Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jaymza

Jaymza

19-12-2008 om 00:09

Oproep nieuwe rubriek?

Al een aantal jaren kom ik op dit forum. Mijn kinderen zijn inmiddels ook het puberstadium ontgroeid (de jongste is 20), maar toch kom ik hier nog graag. Dit gaat vast ook voor een aantal anderen op.
Daarom vraag ik mij af of het geen tijd is voor een nieuwe rubriek. Nl. voor ouders van volwassen kinderen. Mopperen op de schoonzoons en -dochters. Klagen over de verkeerde opvoeding van de kleinkinderen. Of juist trots zijn op wat ze presteren (natuurlijk dank zij onze goede opvoeding).
Wat vinden jullie ervan?

Jaymza


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

19-12-2008 om 07:13

Vóór

Ik heb al zeker 5 x besloten te stoppen met OOL-lezen omdat mijn kinders de leeftijd ontgroeid zijn en omdat ik de onderwerpen bij sommige draadjes al 10 x voorbij zag komen ( meestal met dezelfde argumenten Maar het hebben van volwassen kinderen geeft weer heel andere stof tot praten! En we blijen ten slotte ouders!

tonny

tonny

19-12-2008 om 08:39

Voor!

en 'meerderjarige kinderen' lijkt me prima!

Tonny

MaximeM

MaximeM

19-12-2008 om 08:39

Goed!

Hoi,

Lijkt mij ook wel wat, ik heb nog wat jaartjes te gaan voordat ik mee mag schrijven in de rubriek Maar ik vind het wel leuk om mee te lezen, dan weet ik wat me nog te wachten staat misschien. Verder valt me het inderdaad op dat regelmatig dingen terugkomen. Geeft trouwens niets hoor, maar die sla ik dan zelf over.

Maxime

Sancy

Sancy

19-12-2008 om 08:42

Voor

Ik ben ook voor, al duurt het nog eeuwen voordat ik in die rubriek wat zinnigs te schrijven zal hebben Maar wat zou ons forum zijn als iedereen die een draadje voor de 4de keer ziet, tot de conclusie komt dat het mooi genoeg geweest is en er niets nieuws meer te halen en te brengen valt?
Dus al was het maar om jullie te behouden: ik ben vóór!

Ook voor

Ik ben nog làng niet uit de kleine kinderen maar lees eigenlijk alle rubrieken wel en vind het ook leuk om de verhalen van anderen over hun puberkinderen te lezen. Dus daarom mag er van mij ook wel een rubriek over "meerderjarige danwel volwassen kinderen" komen! En inderdaad, al was het alleen maar om te zorgen dat jullie hier blijven komen!

Bastet

Bastet

19-12-2008 om 11:31

Mwah

Precies Cobi,tegen die tijd wordt mijn nickmaWeet AllesBeter.
Bastet

Sancy

Sancy

19-12-2008 om 11:44

Cobi

"persoonlijk vind ik dat je er heel voorzichtig mee moet zijn om persoonlijke omstandigheden van mensen die daar niet omgevraagd hebben op een openbaar forum te bespreken"
Waarom geldt dit wel voor pubers en jong-volwassenen en niet voor jongere kinderen dan? Iedereen maakt zijn eigen afweging of hij iets wil posten - al dan niet geanonimiseerd - en niemand is verplicht om dat met "een ongemakkelijk gevoel" te lezen. Je mag de rubriek of het topic ook gewoon overslaan.
"Maar als je kinderen volwassen zijn kamp je niet meer met opvoedingsvragen waarvoor je het inzicht van anderen nodig hebt en moet je hun privacy respecteren"
Waarom zou je bij volwassen kinderen níet behoefte kunnen hebben aan inzicht van anderen? De opvoeding mag min of meer voorbij zijn, er blijven nog genoeg vragen over. Zoals Reina zegt: volwassen kinderen leveren weer heel andere stof tot praten.

