Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wink

Wink

22-06-2013 om 23:02

Klein maandverband voor 12 jarige

Vandaag is mijn dochter voor het eerst ongesteld geworden.
Ik had als maandverband nog always liggen maar die zitten eigenlijk veel te groot. Ze heeft maatje 152 onderbroekjes en dat zit niet echt fijn voor haar. Die dingen zijn veel te groot.
Wie weet welk merk er kleine maandverbandjes heeft die wat beter passen en wat fijner zitten.

Ook zit dochter er heel erg mee dat ze zich ook op school moet verschonen. Ze zit nog in groep 8. Was dat voor jullie kinderen ook moeilijk

Tango

Tango

22-06-2013 om 23:09

Hier werd dochter, ook 12, op een zondag ongesteld. Winkels waren dus gesloten behalve AH. Daar hebben we toen een pak eigen merk maandverband gekocht. Per stuk verpakt en niet zo groot. Ik had inderdaad ook alleen maar 1 verdwaalde Always liggen (eens ergens bij gekregen) want zelf gebruik ik alleen tampons.
Dochter is sinds die keer nog 1 keer heel licht ongesteld geweest en daarna volgens mij niet meer. Heel onregelmatig dus. Ze heeft wel altijd 1 maandverbandje in de tas zitten voor het geval ze op school ongesteld wordt. De tas hangt in de gang vlakbij de toiletten dus ze kan het er ongemerkt uithalen als het nodig is.

Vic

Vic

22-06-2013 om 23:48

Hevig

Houd er wel rekening mee (en waarschuw je dochter alvast) dat de menstruatie zomaar erg hevig kan worden. Dan red je het dus niet met een miniverbandje.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-06-2013 om 01:04

Libresse zonder vleugels

Als ik iets ondingen vind zijn dat wel de 'vleugels' aan maandverband. Daardoor worden het helemaal van die gedrochten. Dochters en ik gebruiken daarom de oranje verpakking van Libresse. Echt een klein model maandverband ken ik eigenlijk niet.

Inlegkruisje

Toen jongste net ongesteld was was ze ook nog erg dun en mager. De maandverbandjes zaten dus als een soort 'prop' in haar ondergoed. Het pastte gewoonweg niet goed. Ze waren ook te lang...het kon nog nét in haar onderbroek, maar het fungeerde meer als 'luier' omdat haar halve bil ook 'beschermd' werd. Beetje heen en weer mieren op stoel en het stak boven het ondergoed uit. En al helemaal niet met vleugels want dan was het nog breder...en bovendien plakten ze aan haar benen. Ook niet prettig. Wij hebben nooit maandverband kunnen vinden dat écht kleiner van formaat was. Wel maandverband zonder vleugels, maar dan meestal van de Aldi of Lidll of een eigen merk ofzo.
Wel was ze toen nog maar 1 dag 'gewoon'ongesteld en daarna een erg klein beetje. Na die ene dag kon het maandverband dus uit en was een inlegkruisje voldoende. Dat zat stukken beter en bleef ook beter zitten.
Nu is dochter nog steeds dun en eigenlijk zit geen 1 maandverband echt lekker. Dus gebruikt ze nu meestal tampons, eerst uit noodzaak (sporten, zwemmen) en erna merkte ze dat dat toch een veel prettiger zat. Wel mini-tampons.
groeten albana

moeder

moeder

23-06-2013 om 08:44

Hier vanaf 11

Dochter van 11 werd in februari voor het eerst ongesteld. Verband mee naar school wil ze niet want stel je voor dat iemand het ziet...Ze komt tussen de middag thuis en verschoont zich dan, ze is ook al vrij regelmatig. Ze is het nu al voor de 4e keer. Vanaf de 1e keer heb ik haar laten oefenen met een tampon, dat wilde ze eerst niet maar omdat ze veel sport en zwemt leek me dat wel erg practisch. Het lukte meteen met een tampon en sindsdien gebruikt ze bijna niet anders. Ze ondervindt ook weinig last nu van het ongesteld zijn. Ze meld het als het begint en als het klaar is. Ik hou in mijn agenda bij hoe regelmatig ze is.Als ze maandverband gebruikt, gebruikt ze ook die geeloranje verpakking van Libresse. Pas is ze zelfs samen met oudere zus naar Kruidvat gegaan om zelf in te slaan...

Wink

Wink

23-06-2013 om 13:08

Bedankt

Er zijn dus geen merken met kleiner maandverband dan die libresse zonder vleugels.
Was gisteren best zielig want ze was net bij een vriendin logeren. Ze durfde niks te zeggen dus heeft toen maar gezegd dat ze buikpijn had en naar huis wilde.
Ik doe zelf de overblijf op school dus als ze zich thuis wil verschonen zal ze alleen naar huis moeten. Ik vraag dalijk wel even wat ze wil. Ze gaat nu even naar de film.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marie

Marie

23-06-2013 om 15:01

Niet de enigste

Hoi
Ten eerste is ze heus niet de eerste of enigste van de klas die ongesteld is. Hier had de leerkracht van groep 8 gewoon wat in de la liggen voor het geval dat en stond er een prullenbak in de meisjeswc.
Het is natuurlijk wel sneu dat ze bij de vriendin niks durfde te zeggen, wellicht had haar moeder alle begrip voor de situatie gehad en haar wat maandverband kunnen geven.
Onze oudste werd ook in groep 8 al ongesteld en voor zover ik me kan herinneren verschoonde ze ook wel op school en de bso.
Trouwens ze gebruikte vanaf de tweede keer al tampons. Vond ze eerst wel spannend, maar sindsien gebruikt ze die overdag altijd. Veel "frisser" en hygiënischer. Ik heb haar wel verteld om de tampon eerst even in wcpapier te rollen voordat ze die in de prullenbak gooit (eerlijk gezegd spoelde ik ze eerst altijd door, maar dat geeft natuurlijk kans op verstoppingen, de tip van het wcpapier las ik hier op OOL).
Eerlijk gezegd hebben onze meiden nooit opmerkingen gemaakt over het formaat van het maandverband, ze gebruiken gewoon wat er in de kast ligt

