Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Leesboeken 3 havo

Mijn zoon is dit jaar van 2 tl naar 3 Havo gegaan.
Hij moet nu boeken lezen voor Nederlands maar is absoluut geen lezer.... Kan iemand mij misschien een tip geven over de boeken die hij zou kunnen lezen.

Dank jullie wel voor het meedenken.

Gr. Siep

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lynna

Lynna

16-09-2008 om 20:49

Opdracht?

Wat is de opdracht die hij heeft gekregen? Mag hij een jeugdboek lezen, moet het een adolescenteroman zijn, moet het over een bepaald onderwerp gaan?

Boeken van Helen Vreeswijk zijn wel dik, maar erg spannend. Per Nilsson is mooi, Aidan Chambers. Misschien vindt hij boeken van Kevin Brooke spannend.

Siepie

kijk eens in het boekendraadje bij het nieuwe huishoude...daar is net een ellenlange lijst vol jeugdboekentips neergezet...

eva

eva

17-09-2008 om 14:52

Tip

Mijn dochter is begonnen aan een serie van Cherub van Robert Muchamore. De eerste 3 boeken (Missie 1-2-3)zijn nederlandstalig verkrijgbaar daarna helaas in het engels (hier haakte ze dus ook af.) Ze vond ze fantastisch. Geleend van buurjongens dus zowel voor jongens als meisjes.
Beschrijving van achterop het boek: Cherub is een supergeheime afdeling van de Britse geheime dienst. Wat Cherub zo bijzonder maakt is dat de agenten allemaal tussen de 11 en 17 jaar zijn. Zij wonen op de Cherub-campus en zijn speciaal getraind om undercoverwerk te verrichten. De reden voor het bestaan van Cherub is eenvoudig: volwassenen verwachten nooit dat kinderen hen bespioneren.
Echte een aanrader!!!!!
Misschien ook wel op de bieb te verkrijgen. In de boekwinkel kosten ze 10 euro dus dat lijkt me ook nog te doen. Ook via internet (bol.com) te bestellen. Wel beginnen bij missie 1, dan is het goed te volgen)
Groet Eva

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2008 om 15:26

Via school

Via school komen hier de aanbiedingen binnen, en die hebben tegenwoordig ook websites:
www.lijsters.nl
www.boektoppers.nl

De boeken staat daar op leeftijd/klas/niveau ingedeeld.

Tirza

Marmar

Marmar

18-09-2008 om 01:37

Voor zijn lijst literatuur?

Als het voor zijn lees-lijst is, dan kan hij niet zomaar komen aanzetten met een willekeurig boek. Het moet wel 'literatuur' zijn...
Hij kan aan klasgenoten vragen welke boeken zij al gelezen hebben, hoe ze die vonden (en eventueel van ze lenen). Hij kan naar de bieb gaan en daar advies vragen. Hij kan gaan googlen op 'uittreksels Nederlands' en dan die uittreksels lezen: misschien zit er wat bij wat-ie leuk vindt. Dan kan hij gelijk het boek gaan zoeken in de bieb, en heeft hij al een uittreksel (wel zelf bewerken natuurlijk).
Je kan ook in jullie eigen boekenkast kijken of er boeken bij zijn die hij mogelijk interessant vindt. Zelf ben ik ook naar een kringloopwinkel gegaan en heb op auteursnaam een hele stapel boeken gekocht (en dochter laten kiezen).
Als laatste 'tip': soms is een goed boek verfilmd. 'Het dagboek van Anne Frank' bijvoorbeeld. Zie link: http://let.uvt.nl/cgi-bin/filmlit/filmlit?how=book
Dan kan hij de film op cd lenen bij de bieb of cd-uitlener, tegelijkertijd het boek lenen en doorneuzen (want vaak is het boek toch iets anders dan de film). Alleen een film heb je in max 2 uur wel gezien en een boek lezen kost veel mensen toch meer tijd.....

Lynna

Lynna

18-09-2008 om 07:02

Doorneuzen??? lezen!

Marmar, ik vind de tips over de uittreksels en het doorneuzen niet zo geweldig. De kinderen hoeven nog maar heel weinig te lezen en dan is het wel de bedoeling dat ze een boek ook echt lezen!

En de uittreksels op internet moet je zeker niet gebruiken. Die zijn gemaakt door scholieren en zitten vaak stikvol fouten. Een beetje schoolmediatheek heeft een abonnement op de Jeugdliterom en anders kun je daarvoor naar de openbare bibliotheek. De informatie die hierin staat is tenminste betrouwbaar.

Siepie

Siepie

18-09-2008 om 11:17 Topicstarter

Bedankt! voor jullie reacties

Bedankt! voor jullie reacties. Ik heb hier zeker wat aan.Ik heb ook wel boeken in de boekenkast staan maar meestal vindt hij die te dik. Hij is namelijk niet zo'n lezer...

Groetjes Siep

Aanvulling op lynna

Ik denk dat Marmar bedoelt dat je door googelen erachter kunt komen welke titels gelezen worden voor literatuur, ideeën opdoen zeg maar. Daar lijkt me niks mis mee.
Maar ik zou inderdaad niet adviseren om het boek alleen door te neuzen, of in plaats van het boek het uittreksel te lezen of de film te kijken. Dan mis je toch echt veel teveel details waar een docent wel naar vraagt. Als aanvulling is de film of het uittreksel zeker wel handig, maar je moet ook het boek zelf lezen.

