Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Mijn dochter maakt zich heel apart op

mijn dochter van 15 jaar maakt zich heel apart op met dikke zwarte ogen.
ze verft roze en groene lokken in haar haar.
haar nagels in allerlei kleuren.
ze wil een "emo"kapsel
wat houdt dat precies in; kan iemand mij daar wat over vertellen?
en moeten we dit verbieden?
en wat als ze straks op zoek gaat naar een baantje; nemen ze haar dan wel aan?

durkje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolanda123

Jolanda123

17-10-2008 om 23:49

Verbieden heeft geen zin.

Om te beginnen hier --> http://oncyclopedia.net/wiki/Afbeelding:Emohaar.png
een plaatje van verschillende emo kapsels.

en om op je eerdere vraag terug te komen "moet ik dit verbieden?"

Verbieden heeft geen zin. "de jeugd" gebruikt kleding en haarstijl om "zichzelf" te vinden
Des te harder jij het gaat verbieden, des te harder zij het wil, en het conflict en de ruzies zijn geboren.

Je dochter komt zelf wel tot de conclusie dat een bepaalde look de kans op een baantje vergroot of verkleind, en als ze dan maar hard genoeg wil werken, dan komt ze ook wel tot het besef dat ze dan iets aan haar uiterlijk moet doen.

Oh ja, wat een emo is, dat kun je hier zien --> http://oncyclopedia.net/wiki/Hoe:_word_je_emo%3F

Jolanda

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2008 om 00:21

Oh grappig

Het nieuwe kapsel van mijn dochter heeft dus een naam... emo Het is nu nog ongeverfd, maar ze heeft wilde plannen. Persoonlijk weet ik niet of dat verstandig is. Ze heeft 2 werkgevers en 1 ziet denk ik liever 'normaal' in zijn zaak. Persoonlijk denk ik dat het haar heel leuk zal staan.
Ik heb vroeger altijd gezegd dat ze vanaf 16 jaar zelf mocht weten wat ze met haar haar wilde doen. Achteraf gezien had ik net zo goed 15 kunnen zeggen. Ze had eerder geen plannen, maar ik had het 2 jaar geleden ook allemaal goed gevonden. Ik zei letterlijk deze week tegen mijn dochter 'meid, al neem je een hanekam'. De leeftijd van jouw dochter en mijn dochter is de leeftijd waarop ze zich een beetje uit moeten kunnen leven. Ik heb daar wel grenzen in. Tattoo's en piercings mogen niet. Dat stellen ze maar uit als het persé moet. Gelukkig hebben ze er geen behoefte aan. Maar een kapsel groeit weer aan of kan weer veranderd worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2008 om 00:22

Persoonlijk

zei ik iets te vaak persoonlijk

Maylise

Maylise

18-10-2008 om 01:09

Zelf bepalen binnen grenzen

Om eerlijk te zijn vind ik dat soort kapsels afschuwelijk. Ik heb niet met die hele freaky kleding en kapsel stijlen (freaks= gotics, emo enzovoorts). Ik vind echter wel dat je oudere kinderen daarin wat vrij moet laten. Binnen grenzen uiteraard. Ik heb wel bepaalde grenzen wat betreft haar en make up. Ik wil niet dat mijn dochters zich te sletterig kleden en ook niet dat er shirts gedragen worden met teksten/afbeeldingen die staan voor dingen die IMHO echt niet kunnen (satanistische afbeeldingen, blote vrouwen of zo. Make up mag ook niet te overdreven. Ook dingen die echt permanenter zijn als tattoos mag pas als ze 18 zijn (officieel dan want mijn oudste dochter heeft op haar 16de een tattoo genomen en nee daar was ik niet blij mee). Haar verven of zo mag best, ook in kleuren die men normaal niet in haar aantreft. Dat is niet permanent en maak je zo weer in orde als je veranderen wil.
Die tattoo van dochter was het meest wilde wat we hebben meegemaakt overigens dus het valt nog wel mee. Ik kwam er overigens ook pas na een half jaar achter. Kapsels waren en zijn hier vrij gangbaar en niet bijzonder. Geen hele wilde dingen.
Kledingstijl ging over het algemeen wel. Oudste dochter en haar tweelingbroer hadden wel wat alternatievere kleding af en toe maar niet erg extreem. Het ging niet verder dan zo'n legerjas, een grunge shirt en een paar doc martens. tweede dochter had en heeft af en toe de neiging om kleding te kiezen die wel erg veel te zien laat (van die enorme korte rokjes en zo) dus daar zijn af en toe (vaak) wel discussies over geweest. Ook haar make up stijl was soms erg overdreven. Haar kledingstijl heeft me wel een keer de kans gegeven om Coronation street te quoten. Dochter kwam naar beneden met een super kort rokje en zo'n topje wat weinig aan de fantasie overlaat en vroeg hoe ze er uit zag want ze had een solliciatie gesprek. Haar broer vroeg voor welke baan en voor ik het wist quote ik Blanche uit Coronation street: prostitute. Dat vond ze niet leuk natuurlijk maar ze heeft zich uiteindelijk wel omgekleed. Inmiddels is haar stijl wat volwassener en netter geworden hoewel nog steeds wel heel modieus en merk bewust.
Mijn zoon van 15 kleedt zich keurig dus geen enkel probleem maar die van 18 kleedt zich regelmatig als een foute allochtone rapper. Dat vindt ik dus ook niks. Grote excessen wil ik ook niet want ik moet er wel tegen aan kijken natuurlijk naast het feit dat ik betaal. Ik zeg wel eens tegen zoon als hij met ons ergens mee heen gaat dat hij een nettere broek aan moet trekken die beter past en die eeuwige rot pet af moet laten. Die wil ik sowieso niet op in huis.
Maar goed binnen bepaalde grenzen laat ik ze wel zelf beslissen.

