Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
af-was

af-was

19-10-2015 om 21:04

(On)eerlijke taakverdeling in huis?

Puber 1 sport veel en heeft een bijbaan en is daardoor veel van huis.
Puber 2 sport veel en werkt hard voor school, maakt het huiswerk zorgvuldig.
Puber 3... is altijd thuis, maakt vrijwel geen huiswerk, zit veel achter de X-box.

We hadden jarenlang een taakverdeling, elk kind had min of meer vast taken rondom het avondeten (dekken, afruimen) en kat verzorgen en hond uitlaten.
Maar inmiddels kunnen puber 1 en puber 2 weinig meer van hun taken doen omdat ze heel vaak te laat thuis zijn en/of vroeg weg moeten.

Ik doe dan 'dus' vaker een beroep op puber 3... Maar die vind dat zéér oneerlijk: "omdat de anderen er niet zijn, moet ik alles doen!"

Tja, eigenlijk wel, wat anders?
Moet ik het dan zelf doen, na mijn werk (ik werk ook hard, heb 2 banen) terwijl puber 3 weer achter de X-box zit? Dat voelt toch ook écht niet goed. Taken laten liggen tot de anderen thuis zijn gaat ook niet (zijn soms pas om 10.00 thuis).
Ik snap wel dat puber 3 het niet eerlijk vindt, maar ja hoe kan het anders?

Moni

Moni

19-10-2015 om 21:15

Extra zakgeld voor puber 3?

Hij krijgt gewoon thuis een baantje. Hij doet 'gratis' 1/3 van de taken en krijgt betaald voor 2/3 van de taken. Omdat het baantje gewoon thuis is, wordt het matig betaald Reken eens uit hoeveel uur hij extra per week zou moeten doen, kijk naar het minimum jeugdloon voor zijn leeftijd en als dat tegenvalt trek je er nog een bedrag vanaf.

Hij heeft wel gelijk. Hij maakt andere keuzes dan de andere pubers.
Natuurlijk zouden jullie thuis alles moeten delen naar rato. Maar zolang jij het goed vindt dat de andere pubers niet meehelpen (om goede redenen) wordt er niet gedeeld.

Moni

Moni

19-10-2015 om 21:16

Aanvulling

Deze tip is alleen mogelijk als er voldoende inkomsten van jou zijn.
Als dat niet zo is, zou ik met alle pubers aan tafel gaan. Dan moeten ook de andere pubers concessies doen.

Krullevaar

Krullevaar

19-10-2015 om 21:19

andere taken?

Kan je puber 1 & 2 geen andere taken geven, die passen voor/na andere activiteiten. Bijv. boodschappen doen na school, containers buiten zetten, auto wassen, etc.

bieb63

bieb63

19-10-2015 om 21:20

puber 3

Tja, ik weet niet hoe oud puber 3 is (versus puber 1 en 2), dus of bijbaan logischerwijs nog niet aan de orde is? Bijbaan is niet alleen werken, bijbaan is ook geld verdienen voor jezelf. Dus als puber 3 nog te jong is voor bijbaan, dan is dat voor hem ook geen mogelijkheid. Is het oud genoeg, maar geen zin, ook oke, maar dan geen extra centen.
Puber 3 houdt blijkbaar niet van sport? Dat kan, maar puber 1 en 2 sporten blijkbaar voor hun plezier. Puber 3 kiest voor de Xbox (ook een manier van plezier en ontspannen). Waarom puber 3 nauwelijks huiswerk maakt weet ik niet (niet nodig?).

Maar eigenlijk vind ik het niet erg relevant wát je in je vrije tijd doet. Dat is eigen keuze. De 1 is veel uit huis, of dat nou sporten is of chillen met vrienden. De ander is misschien meer een einzelgänger en is graag thuis. En of dat nou Xboxen is, of lezen, of tekenen of muziek maken maakt m.i. niet zoveel uit. Ook werken is uiteindelijk eigen keuze (want extra centen).

Ik begrijp wel dat het lastig is dat er nu minder taken gedaan kunnen worden door puber 1 en 2, maar om puber 3 daar dan automatisch voor te laten opdraaien? Nee, ik denk ook dat dat niet helemaal eerlijk is.

Nele

Nele

19-10-2015 om 21:26

Eens

Eens met puber 3. Als hij óók een baantje/activiteit buiten de deur zou hebben dan zou het werk ook blijven liggen (voor jou of voor de pubers). Je moet het dus regelen met puber 1 en 2, of het van ze overnemen. Maar niet op het bordje van puber 3 schuiven. Hij heeft immers alleen invloed op z'n eigen keuzes en niet op die van de andere pubers! Dat zijn hobby/sport/activiteit toevallig thuis is doet imho niet ter zake...

