Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

mogen de pubers later dan jij naar bed?

Dochter van bijna 13 gaat doordeweeks om 21u slapen. In de vakanties, wanneer wij gewoon moeten werken en zelf gewoon om 22.30 naar bed gaan, moet zij om 22u liggen (in de weekenden 23u).
Zodat alles rustig is als wij naar bed gaan, en we ook nog 'n half uur samen hebben.
Volgens haar mogen al haar vriendinnen zelf weten hoe laat ze gaan slapen. Ook al gaan de ouders op tijd naar bed.
Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie gaat?


Pirata

Pirata

03-01-2018 om 08:37

Niet op die leeftijd

Mijn zoon is nu 15,5 en ik geef hem in de vakanties alleen een adviestijd. Tijdens schoolweken zeg ik wel hoe laat hij naar bed moet. Nog wel.

Hemf

Hemf

03-01-2018 om 08:43 Topicstarter

later dan jij

en vind je het niet irritant als hij later gaat dan jullie? Dus dat jullie als ouders geen moment meer samen hebben 's avonds?

40er

40er

03-01-2018 om 08:49

Ligt eraan

Hij mag het wel, op voorwaarde dat hij dan de hond ook uitlaat. Meestal gaat het hem 1x in de vakantie mis, dan blijft hij wel zo lang zitten totdat wij naar bed gaan. Dat houd automatisch in dat hij de hond moet doen. Daarna gaat het altijd goed en gaat hij eerder.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-01-2018 om 09:05

Naar de kamer niet naar bed

Je zou toch kunnen afspreken dat ze in haar kamer nog op mag blijven? Ik vind 10 uur naar boven voor een 13-jarige niet extreem vroeg, maar ik kan me voorstellen dat de tijd aangebroken is dat ze wel eens wat langer op wil blijven in de vakantie.

Nu je het zegt vraag ik me ook af hoe onze buren dat gaan doen. Tien uur is het hele huis al in het donker en zijn de ouders ook echt bekaf.

Pirata

Pirata

03-01-2018 om 09:19

In de avond

Wat ik lastig vind is als de zithoek wordt geconfisceerd door een gamende puber. Dus vanaf half 9 is die voor ons. Gaat ie steunend en kreunend verderop zitten, zeggend dat wij ouders toch wel ergens anders Netflix kunnen kijken. Op een computerschermpje :-p
Als wij gaan slapen duikt hij weer bovenop de zithoek (en de tv/playstation).

Zomer

Zomer

03-01-2018 om 09:26

Geen probleem

Hier vind ik dat geen probleem (leeftijd 16 en 12). Alleen willen ze dat zelf niet want dan moeten ze het licht uit doen . Doordeweeks gaat jongste wel eerder naar bed maar in het weekend gaan we vaak met zijn vieren tegelijk. Man en ik hebben nooit samentijd in de avond geclaimd en de kinderen zijn altijd beneden. Ik vind dat zelf geen probleem maar hoor dit wel vaker voorbij komen dat kinderen eerder naar boven worden gestuurd zodat de ouders de kamer voor zich zelf hebben. Ik ken dat ook niet van huis uit. Het past ook niet bij ons.

Op die leeftijd nog niet

Maar daarna gaan ze hier altijd later naar bed. Ik ben om 2230 echt op en lig er dan dus in...das voor t hele gezin in de rest v d tijd beter hahha.
Kinderen blijven dan langer op,moeten wel zachtjes doen zodat ik dr niet wakker van wordt.
Ik zeg altijd....maak jij ons wakker....maken we jullie morgenvroeg wakker he. Man moet altijd erg vroeg op....en dat willen ze niet dus doen ze zachtjes.
De tv is savonds meestal voor ons. Ze mogen best beneden zijn maar niet de tv claimen, zij kijken dan op de ipad als ze wat anders willen zien of gaan boven gamen.

Pirata

Pirata

03-01-2018 om 09:42

Zomer

Mijn zoon zit luidkeels via een headset te juichen en kletsen met zijn vrienden tijdens het gamen... Daar kan ik slecht tegen. Tot half 9 zeg ik dus een keer of 15 dat het zachter moet. En daarna wil ik rustig naar mijn series kunnen kijken, zonder gamegeluiden op de achtergrond. Dus als ie stil is, mag hij best in de kamer blijven. Of meekijken met ons.