Marmar

Marmar

19-09-2008 om 00:26

Neus in de boeken....

....bedoelde ik met 'doorneuzen'. Als je een kind maar enthousiast krijgt om te lezen is dat een hele stap. En als het dan moet door hem eerst te film te laten zien en hij daarna het boek gaat lezen in het achterhoofd 'zoek de verschillen' ben je al een drempel over. De opdracht 'lees boek' is een beetje saai en vaag. Zou m.i. moeten worden: 'zoek interessant, leuk, boeiend, spannend, indrukwekkend etc. boek en lees dat dan'.
Vandaag van een docent het advies gehoord dat ook voor oudere kinderen (12-13) voorlezen nog steeds als 'leuk' wordt ervaren. Of dat ook nog opgaat voor een grotere puber weet ik niet. Maar hij had ook de tip 'samen lezen'. En dan praten over het boek.
Dat laatste heb ik wel gedaan met eigen puber, beetje per ongeluk. We hadden dus een aantal 'nieuwe' boeken in huis gehaald die ik ook wel wilde lezen. Mocht niet van puber, eerst zíj, voor haar ontzettend belangrijke lijst. De boeken werden ineens als schatten bewaakt en onder haar bed verstopt Dan kon zij mij tenminste vertellen over het boek en was ik de 'nitwit'.

Lynna

Lynna

19-09-2008 om 06:50

Zoek de verschillen

Bij ons op school is er voor de leerlingen in de bovenbouw voor een bepaalde periode dan ook op de opdracht: maak een boek-film-vergelijking. Dan moeten ze dus allebei doen en kijken waar de verschillen zitten. Leuke opdracht!

Kinderboekhandel

Mijn kinderen zijn ook geen lezers. Maar ik liep per toeval de kinderboekhandel in Utrecht binnen en kreeg daar van de eigenaresse een paar boeken in handen gedrukt. Ze vragen eerst wat voor interesse je kind heeft en trekken vervolgens een aantal boeken uit het rek. Ze hebben daar werkelijk elk boek gelezen. Die boeken bleken inderdaad een succes. Ik bestel nu regelmatig boeken bij hen.
Ze hebben ook een website. Mail ze eens en misschien kunnen zij jou op weg helpen.
De titels die ze je opgeven kan je dan ook altijd bij de bibliotheek proberen te vinden.

klokje 2

klokje 2

30-09-2008 om 11:56

Iets grappigs?

misschien kun je hem verleiden met echt spannende boeken. In de bieb kun je zoeken naar de boeken met een spook op de rug, bijv. Mijn zoon, erge lieve jongen, ahum, maar verslind Darren Shan. Schijnt vreselijk gruwelijk te zijn. Ja, en Harry Potter natuurlijk. Maar ik kan me voorstellen dat een niet-lezer tegen die dikke pillen op ziet.
Of iets heel grappigs, ken je het geheime dagboek van Adriaan Mole? Erg leuk. Kan alleen even niet op de schrijfster komen, Sue Townsend, geloof ik. Ik zoek het even op.

*Sophie*

*Sophie*

30-09-2008 om 12:31

Siep, hier ook zo'n zoon

Ook hier een zoon (14) die heel moeilijk leest. Komt echt geen letter verder vanwege concentratieproblemen. Heb met hem samen gezocht naar geschikte boeken.... Nou, ongeveer 80% van de boeken die een beetje voor zijn leeftijd zijn hebben iets dramatisch in zich; dan weer een moord, dan weer een vermissing of een scheiding of een vreselijke ruzie, of drugsgebruik, of....weet ik wat. Dat is helemaal niks voor zoonlief hier. Dat gaat hem onder de huid en daar wordt hij depri van. Dat moeten we niet hebben en hij wil die boeken ook absoluut niet lezen. Maar het is verdraaid moeilijk om iets luchtigs te vinden!

Toen kwam ik aan met 'Phileine zegt sorry' van Ronald Giphart. Op Youtube samen de trailer van de film bekeken en ja hoor; dat leek hem wel wat! Heb ik bij de bieb zowel boek als film gehuurd. De film is precies hetzelfde als het boek, dus dat is mooi meegenomen. We hebben samen de film gekeken en nu is hij met het boek bezig. Wel ruim 200 pagina's, maar juist omdat hij de film al heeft gezien komt het hem allemaal bekend voor, kan hij zich er direct beelden bij vormen en leest het daarom veel gemakkelijker weg. Echt een aanrader.

Zoonlief vindt het een leuk boek omdat het verhaal lekker wild is en hip geschreven en in de film spelen voor hem bekende acteurs, dat maakt het extra aantrekkelijk. Zo heeft hij minder het gevoel dat hij met iets saais bezig is.
Ronald Giphart wordt ook wel de nieuwe Jan Wolkers genoemd, dus dat moet goed zitten ;- )

Zou dit ook iets kunnen zijn voor jouw zoon?

Succes iig.

groetjes, Sophie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.