Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Kleding lenen

Mijn dochter wisselt vaak kleding uit met haar vriendinnen. Ik vind dat erg vervelend. Ze krijgt behoorlijk wat kleedgeld en koopt daar dure kleding van. Als anderen dat ook gaan dragen slijt het harder, kan het kapot, vergeten ze het misschien terug te geven. Om eerlijk te zijn heb ik er geen zin in om zo hard te werken, zodat andere kinderen leuk gekleed door het leven kunnen gaan. Ik vind het ook vervelend dat mijn dochter spullen van anderen leent of tijdelijk met ze ruilt. Als er iets mee gebeurd voel ik me namelijk wel verantwoordelijk om de schade te vergoeden. Zo wisselen ze regelmatig van i-pod of telefoon. Nu is haar i-pod vorige week gestolen, maar dat had dus net zo goed de i-pod kunnen zijn die ze met haar vriendin geruild had en wat hadden we dan moeten doen?
Kortom ik heb het geruil en geleen verboden, maar daar trekt ze zich natuurlijk helemaal niets van aan. Schijnbaar ben ik de enige moeder die zich hier zo druk over maakt?!
Hoe denken jullie daarover? Ben ik te streng of heb ik gelijk?

December

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Haar probleem

December:"Ze krijgt behoorlijk wat kleedgeld en koopt daar dure kleding van. Als anderen dat ook gaan dragen slijt het harder, kan het kapot, vergeten ze het misschien terug te geven."
Maar dat is dan toch haar eigen probleem? Of heb je een gevoelsmatige en stilzwijgende voorwaarde aan dat kleedgeld verbonden, namelijk dat ze dat wel op jouw manier moet uitgeven? Als jij het gevoel hebt dat je aan iets meebetaalt dat je eigenlijk niet wilt financieren, dan moet je dat zeggen en de toelage aanpassen.
Hoe zit dat met die vriendinnen? Hebben die ook 'behoorlijk wat' kleedgeld, of krijgen ze minder?
Groet,
Miriam Lavell

Het hoeft maar tegen te vallen

Hoi december
Als je dochter kleding uitleent die ze zelf graag draagt, en ze krijgt het veel te laat/beschadigd/verwassen/met vlekken die er niet uitgaan terug, dan doet ze het niet meer. Ze zal dan kritischer zijn in wat ze uitleent en aan wie.
Ik denk dat dit echt iets is wat pubers zelf moeten ontdekken, maar ik zou toch wel een balletje opgooien door vragen te stellen als ze net iets helemaal naar haar zin heeft gekocht, dat goed staat en goed zit. En hoe ze erover zou denken als ze dat kledingstuk dan (tijdelijk) zou moeten missen.
Bij ons thuis mocht het niet. Zelf wilde ik het ook niet. Plat gezegd: de brutalen lenen jouw mooie kleding, en zelf loop je in je eigen of andermans oude zooi. Maar als mijn kinderen het zouden willen: prima, hun eigen keuze, maar ik geef geen extra geld uit aan extra kleding als het fout mocht gaan.

reina

reina

21-09-2008 om 13:16

Geen probleem

Ik zie het om mij heen ook, ook mijn zoon leent regelmatig iets van anderen en leent zijn kleding uit, al jaren. Ik vind het geen probleem, als het kapot gaat is het zijn probleem, niet het mijne. kennelijk vindt hij de spullen van anderen ook leuk en vinden anderen zijn kleding mooi.

tonny

tonny

21-09-2008 om 14:15

Kleding ruilen

'Mijn dochter wisselt vaak kleding uit met haar vriendinnen. Ik vind dat erg vervelend.'

Jij vindt het kennelijk vervelend. Zij niet. Het is haar kleedgeld, ze koopt daarvan wat ze graag wil en is zo royaal dat te delen met haar vriendinnen, ik zie niet wat daar mis in is, zeker niet als het over en weer gebeurt. Als er iets stuk gaat, tja, eigen risico, jammer dan, daar moeten ze zelf een oplossing voor vinden. Ik vind royaal zijn en delen juist sympathieke eigenschappen.

Met de spullen die je noemt zie ik het voordeel niet zo. Een telefoon ruilen lijkt me niet handig (wie krijg je aan de lijn dan? Ruilen ze de simkaart ook?) En wat is er leuk aan de Ipod van een ander; daar ben ik waarschijnlijk te simpel voor: muziek is muziek

Mijn dochters ruilen nooit wat, ze hebben simpelweg niet zo'n grote vriendinnenkring, helaas vind ik, en daarbij ook zeer afwijkende maten van de vriendinnen die ze wél hebben. Ze ruilen hoogstens samen wel eens iets, maar ook dat gaat niet gemakkelijk.

tonny

Jujube

Jujube

21-09-2008 om 23:39

What's the problem?

Lijkt me geen enkel probleem; vriendinnen die kleding van elkaar lenen e.d. Het is hun eigen verantwoordelijkheid hoe ze het oplossen mocht er iets kapot gaan/kwijt raken, etc.
Toen ik jong was leenden een paar vriendinnen en ik ook altijd kleding aan/van elkaar. Kun je op een goedkope manier je garderobe tijdelijk uitbreiden.
Groet,
Jujube

Typisch tieners

hier gebeurd het ook. ik was er eerst ook niet zo blij mee maar dat was omdat ik de consequenties niet goed met d'r had afgesproken....dus ben ik maar eens met d'r om tafel gaan zitten en heb d'r goed aan het verstand geprutst dat zij verantwoordelijk is voor kapotte/verdwenen/verwassen kleding van anderen (ja ook als ik het was! ze mag trouwens best zelf wassen van mij....). heb wel 1 keer een telefoontje gehad van een boze moeder wiens dochter geruild had met de mijne, maar ik heb de moeder doorverwezen naar dochter....en later zag ik dochter een trui 'terugruilen' met bewuste vriendin die vreselijk baalde van d'r 'hysterische' moeder zoals ze 't zelf noemde....natuurlijk wel even gemeld dat ik dat soort uitspraken niet zo netjes vindt over iemand die het beste met je voor heeft en van je houdt (kind rolt met d'r ogen).
ik ruilde als tiener trouwens ook....heb je toch voor niks weer een 'nieuwe'garderobe, toch?
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.