Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Opstaan is een drama

Al een lange tijd is het een ramp om mijn dochter van 15 uit bed te krijgen 's ochtends. We hebben zo ondertussen alles al geprobeerd tot en met een lichtwekker aan toe (slaapt ze dwars doorheen). Ik ben elke dag bijna een uur bezig met wakker maken en aansporen. Het lijkt erop dat het gewoon een tijdje duurt voordat haar hersenen actief genoeg worden om uit bed te komen en taken uit te gaan voeren.
Dan zou je denken: laat haar zelf maar de gevolgen voelen van het niet opstaan. Maar dat is erg lastig omdat ze sinds kort medicatie krijgt voor ADD en het al een tijd niet lekker loopt op school. Dus het is ontzettend belangrijk dat ze op tijd uit bed komt, medicatie neemt (duurt ongeveer een uur voordat dat werkt) en vervolgens op tijd op school is.
Sowieso schiet dochter snel in de stress en dan gaan er meer dingen mis. Dus zonder stress de deur uit is best belangrijk voor haar.
Iemand ook met dit bijltje gehakt en de oplossing ontdekt?


Lusithania

Lusithania

27-03-2017 om 14:30

Eerst

In de ochtend eerst je dochter de medicatie laten nemen en drie kwartier later haar pas echt wakker maken? Ik ga er dan wel vanuit dat ze de pil met water in kan nemen als ze half slapend dat voorgehouden wordt. Na die drie kwartier zal de medicatie namelijk wel werken.

Li

Li

27-03-2017 om 14:33

slapen

Kan ze wel slapen 's avonds? Als medicatie niet goed ingesteld is (dus te lang doorwerkt) kan dat vervelende gevolgen hebben voor haar slaap.

Fiorucci

Fiorucci

27-03-2017 om 14:53

Oorzaak

Als het niet lekker loopt op school, heb je volgens mij de oorzaak te pakken. Ik zou daarmee aan de slag gaan.

bieb63

bieb63

27-03-2017 om 15:00

Fiorucci

Kip en ei. Wrs loopt het niet goed op school door ADD. Dus daarom juist belangrijk dat ze die medicatie op tijd neemt én rustig naar school gaat.

Picasso

Picasso

27-03-2017 om 15:27 Topicstarter

Klopt

Kort geleden wilde ze gewoon echt niet opstaan want in haar ogen zou de dag toch een ramp worden. Dat hebben we nu redelijk doorbroken. Maar dan nog lukt het dus moeilijk. Maar een motiverende factor zou perfect zijn. Zo kon mevrouw er van het weekend wel idioot vroeg uit voor de formule 1 (papa hoefde haar maar 1 keer wakker te maken).

De medicatie geven als ze nog in bed ligt heb ik inderdaad in het begin gedaan. Maar door de medicatie eet ze een stuk slechter dus dat is ook een ding. Het liefst eerst aan tafel een paar happen eten en dan die pil. Maar ja, het blijft dus zoeken.
Het slapen gaat trouwens gelukkig prima. Ze ligt er ook elke dag voor 22.00 in dus echt heel laat is dat volgens mij ook niet voor deze leeftijd.

Bedankt voor de reacties in elk geval!

Tango

Tango

27-03-2017 om 16:37

Maar slaapt ze ook?

Ze kan voor 22.00 u. in bed liggen, maar de vraag is slaapt ze dan ook? Misschien ligt ze nog wel een filmpje te kijken of te appen of kan ze gewoon nog niet in slaap komen en slaapt dan pas een uur of anderhalf uur later. Dan is opstaan nog moeilijk natuurlijk.
Verder lijkt mij dat je van een lichtwekker minder snel wakker wordt dan van eentje met een flinke pieptoon. Maar ik heb er geen ervaring mee hoor.
Dat van het eten begrijp ik hoor, maar het is natuurlijk toch wel fijn dat ze op tijd de deur uitgaat. Misschien kan ze onderweg nog iets kleins eten of op school in de eerste pauze.
En verder zou ik dochter dus mede de verantwoordelijkheid geven. Ze kan het dus wel, zoals je vertelt over het weekend. Wat zou haar helpen om dit door de weeks ook te kunnen? Eerder wakker maken en toch die pil? Wekkerradio met repeatfunctie? En stress inderdaad zoveel mogelijk voorkomen door tas inpakken, brood klaarmaken etc. al de vorige avond te doen. Scheelt in ieder geval heel veel tijd.