Stenna

Stenna

24-06-2013 om 01:03

Extra grote inlegkruisjes

Ik ben zelf nog maar heel lichtjes ongesteld inmiddels, en gebruik nu inlegkruisjes van Always ipv maandverband, de "extra lange" versie (of zo iets). Die is net iets groter dan een gewoon inlegkruisje maar niet zo groot en breed als het meeste maandverband. Zou ze ook kunnen proberen.
Als jong meisje vond ik tampons ook niet prettig of kreeg ze niet in. Dat kwam pas later.

Puck

Puck

24-06-2013 om 10:46

Kruidvat

Kruidvat heeft maandverband eigen merk speciaal voor jonge meiden. Geen idee of dat ook kleiner van formaat is of dat het alleen een marketing-dingetje is.

Wink

Wink

24-06-2013 om 11:41

Oké

Ik zal eens bij het kruidvat gaan kijken.
We hebben nu die libresse zonder vleugels die vind ze in elk geval al fijner dan de always.
Zat gelijk een metalen doosje bij waar je een verbandje in kan doen dus dat is gelijk handig voor in haar tas.

Vera*

Vera*

24-06-2013 om 11:46

O help

Mijn dochter is nog niet ongesteld geworden (het enige leuke aan de puberteitsremmers) maar dat gaat wel gebeuren. Ik heb al wel minitampons in huis gehaald maar natuurlijk niet aan de maat maandverband gedacht.
Dochter is blijvend 140 cm dus weer iets om me druk om te maken .
Ik ga ook maar vast bij het Kruidvat kijken.

Wilma

Wilma

24-06-2013 om 14:23

Ook overblijf

Hier verschonen de meisjes van groep 8 ook gewoon op school. De meesten hebben een klein etuitje of inderdaad dat metalen doosje bij zich.

Hier is ook wel eens een meisje komen vragen. Jammer dat je dochter dat niet wilde bij het logeren. Dit is juist iets wat alle vrouwen hebben en wat je juist zonder schaamte zou kunnen vragen. Bij een vader of een meester zou ik t meer begrijpen.

Marie

Marie

24-06-2013 om 17:45

Handige app

Hoi
Iemand hier had het over bijhouden van de menstruatie in de agenda. Is een idee, maar daar zijn tegenwoordig natuurlijk ook handige apps voor, zoals bijvoorbeeld P tracker.
Wij (dochters en ikzelf vinden dat reuze handig). Wat dat betreft hadden ze dat 30 jaar geleden uit mogen vinden (ik vergat het altijd te noteren in de agenda en was er als puber dus ook nooit op bedacht)

isabel

isabel

25-08-2014 om 23:14

kruidvat

Hoi, mijn dochter is iets ouder; ze wordt in september 14 jaar.. maar ze is net 1x ongesteld. Van te voren gebruikte ze altijd inlegkruisjes: die van de kruidvat, voor 'girls'. Daar heb je ook maandverband van.. is erg fijn volgens haar. Tampon wil ze niet, vind ze eng en stom.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Groetjes

Lucerna

Lucerna

26-08-2014 om 11:13

String-model

Mijn klein uitgevallen dochter (maat 140) gebruikt Libresse string als maandverband, voor de tot nu toe vrij lichte menstruatie. Dat vindt ze het prettigst. Over tampons péinst ze voorlopig niet, dus doen we het zo. Maar ik zal eens naar het Kruidvat om te zien of dat jongemeisjesverband handig is.

Die tip van agenda bijhouden zal ik haar ook eens geven. Maar ik vraag me af hoeveel nut het heeft, want volgens mij is ze net zo onregelmatig als ik zelf altijd geweest ben.

Nikki

Nikki

26-08-2014 om 15:20

Girls van Kruidvat

Mijn dochter vind het maandverband Girls (verkrijgbaar bij Kruidvat) ook prettig. Het is wat korter dan andere maandverbanden.

broekjes

mijn dochter van 14 draagt meestal wel tampons , maar vind het op school niet zo handig om ze te verwisselen . dus als ze naar school moet legt ze ook een dik maandverband in haar slipje zodat ze het niet kan vergeten , een verband kan ze sneller verwisselen .ik heb broekjes voor haar gekocht met een wat breder kruisje zodat als ze wat dikker en breder maandverband gebruikt het beter op zijn plaats blijft liggen

moeder

moeder

23-08-2018 om 22:38

tampon en maandverbandje

dochter van 12 is toen ze voor de eerste keer ongesteld werd meteen aan de tampons gegaan ,dat had ik al een paar keer voor gedaan en dat ging daarna meteen goed ,en ze was er al snel heel handig in om de tampons te verwisselen toen ze erger ongesteld werd is ze meteen dikkere tampons gaan gebruiken , maar ze had het niet meteen onder de knie wanneer haar tampon nou vol was en verwisseld moest worden . ik heb toen maandverbandjes voor haar gekocht zodat ze die in haar slipje kon leggen , zodat als ze naar de wc moest snel kon zien of ze haar tampon moest verwisselen of dat het nog niet nodig was ,mijn dochter heeft er eigenlijk nooit problemen mee gehad

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.