Sancy

Sancy

19-12-2008 om 11:47

Toevoeging

"gaan we alle jonge ouders bestoken met gedateerde, ongevraagde adviezen .. "
Nóg een argument om een nieuwe rubriek te beginnen! Bezigheidstherapie voor empty-nest moeders

reina

reina

19-12-2008 om 14:04

Cobi

Eerlijk gezegd kom ik nooit in de rubrieken waar het om kleine kinderen gaat, dat interesseert me gewoon niet meer en op mijn adviezen zit niemand te wachten, het was 20 jaar geleden dat mijn kinderen klein waren! Maar ook over volwassen kinderen kun je je zorgen maken, ook dan heb je vragen hoe om re gaan met bepaalde situaties of wil je je verdriet over sommige zaken kwijt. Mopperen over schoonzoons en dochters ben ik niet van plan, ik heb 1 'schoonzoon' en 't is een schat Wat betreft privacy, ik zie geen verschil tussen die van pubers en jong-volwassenen, ik gebruik niet voor niets al jaren een nick en over echt persoonlijke zaken post ik niet.

Voor

ook ik ben voor! want als ik een relatieprobleem heb met mijn schoonmoeder post ik ook op oo.dus waarom niet over mijn volwassen kinderen?hoezo vanwege privacy? ik post toch anoniem?en die privacy geldt toch net zo goed voor mijn minderjarige kinderen?
ik zie het verschil niet?

Bastet

Bastet

19-12-2008 om 18:09

Haha tops

Ik doe dan ook maar net alsóf ik alles beter weet..)
Maar mensen,je kunt dergelijke problemen toch kwijt in relatieproblemen?Dat lijkt me een hele brede term.
Groetjes,Bastet

elleke

elleke

19-12-2008 om 19:23

Voor

Lijkt me een welkome aanvulling !!

Ook voor

Met twee studenten in huis heb ik best wel eens wat te vragen.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2008 om 00:39

Voor

Anders ben ik over 2-3 jaar uitgekletst hier en dat zou jammer zijn. Ik ben zelfs voor twéé nieuwe rubrieken. "klaar met opvoeden" en "grootouders online". Of zoiets.

reina

reina

20-12-2008 om 09:13

Cobi

Ja,keuvelen over kan inderdaad bij Gezellug,al lees ik daar zelden omdat de meeste draadjes me absoluut niet interesseren. Je bent inderdaad geen opvoeder meer, maar ik lees hier veel meer wat niet te maken heeft met de rol van opvoeder. Zorgen maken doe je je wel, maar volgens mij ervaar je dat pas als jezelf oudere kinderen hebt ( ik heb me dat vroeger in elk geval noit zo gerealiseerd).
Wat ik zelf vervelend vind is dat er zo gemakkelijk geschreven wordt over 'als je kleinkinderen hebt', het is niet vanzelfsprekend dat je kinderen krijgt, maar het is uiteraard ook niet vanzelfsprekend dat je kleinkinderen krijgt, ook daar kan verdriet een grote rol bij spelen.

reina

reina

20-12-2008 om 09:14

Magnolia

Dat heb je heel goed verwoord!

Jaymza

Jaymza

20-12-2008 om 13:36

Ouder zijn is voor altijd.

Naar mijn idee is de rubriek relatieproblemen meer voor iets tussen partners en met vrienden en zo.
Dit is een forum voor ouders en dat blijf je je hele leven, al wordt je 100 en zijn je kinderen inmiddels ook bejaard.
Waar moet je nu bv je verdriet plaatsen omdat je volwassen zoon emigreert? Of je wilt even van je afpraten dat je dochter van 30 in jouw ogen verkeerde beslissingen neemt. Waar kun je kwijt dat je trots bent op die mooie promotie van je kind?
Een kleine moeite (denk ik) om hier een nieuw hoekje voor in te richten.

Jaymza

Nog een nieuwe rubriek( twee dus)

ik heb al eens een mail gestuurd naar de redactie met een verzoek voor een nieuwe rubriek: stiefouders.
het antwoord was dat deze rubriek er niet zou komen,toch denk ik dat er wel behoefte aan is,het stikt van de stiefouders in Nederland.

tonny

tonny

20-12-2008 om 17:16

Ouder zijn is voor altijd

Helemaal mee eens!

