Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Elisabeth

Elisabeth

20-04-2018 om 16:24

pin code op gsm vanaf welke leeftijd

Ik vraag me af hoe andere ouders hier tegenaan kijken;

mijn stiefzoon is 12 en ik heb een eigen zoon van 11;

De oudste is altijd zeer zelfstandig opgevoed geweest, dit heeft zijn voor en nadelen. Wat mij nu ergert is dat ik zie dat hij een slot op zijn computer en een code op zijn gsm toestel heeft staan. De gsm van de jongste heb ik altijd af en toe gecontroleerd, bij de oudste slechts een paar keer per jaar . Natuurlijk kunnen ze ook dingen wissen want ze zijn heel handig met het internet en browsegeschiedenis. Maar ik vind 12 jaar toch nog jong om hier volledig alleen over te beschikken. IK heb voor hem een jongerenrekening geopend en nu wil hij ook niet dat ik de pincode ken. Ik vind dit meer iets voor een 16 jarige en vind 12 jaar nog jong. Mijn biologische zoon heb ik altijd wat meer gemonitord.Dit is voor mij wennen dat iemand zo jong al alles zelf wil regelen. Of is dit gewoon in alle gezinnen zo en ben ik erg ouderwets ?

V@@s

V@@s

20-04-2018 om 16:33

heel goed

Natuurlijk moet een telefoon beschermd worden en houd je je pincode voor jezelf. Dat kun je een kind niet vroeg genoeg leren.

Ik heb bankrekeningen alleen gecontroleerd als mijn kinderen niet uit kwamen met hun zakgeld. Telefoons heb ik nooit gecontroleerd.

Tango

Tango

20-04-2018 om 19:32

Stiefzoon

Het is je stiefzoon dus ik vind dat je die sowieso niet hoeft te controleren. Zijn eigen ouders mogen dat doen, jij niet.
Verder begrijp ik het controleren van een telefoon wel. Ik kijk bij zoon van 13 ook weleens in zijn telefoon. Er wil weleens wat vervelends verstuurd worden via What'sapp o.i.d. Zoon zit in de brugklas en is nog niet heel zelfstandig. Ik wil ook niet dat hij een code op zijn telefoon heeft want stel dat hem iets gebeurd dan kan een ander in zijn telefoon kijken en ons bellen bijv. Met een code lukt dat niet. Dus dat vind ik wel een prettig idee. Zoon heeft dus ook geen code op zijn telefoon. Hij zit er zelf niet mee en weet dat ik er af en toe in kijk.
De pincode van mijn kinderen weet ik niet, maar ik kan hun rekeningen wel controleren. Die staan gekoppeld aan die van mij.

@Emma

@Emma

20-04-2018 om 20:04

Pincode

Mijn dochter had al een bakpas toen ze 12 was en die pincode ken ik. Nu is ze 17 en ik bemoei me al lang niet meer met haar bankrekening. Ik kijk ook niet op haar telefoon, nooit gedaan, geen haar op mijn hoofd. Soms vraagt ze iets en dat doe ik dan op haar telefoon en dan geeft ze mij een (andere) pincode, maar nooit (nooit) zal ik zonder haar goedkeuring op haar telefoon kijken. Ook niet toen er veel problemen waren met whatsapp in groep 8. Ze heeft het allemaal door schade en schande moeten leren. Ik heb nooit reden gehad haar telefoon te checken. Als er iets is komt ze wel naar mij toe. Ik wil ook niet dat ze dat bij mij doet, en ik had een paar jaar geleden heel wat te verbergen toen ik aan het daten was
Je kunt op je telefoon ICE-contacten toevoegen. Die kunnen worden gebeld zonder pincode in te voeren, bij een noodgeval bijvoorbeeld.

Elisabeth

Elisabeth

21-04-2018 om 16:07

Pin code op gsm

Het is zo dat mijn zoon door mijn man ook behandeld wordt als zijn eigen kind .
Doordat de biologische vader van mijn zoon buiten beeld is, en de biologische moeder van zijn zoon ook.
Mijn man heeft nog twee kinderen van 18 en 20 die op kamers zijn.
We hebben samen ook nog een kindje onderweg.
Mijn man werkt 80 uur per week en laat de opvoeding daardoor grotendeels aan mij over.

Mijn zoon heeft een zware vorm van autisme en daardoor moest ik die altijd veel begeleiden.
Het is wennen voor mij dat de oudste zo zelfstandig is, ik heb altijd de neiging om die toch nog een beetje te willen begeleiden. Ik zal wel te beschermend zijn dat zegt mijn man soms ook .
Ik ben ook Belgische en ik merk in het algemeen dat kinderen in Nederland anders opgevoed worden dan in Belgie, veel vrijer.Dat is wel even wennen

Elisabeth

Elisabeth

21-04-2018 om 16:12

Pin code op gsm

Ik vind het zo'n gek idee dat ze volledig vrij kunnen chatten op whatsapp enz.
Stiefzoon speelt GTA en kijkt series als de walking dead , dit al vanaf een jaar of 7 .
Ik heb daar moeite mee en vind dit niet goed voor een kind maar ik snap dat dit na zoveel jaren niet meer zo makkelijk aan te passen is . Voor onze toekomstige kinderen zullen we meer samen een opvoedingsstijl kunnen uitstippelen...