Demelza

Demelza

27-03-2017 om 17:37

Heb je het over mijn kind?

Hier hetzelfde, kind heeft geen add (maar wel wat symptomen, zoals hij van diverse dingen wat symptomen heeft, maar geen diagnose want het is niet ernstig genoeg) en is heel moeilijk uit bed te krijgen. Hij komt er wel goed uit voor leuke dingen of tentamens, maar op gewone schooldagen is het een ramp. Er lijkt hier dus wel een link met school te zijn.

Het gaat hier ineens beter door het krijgen van een huisdier, verkering hebben én een nieuwe wekker die zo'n beetje de halve wijk wakker maakt (gelukkig nog geen klachten van de buren gehad).

Kind lijkt ook gewoon geen ochtendmens te zijn, iedere dag om 9 uur opstaan gaat een stuk makkelijker dan iedere dag om 7 uur opstaan.

Wat betreft die medicatie, is er inderdaad een mogelijkheid om dat al in bed te geven en haar daarna nog een uurtje tijd te geven om rustig wakker te worden?

Picasso

Picasso

27-03-2017 om 18:37 Topicstarter

Tango

Ze geeft zelf aan dat ze prima slaapt. Ze heeft voorheen vaak slaapproblemen gehad maar geeft aan dat het nu al even erg goed gaat. En wij hebben een apparaat verbod tijdens bedtijd (en de wifi gaat uit) dus dat kan het niet zijn. En vanmorgen toen ze 10 minuten voor vertrektijd eindelijk beneden was heb ik haar inderdaad met twee repen granenkoek en een flesje sap in d'r handen geduwd. Die pil had ik een half uur daarvoor maar boven gebracht. Wat meer zo ermee omgaan en vooral de verantwoordelijkheid verder bij haar laten, check.
Tis ook vooral mijn frustratie dat nu we weten dat de medicatie werkt ze het voor elkaar krijgt om het op deze manier te 'saboteren'. Niet bewust maar toch.
Je andere tips doen we inderdaad al. Tas 's avonds klaarmaken, en brood smeer ik alweer twee jaar voor haar. Dat is een strijd die ik al heb opgegeven.

Ontbijt op bed

Ik zou een simpel ontbijtje op bed geven met de pil er meteen bij. Heeft ze eten en pil op en gaat de rest ongetwijfeld een stuk makkelijker. Wist je trouwens dat er ook pillen zijn met een lage dosering die heel snel werken! Speciaal voor dit soort opstartproblemen. Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat ze er zijn. Na het opstarten kan ze de normale medicatie nemen.

Picasso

Picasso

27-03-2017 om 18:41 Topicstarter

Demelza

De herkenning hier is af en toe erg fijn he? Niet de enige zijn en tips kunnen delen doet een mens goed.
Medicatie ga ik inderdaad op de dagen dat ze vroeg weg moet maar meteen boven geven. Dat eten is 's ochtends meestal toch wel gedoe. Heb mirgen telefonisch contact met de kinderarts over de medicatie en zal de combi geen ontbijt en wel pil bespreken. Volgens haar was het juist handig om pil en eten tegelijk te doen.
En voor proefwerken komt ze trouwens ook d'r bed niet uit. Ze niet nu midden in een testweek en dat doet verder niks met het opstaan
Een wekker die nog meer herrie maakt? Ik word er nu zelf al wakker van een verdieping hoger. Ik laat haar wel varieren met het geluid om te kijken of dat iets doet.....