Elders hier (weet even niet welke rubriek) wordt theoretisch gemeld dat een kind je '20 jaar kost' en dat je daarna verder gaat met je leven - of zoiets. Nou nee... Je bent tot je dood verbonden met je kinderen en hun wel en wee. Natuurlijk, op gegeven moment ben je klaar met opvoeden. Maar de verbondenheid met je kinderen en de kwetsbaarheid die je in hen ervaart, die blijft bestaan tot in het bejaardentehuis!

Ben het met Cobi eens dat de meesten met oudere kinderen voorzichtiger zijn met persoonlijke informatie - maar dat hoeft een discussie niet minder zinvol te maken.

Oja, en stop over die kleinkinderen, lang niet iedereen krijgt kleinkinderen en zo ja - dat kan nog járen duren!

tonny

Stiefouders?

een rubriek voor stiefouders zou niet alleen gaan over de kinderen( daar zijn genoeg rubrieken voor,of de relatie met de ex( kan bij relatie problemen),ook overige zaken zoals alimentatie,co-ouderschap,hoe verdeel je de vakanties met stiefkinderen?,wie gaat er naar het rapportgesprek op school?,wat als de opvoeding in twee gezinnen totaal verschillend is?hoe ervaar jij je samengestelde gezin?wat als je meer van je eigen kinderen houd dan van je stiefkinderen?hoe voorkom ik concurentie tussen mijn en zijn kinderen?al deze vragen zouden heel goed in de rubriek stiefkinderen passen.

Klopt lara ,maar

ik ben geen alleenstaande ouder,dat maakt mijn situatie heel anders.
ik zit regelmatig op een ander forum over stiefouderschap,en dat voldoet prima,maar ik zou het prettig vinden als hier ook zo,n rubriek zou komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2008 om 01:00

Tonny

Ik snap even niet waarom het onderwerp 'kleinkinderen' nog niet aangesneden kan worden. Ik hoop ook dat het nog zo'n 6 jaar duurt voor mijn eerste kleinkind er is, maar er lezen ik weet niet hoeveel ouders op dit forum. Wie weet zitten daar mensen bij die er wel iets over kwijt willen. En onder de forummers die wel meeschrijven zitten ook ouders met kinderen van boven de 20. Voor je het weet is het zover. Niet iedereen krijgt kleinkinderen, niet iedereen krijgt sowieso kinderen. Ook dat is bespreekbaar op dit forum.
Maar wat mij betreft hoeft er niet persé een rubriek voor grootouders te komen hoor, het was maar een suggestie.

reina

reina

21-12-2008 om 10:42

Kaaskopje

Ik ben Tonny niet,maar mag ik ook reageren? Wat betreft opa's en oma's, natuurlijk mag daar over geschreven worden, maar bij veel reacties staat het er alsof je direct nadat je kinderen niet meer de puberleeftijd hebben oma wordt. En dat is bij de meeste mensen helemaal niet zo. Daarbij stoort het mij dat het lijkt alsof iedereen opa en oma wordt, ook dat is niet zo en soms gaat dat met veel verdriet gepaard, daarom ergert de manier van schrijven hierover mij een beetje.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2008 om 11:50

Met mijn neus in de watten

Misschien zit ik met mijn neus in de watten, maar ik heb ook iets gemist denk ik. Ik heb nog niet echt gezien dat reagerende mensen het grootouderschap meteen na de puberteit plaatsen en het vanzelfsprekend vinden. Ik doe dat niet in ieder geval. Mijn dochters willen allebei kinderen, maar de oudste hoopt haar opleiding te doen en is totaal nog niet met jongens en zo bezig. Tegen dat zij zoals het nu lijkt ook maar ergens aan begint is ze de 25 gepasseerd. De jongste is een blanco boek, die weet nog helemaal niet wat ze in de toekomst wil. We zien wel. Ik denk bij het onderwerp kleinkinderen voorlopig dus niet aan een actieve inbreng van mijzelf.