Pirata

Pirata

03-01-2018 om 09:43

meestal

Meestal gaan de kinderen overigens in de andere zithoek zitten als wij die "saaie" series gaan kijken.

Vogel

Vogel

03-01-2018 om 10:26

Ja natuurlijk

Oudste is inmiddels 18, maar gaat al jaren later naar bed dan ik. Hij werkt ook twee avonden en is dan rond twaalf uur thuis, daar ga ik echt niet op wachten.
Als hij thuis is maakt het mij niet uit of hij beneden zit (gezellig, kunnen we af en toe praten) of boven op zijn kamer. En hij doet ook meestal echt zacht, het is maar zelden dat ik wakker wordt omdat hij nog door het huis scharrelt. Zelf licht uit doen lijkt hij niet als een enorme taak te ervaren, volgens mij controleert hij ook altijd nog even of de deuren op slot zijn.
Ik heb niks met de gedachte dat ik mijn kinderen de woonkamer uit zet zodat ik daar met mijn echtgenoot goede gesprekken kan hebben. Daar zoek ik wel andere momenten voor uit.

Tine Winkel

Tine Winkel

03-01-2018 om 10:50

@Pirata herkenning

ik vind het ook erg vervelend om mee te moeten luisteren met andermans (grotendeels visuele) vermaak. Mijn dochter heeft een poos die vlogger gevolgd die minecraft speelt. Dat accent van die jongen, de taal - nee, daar kreeg je mijn humeur snel mee naar een dieptepunt. Ook zombiefilms met hun special effects, word ik ook niet gezellig van. Het meeluisteren met lol om filmpjes is iets minder irritant (dat hou ik ca. 15 minuten vol). Hoe het zit met gamen weet ik niet, dat doen mijn kinderen niet, maar ik kan me je ergernis goed voorstellen. Oortjes helpen redelijk voor een deel van deze problemen, maar helaas niet voor wat jij beschrijft. Ik zou in dat geval ook een deel van de avond rust in mijn woonkamer willen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2018 om 10:53

ja natuurlijk

Ja, natuurlijk mogen ze dat. Niet toen ze 12 jaar waren, maar een paar jaar later wel. Ik begrijp niet zo goed waarom je als ouder meer 'recht' op het gebruik van de woonkamer zou hebben dan (grote) kinderen. En waarom hun bedtijd moet meeveranderen met jouw slaap-wensen. Zij wonen toch gewoon ook in het huis?

En ja, natuurlijk kun je afspraken maken over geluid, dat spreekt voor zich. Ik neem aan dat jij ook geen herrie maakt als je kind al in bed ligt. Omgekeerd moet dat natuurlijk ook zo zijn. Rekening houden met elkaar.

Zomer

Zomer

03-01-2018 om 11:22

Pirata

Wij hebben maar 1 zithoek

Geluid

Op familiebezoek ook een verse puber die gezellig chillend kreten door de ruimte strooit. Gelukkig weet ik nog van mijn kinderen dat je ook een beetje tikkend kan texten tijdens de meeste games. En anders ga je even in de keuken zitten of op je kamer.

Het mag wel maar het komt niet zo vaak voor. Ik ga vrij laat naar bed dus meestal ben ik wel later. Ik heb er geen problemen mee als ze later naar bed gaan zolang ze maar rustig aan doen. Ze hebben boven een bank staan met tv en console. Daar mogen ze 's avonds gamen/tv kijken maar wel met koptelefoon of geluid laag omdat de kleintjes slapen. Beneden in de woonkamer hebben we geen games en geen televisie.

Vrijdagavond kijken we altijd samen films op een scherm beneden. Doordeweeks zijn de kinderen 's avonds vaak boven om te gamen of huiswerk te maken. Dan komen ze af en toe even beneden om thee te halen of even te kletsen. Ze zitten ze ook wel beneden met een boek, laptop of huiswerk. Soms spelen we een spelletje samen of we helpen ze met hun schoolwerk.

Als ik wil gaan slapen en een van de kinderen is nog beneden dan is het prima. Mijn man en ik hebben genoeg momenten samen. We laten bijvoorbeeld elke avond samen de honden uit. De kinderen zitten ook sowieso niet altijd de hele avond beneden dus we zitten vaak genoeg samen thee te drinken terwijl de kinderen hun gang gaan.