Picasso

Picasso

27-03-2017 om 18:43 Topicstarter

Drietje

Ik heb inderdaad ook wel eens een yoghurt breaker op bed gegeven. Maar na 1 slok hoeft ze al niet meer.....
En voor de toekomst is een combi met de snelwerkende medicatie misschien wel wat inderdaad. We zitten nu nog in de beginperiode van wat we nu hebben dus eerst dat maar eens goed ingesteld hebben/krijgen.

Demelza

Demelza

27-03-2017 om 18:52

Picasso

Inderdaad, herkenning is heel fijn! Ergens denk je altijd dat je de enige bent met een probleem.

Maar een wekker met nog meer herrie of proefwerkweken hebben, helpen dus niet bij jouw kind... Zit ze verder wel enigzins goed in haar vel, ondanks de problemen die de add veroorzaakt? Die van mij zat niet zo lekker in zijn vel, maar het krijgen van het huisdier dat hij graag wilde en het zelf verzorgen, plus het feit dat hij ineens verkering had, maakte dat hij veel beter in zijn vel zit nu en ook beter uit zijn bed komt.

Inanna

Inanna

27-03-2017 om 18:53

hier ook zo'n 15-jarige

Rampzalig kan het zijn en het stoort hem zelf ook, maar hij wordt gewoon niet wakker. Mijn man blijft op en neer lopen 's morgens. Ikzelf blijf gewoon op zijn kamer staan en tegen hem praten tot hij zijn bed uit is. Dat vindt hij vreselijk irritant, maar ik ga ook niet vaker dan nodig is op en neer lopen naar de zolder.
Hij heeft overigens een autisme diagnose, maar als ze hem het label ADD hadden gegeven, had me dat ook niks verbaasd, eigenlijk had ik dat verwacht toen we het traject in gingen.
Hij heeft nu 3 wekkers op zijn telefoon staan die steeds 10 minuten na elkaar afgaan en dan nog lukt het hem niet om zelf wakker te worden.
Een echte oplossing hebben we helaas ook nog niet.
Op de zeldzame dagen dat niemand hem wakker maakt, kan hij makkelijk tot een uur of 3 's middags slapen. Dan gaat natuurlijk iedere vorm van ritme compleet om zeep, dus doorgaans maken we hem wel eerder wakker, maar soms gaat dat helaas niet.

bieb63

bieb63

27-03-2017 om 22:23

wat tips voor ontbijt

Hier ook een dochter die 's ochtends nauwelijks iets door haar keel krijgt. (Nog) geen medicijnen.

Wat wij (afwisselend doen) is:
- bij Appie hebben ze kleine bananen/spelt pannekoekjes. Dat met een beetje suiker of stroop gaat er nog wel eens in.
- iets van fruit wat ze lekker vind (evt. met wat yoghurt voor extra frisheid)
- een (simpele) smoothie
- desnoods wat yoghurt met een beetje siroop

Zijn kleine ontbijtjes, maar ik denk maar zo: beter iets dan niets en het brengt i.i.g. de spijsvertering op gang en wat energie door de (fruit)suikers.

Fruitella

Fruitella

28-03-2017 om 10:28

Schermtijd

Hier loopt ook een add-er rond met flinke opstartproblemen (met name 's ochtends). 's Avonds is ook een probleem met in slaap vallen: liefst wordt in een paar uur de hele dag nog even doorgenomen om het veertje te ontwinden. Er is een combinatie van factoren en zoeken naar de juiste ingrediënten.

Is ze ook moe gedurende de dag? Dat kan betekenen dat ze niet voldoende (diep) slaapt. Zoniet, lijkt het eerder alleen een opstartprobleem. Hoe is haar ijzer, vit D? Alle beetjes helpen.

