Denken jullie dat dit positief uit gaat pakken? Ik wil hem echt niet storen in zijn mooie leventje, maar dit is toch wel redelijk....

Wij spreken thuis gewoon Nederlands. Mijn man kan redelijk/goed Zweeds, maar hij spreekt het liever niet dan wel. Alleen mijn zoon en ik spreken samen Zweeds. Maar alleen in huis, de auto, etc. In het openbaar vind ik het netjes om samen Nederlands te praten.

Bedankt Diana. Ik denk inderdaad dat hij misschien een avondmens is, maar hij is nog zo klein en jong... Je hebt, net als Kaaskopje, een heel goed punt. Ik ga daar zeker wat mee doen, zie hierboven. Bedankt.

Bedankt Saar. Jawel hé? Zijn Nederlands is gewoon goed en op school heeft hij ook op Nederlands een hoog cijfer. Het gemiddelde ligt rond de 8/9 bij alle vakken. Ook zijn de Nederlandse verslagen die ik lees altijd zo mooi en perfect, beter dan ik kan. Ook met allerlei moeilijke woorden, etc. Misschien is de spreektaal wat moeilijker en lastiger, en de schrijftaal veel makkelijker omdat je ook kunt zien wat je opschrijft; ik heb precies hetzelfde. Ik ben alleen een beetje bang dat het moeilijker voor hem wordt. Maar zolang de cijfers goed zijn, en die zijn nooit lager geweest dan een 8 gemiddeld, houd ik het denk ik zo (bijna iedereen hier zegt hetzelfde).

Ik zie hem niet als een ouder iemand, maar misschien komt dat ook wel omdat hij niet een hele grote jongen is. Qua cijfers snap ik wat je bedoelt. Ik snap wat je bedoelt met uitdaging. Spelletjes spelen op de computer is niet iets waar hij moe van wordt. Hij vindt voetballen erg leuk en zat ook op een voetbalclub. Elke dinsdag en donderdag had hij een training en elke zaterdagochtend een wedstrijd. Maar na twee agressieve ervaringen op de sportvelden heb ik helaas besloten om hem ervanaf te halen. Tegenover hem, maar ook tegenover mij. Sindsdien zit hij eigenlijk altijd achter de computer. Ik heb hem eigenlijk nooit meer gevraagd of hij iets anders wilt gaan doen. Misschien is dat ook wel iets om aan hem te vragen.

Bedankt Lente. Mooie naam trouwens. Ik begrijp wat je bedoelt met pubertaal. Gelukkig spreken zijn vriendjes ook 'mooi' en netjes Zweeds,
tenminste, zover ik kan horen als ik bijvoorbeeld een keer in zijn kamer ben. Maar uiteraard is volwassenentaal altijd anders.

Bedankt Pirata. Ik snap je punt; we hebben het er al over gehad. Op internet had ik het ook al gelezen. 21:00 is volgens mij de 'adviestijd'. Ik ga denk ik eerst naar 22:00, en daarna ga ik kijken of hij nog eerder wilt (hij wilt alles wel, maar of hij het wel echt wilt) en of het überhaupt nodig is.

Bedankt voor alle nuttige tips en adviezen. Ik ben benieuwd of hij het niet erg gaat vinden. Of misschien vindt hij het wel prettig, omdat hij minder moe is. We zullen zien. Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten, Ellie

Ellie Johansson

Ellie Johansson

11-11-2017 om 17:02

Bedoel er niks negatiefs mee

Goedemiddag Boink,

Ik bedoel er voor de rest niks mee. Hij is gewoon een klein jongetje. Hij is een schatje, mijn pareltje . Ik ga proberen zijn bedtijden iets te veranderen, zoals hierboven.

Bedankt, Ellie

saar

saar

11-11-2017 om 17:02

Wat jammer

dat je hem van voetballen af hebt gehaald.
Wat vond hij daar zelf van?
Ik zou zeker proberen hem terug op een sport te krijgen, dat lost denk ik een hoop op.
Ik zou bij dit kind zeker niet meer plots gaan 'opvoeden'. Liever gewoon met hem praten en adviseren.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2017 om 17:14

Pirata

Oh ja, ik had ook wel mijn grenzen hoor, dus op een gegeven moment ging ik wat meer 'zeuren', dat het echt tijd was om te gaan slapen.

Ik pieker me suf wat voor mij vroeger 'normaal' was. Ik weet wel dat ik soms om half 11 éindelijk de concentratie voor wiskunde had gevonden en dus nog niet in bed lag. Dus ik vermoed dat 12 uur voor mij ook geen uitzondering was, maar dat ben ik een beetje kwijt. Ondanks alles ben ik 1.83 geworden (knipoog naar Drietje Ik zeg niet dat ik het daarom verstandig vind hoor. 12 Uur is gewoon te laat voor een scholier, tijdens schooldagen tenminste zeker.

