Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Hotel Mama

Hotel Mama

31-12-2008 om 12:51

Kosten volwassen inwonende zoon

Zoon van 19 is gestopt met studeren, maar is niet te porren voor een baan. Dat kan natuurlijk niet.

Ik wil graag bij de receptie (de voordeur) een prijslijst hangen. Iets in de trant van
maaltijd: zoveel euro,
schone kleren: zoveel euro,
overnachting: zoveel euro,
douchen: zoveel euro.

Wie weet welke kostenposten ik allemaal kan opschrijven. En wie weet waar ik reëele bedragen hiervoor kan vinden?

Groet,
HotelMama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

31-12-2008 om 14:07

Misschien

kun je informatie vinden op de site van het nibud?

Praten

ga om de tafel met hem,reken hem voor wat hij kost per maand( inderdaad nibud site) en zeg dat hij dat moet betalen aan je.
heeft hij geen werk,dan schiet jij het voor,en zodra hij aan het werk is lost hij zijn schuld af.
geen zakgeld geven of kleedgeld,dat stimuleert niet tot werken,maar wel zo snel mogelijk een gesprek.

Wat ik me afvraag

Waar leeft hij nu van?wie betaald zijn kleding?ziektekostenverzekering?zakgeld? e.d?
als jij dat doet; direct mee stoppen!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-12-2008 om 17:07

Voorschieten?

"Zolang hij geen werk heeft schiet jij het voor". Hmm, dat klinkt als een vrijbrief om maandenlang geen werk te hebben.
Kostgeld is reëel en het NIBUD kan je helpen bij het vaststellen van de bedragen. Maar ondertussen moet de insteek vooral zijn dat hij nú gaat zorgen voor een inkomen.

Groet, Ellen

reina

reina

31-12-2008 om 18:05

Hotel mama

Ik zou hem zeker 'dwingen' te gaan werken, dit is wel erg gemakkelijk! Hij heeft toch ook lopende posten als ziektenkostenverzekering, kleding, mobieltje etc.? Het lijkt me toch dat hij begrijpt dat hij dát sowieso moet betalen, waar wil hij dat van doen?. En ga om tafel zitten om te bespreken hoeveel hij verder bij moet dragen (voedsel, water, energieverbruik, evt internetabbo etc). Volgens mij kun je bij Nibud de bedragen vinden. Geef hem een korte tijd om werk te gaan zoeken, die tijd kan hij even geld van jou lenen, maar daarna geef je hem niets meer. Mijn ervaring is dat jongeren die wíllen werken ook aan werk kunnen komen (al is het misschien niet altijd het werk wat ze het liefste doen).

Voorschieten

als zoon per 2 januari werk vindt,zal hij nog moeten leven tot zijn eerste salarisbetaling,over vier weken ongeveer.tot die tijd bedoel ik *voorschieten*,alle kosten die hij nu maakt moet hij terugbetalen.

Marmar

Marmar

01-01-2009 om 14:13

Terugbetalen studiefin?

Krijgt hij dan ook niet binnenkort een brief dat hij zijn studiefin. incl OV-kaart moet gaan terugbetalen? Volgens mij wordt dat zo gedaan ingeval van een prestatiebeurs als de studie wordt afgebroken.... Nou, dan heeft hij een grote kluif aan aflossen, zo zonder werk.

Jaymza

Jaymza

01-01-2009 om 22:29

Nee hoor

Studiefinanciering terugbetalen start pas na een paar jaar en is afhankelijk van je inkomen.

Jaymza

Klopt niet jaymza

een studielening ga je terug betalen na een paar jaar ,en is inkomensafhankelijk.
de normale studie financiering hoeft nooit terugbetaald te worden,de prestatiebeurs,(ook een vorm van studiefinanciering,met bepaalde voorwaarden)moet terugbetaald worden indien de studie niet afgemaakt wordt,of indien je niet slaagt binnen een bepaalde periode.

reina

reina

02-01-2009 om 09:50

Inderdaad

Je moet je (prestatie)beurs + OV terugbetalen als je de gestarte opleiding niet afmaakt. Maar als je voor (ik geloof) i februari stopt gaat dat niet op, dus mogelijk gaat het hier om een pas-gestarte opleiding, dan hoeft het niet terugbetaald te worden, anders kan het een hele dure grap worden!

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2009 om 12:45

1 februari is de "gratis"-datum. Voor die tijd mag je stoppen/switchen zonder terug te betalen.

Tirza

Brianna F

Brianna F

02-01-2009 om 13:13

Beter nog

Je krijgt dan een deel van het collegegeld terug.

Jaymza

Jaymza

02-01-2009 om 17:20

Klopt dat wel?

Dus als je je studie niet af maakt moet je alles sneller terug betalen dan wanneer je je studie wel af maakt? Lijkt me niet helemaal eerlijk eigenlijk. Weten jullie het wel zeker? Je mag toch ook daarna aan een andere studie beginnen als je je 4 jaar nog niet op hebt gemaakt?

Jaymza

amk

amk

02-01-2009 om 17:48

Betalen

gaat in 2 jaar na de laatste uitkering. Tenzij je verder studeert en weer ontvangt.
Eerder starten met terugbetalen mag natuurlijk wel, en ook sneller aflossen. Is zelfs wel verstandig want in die 2 jaar wordt wel rente berekend. (rente op rente effect)

Na 2 jaar krijg je een voorstel waarin je precies in 15 jaar je totale lening afbetaald. Denk je dat je dat niet kunt opbrengen, dan kun je een draagkrachtmeting aanvragen. Woon je samen en geeft je partner ook zijn/haar gegevens op dan kan na 15 jaar het rest bedrag kwijt gescholden worden. Let op KAN! Want als de partner niet de gegevens laat zien wordt de betaal termijn gewoon langer tot het totaal is afbetaald. Die draagkracht meting moet jaarlijks herzien worden. Het is net een belastingaangifte.

groet,
Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.