Maylise

Mijn dochter ook,ik ben trots op haar

Mijn dochter is op haar veertiende begonnen met de gothic styl.
ze maakt zich prachtig op,loopt in de prachtigste jurken en kleding,heeft in de loop der tijd wat piercings laten zetten,zwart geverfde haren met soms een blauwe lok en soms een paarse of een roze.

m.uv de piercings(hiervoor moest ze zestien zijn)heb ik haar altijd laten gaan,het is haar keuze ,haar stijl,haar smaak.
ik heb een prachtige dochter,(inmiddels)21) ben trots op haar en haar kledingstijl,en bovendien,ze heeft altijd baantjes naast haar studie,dan past ze zich aan,gaan haar piercings eruit en haar haren in een staart.
maak je geen zorgen,laat je dochter doen waar ze zich goed bij voelt.

BTW hoe ziet kleding van een foute allochtone rapper er uit?wat bedoel je daarmee?

Was voor maylise

de laatste vraag was voor maylise.

Marieke

Marieke

18-10-2008 om 09:06

Conformisme

Durkje, volgens mij moet je lekker trots zijn op je dochter.
Wij zijn een aantal jaren geleden verhuisd van de amsterdamse binnenstad naar een provinciestad. Het eerste wat mij hier opviel is dat iedereen er hier hetzelfde uitziet en je hoeft heel weinig te doen om "gek" gevonden te worden. Van mij mogen mijn kinderen best wel wat meer experimenteren met hun uiterlijk. De oudste interesseert het niet. Mijn dochter (12) begint zich de laatste maanden pas wat meer in kleding te verdiepen, maar helaas nog vooral standaard. Ik vind het behoorlijk saai al die meiden met lang haar skinny-jeans en afzak laarzen.
Mijn hoop is op mijn tweede zoon gevestigd. Hij is 9 en bezig zijn eigen kleding te ontwerpen.
Marieke