Steef

Steef

21-04-2018 om 20:20

Hmmm

Eigenlijk zie ik niet zo waarom je sommige dingen niet aan zou passen. Vanaf zeven jaar GTA spelen en walking dear kijken betekent niet dat daarna alles mag. Als je man en jij het eens zijn erover zou ik (samen als ouders) met je stiefzoon in gesprek gaan en duidelijk maken dat jullie hebben nagedacht over een aantal zaken en die anders gaan aanpakken mét goede reden. Ook zou ik dan (op deze leeftijd) ruimte laten voor goede argumenten van zijn kant om evt alsnog iets soepeler uit te komen. Het zit m wat mij betreft in het goede gesprek en luisteren naar elkaar. Het verschilt natuurlijk per kind maar wij hebben daar hier veel aan gehad. Kind ook zelf met oplossingen laten komen. Bijvoorbeeld: wij ouders willen geregeld kunnen kijken wat er zich op je telefoon afspeelt omdat we weten dat er weleens dingen gebeuren die op jouw leeftijd nog niet te overzien zijn. We willen je daarin kunnen helpen en begeleiden, dat is onze taak als ouders. Ons voorstel is daarom geen pincode op je telefoon, heb jij een ander voorstel?

Btw @tango; ik ben altijd een beetje verbaasd als iemand zo reageert in de trant dat een stiefouder niks ‘mag’ naar een stiefkind. Blijkt nu ook maar weer dat je nooit weet wat ergens speelt. Mijn nichtje hoort dat ook weleens, getrouwd met een weduwnaar, kind was dreumesleeftijd, nu puber, is haar stiefkind maar tis zo eigen als wat.

Kaori

Kaori

21-04-2018 om 22:10

wel een code

mijn dochter 12 heeft wel een code, maar die moet ze met ons delen. Dit om te voorkomen dat andere kinderen vervelende dingen met haar telefoon kunnen doen zonder dat zij dat weet.

Wij checken wel regelmatig wat er gebeurt op de telefoon met precies dezelfde reden als Steef aangeeft. We doen dat niet achter haar rug om maar wel op onverwachte momenten. Zowel haar vader als ik alsook haar stiefmoeder. Die volgt gewoon de lijnen die vader en ik uitzetten.

Ik liet dochter ook wat vroeger naar bepaalde programma's kijken, vader vond dat geen goed idee en in overleg hebben we besloten dat terug te draaien. Dat kon ik dochter goed uitleggen en dan heeft ze het er maar mee te doen. En soms komen we haar tegemoed, ze worden tenslotte ouder en zelfstandiger.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-04-2018 om 10:59

Nooit gedaan

Dat telefoon controleren, maar wel de optie opgehouden dat het kan.
Inderdaad om vervelende klasgenoten etc. in de gaten te kunnen houden.

De bankrekening van mijn kinderen is gekoppeld aan mijn rekening. Ik kan via de bank app dus precies zien wat ze uitvoeren op financieel gebied. Kan hè. Ik bemoei me er echter zo weinig mogelijk mee.

V@@s

V@@s

22-04-2018 om 12:28

welke afspraken over controle je ook maakt

Leer je kind alsjeblieft zijn of haar mobiel te beschermen. Er staan veel te veel persoonlijke gegevens op om een mobiel zonder pincode of andere bescherming te kunnen laten.

Vergeet ook niet de mogelijkheid dat anderen onder de naam van je kind minder leuke berichtjes sturen als ze de mobiel van je kind te pakken krijgen.

Wel code

Mijn kinderen hebben wel een code op hun gsm (stel voor dat ze die verliezen) maar ik weet hun code wel. Ze zijn 16,16 en 15. Ik check hun telefoon nooit. Dat deed ik wel totdat ze zo'n 13 jaar waren. Omdat ze er goed mee omgingen heb ik het los gelaten. Het kan dus best zijn dat ze hun code hebben veranderd.
Hun online rekeningen kan ik checken als ik dat wil. Dat wil ik ook echt kunnen doen want ik ben financieel verantwoordelijk voor hun.
Ze hebben gezamenlijke computers dus daar zit geen slot op verder. Ik kan dus wel zien wat ze op de computer doen als ik zou willen. Maar daar is op dit moment geen aanleiding voor.

Elisabeth

Elisabeth

25-04-2018 om 19:22

pincode

Bedankt voor alle reacties.

