Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Meidenvenijn op whatsapp

Dochter van 13 vertelde mij opgewekt over haar ruzie over de whatsapp met een aantal meiden. Inclusief welke scheldwoorden er werden gebruikt.
Ik vertel haar altijd om nooit te ruziën op social media. Is gewoon niet handig. Maar blijkbaar doet ze niks met dat advies en ze vindt het dus ook onzin.
Ik wil er niet teveel over zeuren want ik vind het ook wat waard dat ze me dit gewoon vertelt. Maarja, ik moet hier wel wat mee vind ik...
Lastig.

Jacqueline

Jacqueline

05-12-2018 om 16:46

Ingrijpen

Je dochter is 13, ik zou ingrijpen nu het op deze leeftijd nog kan. Ik heb zo vaak gehoord over dat jongeren hier ruzie maken van Whatsapp en daarna elkaar opzoeken waar de politie bij moet komen.
Daarnaast is het sowieso niet netjes om ruzie te maken, ook niet via Whatsapp. Nu kan je haar nog corrigeren.
Het is misschien "haantjesgedrag" of "meidenvenijn", maar wij ouders hebben de taak om onze kinderen te corrigeren en te vertellen dat ze dit nooit meer moeten doen.

@Emma

@Emma

05-12-2018 om 16:50

mentor

Als het meiden van school zijn ook de mentor inlichten. Je kunt erop wachten dat dat een keer misgaat en dat manifesteert zich dan vaak op school.

Molletje

Molletje

05-12-2018 om 22:35

ja, dat gaat mis

Mijn zus is mentor van een brugklas. Daar liep de ruzie via whatsapp tussen een paar meiden zo hoog op dat een groepje, aangevuld met meiden en jongens die helemaal niet op die school zaten, naar het huis van één van de tegenstandsters is gegaan met bijlen om zich met geweld toegang te verschaffen. Gelukkig was stomtoevallig de vader thuis om zich te verkleden omdat hij een kan koffie over zijn pak had gekregen. Hij belde 112 en de politie kwam om de boel te sussen.
Vreemd genoeg vonden de ouders van de meiden die hadden opgeroepen om naar dat huis te gaan dat het meisje dat ze wilden aanvallen 'erom gevraagd had'. Dat meisje had wel nare dingen gezegd, maar niet meer dan anderen en het gaf de anderen zeker geen vrijbrief om er met bijlen op af te gaan.
Dit was trouwens een keurige school in het Gooi, dus dat zegt ook niks.

L

L

09-12-2018 om 21:42

Grijp alsjeblieft in

Ik kan wel hele lappen tekst typen over eigen ervaringen of verhalen die ik heb gehoord, maar die kennen we allemaal.
Het is, als er niet wordt ingegrepen, wachten totdat het een keer misgaat.
Dat kan bestaan uit relationele problemen tussen de meiden, maar ook in ernstige problemen zoals wat Molletje heeft beschreven.

Pubermeiden hebben ook de neiging om bij hun eigen problemen hun vele "vriendinnen" erbij te betrekken. Het probleem tussen jouw puberdochter en meisje A wordt dan snel het probleem van tien meiden. En op ten duur ook het probleem van volwassenen zoals de mentor en de ouders.

Je hebt daarnaast ook de kans dat de scheldpartijen worden opgeslagen en dat over 5 jaar ze bv. naar de stage of de Albert Heijn worden gestuurd waar je dochter werkt.
Nu heb ik zelf nooit gehoord dat dit gebeurt met Whatsapp-gesprekken maar ik ken jongeren wiens ouders, vrienden en zelfs werkgever (via Facebook) links zijn gestuurd naar ordinaire scheldpartijen op Twitter in 2010/2011.

L

L

09-12-2018 om 21:44

Oude berichten

De Twitterberichten zijn natuurlijk berichten die in 2010/2011 zijn gepost, de links werden 6/7 of 8 jaar later gestuurd.

Astrid

Astrid

15-12-2018 om 01:15

Zeuren staat in je taakomschrijving

Je moet, je bent haar moeder, haar opvoedster en haar voorbeeld.