Ook wordt er graag tot laat geschermd (tv, iPad, telefoon) wat volgens ons, vanwege het blauwe licht dat een scherm uitstraalt, het grote probleem was. Van het blauwige licht word je juist wakker. Daarom gaat het bedritueel, om zachtjes de dag uit te doven, eerder van start. Gelijk een goed moment om je tas alvast in te pakken, kleren klaar te leggen.

Picasso

Picasso

28-03-2017 om 12:49 Topicstarter

Bieb en Fruittella

Op zich gaat een beetje eten wel. Maar dan moet ze wel op tijd uit bed zijn. Dat is nu het grootste probleem. En een klein beetje is zeker beter dan niks. Tis altijd wel de uitdaging om ervoor te zorgen dat ze op school vervolgens niet vergeet te eten......

Overdag is ze gelukkig niet echt moe. Eind van de dag wel maar dat is logisch met een vol hoofd. En 's avonds om 21.00 moet ze beneden thee komen drinken voor het slapengaan dus dan gaat d'r laptop uit. Dus ik denk dat in schermvermindering geen winst voor haar gaat zitten qua opstaan. Op tijd gaan slapen is wel echt belangrijk want anders ben ik 's ochtends nog langer bezig
Oh ja, vitamines proberen we er elke dag voldoende in te krijgen en volgens mij zit dat wel goed.

Angela67

Angela67

28-03-2017 om 13:12

eten en pil

Hier (jongen, ADD, 16) toch gekozen voor pil meteen bij opstaan en langzamerhand werd er wel meer gegeten, vooral doordat de 'betrokkenheid' bij effecten op lijf (ondergewicht) groter werd. Overdag meer eten en 's avonds na het eten meteen toetje en later op de avond nog wat eten werkt ook wel.
Voor al die 'zelfstandigheidsdingen':
Telkens weer terugleggen, die verantwoordelijkheid én ondertussen toch 'gewoon' helpen waar nodig. Leren door doen is hier het devies, maar loslaten in een tempo dat past bij hem. Ik geef toe, soms weet ik niet of het puberaal gedrag is of ADD dat iets niet onthouden wordt, maar meestal is mijn eigen ongeduld een redelijke graadmeter . . . Er komt bij elke activiteit die niet 'zelf' gedaan wordt een punt waarop ik roep dat ik het echt helemaal beu ben (etc etc). Niet ruzie ofzo, maar er zijn dan diverse manieren om iets te onthouden uitgeprobeerd en dan moet hij kiezen en het zelf gaan doen. Dus ik weet nu dat hij kan opstaan met wekker en dat gebeurt nu ca 7 vd 10 keer. En als het niet gebeurt dan laat ik 'm dus niet 'op z'n bek gaan' maar help 'm even. Meestal dan even een dipje en daarna pakt hij het weer op. Maar alle veranderingen/opbouwen van routines kosten gewoon veel meer tijd. .....
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2017 om 13:20

Móet ze eten?

Ik weet dat overal wordt aangemoedigd dat we moeten ontbijten, maar als het nu echt altijd met lange tanden gaat, zou ik er geen kwelling van maken. Ik ontbijt (wat je als ontbijten ziet) al héél lang niet, maar in de loop van de ochtend krijg ik wel honger en gaat het soepel naar binnen. Dus op school nam ik dan in de ochtendpauze een broodje en op het werk ook. Wat ik ook wel lekker fris in de vroege ochtend vind, is Bessola. Mijn dochters zijn er ook dol op, dus die zijn altijd blij als ik een pak in huis heb. Niet het meest gezonde misschien, vanwege de lading suiker die erin zit, maar goed, de spijsvertering wordt op gang gebracht. En een banaan? Gaat dat er ook niet in?

