Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Machteld

Machteld

15-05-2017 om 17:10

Moet puber laten weten waar hij is?

Tot nu toe liet onze zoon (17 en half) meestal netjes weten als hij later uit school was. We hebben op de ijskast een rooster hangen dus weten wanneer hij thuiskomt. Gaat hij nog even naar een vriend, de mac of whatever dan liet hij dat weten. Vorige week liep dat al een keer anders, half 12 uit om half vijf een app: ik ben bij H. btw.
Oké kan gebeuren maar vandaag begon hij erover of hij niet gewoon om zes uur thuis kon zijn en verder zeg maar zn gang gaan.Wij zijn daar eigenlijk niet voor, weten graag waar hij uithangt. Omgekeerd zeggen wij ook waar we zijn.
Of is het overdreven? Hij vond het duidelijk " gezeik".
Overigens: ik ben wel een moeder die meestal met thee thuis zat, langzaam verandert dat maar ik heb nog een jonger kind dus vandaar dat ik meestal wel merk of hij er is.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2017 om 17:13

Nee

Van mijn 17-jarige (deze week 18) hoef ik niet te weten waar ze is. Wel hoe laat ze thuis is. Vaak vraag ik ook wel waar ze is, uit interesse, maar het komt ook wel voor dat ik geen idee heb.

Machteld

Machteld

15-05-2017 om 17:17

Maar

Als je wilt weten hoe laat ze thuis is hoe meldt ze dat dan? Wat is het verschil tussen moeten laten weten dat je en uur na school thuis bent (omdat je nog even naar de mac gaat) of dat je bij de mac bent (en dus een uur later komt)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-05-2017 om 17:26

Zoals nu

Ze had examen tot 16.00 uur en is nu nog niet thuis. Waarschijnlijk staat ze ergens te hangen, of is ijs aan het eten o.i.d. Als ze om 18.00 nog niet thuis is ga ik wel even checken waar ze blijft. Nu vind ik het wel prima. Ik vertel ook niet altijd waar ik precies ben.
Van mijn jongere puber wil ik het wel wat specifieker weten, maar die is pas 12.

specht

specht

15-05-2017 om 17:30

Nee hoeft hij niet te melden

Nee, bij ons thuis hoefden ze niet meer op die leeftijd te melden waar ze waren, 2 van onze kinderen studeerden op die leeftijd al. Wel voor vijf uur af of bijmelden voor het eten.
Ook vertelden ze in de regel waar ze s'avonds heen gingen, werken of bij vrienden bijvoorbeeld, maar echt niet
hun exacte locatie.
Wel belden ze dan weer als het werken uitliep, omdat ze wisten dat ik dan ongerus was, maar dit was geen verplichting.

Half a twin

Half a twin

15-05-2017 om 17:35

Brugger wel bijna bovenbouwer niet

Maar gek genoeg is die 15 jarige strikter in het melden waar zeis en hoe last ze thuis is dan d brugger. Meestal meld ik bij het ontbijt wat we in de avond eten met daarbij de uiterste meldtijd om te melden dat je later eet of niet mee eet. Bij vis met gebakken aardappelen wil ik dat een half uur van tevoren weten, kan de vis nog uit de schaal in een apart schaaltje. Meestal eten we om 18.15. Op trainingsdagen eten we in estafette maar dan eten ze wel thuis, dan is blijven hangen bij vrienden niet toegestaan.

Nee

Mijn oudste kinderen mogen na school gewoon hun gang gaan. Ik wil alleen dat ze thuis zijn als we gaan eten (18:30). Als ze niet mee eten dan moeten ze dat wel laten weten en liefst voor 17:30 (ongeveer)

Als het niet goed gaat met huiswerk en schoolwerk dan maken we strengere afspraken want dan moeten ze wel op een bepaald tijdstip thuis zijn om er voor te zorgen dat ze hun huiswerk kunnen maken.

In principe maken de kinderen hier samen huiswerk vanaf 17:00 maar als ze natuurlijk later thuis willen komen dan is dat prima. Dan moeten ze na het eten hun huiswerk maken. Dat is ook goed.