Ik drink 's avonds ook groene thee.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-11-2017 om 17:30

Ellie

Ik vroeg net aan mijn man hoe je erachter kunt komen hoe de mentaliteit bij een voetbalclub is en tja.. het is zo simpel eigenlijk... gewoon rondvragen. Als je contact hebt met mensen in je omgeving, vraag dan eens wat ze weten over voetbal in jullie woonplaats. De computer is nu blijkbaar zijn uitlaatklep, een potje voetbal is dan wel beter denk ik. Of vraag of hij een andere sport zou willen doen.

Ik ben het eens met de laatste reactie van Saar. Je zoon komt op mij over als een jongen die mee wil werken. Overleggen en hem mee laten denken zal daarom waarschijnlijk beter werken dan 'je doet wat ik zeg'. Als hij plotseling van alles moet, zou de puber in hem wakker kunnen worden .

Lente

Lente

11-11-2017 om 17:51

Zeker weer een sport zoeken

Die beweging heeft hij nodig en is een goede afwisseling op het gamen.

Er is meer dan voetbal. Bij hockey gaat het wat minder heftig toe. En ze krijgen er graag jongens bij. Het inzicht heeft hij al door het voetbal, de techniek is best op te pakken.

Maar tafeltennis, tennis, volleybal, etc kan ook.

Ellie Johansson

Ellie Johansson

11-11-2017 om 18:57

Kaaskopje & Lente

Qua voetbal weet ik het allemaal niet meer. Iedereen staat daar met alle plezier zijn kind aan te moedigen of zijn betrokken bij de club, toeschouwers, etc. Maar als je als ouder naar het veld toe komt om een ander kind, die een duel om de bal hebben of wat dan ook, uitscheldt.... twee keer meegemaakt. En het is al helemaal een feestje wanneer je zegt: ''rustig, het zijn nog maar jonge kinderen.'' Toen krijg ik wel even te horen wat ik allemaal wel niet ben. Die andere vond het nodig om een andere jongen en mijn zoon te corrigeren. Schreeuwend staat een ander tegen je kind te praten. Heel intimiderend van een kleine afstand, misschien een halve meter. ''Je moet je rotkop erbij houden, dat kan je toch wel met je domme kop zien.'' Kortom: geen leuke ervaringen. Het zijn dan geen mensen van de club zelf maar anderen die uitgenodigd worden voor een uitwedstrijd.

Hij vindt voetbal het leukst van alle sporten. Misschien maar even een kijkje nemen bij bijvoorbeeld clubs die uit de stad zitten, waar ze misschien wat gemoedelijker met elkaar omgaan. Of misschien is hockey wel iets voor hem. Ik zal het hem vragen.

Sporten is ook een sociaal iets waar de ze ook nog eens fit en gezond blijven, vond het altijd beter dan de computer. Hij vond het altijd hartstikke leuk om te voetballen. Qua tijd maakt het ook niet uit, omdat hij op een gemiddelde schooldag minimaal 5 uren achter de computer zit. En op een dag in het weekend is het minimaal 10 uren. Zo'n training kost al gauw 1,5 uur plus ernaartoe en weer terug. En hij was altijd heel moe wanneer hij terug kwam; binnen een paar minuten lag hij al te slapen. Dan slapen ze niet omdat het moet, maar omdat ze moe zijn. Erg handig!

Ik vond het zelf ook heel erg leuk om de kinderen naar de uitwedstrijden te brengen, te kijken, en dan hopend dat ze gewonnen hadden, anders waren ze niet zo blij de terugreis!! Eigenlijk niet, 0-15 was heel gewoon, het boeit ze niet zoveel Ook de trainers en het lokale bestuur van zo'n clubje is erg leuk en een praatje is altijd leuk.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten, Ellie

Jackie

Jackie

11-11-2017 om 21:17

Ellie

Ik ben zelf tweetalig opgevoed en ik kan je vertellen: met zijn Nederlands komt het waarschijnlijk echt helemaal goed. Blijf gewoon Zweeds met hem praten, op school praat hij genoeg Nederlands. En het is ook gewoon heel fijn en een vorm van intimiteit om met je moeder je moedertaal te spreken dus ik zou dat blijven doen.
Over bedtijd is er veel gezegd maar toch ook even mijn mening: ik zou dat ook een beetje loslaten. Je zoon klinkt als een verstandige jongen dus echt gekke dingen doet hij vast niet.
Slaapt hij in het weekend veel uit?

Ellie Johansson

Ellie Johansson

11-11-2017 om 22:48

Goedenavond Jackie

Goedenavond Jackie,

Leuk! De bovenstaande mensen zeggen dat ook. Ik denk ook wel dat ik dat blijf doen. Ja, klopt, ik begrijpt wat je bedoelt. Ik ben de enige in zijn directe omgeving die Zweeds kan praten. Hoewel hij beide talen kan spreken, vindt hij toch het fijnst praten. Wel loslaten? Ik denk dat ik ervoor ga zorgen dat hij op schooldagen eerder naar bed gaat, én gaat slapen. In de weekenden slaapt hij rond 12 tot 1 uur. Hij slaapt bijna altijd uit. Hij wordt rond 10/11 uur weer wakker, maar soms ook later. Hij heeft geen moeite om weer te gaan slapen als hij zondagavond weer naar bed moet. Hij houdt zich de hele dag bezig met school, daarna spelletjes, daarna filmpjes over die spelletjes en wat andere Youtubers waar hij graag naar kijkt (Enzo Knol, StukTV en nog een hele lading Zweedse 'jongeren' Youtubers). Dit alles klinkt mij ook verstandig in de oren. Ik wil er eigenlijk ook geen verandering in brengen, maar ja, ik wil ook dat hij gezond opgroeit...