Grote kinderen kunnen tegen kritiek

De algemene tendens 'mag ze zelf weten' onderschrijf ik niet. Ja, ze mogen in hoge mate zelf beslissen, maar dat betekent niet dat je het ermee eens moet zijn of zonder commentaar moet laten passeren. Je mag er als ouder kritiek op geven. De kwalificaties die het bij je oproept uiten. Als ze groot genoeg zijn om zelf keuzes te maken, dan zijn ze ook groot genoeg om tegen kritiek te kunnen.
"en wat als ze straks op zoek gaat naar een baantje; nemen ze haar dan wel aan?"
Let er maar eens op in de winkels. Ga er samen op uit met je dochter. Wie zien er wat bonter uit en waar kom je emo's tegen? Ja, een baantje vinden ze heus wel, aan de kassa van de supermarkt, in sommige cafés of kledingzaken. Ga ook eens kijken bij die beroepen die ze later zelf graag zou willen doen. Lopen daar ook emo's rond? Leg haar uit dat uiterlijk een rol speelt, dat de school (MBO vooral) eisen kan stellen aan dat je je kleedt 'zoals het hoort' in die beroepsgroep.
Hou er rekening mee dat het maar tijdelijk is. Over vijf jaar wil ze het anders. Om die reden vind ik dat je je fel mag uitspreken tegen permanente versierselen als tattoos en piercings.
Jouw angst, speelt hoe je eruit ziet een rol bij sollicitaties, is terecht. Maar nu ze 15 is, is dat nog niet zo'n punt. Praten over uiterlijk, het niet eens zijn maar wel de kans hebben om je mening met haar uit te wisselen, het helemaal niet eens worden maar toch van elkaar blijven houden en elkaar blijven respecteren, is een prachtig oefenterrein.
Nee, je hoeft het niet mooi te vinden om het haar te laten doen. Maar zij moet wel weten wat ze doet. Er is geen toestemming nodig, maar ook geen instemming.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise

18-10-2008 om 11:10

Susanne

Foute allochtone rapper = pet scheef op het hoofd, lelijke ketting van te geel goud, ongeinteresseerde blik, baggy broek die half afzakt, lelijke enorme sportschoenen en dan nog een of ander oversized shirt. Echt waar, mijn zoon ziet er zo soms uit. Ik vind het niks en zeg dat ook. Zijn vrienden lopen er ook zo bij natuurlijk.
Afgezien van dat ik het niet vind staan (en da's natuurlijk heel subjectief) geef ik zoon ook wel mee dat zijn kledingstijl en de manier waarop hij zich opstelt ook wel een rol spelen in de discriminatie waar hij veel last van heeft. Ik wijs hem er dan op dat zijn jongere broer er minder last van heeft. En hoewel zijn jongere broer inderdaad ook een wat minder arabisch uiterlijk heeft speelt kledingstijl, taalgebruik en houding ook een rol daarin. Zoon zegt dan dat het niet uit moet maken wat hij draagt en natuurlijk heeft hij daar in theorie gelijk in maar in de praktijk werkt het gewoon niet zo en speelt uiterlijk en de manier waarop iemand zich presenteert een hele grote rol.
Verder verbied ik zoon niet dit soort kleding te dragen maar ik wil in huis geen petten op en als hij met ons meegaat wil ik dat hij er enigszins fatsoenlijk bijloopt, zeker niet zo'n afzakkende broek da's echt nis. Gelukkkig lijkt dat sowieso op z'n retour te zijn, ik zie ze daar nu veel minder in rondlopen. Ik moet er tenslotte wel tegen aan kijken. Dus al te veel pijn aan mijn ogen moet het niet doen. Mijn mening geef ik wel altijd, moeten ze maar tegen kunnen. Ik zou er dus zeker wat van zeggen als ze er heel freaky bij gingen lopen.

Maylise

Ellen Wouters

Ellen Wouters

18-10-2008 om 12:20

Je hoeft het niet uit te leggen (tops)

"Geen toestemming nodig, maar ook geen instemming" hoef je niet op die manier uit te leggen aan je kinderen.
Mijn moeder vond destijds mijn paarse haar, paarse jurken en hoge zwarte schoenen afschuwelijk, en dat stak ze niet onder stoelen of banken. Ze greep niet in, maar zei wel dat ze het geen gezicht vond. Dat was duidelijk genoeg.

Vanuit pubers die hun eigen zelf willen vinden is het voordeel dat je je toch tegen de burgerlijke cultuur van je ouders kunt afzetten, zonder dat er grote drama's door ontstaan. Vinden je ouders alles prachtig, dan moet je natuurlijk net zolang doorzoeken tot je iets gevonden hebt waar ze wel met afgrijzen op reageren .
Het is voor jezelf ook makkelijker om een weg te vinden tussen instemmen en verbieden. Alleen dat jij het lelijk vindt, is nog geen grond om te verbieden en dat zullen pubers je ook voor de voeten werpen. Maar je kunt wel uiting geven aan je gevoel.
Ondertussen wordt met dat afgrijzen ook duidelijk dat de maatschappij jou niet naar je prachtige innerlijk beoordeelt. Dat is alleen maar gezond om te ontdekken. Niemand heeft de tijd om ieders innerlijk te gaan verkennen voordat je een besluit neemt over wie je aanneemt, wie je op je huis en kinderen laat passen, of aan wie je de weg vraagt. En dat geldt net zo goed voor de emo die een man in double-breasted blazer met gouden knopen op het eerste gezicht niet vertrouwt.