Katniss

Katniss

19-10-2015 om 21:36

Ik werk ook hard

Ik heb dan weliswaar maar 1 baan, maar ik werk ook hard. En ik ben de moeder, dus ik vind het logisch dat ik het 'algemene huishouden' doe. De kinderen houden hun kamer bij en proberen te zorgen dat ze geen rotzooi maken in de rest van het huis.
En als het gaat om afruimen en de kat eten geven; hoeveel werk is dat nou eigenlijk? Ik zou daar geen strijd over aangaan hoor.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-10-2015 om 22:21

af-was

Als puber 1 en 2 het zó druk hebben, dat ze geen tijd meer hebben voor hun huishoudelijke klusjes, dan is hun programma dus te vol. En ik geef puber 3 wel gelijk: waarom moet hij daar voor opdraaien?

Maar in jouw bericht bespeur ik ook een 'oordeel': puber 1 en 2 besteden hun tijd in jouw ogen veel nuttiger dan puber 3. En jij vindt het daarom terecht dat hij dan maar de klussen van puber 1 en 2 overneemt. Ik zou daar miet voor kiezen.

Maar hebben puber 1 en 2 het wel zo extreem druk? Of zijn hun klusjes toevallig steeds op de tijden dat ze sporten of werken? Dan wordt het tijd voor een andere taakverdeling.

Jamie

Jamie

19-10-2015 om 22:29

af-was

'We hadden jarenlang een taakverdeling, elk kind had min of meer vast taken rondom het avondeten (dekken, afruimen) en kat verzorgen en hond uitlaten.'

Je bent dus ergens onderweg vergeten de taken aan te passen aan de veranderende omstandigheden.

1 De hond: lijkt me wel belangrijk dat die op vaste tijden uit gaat.
2 De kat: lijkt me minder aankomen op vaste tijden (wanneer de kattenbak wordt schoongemaakt maakt niet uit, eten geven is maar een paar minuutjes werk neem ik aan)
3 tafel dekken en afruimen: vaste tijd, wordt gedaan door iemand die thuis is, andere planning van dagen maar mijn hemel waarom wordt er altijd zo moeilijk gedaan over tafeldekken? Als ik er aan denk doe ik dat tijdens het eten koken, als de puinhoop op tafel te erg is eten we op de bank en als het even in het honderd loopt pakt de één het kleed, de volgende de bordjes, eentje het bestek, die van het kleed pakt nog wat losse dingen en we gaan zitten!

Kijk dus eens serieus naar de klusjes en naar de tijd dat iemand thuis is. Iedereen moet eten dus waarom zou puber 3 dan nog die tafel moet dekken en afruimen?

De hond lijkt mij het belangrijkste dus kijk of puber 1 en 2 een ander tijdstip of dag wel die hond kunnen uitlaten.

Etc want er zullen nog wel meer klusjes zijn want inderdaad de een sport en de ander zit aan de xbox: is die eerste opeens meer waard ofzo?

Nimbo

Nimbo

19-10-2015 om 22:32

taken moeten eerlijk verdeeld worden

Anders zou het lekker worden. Dan verdient de ene puber veel geld omdat ie gaat werken en de andere heeft geen geld en moet dan ook nog eens de taken doen die de ander laat liggen.
Ik zou de taken gewoon verdelen en wel degelijk evenredig dus niet alle gemakkelijke korte klusjes naar de twee die minder tijd hebben. De taken gewoon eerlijk verdelen en dan kunnen ze onderling hun taken afkopen als ze vinden dat ze er geen tijd voor hebben.Zo kan de Xbox puber ook nog wat extra verdienen.
Ik vind het wel heel begrijpelijk dat je je eerder irriteert aan een gamende puber maar het is beslist niet eerlijk hem allerlei extra klussen te laten doen.
Maar, wat moeten ze eigenlijk doen van jou? Misschien zijn je eisen sowieso wel erg hoog?

Jamie

Jamie

19-10-2015 om 22:33

Inderdaad

Laat puber 1 en 2 maar geld betalen aan puber 3 om hun klusjes te doen. Dat hoef jij niet te doen.

Moni

Moni

19-10-2015 om 22:34

eisen zijn niet te hoog

Die gaan over tafel dekken, voor huisdieren zorgen, tafel afruimen.
Dat zijn hele normale verwachtingen, zeker als er drie pubers zijn en de ouder werkt.

Moni

Moni

19-10-2015 om 22:36

Of andere verdeling in de week of in het weekend

Puber 1 en 2 kunnen alle taken in het weekend doen en vast per persoon nog een dag door de week. Dan doet puber 3 de andere dagen.
Kattenbak verschonen valt natuurlijk in het weekend
Misschien dat je door berekening van de tijd per taak tot een eerlijke verdeling kunt komen en toch de hele week gedekt is.

Af-was

Af-was

20-10-2015 om 21:39

Besproken en opgelost

We zijn rond de tafel gaan zitten en hebben alle taken op een rij gezet. Vervolgens zijn we gaan kijken wie welke taken wíl en kán doen. En, als vanzelf kwam daar een werkbare verdeling uit. Zomaar, als vanzelf! We waren er binnen een half uur uit!
Dank voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.