Als het niet goed gaat op school en het huiswerk komt in de verdrukking door veel laat thuis komen dan gaan we wel overleggen en maken we afspraken. Zolang het goed gaat op school mogen ze zelf weten wanneer en hoe ze huiswerk maken maar als het minder goed gaat en ze meer ondersteuning nodig hebben dan moet het uiteraard ook een tijdstip dat ik meer kan helpen en ze moeten dan zorgen dat ze ruim de tijd hebben om het huiswerk te kunnen maken.

Vogel

Vogel

15-05-2017 om 17:59

Welnee

Zeventienjarige hier wordt voor het eten thuis verwacht, en als hij elders eet wil ik dat graag bijtijds weten. (Daar werken we nog aan, dat die afspraak ook nagekomen wordt.
Zelfde voor 's avonds op pad gaan. Als hij buitenshuis slaapt meldt hij dat even, en anders ga ik er van uit dat hij ergens in de nacht thuis komt.
Waarom zou een jongere van die leeftijd elk uur van zijn tijd moeten verantwoorden? Hij kan volgend jaar op kamers zijn aan de andere kant van het land, dan weet je toch ook niet waar hij uithangt?
Ik moest er even aan wennen, toen hij meer vrijheid vroeg, maar dat is al jaren geleden.

oefening

Dit lijkt me voor jou een goede oefening in loslaten

Hier hebben we met de oudste (16) wel de afspraak dat 'ie laat weten of 'ie mee-eet (graag vòòr etenstijd, en dan met name of hij wel of niet nog op een later tijdstip wat te eten blieft...), maar verder hoef ik echt niet altijd te weten waar hij uithangt.

Duidelijkheid

Eten hoefden ze niet door te geven, ik schepte toch wel een bord op dat later genuttigd kon worden. Maar wel graag of ze elders bleven slapen. Dan kan ik de voordeur op het slot doen.
Als ik ze verwacht en het duurt te lang begin ik zelf te sms-en en krijg daar dan meestal, al is het soms later een antwoord op.
Soms is al duidelijk dat iemand nog niet weet of het thuiskomen of logeren wordt en dan blijft de voordeur van het slot en zien we het wel.
Ik wil wel graag weten of ze onderweg zijn.
Afgelopen week nog dochter op de fiets van een halte van de nachtbus geplukt omdat die ineens, vanwege werkzaamheden, niet meer vlak bij ons stopte.

Amsterdamse

Amsterdamse

15-05-2017 om 18:49

Niet laten weten

Bij bij hoeven ze niet te laten weten waar ze zijn, ze moeten wel om 19 u thuis voor het eten, als ze meeeten. En ong een uur van tevoren laten weten of ze wel/niet mee eten en of er mensen blijven eten, ivm boodschappen en koken.
We zijn nl zelf niet thuis tot 18 uur, dus we weten ook helemaal niet of ze wel of niet thuis zijn. Brugklasser en derdeklasser.

Martje

Martje

15-05-2017 om 19:11

Voor het eten

Iedereen is voor het eten thuis en anders wil ik het weten.

Ze zijn 14 en 16 jaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2017 om 19:18

Nee

Als ze het willen zeggen is dat meegenomen, maar belangrijker is de afspraak wanneer er gegeten moet worden. Bij ons was 5 uur de tijd dat we wilden weten of ze mee-aten en 6 uur moesten ze echt wel thuis zijn. Op zich gingen en gaan we daar wel flexibel mee om. Als dochter half 7 thuis kan zijn, dan passen we ons aan.

Goh.

Hier laat iedereen 'onveveer' weten wanneer hij/zij thuis is als dat (veel) later is dan bv school is afgelopen. Ik app ook meestal even dat ik in de auto naar huis spring. Al was het maar dat de al aanwezige pubers dan even het aanrecht tosti ijzer vrij kunnen maken...of anderszins kunnen puinruimen...,...hahaha.

Vind het ook wel prettig dat man met zijn onvoorspelbare werkuren af en toe even laat weten waar hij uithangt en wanneer hij terugkomt.

Heeft niks met controle te maken. Wij vinden het vooral prettig en aardig naar elkaar toe. Ik heb er eigenlijk ook nooit om gezeurd of zo. Het is vanzelf zo gegroeid.