Ik zou trouwens zelf die gangsta-rapper uiterlijkheden of hoerige kleren veel afgrijselijker vinden dan emo of gothic. Kwestie van persoonlijke smaak, jammer dan.

Groet, Ellen

Tirza G.

Tirza G.

18-10-2008 om 12:39

Uiterlijk

Mijn dochter is me veel te braaf. Toen ik zo oud was als zij.....Maar goed. Ook dát is accepteren en respecteren Vanaf haar 2e, 3e jaar beslist ze zelf wat ze aantrekt en heb ik mijn commentaar daarop geleverd. Meid, je zíet er niet uit, maar als jij het mooi vindt: vooral lekker doen. Ze heeft een geheel eigen stijl, maar is bescheiden met haar en make-up. Terwijl ik zoiets heb van: nú kan het! Straks, als je wat ouder bent dan begin je niet meer aan paars haar en rare mini-rokjes. Maar goed, ze wil het niet. Dat is ook een vorm van afzetten tegen je moeder
Zoon is een skater. Met lang haar. Ik kan het me helemaal voorstellen, het lijkt mij ook heerlijk zitten

Tattoos en piercings zijn hier verboden, ik hou niet van zelfverminking. Ik zit van onder tot boven onder de littekens (van operaties en ongelukken) en ik kan niet begrijpen dat iemand dat zichzelf opzettelijk aan zou willen doen.

Tirza

Jezelf blijven

Tops:"Maar je laatste zin, "er is geen toestemming nodig, maar ook geen instemming", zou door mijn dochter vertaald worden, "dus dan kan ik doen wat ik wil.""
Ja. En dat kan ze ook. Het is haar keus of ze zich wat aantrekt van het ontbreken van jouw instemming of zelfs je afkeuring. Jij hoeft alleen maar duidelijk te zijn in wat je er zelf van vindt. Dat gaat niet over haar (ik vind jou stom) maar over de aankleding (ik vind het hoerig, lelijk, whatever).
Dat geeft haar stof tot nadenken. Tot werkelijk keuzes maken. En heus, ze houdt meer rekening met je dan je wellicht denkt. Ze doet het niet om tegen jou te zijn. Ze doet het het liefst met jouw instemming. Precies dat is de invloed die je hebt.
Mijn jongste zusje was heftig into punk. Groen haar, dreadloks, uitdagende kleding. Ze was mooi op haar manier en heeft in menig tijdsdocument van fotografen en documentairemakers gefigureerd. Ook mijn ega heeft haar en een van haar vriendinnen op de gevoelige plaat vastgelegd.
Maar toen we met mijn ouders een gezamenlijke vakantie naar een vriendje in Istanbul plande, wilde ze mee. Man en ik (toen al ervaren Istanbul gangers) hebben daaraan de voorwaarde verbonden dat ze 'gewoon' haar en bijna seksloze kleding zou dragen uit respect voor onze gastheer en de stad die Istanbul is.
Ze had drie maanden te tijd om dat te organiseren. Hoewel de dwingende voorwaarde haar overviel, deed ze het toch maar mooi met haar vijftien lentes jong. Haar 'hele identiteit' aan de wilgen voor een reisje van tien dagen. Petje af!
Jaren later was ik bij mijn tweelingzus aan boord voor een zeilreisje. Er waren ook andere gasten. Eén van hen, een dame, weigerde pertinent om zich te kleden als we voor anker bij een van de eilanden lagen. Ze meende dat naakt zonnen haar 'goed recht' was en dat de 'bekrompen bevolking aan de wal' dat maar moest slikken. Ze deed er niemand kwaad mee, meende ze. Een volwassen vrouw die kennelijk nooit het inzicht had verworven dat je jezelf kunt blijven, ook als je je uiterlijk aanpast aan anderen.
Groet,
Miriam Lavell

Maylise

Maylise zegt.Foute allochtone rapper = pet scheef op het hoofd, lelijke ketting van te geel goud, ongeinteresseerde blik, baggy broek die half afzakt, lelijke enorme sportschoenen en dan nog een of ander oversized shirt.