Triva

Triva

03-01-2018 om 14:58

toekomstbestendig

Of dat nu moet is de vraag maar je moet wel denken over de toekomst. Dat moesten wij wat eerder omdat mijn man om half 7 de deur uit gaat doordeweeks.

Wij hebben dus een tv beneden, op zolder en in onze slaapkamer. Soms gaan we wat eerder naar bed maar kijken we daar een programma samen en hebben we dus geen gedoe met de kinderen en hun plannen.

Op zolder staat de gameconsole met tv maar luidkeels kletsen met vrienden over de game gaat dus niet als wij willen slapen. Er kan dat wel stil gespeeld worden.

Via laptops/tablet kunnen ze tv of netflix kijken op de eigen kamers.

Als we later naar bed gaan bepalen wij wat er beneden gekeken wordt maar soms trekken wij ons wel eens terug als er een goede reden is. Ik stuur geen kinderen de woonkamer uit omdat ik met mijn man alleen in de woonkamer wil zitten, dan ga ik liever een stukje wandelen. Bedenk of je dat echt wel wil in de toekomst. Je kunt ook zelf opstaan en naar je slaapkamer gaan.

Tango

Tango

04-01-2018 om 10:53

Hier ook

Dochter van 16 gaat hier in vakanties meestal later naar bed dan wij. Vaak is ze nog niet eens thuis als we gaan. Vind ik geen probleem meer op die leeftijd. Als ze naar school moet gaat ze meestal wel eerder.
Zoon is 13 en die stuur ik nog wel eerder naar boven, al is het in de vakanties al gauw 22.30 u. als hij er in ligt. Vind ik best laat want dan heb ik zelf nog weinig aan mijn avond. Gelukkig is dat weer over als hij weer naar school gaat. Dan ligt hij er weer om 21.00 u. in.

Lou

Lou

04-01-2018 om 12:03

Ja natuurlijk

Dochter van 16 hoeft zich van mij niet aan te passen aan onze slaapgewoonten. Want hee, zij woont hier toch ook. Zachtjes doen is voldoende. Dat doen wij ook als zij slaapt. Meer als drie volwassenen bij elkaar dus eigenlijk.

Zo ook het gebruik van de woonkamer en de tv. Net als Triva: zorg ervoor dat je opties hebt. Bij ons gaat het redelijk vanzelf, omdat we ook op zolder een fijne kamer hebben met computers, daar zit ik vaak 's avonds te internetten. Als dochter heel graag de finale van Hollands Next Top Model of zo wil kijken (wat wij tamelijk vreselijk vinden) nou best. Of ik blijf erbij voor de gezelligheid of ik ga ergens anders zitten.

Klinkt wel heel vredig zo haha, alles in goed overleg. Toch lukt dat blijkbaar wel.

zebra

zebra

04-01-2018 om 12:37

geen puber meer in huis

maar ik heb er nooit problemen mee gehad als onze zoon langer wilde opblijven dan ik, zelf heb ik veel slaap nodig en hij kan toe met wat minder. De noodzaak om hem de woonkamer uit te hebben is er ook al jaren niet meer, hij heeft zelf een tv op zijn kamer. Maar uiteraard vinden we het ook gezellig als hij een avond beneden blijft.
Natuurlijk verlangen we wel dat het rustig is als mijn man of ik al naar bed gaan en hij nog niet maar dat geldt omgekeerd ook.

Marjoleine64

Marjoleine64

04-01-2018 om 21:30

Jarenlang gedaan

Onze zoons zijn inmiddels het huis uit, maar vanaf een jaar of 14-15 ging ik eerder naar bed dan zij (half 11). Zeker als zij vakantie hadden en ik gewoon moest werken. Zolang hun cijfers op school goed bleven en wij er geen last van hadden. Ze zaten altijd boven op hun eigen kamer te gamen, soms wel wat luidruchtig te praten met game-vrienden ver weg. Dat luidruchtige moest dus stoppen zodra ik naar bed ging, verder mochten ze doen wat ze wilden.