Ingrid

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-05-2017 om 21:35

loslaten

Prima voorstel van je zoon dat hij gewoon om 6 uur thuis is. Op die leeftijd is het echt niet meer nodig dat de ouders precies weten wat hij doet en waar, laat staan dat hij daar van te voren toestemming voor moet vragen. Hij is bijna volwassen!

Triva

Triva

15-05-2017 om 21:47

idd

Daar is hij echt te oud voor.

Mijn oudste van 18 moet wel laten weten of hij mee eet. De tijd maakt mij niet uit, we hebben een koelkast en een magnetron Jongste is niet zo uithuizig en is nog maar 15 maar die hoeft ook echt niet te laten weten waar hij uithangt, zeker niet als hij gewoon bereikbaar is.

Hier net als bij Ingridt

Doen ze t eigenlijk wel uit zichzelf. Meestal krijg ik een appje waar ze zijn, op de dagen dat ik nit werk dan he. Anders niet. Ik app ook als ik later ben en bv nog even langs mn ouders rijd.
Ik wil wel op tijd weten wanneer ze niet mee eten maar das meestal in het weekend/ vakantie. Dat moet man ook doen,dat we niet zitten te wachten op iemand die niet of later komt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-05-2017 om 21:54

Nee

Met onze 14jarige dochter hebben we afgesproken dat ze om 5 uur thuis is,als het later wordt moet ze het laten weten. Ik weet meestal wel ongeveer wat haar plannen zijn trouwens.
Ik kan me goed voorstellen dat jouw 17jarige het onzin vindt om zich overdag bij je te "melden". Daar is hij echt te oud voor.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-05-2017 om 23:40

Wat ik wel begrijp

Is dat je even moet wennen aan die overgang van controle naar loslaten. Het is je kind tenslotte.

Freya

Freya

16-05-2017 om 07:58

Hangt ervan af

Ik vind dat het heel erg afhangt van de tiener in kwestie. Als hij / zij in het verleden laten merken heeft dat je hem kan vertrouwen, dat hij de verantwoordelijkheid aankan, dan zou ik het inderdaad proberen loslaten. En dan lijkt de afspraak 'ik ben om zes uur thuis' mij prima.

Er zijn wel tieners die die verantwoordelijkheid niet aankunnen, en ervan gaan profiteren als mama of papa toch niet precies weet waar ze uithangen. Mijn tiener gaat vaak rondhangen en vervelend doen, en dan krijg ik commentaar van andere ouders of mensen in de buurt, en dat vind ik niet fijn. Dus hier is voorlopig de afspraak dat hij moet laten weten waar hij is of waar hij naartoe gaat. Vertrouwen moet je ook een beetje verdienen.

Machteld

Machteld

16-05-2017 om 08:30

Bedankt

Gisterenavond nav jullie reacties laten weten aan zoon dat hij niet meer hoeft te laten weten waar hij is en om half zes thuis. Tenzij hij ergens blijft eten. Hij was er heel blij mee.
Ik ging idd uit van de redenatie dat wij ook laten weten waar we zijn.
Vind sommige reacties wel heel makkelijk overkomen. Zo wil ik echt wel weten als hij ergens logeert. Ik denk ook dat het uitmaakt of je zelf thuis bent. Als je tot 18 uur werkt merk je natuurlijk ook niet of je kind thuis is.
Maar ik ben blij dat jullie me even wakker geschud hebben

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2017 om 08:56

Freya

Ik geloof dat ik het toch liever omdraai: vertrouwen kun je verliezen. Ik ga ervan uit dat ze te vertrouwen zijn tot ik een tegengeluid hoor. En ja, dan kan het een ander verhaal worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2017 om 09:09

Machteld

Dat je wilt weten dat je zoon ergens blijft slapen, lijkt mij ook niet meer dan normaal en graag ook bij wie dan. Niet omdat ik ze 's nachts plotseling niet meer vertrouw, maar omdat er altijd iets kan gebeuren en ik ongerust ben als kinderen zonder iets te vertellen wegblijven.

