Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Inanna

Inanna

19-10-2018 om 23:55

Onverantwoordelijk of niet durven te vertellen

Hoi
Toen mijn zoontje van 15 afgelopen weekend bij mij was, kreeg zijn vader een oproep van de politie dat hij zich moest melden ivm diefstal en geweld 30 maart jl. Zijn vader informeerde ons hier gelukkig direct over. Zowieso omdat dit absurd is en om te kijken of hij toevallig de 30e al bij ons was ivm vakantie. Hij was thuis en zijn vader zou meegaan naar afspraak hoe of wat. Spannend over deze afspraak waren we allemaal. Het blijkt zo te zijn dat hij getuigen was van een jongen die door zes andere met geweld zijn telefoon moest afstaan. De politie verwijdt hem dat hij niets heeft gedaan en geen 112 heeft gebeld.

Omdat hij dit zelf een half jaar terug ook heeft meegemaakt denk ik als moeder dat hij bang moet zijn geweest. En wat erg dat hij zelfs tegen mij hier niets over heeft verteld. Hijzelf heeft dit bij een jongerencentrum meegemaakt en deze keer was het bij het basketbal veldje.

Wat kan ik doen om hem hiermee te helpen, en veilige plekken samen met hem te vinden waar dit niet gebeurt.
Het moraal compass zit goed, of zie ik dat verkeerd.

Ook ga ik me hard maken om in onze buurt aandacht te vragen voor centra waar jongeren van deze kwetsbare leeftijd kunnen komen. Dorp is toch anders als in de grotere steden.

Ploink

Ploink

20-10-2018 om 01:28

Begrijp

Ik begrijp niet al je zinnen of conclusies van " moraal compass" dat goed zit, veilige plekken en hard maken voor centra terwijl hij zelf in een jongerencentrum is lastiggevallen???

In elk geval lijkt het me belangrijk om met hem in gesprek te blijven, observeren of hij er onder lijdt en anders naar de huisarts, mocht hij klachten ontwikkelen.
Je kunt hem niet beschermen, er zijn geen plekjen waar iets niet gebeurt. Het kan overal gebeuren. Dat ligt niet aan je zoon ( met 15 is hij wel zoon ipv zoontje denk ik )maar aan mensen die als beesten door het leven gaan.

Tango

Tango

20-10-2018 om 11:37

Bizar

Ik vind het werkelijk bizar dat hij daar nu nog voor opgeroepen wordt met het verwijt dat hij niets gedaan heeft (want wat zou je moeten doen tegen 6 andere jongens???) en geen 112 heeft gebeld. Dat laatste had hij kunnen doen, maar ik kan me zomaar voorstellen dat hij dat van schrik niet heeft gedaan. Hij is 15 hoor, nog niet volwassen en had bovendien zelf al een negatieve ervaring op dit gebied.

Beschermen tegen deze plekken kan je je zoon niet. Wel kan je er met hem over praten. Wat doe je in zo'n geval. Blijf je kijken, vraag je omstanders om hulp, loop je weg van de plek en bel je 112 etc. En blijkt dat wat hij zelf destijds heeft meegemaakt nog sterk meespeelt dan heeft hij daar misschien hulp bij nodig, om dit te verwerken.

Ik hoop maar dat de politie er verder niets mee doet en zich vooral richt op de 6 jongens die geweld hebben gepleegd.

Dees

Dees

20-10-2018 om 14:30

Groepsaansprakelijkheid

Ik denk dat de politie doelt op groepsaansprakelijkheid. Hij zal wellicht onderdeel zijn geweest van een groep waarvan één of enkelen van hen de misdaad beging. Omdat je onderdeel bent van een groep ben je net zo goed aansprakelijk als de daadwerkelijke dader.

vlinder72

vlinder72

20-10-2018 om 14:44

Denk ik ook Dees

Je hoeft echt niet bij de politie langs te komen als je ergens langs loopt en je belt de politie niet.

Maar wel als je er met je neus bovenop staat, bij het groepje daders hoort of erbij gaat staan en gaat staan filmen met je mobieltje.

Ik heb dus geen idee of zijn moraal compass goed zit. Ik weet niet wat er gebeurd is en wat hij precies (niet) gedaan heeft. De politie heeft er blijkbaar wat twijfels over.

Blijkbaar hangt je zoon rond op plekken waar veel jongeren rondhangen. En daar gebeurt wel eens wat. Waarom hangt hij daar rond? Kunnen ze niet bij iemand thuis rondhangen (doet mijn zoon van 16).

Inanna (niet TS)

Inanna (niet TS)

20-10-2018 om 16:39

andere naam

Ik gebruik deze naam al behoorlijk lang op dit forum en ik zou het fijn vinden als je voor een andere naam zou kiezen.

Verder heb ik inhoudelijk geen advies voor je, het lijkt me een heel vervelende situatie en ik hoop dat het allemaal mee zal vallen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.