Ik ben ook wel een beetje zoals je dochter. Ik kwam vroeger standaard te laat mijn bed uit, ook met het rare idee dat het me die dag wél ging lukken om op tijd de deur uit te gaan, maar nee hoor. Ik kwam standaard zo laat, dat de hele klas al op zijn stoel zat en later op mijn werk standaard vijf minuten te laat. Pas sinds nog niet zo'n hele lange tijd, kom ik dermate vroeg mijn bed uit, dat het raar moet lopen dat ik dan nog te laat kom. Ik merk aan mezelf dat het mij erg helpt om bepaalde routines en regelmaat aan te houden. Wijk ik daarvan af, dan is het gevaar dat ik toch weer verslap. Doordat ik zo op tijd uit bed ga, komen mijn lichaamsfuncties ook op gang. Ja raar praatje, maar dan kan ik vaak toch nog even goed naar de wc, ik krijg er toch nog een hapje van een banaan in, of een heel klein hapje yoghurt of zoiets. En ik hoef niet te haasten, zo'n fijne ontdekking! ). (ik weet sinds vorige week vrijdag dat ik ook add heb)

Angela67

Angela67

28-03-2017 om 13:41

kaaskopje

die medicijnen (methylfenidaat) onderdrukken vaak hongergevoel. Dus als je al niet ontbijt loop je zo het risico dat het in de loop vd dag ook volledig onbelangrijk wordt gevonden.
Vandaar het idee om toch 's ochtends en 's avonds het qua eten 'aantrekkelijk' te maken en daarmee het bewustzijn van het probleem te vergroten. Hier zijn we uiteindelijk uitgekomen op maar 1 (dikke) boterham mee naar school maar wel twee of drie 'dingen' met behoorlijk veel energie erbij omm tussendoor te snaaien. En dat gaat redelijk. Indien op tijd uit, dan stimuleer ik 'm en.om uit school ook te eten.
gr Angela

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2017 om 13:52

Angela

Duidelijk . Maar moet eten altijd een boterham zijn. Is een banaan ook niet 'eten'? Ik moet er echt niet aan denken om voor acht uur (wat voor een scholier toch vaak de ontbijttijd moet zijn) al een boterham weg te moeten kauwen. Hoe makkelijker het naar binnen glijdt hoe beter. Ja heel dubbel, kan ik in een hotelletje 's morgens wel een broodje wegkrijgen als ik rustig met man ga ontbijten, maar dat is dan ook niet voor acht uur. Eerder rond negen uur, of later. Dan drink ik eerst op mijn gemak een kop koffie, man heeft dan al een bolletje op, ik eet ook een broodje, man is alweer een stap verder, dan eet ik vaak nog een in blokjes gesneden fruitmix, wat ik echt heerlijk vind bij een ontbijt.

koffie of thee

Ik at vaak het eerste broodje pas als ik achter mijn bureau op mijn werk zat. Thee of koffie was genoeg. Een periode met ondergewicht en medicatie nam ik wat vanilleyoghurt in de ochtend.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2017 om 14:04

AnneJ erg o.t.

Je hebt het over ondergewicht. Heb je daar chronisch last van of heb je daar succesvol iets aan weten te doen? Mijn jongste dochter heeft er echt last van. Misschien niet in lichamelijk opzicht, maar wel voor haar zelfbeeld. Bijvoeding lijkt ook geen resultaat te hebben en ze eet als een dijker.

Uitputting Kaaskopje

Ik had ondergewicht na afloop van het kinderbeschermingsverhaal, totaal uitgeput en met een chronische aandoening, waarvoor de pillen die aanvankelijk nogal giftig waren.

Mijn dochter heeft chronisch last van haar zelfbeeld maar dat gaan we te lijf met zelfberichten als 'je bent goed zoals je bent', 'perfect wordt het nooit', 'iedereen is anders en je bent een product van je voorouders die ook nog weleens een extra rolletje hebben' en 'geniet er van dat je een mooi meisje bent', want dat is ze. En soms lukt dat ook, dan komt ze me dat zeggen.