Mijn dochters (en dan heb ik het bijvoorbeeld over de jongste die nog wel eens thuis slaapt, maar toch al 24 is) vertellen ook vaak niet waar ze heen gaan en dat vind ik soms wel irritant hoor. Ik zeg wel eens als grapje 'ik wil gewoon graag alles weten!'. Niet vanwege controlezucht, maar ik vind het zelf zo normaal omdat soort dingen uit te wisselen, maar ja, zo werkt dat niet voor iedereen, zelfs niet voor mijn eigen kinderen . Van huis uit ben ik wel gewend om te vertellen waar ik heen ging, maar wat ik vanaf dat punt ging doen niet. Dus 'ik ga naar vriendin' en vervolgens liepen we in de duinen te wandelen en dat hoorden mijn ouders dan wel bij thuiskomst.

marlies

marlies

16-05-2017 om 09:22

spontaan

Meestal zeggen we elkaar wel waar we zijn en of we meeeten of niet. Vooral met sport en werk is dat wel handig. Soms wordt het meteen gemeld, soms een paar uur later. Alleen jongste dochter vergeet het wel eens. En dan krijg ik een warrig appje dat ze de straat in fietst.

Krisje

Krisje

16-05-2017 om 10:09

Machteld

Je hebt een vraag gesteld en naar aanleiding van de antwoorden de regel aangepast. Goed van je!

Walnoot

Walnoot

16-05-2017 om 10:29

Hier

informeren we elkaar gewoon. Dat is geen afspraak maar dit is iets wat we gewoon doen uit ons zelf.

Specht

Specht

16-05-2017 om 10:34

Walnoot

Gaan jullie elkaar dan werkelijk allemaal appen, als je een keer een uurtje later thuis bent?
Dus bijvoorbeeld 16.00 ipv 15.00?

Hier ook laten weten

En dat doen we dan in de gezins-app-groep.
Gewoon een berichtje dat je wat later bent, dat je niet mee-eet etc.

Ik verbaas me er ook over. Ik ben misschien wel een controlfreak maar zou het erg vervelend vinden als ik niet zou weten als er iemand later is.

Half a twin

Half a twin

16-05-2017 om 11:17

gezinsapp

Wij hebben een gezinsapp met zijn vieren, mededelingen die voor iedereen zijn zet je daar in. Mededelingen tussen man en mij gaan in privé app. Een bericht en je bent klaar. Zo simpel met die nieuwe media.
En inderdaad een uurtje later is meestal belangrijk genoeg om te melden. Als ik om half 8 moet vergaderen voor mijn club dan wil ik graag weten als man later komt dan gepland. Dan is eten koken, afwassen en de keuken aan kant helemaal voor mij en begin ik wat eerder om toch op tijd op de vergadering te zijn. Dan ga ik niet tussen 18.15 en 18.30 aan tafel om dan de rotzooi voor hem te laten staan. Man reist met OV dus een uurtje later kan alsnog oplopen tot 1 1/2 of 2 uur.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-05-2017 om 11:20

pind@

"Ik verbaas me er ook over. Ik ben misschien wel een controlfreak maar zou het erg vervelend vinden als ik niet zou weten als er iemand later is."

Maar waar verbaas je je nu over?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2017 om 11:28

Pind@ en Specht

Hé Pind@! Vast onder een andere nick ook aanwezig, maar niet voor mij bekend.

Midden op de dag hoef ik niet ingelicht te worden over een uurtje later. Wel met etenstijd en het liefst ook 's avonds laat. Het hangt echt niet op een kwartiertje.

De oudste dochter is nooit meer thuis, ja om wat op te halen of zo. Er in en eruit. De jongste slaapt hier nog wel in weekenden. Je zou dus denken dat ik dan nergens meer om vraag als ze hier is, maar wat ze in haar eigen woonplaats doet zie ik niet, dus kan ik me ook niet ongerust maken. Bij ons thuis, gebeurt dat toch wel een beetje als het niet gaat zoals ik verwacht. Dus als ze naar de film gaat en toevoegt 'ik ga ook nog even de stad in', dan weet ik dat ik me geen zorgen moet maken tot een uur of half vier. Gaat ze poolen, dan komt ze eerder thuis. Toch prettig om te weten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.