je omschrijft een bepaalde kledingstijl,en bepaald dan dat dit de stijl is van een *foute allochtone rapper*
Dus elke allochtoon die rapt en zich zo kleed is fout?

ik vind het behoorlijk discriminerend en veroordelend,dat het jouw smaak niet is,dat kan,maar om iedereen gelijk in het hokje van foute allochtone rapper te stoppen vind ik pas echt fout.

zo wordt mijn dochter vaak uitgescholden voor *vieze junk* puur omdat ze er uit ziet als een Gothic meisje,( ze is notabene anti drugs)ook zo verschrikkelijk veroordelend ,daar baal ik van,oordeel niet op uiterlijk,leer iemand eerst kennen voordat je hem in een fout hokje stopt.

over vooroordeel gesproken,een buurman van mij die er altijd uitziet zoals men wenst,keurig in het pak,met gepoetste schoenen ,en een keurig kapsel ,is een crimineel,niemand oordeelt over hem ,want hij ziet er toch keurig uit?

Overigens

wij hebben wel bepaalde kleding eisen voor al onze kinderen,1 :je loopt niet in vieze stinkende kleding,en 2:ook niet in kapotte kleding,voor de rest mogen ze dragen waar zij zich fijn in voelen.
en mochten ze in de maatschappij nadelen ondervinden van hun kledingstijl,dan leren ze daarvan en passen ze zich aan ,of niet.

Miriam

miriamzegt: Je mag er als ouder kritiek op geven. De kwalificaties die het bij je oproept uiten. Als ze groot genoeg zijn om zelf keuzes te maken, dan zijn ze ook groot genoeg om tegen kritiek te kunnen.

ben ik het helemaal mee eens,als je het niet mooi vindt mag je dat zeker zeggen,je hebt tenslotte je eigen smaak,die mag je uiten naar je kinderen.
dat doe ik ook,zij het op een subtiele manier,ik zal mijn kinderen nooit uitschelden voor foute allochtone rapper,of hoer.dat vind ik volkomen respectloos.

Primaire indruk

susanne:"dat doe ik ook,zij het op een subtiele manier,ik zal mijn kinderen nooit uitschelden voor foute allochtone rapper,of hoer.dat vind ik volkomen respectloos."
Moet je ook niet doen. Je moet juist duidelijk een verschil maken tussen kritiek op kleding of versierselen en kritiek op de persoon. Juist dat maakt dat kinderen zich realiseren dat uiterlijk weliswaar een persoonlijke keuze is, maar omgekeerd de persoon niet tot 'slecht' of 'naar' maakt.
Tegelijkertijd is het voor de begrijpelijkheid wel zo duidelijk om je primaire gevoel bij het uiterlijk gewoon uit te spreken. "Ik vind het er hoerig uitzien" of "het is een criminal look" mag je daarom best zeggen. Een gesprek met je puber is geen krantenartikel. Bovendien zijn er een heleboel mensen die ook zo oordelen, maar dat niet zeggen. Alleen maar met een grote boog om je heen lopen of je niet aannemen bij een sollicitatie.
Het helpt als je ouders helder onder woorden brengen waarom dat dan is.
Groet,
Miriam Lavell

Roos

Roos

18-10-2008 om 14:39

Grenzen

Voor mij zijn er toch wel grenzen. Punk of gothic zou ik best leuk kunnen vinden, maar bijvoorbeeld Londsdale komt mijn huis niet in. Ik weet dat het merk het eigenlijk verschrikkelijk vindt dat het zo geassocieerd wordt met dicriminatie, maar het is wel hoe andere mensen er tegenaan kijken als je zoiets draagt. Ook andere kleding als 'white power' ed. komen mijn huis niet in.
Roos

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2008 om 15:30

'foute' kleren

Wat Roos zegt gaat voor mij ook op. Ik wil geen uitingen die geassocieerd worden met extreem rechtse opvattingen. Gelukkig staat dat ver van mijn dochters af.

