Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
anders

anders

19-04-2014 om 18:56

puber lekt urine zegt ze

Mijn dochter gebruikt tegenwoordig zo 4 onderbroeken per dag. Ze zegt dat ze na het plassen nog nalekt. Ook gebruikt ze echt bizar veel toiletpapier voor hetzelfde probleem.

Ze begint toch wat schaamte te ontwikkelen en op mijn gemopper over teveel toiletpapier en teveel was reageert ze onduidelijk.
Ik kom er niet achter of dit echt om urine gaat of misschien teveel afscheiding.

Herkent iemand van jullie dit? Moet ik met haar naar de huisarts?

guera

guera

19-04-2014 om 19:19

in beide gevallen

Praten vragen eventueel huisarts. Arm kind kan me helemaal voorstellen dat ze zich schaamt. Probeer erachter te komen samen wat vd twee het is. Afscheiding die niet goed is ruikt en is anders van kleur. Sterkte

wizzer

wizzer

19-04-2014 om 19:22

zelf nagaan

Is misschien niet zo fris, maar jij doet toch de was neem ik aan? Dan kun je toch controleren of het gaat om urine of andere afscheiding? (even ruiken). En of je mee moet naar de huisarts weet ik niet, dat hangt van jou en puber af. Ik zou wel met haar overleggen of ze een bezoek niet zinvol vindt, en of ze dan graag wil dat jij mee gaat, of juist liever niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2014 om 23:37

inlegkruisjes

Ik weet dat niet iedereen even enthousiast is over inlegkruisjes, maar ik vind dit toch wel een situatie om ze te gebruiken. Droge onderbroeken voor je dochter en jij kunt ook eens kijken wat er in het inlegkruisje verdwijnt. Je zou kunnen voorstellen dat ze op de wc wat spieroefeningetjes gaat doen. Als ze moet plassen moet ze dat onderbreken, even ophouden en weer verder plassen. Als ze op een stoel zit kan ze ook de spieren even aanspannen en weer loslaten. Zo verstevigt ze de sluitspieren.

Dalarna

Dalarna

20-04-2014 om 09:14

Kaaskopje

Wat je nu zegt wordt al 20 jaar afgeraden, jammer dat je dat niet weet.

LET OP: Help stippeltjesplassen de wereld uit!

Vaak wordt nog het "stippeltjes plassen " toegepast. Dit is al ruim 20 jaar een verboden oefening omdat uit onderzoek is gebleken dat er urine terugstroomt, met bacterieen uit de plasbuis, in de blaas. Hierdoor is er steeds een vergroote kans op blaasontstekeingen. Bovendien remt het aanspannen van de bekkendodem de plasreflex, waardoor de blaas te vroeg stopt met plassen. Er blijft dan steeds urine achter in de blaas. En de blaas leert om niet meer uit te plassen, waardoor hij steeds sneller vol raakt. Men kweekt er dus een klacht bij.

http://bekkenfysiotherapie.webklik.nl/page/oefeningen

anders

anders

20-04-2014 om 10:04

Nou

Halverwege stoppen met plassen heb ik haar juist afgeraden. Ik vertel haar juist dat ze goed moet uitplassen. En buiten dat ze inlegkruisjes vervelend vind vind ik het ook een broedplaats van bacterien. Dan was ik liever wat vaker. Maar volgend jaar op de middelbare kan ze tussendoor niet meer zo makkelijk een droge onderbroek aandoen. Ik wil dit probleem voor die tijd uit de wereld helpen. En anders misschien op zoek naar katoenen inlegkruisjes, weet niet of dat bestaat trouwens.

Ik heb al aan haar ondergoed geroken en ik ruik niets geks. Ook geen nare urinegeur. Geen rare vlekken. Ze draagt gewoon katoen en veel zweten zal ze toch ook nog niet doen.

Ik heb zelf het idee dat het een stress-dingetje is. Dochter heeft faalangst. Zodra er iets speelt gaat ze vaker naar de wc. Ze blijft voor een plas ook wel erg lang zitten. De dame die toenertijd een faalangsttraining gaf vertelde me ook dat vaak naar de wc gaan heel erg bij faalangst hoort. En nu in groep 8 zijn ze bezig met het verdelen van de rollen voor de musical en dochter hoopt erg op een bepaalde rol.