We hebben gelukkig geen problemen met gewicht, allebei midden in het groen van de bmi, maar ik benadruk dat we gezond eten en bewegen en dat het de bedoeling is dat je je goed voelt en niet teveel met je gewicht bezighouden. Ze mag zich van mij niet wegen, we hebben ook geen weegschaal. Toevallig deed haar therapeut dat laatst en bij mij de arts waar ik voor controle naartoe ga voor mijn chronische aandoening.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2017 om 16:01

Dochter AnneJ o.t.

Mijn dochter zit op een bmi van 17, dus echt wel mager. Nog geen 50 kg bij een lengte van ongeveer 1.70 m. Ik zou haar graag wat van mij geven . Volgens mij voelt ze zich er niet slecht bij, maar vindt ze het niet mooi. Dat zal vooral in de zomerperiode wat meer spelen. Ik heb al gezocht of het kan komen doordat ze geen milt meer heeft, maar ik zie geen verband. Ze is toen dat speelde een beetje afgevallen en dat is er nooit meer aangekomen.

Fijn dat het bij jou een tijdelijk 'probleem' was. Dochter heeft geloof ik geen weegschaal, dus ze weegt zich alleen als ze bij ons is. En daar is de batterij nu van leeg .

OT Kaaskopje

Het is ook nooit goed, daar hebben dochter en ik het ook over. Het heeft allemaal voordelen maar op die leeftijd en soms ook op andere leeftijden wil je het net anders dan je hebt. Heb je stijl haar, wil je krullen. Heb je krullen wil je steil.
Als je zo dun bent kun je balletdanser worden en fotomodel zonder de gebruikelijke afvalperikelen.
Wendy van Dijk is ook heel dun en een knappe verschijning.
De kunst is te genieten van wat je hebt. En je er goed bij te voelen. Tevreden te zijn.
Nou ja, allemaal OT.

Schildklier

Als je maar zeker weet dat er geen medische reden is voor ondergewicht.

Picasso

Picasso

28-03-2017 om 21:51 Topicstarter

Angela

Wauw, 7 van de 10 keer zelf opstaan klinkt geweldig En wat je zegt proberen wij ook: zelfstandigheid voorop en als dat niet lukt dan maar helpen. Alleen is het zo veel meer helpen dan dingen echt zelf doen. We blijven maar dapper volhouden.
En inderdaad Kaaskopje, wat Angela zegt: door de medicatie is de eetlust echt veranderd. Er is wel eetlust maar niet op de momenten dat het handig is. En wat ze altijd lekker vond hoeft ze nu niet meer. Maar al met al gaat het wel. Maar ik wil toch dat er thuis wat in gaat want het gebeurt te vaak dat ze op school vergeet te eten en dan na een lange dag maar 1 boterham op heeft. Maar dan nog is eten niet het grootste issue nu. Dat is het opstaan.
Vandaag met de kinderarts gesproken en meteen na wakker maken de medicatie geven is inderdaad een goed plan. Blijf ik maar doen tot de dag komt dat ze er zelf uit komt

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2017 om 22:03

Nog even o.t.

Ze is ermee naar de huisarts gegaan. Er lijkt niets mis te zijn. Verder heeft ze een leuk leven en heeft ze ook wel zelfvertrouwen. Dit is gewoon een "minpuntje".

Picasso

Picasso

29-03-2017 om 10:38 Topicstarter

Jeetje

Vanmorgen ging gewoon nog slechter dan gisteren. Medicatie op tijd gegeven, zelfs haar nog op tijd rechtop in bed gekregen (7.00) en dan nog presteert ze het om pas 7.40 beneden te komen terwijl ze om 7.45 ongeveer weg moest. Dus deze keer is ze helemaal zonder eten weg gegaan. De mok latte machiato die er stond (vast koud) heeft ze nog wel naar binnen gegoten. En ik had maar brood en ontbijtdrank klaar gezet om mee te nemen.
Ooit komt het goed toch?

Angela67

Angela67

29-03-2017 om 10:58

eh . . .

in hoeverre wil ze zelf straf krijgen voor te laat komen? Want dat is hier wel ideale stok achter de deur (bijna letterlijk ).
gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.