Yaron

Yaron

04-01-2018 om 21:32

Soms

De dertienjarige moet op schooldagen om 21 uur naar boven en de vijftienjarige om 21.30 uur, hoe laat ze gaan slapen mogen ze zelf weten. In het weekend en vakanties gaat de de dertienjarige uiterlijk 23 uur naar boven en de vijftienjarige mag het zelf weten. Ik ga meestal tussen 22.30 en 23.30 uur naar bed en man gaat meestal later. Af en toe gaat oudste als laatste naar bed, is ook prima, zoolang hij alle lichten maar uit doet.

Sanne

Sanne

04-01-2018 om 23:00

Bijna 13

Ook hier en ja, in de vakantie is onze tijd samen beneden verkeken. We hebben vanavond gezellig samen een wandeling gemaakt, zonder de puber

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2018 om 09:25

o.t.

Bij dit soort onderwerpen vind ik het altijd zo grappig om het verschil ochtend-/avondmens te zien. Als ik zie dat mensen om half 10 naar bed gaan, of om 10 uur omvallen van de slaap verbaas ik me altijd vanuit mijn avondmens-zijn gezien. Maar het is bij ons ook zo verdeeld. Man vroeg (half 10 of eerder is normaal), ik laat. Het heeft zijn voordelen. Man zit in de ochtend ongestoord in de huiskamer, lekker geen kletskous om zich heen en ik vind het meestal ook niet erg om nog een poosje alleen in de kamer te zitten.

Pug

Pug

05-01-2018 om 12:14

trainen

Oudste kind moet volgend jaar om 6 uur 's morgens gaan trainen, dus dat neemt de behoefte weg om vanalles uit te proberen qua bedtijd.

Huiskamer

Wij hebben geen televisie in de huiskamer dus daar hoeven we geen ruzie over te maken. We hebben jaren geen televisie gehad maar sinds een paar jaar staat er boven een televisie met een game console voor de kinderen. Daar kunnen ze dus naar series kijken en spelletjes spelen.

De huiskamer is voor iedereen. Ik stuur nooit kinderen weg uit de huiskamer. Als mijn man en ik even samen willen praten dan gaan we wandelen of even naar de keuken of zo.

Wie als laatste naar bed gaat zorgt er wel voor dat de lichten en de verwarming uit zijn. Meestal ben ik dat trouwens. Ik ben niet echt een ochtendmens. Mijn oudste zoon lijkt op mij dus hij is soms ook later. Mijn dochter daarentegen staat voor haar lol heel vroeg op (5-6 uur). Zij gaat dus ook eerder naar bed. Al heeft ze sowieso weinig slaap nodig. Mijn pleegzoon is ook een vroege vogel en heeft veel slaap nodig dus hij gaat inderdaad meestal al om 9 uur of zo slapen. Dat is zijn eigen keuze. De oudste kinderen beslissen zelf hoe laat ze gaan slapen.

Triva

Triva

05-01-2018 om 13:36

Kaaskopje

er valt weinig te avondmensen als je voor zes uur op moet!
Ik kan prima laat naar bed maar dan moet ik wel kunnen uitslapen.

Trivia

Zelfs al moet ik om 6 uur op dan lig ik er niet voor 0:00 in. Ik heb gelukkig niet zo veel slaap nodig. 6 uur is genoeg. Ik zou het niet prettig vinden om al om 22.00 naar bed te gaan. Dan voel ik me nog heel wakker en is voor mij de avond nog maar net begonnen. Ik hoef gelukkig ook niet voor 7 uur op. Ik ga dus meestal iets na twaalven naar boven en slaap dan tussen half een en een uur.

Triva

Triva

05-01-2018 om 14:32

Kyana

Je houdt het echt niet vol als je wekenlang pas na half 1 in slaap valt en voor zes uur op moet. Jij kunt je daar wel aan aanpassen als dat nodig is, niet anders dan aanpassen aan zomer/wintertijd

Triva

Triva

05-01-2018 om 14:34

ik bedoel dus

dat je uiteindelijk dus wel leert om eerder in slaap te vallen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2018 om 14:47

Kyana

Oh zo fijn om een soortgenoot tegen te komen!

Zes uur is voor mij ook een goed gemiddelde, maar ik vind het wel fijn als ik tussendoor een nachtje bij kan tanken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.