Maylise

Maylise

18-10-2008 om 17:52

Susanne

Niet elke rapper kleed zich zo natuurlijk. Wel veel. Overigens zijn white boys die zich zo kleden natuurlijk nog veel belachelijker. Dat staat echt niet, van die wannabees. Wat mij betreft mag alleen een echte rapper zich ook zo kleden

Even serieus verder; Ik zie dat hoe mijn zoon zich soms kleedt wel degelijk discriminatie oproept. Dat verzin ik niet om discriminerend te zijn maar dat is gewoon zo. Ik zeg niet dat als hij zich normaler zou kleden dat hij dan geen last van discriminatie zou hebben. Zijn naam en uiterlijk zullen er altijd voor zorgen dat hij daar last van zal hebben. Toch weet ik zeker dat hoe hij zich nu kleedt dit meer discriminatie oproept. Dat is verder dan aan hem om die beslissing te nemen maar ik bewijs hem er geen dienst mee door hem daar niet op te wijzen.

In elk geval verbied ik het mijn zoon niet want ik heb geen enkele reden behalve dat ik het lelijk vind om het te verbieden en dat vind ik geen reden genoeg. Maar ik ga niet doen alsof ik het mooi vind.

Dat betekent overigens niet dat alles mag. Persoonlijk heb ik wel degelijke bepaalde grenzen. Shirts met omgekeerde kruizen zoals hierboven beschreven worden zou ik echt niet willen. Daar betaal ik niet voor en wil ik niet zien. Als ik dat hier zou aantreffen ging het rechtstreeks de vuilnisbak in. Ook andere choquerende dingen mogen niet en bij mijn dochters heb ik altijd grenzen gesteld over hoeveelheden make up en te sexy kleding. En verder altijd veel gesproken met hun over welke reacties uiterlijk oproept bij anderen. Dat ze zich daar bewust van zijn in elk geval.

Jouw dochter roept met haar kledingstijl bepaalde reacties op en zal dat inmiddels ongetwijfeld beseffen. Het is aan haar natuurlijk om te zien of ze haar kledingstijl zodanig aan wil passen dat ze die reacties niet oproept. Het kan allemaal wel heel oneerlijk zijn dat gotics/rappers/emo lui bepaalde reacties oproepen maar dat veranderd niks aan het feit dat het zo is.

Bastet

Bastet

18-10-2008 om 18:27

Profileren

Niet iedereen kleedt zich op die manier om te profileren.Ik was zeer punk/newwave,omdat ik dat mooi vond en nog steeds vindt.Jammer dat er in deze draad vanuit wordt gegaan dat het puur ter provocatie is.Kijk maar eens rond op een gothic/fantasy beurs,daar zie je heel veel volwassenen die zich nog steeds zo kleden.
Ik ging al jong de verpleging in,dus mijn getoupeerde haar ging gewoon in een knot en de makeup liet ik achterwege,geen probleem.
Mijn zoon draagt zwart,is dol op Slipknot enzo en merkt zeker dat zijn uiterlijk reacties oproept,tot achtervolging van winkelpersoneel in een winkel aan toe.
Als hij zaterdag de post loopt,draagt hij tntshirts,maar is hij verder gewoon zichzelf.Ook deze week,op reis met zijn klas in Italie,droeg hij gewoon zijn eigen kleding,het is echt niet zo dat men in het buitenland deze kleding niet kent.Sterker nog,hij kwam met waanzinnig mooi shirts thuis,uit Florence..)
Mijn grenzen?Geen scheuren in kleding,geen tattoos onder de 18.
Groetjes,Bastet

tonny

tonny

18-10-2008 om 18:51

Alleen respect in het buitenland?

'Mijn jongste zoon is metal fan. Hij ziet er 'gotic' uit, zwart lang haar, baggy broek, zwarte bandshirts. En hij houdt van anti-christ metal, dus een aantal van zijn t-shirts hebben provocerende teksten en omgekeerde kruizen erop. (vomit on the cross, suicidal angels)
We hebben daar wel over gesproken, hij vindt de muziek mooi en de t-shirts ook.
Toen hij met school naar Rome ging moest hij van mij een aantal t-shirts thuislaten. Hij snapte dat ook , het gaat er hem niet om om andere mensen te kwetsen of te provoceren. Zijn kledingstijl laat zien dat hij van bepaalde muziek houdt. Het is geen teken dat hij geen respect heeft voor anderen. ' Huh?

Wanneer is respect respect? Die shirts met omgekeerde kruizen, teksten als 'vomit on the cross' en zo mogen niet aan als hij op excursie naar Rome gaat, maar wel in eigen land? Wonen hier geen christenen dan?

