Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Leerplicht, proces verbaal na 18 jaar

Weet iemand of leerplichtambtenaar nog proces verbaal op kan maken ivm verzuim op school als je kind inmiddels 18 is. Dochter is vastgelopen op school en vanaf september hierdoor niet naar school geweest maar doet wel thuis cursus via LOI. Gesprek met leerplicht gehad in oktober, daarna niets gehoord tot half december oproep schoolarts. Die heeft overleg gehad met psychologe van dochter die achter ons staat en op 5-1-2017 heeft leerplichtambtenaar melding bij veilig thuis gedaan. Begin maart pas iets van hen gehoord, wilden gesprek maar ik was net geopereerd dus niet haalbaar. Heb tot eind maart nodig gehad voor herstel en inmiddels toen opnieuw mail van veilig thuis dat ze gesprek wilden. Wij hebben aangegeven dat we niet eerder dan half/eind april dit met werk konden regelen. Dochter is eind maart 18 geworden en nu afgelopen vrijdag weer mail van veilig thuis om afspraak te maken. Ik begrijp niet wat zij nog willen want dochter is meerderjarig. Zou leerplichtambtenaar nu alsnog proces verbaal op kunnen maken voor verzuim afgelopen jaar? Wie weet dit?

bieb63

bieb63

29-04-2017 om 23:37

Ik weet niet hoe eea wekt met Veilig Thuis, maar wel dat ze nietmeer leerplichtig is. Dus die leerplichtambtenaar lijkt me niet ter zake. Mocht ze stufi hebben (maar dat lijkt mij niet als ze via loi opleiding doet) dan heeft duo natuurlijk wel een rol.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-04-2017 om 00:02

Ik denk

dat veilig thuis niet meer zoveel kan omdat je dochter 18 is en zij na de 18e verjaardag vziw geen bemoeienis meer hebben.

De lpa is denk ik een ander verhaal. Ervan uitgaande dat je dochter geen startkwalificatie heeft gehaald voor haar 18e, lijkt me dat die voor het verzuim van het afgelopen jaar een proces verhaal voor zou kunnen opmaken.

Zou goed als de psycholoog schriftelijk aangeeft waarom het wat hem/haar betreft duidelijk is dat je dochter geen school kon volgen. Of daarover in gesprek gaat met de schoolarts/lpa.

Aagje

Berichten

Je kunt overwegen om een bericht te sturen naar VT over je dochter met daarin het overzicht van het afgelopen half jaar en het inschakelen van de psychologe en dat deze achter de gang van zaken met je dochter staat.
Met een cc. naar de leerplichtambtenaar.
Met het verzoek om het dossier te sluiten.
Voor de rechter, mocht de LPA die blijkbaar nogal dwars ligt, amok willen maken, maak je een buitengewoon goede kans dat een boete of wat ook afgewezen wordt. En dat weten LPA en VT ook. Dit is gewoon werkverschaffing.

tante Sidonia

tante Sidonia

30-04-2017 om 12:05

nee vlg. mij iet

Maar er zijn wel regelingen met de gemeente als je dochter geen startkwalificatie heeft dat ze ín de gaten gehouden' wordt door de ópvolger'van de leerplichtambtenaar. Je krijgt dan een brief met de vraag om je te melden en ze willen weten wat je dagbesteding is.

Maar nogmaals, waarom zou je moeilijk doen als 'veilig thuis' blijkbaar iets niet vertrouwd? Je kunt toch gewoon in gesprek gaan, heb je een goed contact met dochter; weet je waarom er een melding loopt?

V@@s

V@@s

30-04-2017 om 12:59

wat ik denk

Is dat de leerplichtambtenaar advies wil van veilig thuis of het verzuim inderdaad geoorloofd was.

Natuurlijk kunnen jij en je dochter nog vervolgd worden voor het verzuim van voordat ze achttien was. Die eventuele overtreding van de leerplichtwet van toen verdwijnt niet omdat ze nu meerderjarig is.

Qua verdediging zou ik aanvoeren dat er geen sprake was van overtreden van de leerplichtwet omdat er sprake is van de situatie uit artikel 11d van de leerplichtwet: " de jongere wegens ziekte verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken; ". (tenminste als ze wel ingeschreven stond bij de school).

Als ze niet ingeschreven stond èn jullie hebben ook geen vrijstelling gevraagd op grond van artikel 5a dan wordt het lastig volgens mij.

Fiorucci

Fiorucci

01-05-2017 om 10:45

En...

Mocht school haar uitgeschreven hebben, dan zit school fout. Ze mogen dat namelijk niet zomaar doen.

Leerplicht

Tegen mijn zoon is een pv opgemaakt voor de periode voor zijn 18e die hij niet naar school ging. Wij hadden daarvoor al vrij regelmatig contact met leerplichtambtenaar, maar hij bleef verzuimen, waardoor zij gedwongen was toch een proces-verbaal op te maken. De behandeling bij de rechtbank/OvJ vond plaats toen hij al 18 was.
Het resultaat was een transactie, bestaande uit oplegging van een maatregel van toezicht en begeleiding voor 6 maanden, ook al is hij nu dus niet meer leerplichtig. Maar er wordt geprobeerd hem te stimuleren alsnog een opleiding af te maken.
Momenteel werkt hij (full-time); de jeugdreclassering voert de begeleiding uit; dat gaat vrij losjes en is gebaseerd op zijn eigen inzet.
Nog een tip: neem zelf zo min mogelijk contact op met instanties en laat het aan hen over of ze actie willen ondernemen. En als er dan toch een pv wordt opgemaakt, let dan op met wat je vertelt aan de raad voor de kinderbescherming (die wordt ingeschakeld om een voorstel voor een strafmaat te doen).
De medewerker die wij daar gesproken hebben had een bijzonder vreemd rapport geschreven over de jeugd van mijn zoon; zij had zelf een eigen invulling en interpretatie gegeven aan allerlei zaken, gebaseerd op een gesprekje van een uur met mijn zoon en een half uur met mij. Wij waren boos en verontwaardigd over haar opmerkingen, die niet correct waren en duidelijk aan haar verbeelding waren ontsproten.
Ook meende zij mijn zoon te kunnen aanbevelen om slaapmiddelen te gaan gebruiken en gedragstherapie bij een psycholoog te volgen. Waarop zij die wijsheid baseerde is ons niet bekend. Wij hebben ernstige twijfels over de werkwijze van de raad.
succes met je dochter!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.