tonny

tonny

21-12-2008 om 12:19

Zo bedoel ik dat ja

na het ouder-van-puber zijn volgt niet linea recta het grootouderschap

Vorig jaar zat ik, toen ons gezin in hoog tempo bijna was leeggevlogen, te sniffen boven een bord spercieboontjes en toen begon zelfs mijn geliefde partner over het vergezicht van kleinkinderen!!
Ammehoela zeg, punt 1 zal dat nog lange tijd duren (denk ik) en punt 2 zijn kleinkinderen geen invulling voor het lege gevoel dat ik op dát moment voel.
Punt 3 krijgen lang niet alle ouders kleinkinderen (en dat kan veel verdriet geven. Voorbeeldje: een goede bekende van me heeft twee kinderen die beide homoseksueel zijn en geen van twee kiezen voor een constructie waarin kinderen een mogelijkheid zijn... Nou, dat is voor deze niet-oma wel even slikken).
Punt 4 hebben je uitgevlogen kinderen een eigen leven waarin jouw vetrouwde en promintente plaats als moeder (terecht, dat zéker!) voorbij is en zo zijn er nog heel wat overwegingen die het leven kunnen kleuren als pubers uitgepuberd en uitgevlogen zijn!

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2008 om 12:34

Ja maar ja maar

Nu lijkt het net of je sowieso in de ankers schiet wat dit onderwerp aangaat. Er kan inderdaad van alles gebeuren waardoor je niet meteen of nooit kleinkinderen zult krijgen. Of dat je ze wel krijgt maar dat ze aan de andere kant van de wereld wonen (mijn stille angst). Maar dat geldt ook voor mensen die kinderen willen of gewild hebben en hier meepraten. (Klein-)kinderen hébben is niet de absolute voorwaarde om te mogen reageren. Bovendien ga ik niet uit van mijn persoonlijke situatie als het gaat om een opa en oma rubriek. Het zou interessant kunnen zijn voor meelezers die er wel iets over willen zeggen. Maar nogmaals wat mij betreft is het geen moeten, ik denk alleen dat het leuk zou kúnnen zijn.

reina

reina

22-12-2008 om 10:13

Kaaskopje

" Ik heb nog niet echt gezien dat reagerende mensen het grootouderschap meteen na de puberteit plaatsen en het vanzelfsprekend vinden." Ja, zulke opmerkingen staan er wel bij, hier, maar ook al eens in eerdere draadjes. En ik weet van dichtbij dat dat niet vanzelfsprekend is, vandaar dat het mij misschien opvalt.

ladydi

ladydi

22-12-2008 om 22:45

Inderdaad

Ik ben er ook voor. Want je blijft inderdaad ouders voor het leven het stopt niet bij 18. En de rubriek 12+ is inderdaad niet ideaal voor ouders met 18+. Want als mijn kinderen jongeren waren zei ik ook nog dit zal bij ons niet zo gaan maar nu ze 18+ denk je daar ook anders over. Dus doen. Er is vraag genoeg denk ik en problemen genoeg zelf al zijn ze 18+.

Leuk een nieuwe rubriek!

Ik ben momenteel de gelukkige moeder van 1 afgestudeerd kind die op zoek is naar een baan. Het valt niet mee Na 6 jaar studeren en dan breekt er een crisis uit zucht.......

Mijn andere dochter zit in haar laatste jaar. Ze studeert momenteel in Madrid. Nu blijkt dat het schema van de buitenlandse studies weer niet aan te sluiten met haar afstudeerfase er na dus ook zucht.......

reina

reina

23-12-2008 om 13:04

Puberteit

Puberteit is al heel breed, puberproblemen van 12-jarigen zijn héél anders dan van 17-jarigen bijvoorbeeld. Als je kinderen nog weer ouder zijn, heb je weer heel andere dingen aan je hoofd en is het ook fijn om ervaringen uit te wisselen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.