En waarom zijn deze teksten minder erg dan extreem rechtse teksten?
Ik vind het allemaal knap haatdragend, vernederend en oproepend tot destructie - ik kan het respectvolle nergens vinden.

tonny

tonny

tonny

18-10-2008 om 18:53

Wat is er mis met scheuren in kleding?

Dat is toch al jaren mode (geweest)? Brandnieuwe spijkerbroeken met scheurtjes en nadrukkelijke slijtplekken, de rafelkant naar buiten als versiering.

tonny

Tonny

met kapotte kleding bedoel ik iets anders dan *hippe met opzet gescheurde spijkerbroeken*
ik bedoel daarmee kleding die tot op de draad versleten is ,waar een gat in gevallen is,of waar schade aan zit die er niet vanuit de kledingfabriek met opzet in gemaakt is.
overigens vind ik de broeken die jij bedoeld ook erg lelijk,maar als mijn kinderen hiervoor gekozen hadden( wat ze gelukkig niet deden)had ik dit wel toegestaan.

Tops?

mag ik je wat vragen? waarom verbied je geverfde haren?is dat vanwege haar leeftijd? of om andere redenen?

tonny

tonny

18-10-2008 om 19:54

Kapot, al dan niet met opzet

dat dragen sommige pubers in een bepaalde fase van hun leven. In mijn gezin tenminste wel. De één droeg bewust versleten spullen, de ander gekochte (dure!) merkbroeken met in de fabriek gemaakte beschadigingen.

Ik vind het allebei niks, maar heb het niet verboden.

Paars haar, een piercing met 14 jaar (zonder toestemming), allemaal meegemaakt. En het ging allemaal over.
Je kunt naar mijn idee je energie beter in belangrijker zaken steken dan in kledingcodes die ze nodig hebben om zichzelf uit te vinden.
Ik heb niet meegemaakt dat de kledingcodes buiten mijn marge gingen, (zoals bepaalde zaken die hierboven aan de orde kwamen), want die zou ik wél hebben verboden zolang ze onder mijn dak woonden. Er zijn grenzen.

Tonny

Maylise

Maylise

18-10-2008 om 20:34

Aanpassen

Het grote voordeel natuurlijk van discriminatie vanwege kledingstijl is dat als je de kledingstijl veranderd de discriminatie ook stopt. Vandaar dat ik mij daar ook niet echt druk om maak. Ik begrijp best waarom bijvoorbeeld gotics of rapper stijl geklede jongelui een bepaalde reactie oproepen. Een voordeel hebben de meesten echter en dat is dat als ze zich omkleden ze er geen last meer van hebben. Ik weet echter dat bijvoorbeeld mijn zoon toch al moet vechten tegen die discriminatie door zijn buitenlandse uiterlijk en naam en ik denk oprecht dat een provocerende kledingstijl hem alleen maar meer een handicap oplevert. En die heeft hij toch al want het is voor hem veel moeilijker dan voor studiegenoten met een Nederlandse naam en uiterlijk om bijvoorbeeld een bijbaantje te krijgen.
Vandaar dat ik dit ontraad hoewel niet verbied.
Verbieden bewaar ik voor dingen die echt niet kunnen zoals ik hierboven al schreef.

Tops

hoe oud is je dochter?
ik begrijp dat jij het zonde vind van haar mooie haar,maar het is uiteindelijk niet jouw haar,zij moet er mee rondlopen.

Tonny

Je kunt naar mijn idee je energie beter in belangrijker zaken steken dan in kledingcodes die ze nodig hebben om zichzelf uit te vinden.

ben ik helemaal met je eens.

Bastet

Bastet

19-10-2008 om 11:12

Nogmaals

Kledingcodes die ze nodig hebben om zichzelf uit te vinden,toe maar! Ze vinden het vaak gewoon mooi,echt,zoek er niet altijd van alles achter.
Mijn beste vriendin is 40 en draagt fuchsiaroze haar.Ze vindt het gewoon mooi!
Groetjes,Bastet

Bastet

ik denk dat het bij pubers echt wel een kwestie van uitproberen is; wat past bij mij?waar voel ik me goed bij?
mijn dochter is nu bijna 22 en zij is al 8 jaar in de gothic stijl,en inderdaad zij vindt het gewoon echt mooi,het is haar smaak.
mijn zoon heeft zich ook een tijdje in de gothic /metal stijl gekleed,hij heeft dit gedaan tussen zijn 15e en 17e jaar,daarna kwam hij er achter;dit past niet bij mij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.