Jacqueline

Jacqueline

16-12-2018 om 18:24

incidenten

De incidenten zoals het verhaal met de bijlen ken ik wel. Ook dat tienermeiden graag andere meiden bij conflicten erbij halen.
Bij mijn dochter in de klas zat er een meisje A dat ruzie had met een meisje B van een andere school. Die B stuurde toen via internet dat A na schooltijd na haar school moet komen voor een "fittie".
A heeft dat gedaan, ging in haar eentje op de fiets ernaar toe, waar een stuk of 10-15 leerlingen met B stonden en A met de gehele groep ging bekvechten.
A is gefilmd, op YouTube gezet en leerlingen van beide scholen hebben het gezien.

Wat me nog het meest verbaaste is dat A en B niet de meiden waren die oorspronkelijk ruzie met elkaar hadden. Zij kenden elkaar nauwelijks en hadden elkaar nog nooit in het echt gezien, ze hadden wel soms oppervlakkig contact via internet in de zin van dat ze elkaar in een contactenlijst hadden en misschien soms elkaar een like gaven, meer niet.
De reden van de ruzie is dat een derde persoon, die met beide meiden goede vriendinnen was, ruzie kreeg met B en toen van A eiste dat zij B ook heel stom moet gaan vinden.

Dit was, op het filmen en op internet plaatsen, en misschien de overlast van de bekvechtende meiden, nog geen heel ernstig incident.
Maar wel typisch een voorbeeld van hoe tienermeiden denken en andere meiden onderdeel laten zijn van hun conflicten.
Via internet is het makkelijk om van alles te roepen en te plaatsen.
Waardoor je dus dit soort ingewikkelde conflicten krijgt.

Mijn dochter vond het gelukkig allemaal maar stom gedoe en heeft zich er niet mee bemoeid. En ze zei ook letterlijk tegen mij "gelukkig laat ik geen mensen toe op mijn instagram die ik niet ken of waarvan ik weet hoe gemeen ze zijn."

Jacqueline

Jacqueline

16-12-2018 om 18:35

Manier van verdedigen

Hoe meiden reageren, en hoe dus de dochter van TO scheldt, lijkt mij een manier van verdedigen van meiden/tieners die niet goed met de situatie om weten te gaan.
Als ze iemand niet leuk vindt, kan ze ook de situatie naast zich neer leggen en gewoon 0 aandacht besteden aan die persoon, ook niet met andere personen over diegene praten.
Die ruzie op Whatsapp: ze kan ook uit de groep stappen of uitdrukkelijk laten weten dat ze hier niet aan mee wil doen en er niks meer over wil horen.
Laat je dochter de eer aan zichzelf houden.

pubermam

pubermam

03-01-2019 om 13:08

Instagram

Ik vind het allemaal best ingewikkeld.

Bij ons is de volgende situatie aan de hand.
Dochter is 15. 2 meiden uit haar klas met wie ze op zich wel kan opschieten, waren voor de vakantie al aan het klieren. In de vakantie hebben zij een instagram account aangemaakt met een foto van 2 zoenende vrouwen en hier een foto van mijn dochter in getagd die zij had gemaakt tijdens de gaypride. Meiden hadden deze foto gezien dochters eigen account en hun conclusies getrokken over de geaardheid van dochter. Al dan niet terecht.
Na 1 dag hebben ze hun naam weggehaald en dochter geblokkeerd op insta.

Ik baal er, denk ik, meer van dan dochter maar toch raakt het haar wel natuurlijk. Ze wil haar klasgenoten er niet op aan spreken maar vindt het nu wel spannend om naar school te gaan Wij hebben gezegd account blokkeren en meiden negeren.

Wat vinden jullie, valt dit in de categorie : vroeger werden er ook wel teksten op wc deuren geschreven en social media zijn de wc deuren van 2019 ? Of is dit wel iets wat je aan een mentor vertelt (dochter dan).

Elizabeth

Elizabeth

04-01-2019 om 12:00

Mentor

Heel vervelend voor je dochter. Het incident heeft zich in de vakantie afgespeeld, op de privételefoons en via de privé-accounts van de meiden. Wat zou de mentor daarmee te maken hebben? Als je jonger dan 16 bent mag je officieel trouwens helemaal geen Instagram account hebben. Het lijkt mij vooral een zaak van de ouders dus.

Gaypride.

Als je 15 jaar bent, naar de gaypride gaat en daar foto's van op je social media zet kan je commentaar verwachten. Positief en negatief. Ik zou er niets mee doen, hoogstens met mijn kind praten.

Foto's voor privégebruik zou ik liever privé houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.