Gisteravond heb ik eens met dochter erover gepraat. Ze zegt dat het niet iedere dag is. Op school gaat ze niet zo vaak en daar gebeurt het nauwelijks. Maar daar gaat ze ook altijd op dezelfde tijd.

Aankomende week lever ik om een blaasontsteking oid toch even een plasje in bij de huisarts.

Tango

Tango

20-04-2014 om 11:39

Goed idee

Om inderdaad blaasontsteking uit te sluiten.
Afscheiding zou ook kunnen hoor, dochter hier is 13 en heeft ook al een tijdje meer last van afscheiding. Zij loste dit op door wc-papier in haar onderbroek te doen. Ik heb toen maar inlegkruisjes voor haar gekocht. Ik vind dat ook geen ideale oplossing maar leek me beter dan wc-papier, dat gaat helemaal schuren etc.

Klaartje

Klaartje

20-04-2014 om 15:05

Katoenen inlegkruisjes

Die zijn er wel, google er maar eens op. Ik heb erover nagedacht ze te bestellen, maar het grote nadeel is dat ze eigenlijk met een soort gordeltje vast moeten worden gezet. Ik weet niet of ze gewoon los blijven zitten.
Wat je eventueel ook eens kan proberen, (als je die nog hebt) is een navelbandje in haar broek te leggen, is makkelijker even te verschonen. Dan moet je natuurlijk niet je hele baby uitzet weggegeven hebben zoals ik ooit, lang geleden heb gedaan. Ik weet trouwens niet of er tegenwoordig nog navelbandjes gebruikt worden.

Theekopje

Theekopje

20-04-2014 om 16:11

Niet met gordeltje

Die van Momiji hoeven in elk geval niet met gordeltje. http://www.katoenenko.nl/inlegkruisjes/

Goed plassen volgens de bekkenbodemfysiotherapeut

Toen mijn dochter in de basisschoolleeftijd blaasproblemen had is ze bij een bekkenbodemfysiotherapeut geweest. Die heeft haar geleerd hoe je goed moet plassen.

Zorg dat je goed zit. Gewoon rechtop (niet voorover buigen dus), knieën in een hoek van 90 graden, voeten plat op de grond (eventueel opstapje als steuntje gebruiken als je benen kort of de pot hoog zijn).

Je moet zowel niet 'stippeltjesplassen' als niet meeduwen. Je moet het gewoon rustig en ontspannen laten lopen. Het best kan je fluiten terwijl je plast. En gewoon rustig wachten tot je klaar bent. Niet uit ongeduld het laatste restje 'afknijpen' en ook niet het laatste restje er nog even uitpersen.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2014 om 17:40

Stippeltjesplassen

Oké, dat zou kunnen hoor. Ik merk zelf wel eens dat ik spontaan stop met plassen als ik het druk krijg met iets anders. Toiletrol verwisselen of zo. Een keer 'afknijpen' lijkt mij niet zo'n probleem, maar verder zijn de tips die in het artikel staan zo als ik ze ook aan zou raden. 'Droog'-oefenen, gewoon terwijl dochter huiswerk zit te maken, of onder de les. Niemand die het merkt.

Vooral het 'kantel'-advies vind ik nuttig. Zeker als er een grote plas gedaan moet worden, heb je soms het gevoel dat het al klaar is, terwijl er met wat kantelen soms nog heel wat blijkt te zitten.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2014 om 17:46

Meefluiten

of blazen, net als bij een bevalling

Ook met ontlasting kan dat helpen. Ik kwam daarachter toen ik net bevallen was en het allemaal nog een beetje gevoelig was. Lucht uitblazen door net niet te fluiten, zingen, neuriën. Een concert op fluisterniveau weggeven dus

Schaamte?