Papa en ik hebben het erover gehad met hem,
we zijn overeengekomen dat er een pincode op blijft moest hij zijn gsm kwijt raken of klasgenoten al te nieuwsgierig zijn... Maar dat vader en ik de code wel willen kennen voor het geval we ons eens echt ergens zorgen in zouden maken en even willen checken...

juf Ank

juf Ank

30-04-2018 om 10:57

wat ik wel even kwijt wil

Er zijn hier ouders die zichzelf op de borst kloppend mededelen dat zij nooit in de computer of telefoon van hun kind zitten. Dat vind ik vrij kortzichtig.
Het is per kind verschillend ,laat ik dat voorop stellen. Maar in bepaalde gevallen is het NIET controleren en monitoren van dit soort zaken gewoon een vorm van verwaarlozing. Het is nu eenmaal bekend dat kinderen, jawel kinderen, van deze leeftijd fouten maken en zaken niet overzien en in veel gevallen- hoe goed je band ook is- niet te rade gaan bij hun ouders.
Ik vind het dus absoluut niet ouderwets om je kinderen goe in de gaten te houden op de media, het is gewoon hard nodig!

Dit gaat misschien wat ver?

Zonder meteen offtopic te willen gaan...

Vrienden van me hebben het volledige beheer over mail, bankrekening en telefoon van hun zoon (13). Zij hebben ervoor gekozen om ook geen wachtwoorden aan hun zoon te verstrekken, zij willen vooraf inzien wat er binnenkomt (en dan pas aan zoon voorleggen) en vooraf meebepalen wat eruit gaat.

Ik vind dit vrij ver gaan, maar vraag me af of er meerdere ouders zijn die dit doen?

Mijntje

Mijntje

09-06-2018 om 10:08

pincode

Mijn zoon van 13 vroeg mij gisteren de pincode om vrij in de applestore te kunnen shoppen. Dat wil ik dus liever niet, hij kan dan te makkelijk met onze creditcard betalen. Hij mag het wel zo vragen om een app, meestal ook gratis.
Ik kijk nu weer wat minder op zijn mobiel, maar af en toe was het wel nodig om 'pesten' in de klassenapp in goede banen te leiden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-06-2018 om 10:41

Chrizztoffel

Of het te ver gaat zoals je vrienden het doen, is lastig te beoordelen. Heeft vooral te maken met hoe het kind is.
Voor onze oudste zou ik deze handelwijze op die leeftijd totaal misplaatst hebben gevonden. Die ging/gaat verstandig met geld om.
Voor tweede die nu 17 is, zou het geen overbodige luxe zijn geweest als we de methode van jouw vrienden hadden gevolgd. Die is impulsief, kijkt vooral naar wat hier en nu leuk is en niet naar wat komt en nog moet. En die leert ook minder van fouten.

Dus zo maar zeggen “dat is niet goed” zul je mij niet horen zeggen. Alleen, als er niet een soort van opbouwschema zit in de manier waarop ze hem controleren en langzamerhand onder begeleiding loslaten met die geldzaken, dan zou ik dat dom vinden. Dat leert hij het ook niet om er mee om te gaan.

Aagje

Pennestreek

Pennestreek

09-06-2018 om 10:42

Eens met juf Ank

Meekijken is geen inbreuk op de privacy, het is je plicht als ouder om je kind stapsgewijs los te laten in de digitale wereld. Die is zoveel groter en soms ook gevaarlijker dan zij kunnen inschatten... Ook als ze al 18 zijn. Hoewel je hoopt dat ze tegen die tijd genoeg weten, kunnen en begrijpen om daarmee om te gaan.
Ik vergelijk het met een kind dat net heeft leren fietsen, dat laat je ook niet los in het verkeer van het centrum van Amsterdam of zo. Dat gaat stapsgewijs, daar moeten ze in groeien.

En wij kijken echt niet letterlijk mee, maar zo af en toe komt er heus wel eens wat voorbij waarvan wij vinden dat we moeten inspringen. Ze zijn in de vriendengroep 24/7 met elkaar bezig en ze communiceren dan via afkortingen en korte zinnetjes. Er is daardoor al vaker een ruzie ontstaan, die in real life zo was uitgepraat. Maar daar komen ze zelf niet op, dusndan is het fijn als er een ouder is die daar het voortouw in neemt. En blijkbaar doen meer ouders het zo, want er zijn al diverse ingrepen geweest door verschillende ouders. En dat is dan relatief nog onschuldig, er kunnen veel naardere dingen gebeuren natuurlijk.

@Emma

@Emma

09-06-2018 om 11:23

kind

Zie mijn eerdere post #4. Ik moet er niet aan denken, heb ik nooit gedaan. Ik ben meer van het softe van alles samen in gesprek oplossen. Wat betreft social media en geld is het bij ons nooit anders of nodig geweest. Het hangt echt heel erg van het kind af denk ik. Als ouder doe je wat nodig is, soms is dat iets wat een ander niet zou doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.