Home » Forum » 6 puberteit 12 18 » Mogen de pubers later dan jij naar bed

mogen de pubers later dan jij naar bed?

39 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie

Pagina's

Mijntje
5 uur

Mijn man moet er vroeg uit (5 uur), ik dus ook (vaak 5.15) en onze jongste wordt ook vaak vroeg wakker (5 uur), dus onze dagen beginnen vroeg. Ook in het weekend, en op feestdagen. Wij moeten dus vroeg naar bed, anders is het niet vol te houden. Als jongste ook nog slecht inslaapt en nachtbraakt is het helemaal vermoeiend, maar gelukkig mag hij vanaf nu elk weekend logeren.
Dus morgen probeer ik uit te slapen (als dat lukt)
Oudste (brugklasser) gaat doordeweeks vaak om 8 uur naar boven, in het weekend 8.30 uur en soms later (als wie is de mol komt :-) ) Hij leest nog een tijdje in bed.

Kyana
Trivia

Nee, als ik om 6 uur op moet dan probeer ik er wel om 0:00 in te liggen. 6 uur slaap is echt prima maar als het minder is dan merk ik het wel na een paar nachten. Dan is het gewoon echt te weinig. Op dit moment slaap ik zo'n 6-6.5 uur gemiddeld en dat is prima.

RvB
Onregelmatig slaappatroon

Onze kinderen in de puberleeftijd hebben een onregelmatig slaappatroon. Schijnt bij de leeftijd te horen. Zoon heeft twee slaapperiodes op een dag. Hij gaat meteen slapen als hij in de middag uit school of van de sporttraining komt. We moeten hem altijd wakker maken voor het avondeten. Na het eten gaat hij vaak nog even slapen. Hij begint vaak 10 met huiswerk maken soms tot een een uur of 2. Maar hij is 's ochtends altijd als eerste weer wakker om 6 uur. Dochter gaat altijd laat slapen rond 12 uur en is 's ochtend niet wakker te krijgen (en niet te genieten). Bij ons is de regel geen laptop of telefoon op de slaapkamer. Huiswerk maken doen ze in de werkkamer.

Kaaskopje
Triva

Mensen zoals ik, dus die standaard te laat naar bed gaan, met de neiging om het steeds wat later te maken, moeten de slaap niet naar voren halen (van 3 uur naar 2 uur), maar juist uitstellen. Dat is voor de gemiddelde mens amper te doen, maar op die manier kun je dus je biologische klok bijstellen. Dus als je 3 uur naar bed ging, dan de volgende dag 6 uur en zo net zo lang door gaan tot het 11 of 12 uur 's avonds is en dat dan altijd blijven aanhouden.

Stel dat ik echt weer dagelijks om 6 of 7 uur uit bed zou moeten, ben ik wel in staat om weer wat eerder naar bed te gaan. Dan heb ik een stok achter de deur. Het zit dus deels tussen de oren en deels in een niet goed afgestemd dag- en nachtritme. Afwijkend in de zin van niet passend bij het ritme van de maatschappij :-). Dit gedrag kán dit zijn (ik zeg niet dat het zo is in mijn geval, maar het zou zomaar kunnen): https://slaapcentrum.slingeland.nl/kenniscentrum/Ziekte+-Aandoening/Vers...

Kaori
Triva

je hebt nu eenmaal marmotten en nachtdieren.
Ik kom net als Kaaskopje en Kyana al jaren prima toe met krap 6 uur slaap per nacht. Een nachtje slechts 2 of 3 uur slapen komt ook voor, maar daar wordt de daar op volgende nacht echt niet langer dan 6 uur van. Eerder naar bed heeft alleen als gevolg dat ik dan om 4 uur wakker ben ipv half 7.

Ik zie met angst en beven mijn oude dag tegemoed want dan schijn je minder te gaan slapen.

Lou
Kaaskopje ot

Wat bijzonder, dat ritme verschuiven naar steeds later. Ik heb er in mijn studententijd eens een schema van gemaakt omdat me dit wel heerlijk leek. Want als ik slaap van 12 tot 9 ben ik de volgende avond niet om 12 uur al weer moe maar ik wil wel graag negen uur achter elkaar slapen. Dus dan wordt het 1 tot 10 en daarna 2 tot 11 enzovoorts. Moet je wel vrij voor nemen :-)

Ik heb het nooit echt uitgeprobeerd trouwens.

Triva
kaaskopje

' Dus als je 3 uur naar bed ging, dan de volgende dag 6 uur en zo net zo lang door gaan tot het 11 of 12 uur 's avonds is en dat dan altijd blijven aanhouden. '

Ja prima maar niet handig als je dan moet werken toch? Dus dan moet je eerst vrij nemen om in een ritme te komen.

Triva
Kaori

Prima hoor, heb ik geen enkel probleem mee maar er zijn mensen die er over zeuren, vinden mij raar als ik vroeg naar bed ga of vroeg kan opstaan etc.

Overigens is mijn slaapritme volledig omgegooid door een lichamelijk probleem waardoor ik mijn energie niet kwijt kan. Uren wakker 's nachts of 's ochtends vroeg en dan uitslapen tot half 11. Kom ook goed in de problemen als ik wel een keer vroeg op moet maar inderdaad is 1 nachtje met 2-3 uur slaap prima haalbaar.

Pagina's