Kan het ook zijn dat ze zo plast om maar zo min mogelijk geluid te maken?
Dat ze, zeker in openbare ruimten, begint te " stippeltjes" plassen.
Dan lijkt het mij, als dat het geval is, dat er andere hulp moet komen.

Leeftijd

"Puber" is een ruim begrip. Hoe oud is ze en menstrueert ze al? Ik was lang geleden ook druk met toiletpapier en veel verschonen, waren de eerste tekenen dat ik ongesteld ging worden. Urine gaat dwars door een lange broek heen en toiletpapier is dan echt niet afdoende. Je ruikt dat zeker aan haar was.

Tango

Tango

25-04-2014 om 21:10

Hoe is het afgelopen, Anders?

Zie titel.

Anders

Anders

25-04-2014 om 22:41

geen blaasontsteking

Ze heeft iig geen blaasontsteking. Afgelopen week heb ik wel aandacht besteed aan haar plasgedrag. Ook de tip van meefluiten tijdens het plassen aan haar doorgegeven. Omdat ze ook de gewoonte had ontwikkeld om 's avonds om de 10 minuten uit bed te komen om dan steeds een beetje te plassen drinkt ze nu na half 9 niets meer.
En ik heb katoenen inlegkruisjes voor haar gekocht, zodat ze niet meer zo'n nat gevoel heeft.

En nu probeer ik er geen of weinig aandacht meer aan te besteden. Het zit toch vooral tussen de oren denk ik. En dit lijkt ons zo de beste manier om er mee om te gaan.

Tango

Tango

27-04-2014 om 11:41

Huisarts

Was je bij de huisarts voor de urine of alleen bij de assistente? Ik was even benieuwd of de huisarts ook nog iets heeft gezegd.
Obstipatie is ook nog iets dat mee kan spelen waardoor ze niet goed kan voelen of ze moet plassen. Heeft ze ook problemen met ontlasting?

Anders

Anders

27-04-2014 om 14:11

tango

Ik heb gewoon urine ingeleverd bij de assistente. Dochter wil absoluut niet naar de HA en ik denk zelf ook niet dat dat echt nodig is. Met poepen is er geen probleem.

Plassen is altijd al een dingetje geweest bij dochter. Toen zij in groep 1 begon wist ze niet waar het toilet was. Ze heeft de eerste maand heel veel in haar broek geplast, terwijl ze al zindelijk was. Pas na een maand kwam in ons en in haar juf op wat het probleem was. Idioot, maar echt waar.
Nu is ze 8 jaar verder, maar nog steeds kijkt ze als ze ergens is eerst waar het toilet is. Heeft toen veel indruk gemaakt.
Maar normaal hoeft ze helemaal niet vaak. Als we een dag uit zijn kan ze uren zonder wc. Het is iets met zenuwen, als ze gespannen is moet ze naar de wc.

lekken

zelf bleef ik vroeger ook altijd al eindeloos lekken als ik nar de wc was geweest
en ik moest ook heel vaak naar de wc
de huisarts zei dat ik er overheen zou groeien , toendertijd.
maar dat gebeurt dus niet . als je dochter blijft lekken dan moet je er mee naar de huisarts gaan want bij vrouwen kan daar namelijk meestal wat aan gedaan worden
ik ben man, en bij mannen kan daar dus niets aan gedaan worden
inmiddels ben ik helemaal incontinent geworden en draag ik luiers
plas problemen en incontinentie klachten zijn enorm erfelijk en die gaan over van moeder op dochter en heel soms , zoals bij mij van moeder op zoon

OokZo

OokZo

05-08-2018 om 16:20

Werkelijk Panty?

Wat afschuwelijk. Mijn bejaarde vader heeft ook bekkenbodemfysio tegen incontinentie, net als de dames. Het werkt bij hem.

Hoe gaat het als ze een tampon draagt?

Al eens een tampon geprobeerd?

Niet als permanente oplossing, maar om erachter te komen of het urine of vaginale afscheiding is.

Als de urine zo dun (ongeconcentreerd) is dat het na een paar uur in de onderbroek niet stinkt, zou ik toch echt een afspraak maken bij de huisarts. Te veel urine kan een symptoom van diabetes zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.