Groeten, Ellie

Jackie

Jackie

11-11-2017 om 23:04

herinneren

Ja als het zo een voorbeeldkind is dat hij het ook prima vindt om wél te slapen als jij het zegt kan je dat wel doen, want het klinkt alsof hij het dan misschien wel gewoon vergeet. Dus je kan hem er dan best aan herinneren dat het laat is.
Uit je verhaal lees ik trouwens niet zo veel over interactie met leeftijdsgenoten, gaat hij ook wel eens langs bij vrienden, of nodigt hij wel eens iemand uit?

Ellie Johansson

Ellie Johansson

12-11-2017 om 14:59

Jackie

Goedemiddag Jackie,

Het kan inderdaad ook zijn dat hij het gewoon vergeet, omdat hij een bepaalde filmpjesreeks leuk vindt of hij gewoon nog dat ene spelletje wilt spelen.
Hij heeft redelijk veel interactie met leeftijdsgenoten. Op school heeft hij veel vriendjes en soms komen ze af en toe langs (1/2 keer per week). Ook komen er af en toe meisjes langs. En hij gaat soms zelf de deur uit. Meestal gaan ze samen huiswerk maken en allerlei dingen op de telefoon doen. Al denk ik niet dat er een echt vriendinnetje van hem tussenzit, alhoewel hij met eentje wel veel doet. Dan gaat ze gel in zijn haartjes doen en hoor je heel veel gelach uit de badkamer komen.. Schrijven ze in elkaars schrift, etc. Leuk En als je iets vraagt, dan is het altijd: ''we moesten samen een opdracht maken'' of ''ik ging haar helpen met Duits en zij mij met Engels.'' Maar ja, dan hebben ze beiden het huis- en leerwerk keurig af (neem ik aan). Ik controleer nooit zijn huiswerk of dat hij zijn tas inpakt; hij doet dat allemaal uit zichzelf.
Het enige nadeel van dit alles is dat wij hem bijna nooit zien. In de ochtend niet, in de middag niet en in de avond niet. Alleen het avondeten of wanneer ik hem mee neem voor kleren, schoenen, etc. Als je hem mee wilt nemen naar bijvoorbeeld de supermarkt of iets dergelijks, dan wilt hij dat wel. Ik heb in mijn hele leven nog nooit een nee gehoord.

Groeten, Ellie

Mijntje

Mijntje

12-11-2017 om 15:07

echt?

"Ik heb in mijn hele leven nog nooit een nee gehoord."
Echt? Ik kan het bijna niet geloven...

Bennikki

Bennikki

12-11-2017 om 15:20

Mijntje

Hier thuis heb ik ook nog nooit "nee" van mijn zoon gehoord, dus het kan! Van mijn dochter, daarentegen....

saar

saar

12-11-2017 om 16:03

Ja ze bestaan

Ik ken ook een meisje dat super braaf/meegaand opgroeide.
(Niet mijn dochter helaas)
Maar bij dit meisje speelde ook wel forse ontwikkelingsvoorsprong.
(Maar niet alles verliep soepel)

Ellie, eigenlijk snap ik je postings niet zo goed.
Het wordt me niet duidelijk, wat je wilt, bedoelt of vraagt.
Je geeft hoog op over sport voor hem, en het tackelt een hoop dingen waar je tegen aan loopt, wat houdt je tegen?
En waarom niet gewoon leuke dingen met hem gaan doen in het weekend?

Eerlijk gezegd klinkt eea ook wel een beetje erg ideaal, zoals je het beschrijft. Dat triggert ergens toch wat twijfels.

Ellie Johansson

Ellie Johansson

12-11-2017 om 16:15

Mijntje

Hij vindt het leuk om met mij mee te gaan. Voor de rest doet hij alles uit zichzelf. Uiteraard heeft hij soms wel een voorkeur om wel of niet mee te gaan, maar misschien gaat hij dan ook wel mee voor mij, omdat ik het vraag. Uiteraard zegt hij op vragen zoals 'wil je jus op je aardappels' wel ja of nee. Maar vragen zoals 'wil je me helpen met de was' of als ik hem een berichtje stuur om te vragen of hij wilt koken omdat ik moet overwerken, dan staat het klaar als ik binnenkom. Al moet je dan niet vragen om vlees of vis te maken, dat kan nogal verkeerd uitpakken

Groeten, Ellie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.