Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
pubermoeke

pubermoeke

22-08-2010 om 13:44

Puberdochter

Pffff........ ik moet even stoom afblazen hoor!

Mijn puberdochter van bijna 12 kan er wat van. Hoe lief en vriendelijk ik ook de zaken benader; ik krijg een sneer, er volgt een ware stampvoeterij waar een olifant nog jaloers op zou zijn, grote mond, en maling aan alles.

Veelal bied ze direct na haar uitbarsting haar excuses aan, maar ik merk dat die excuses me eigenlijk weinig meer zeggen.

En soms, zoals op een dag als vandaag na wat akkefietjes achter elkaar, vind ik doodvermoeiend met zo'n puber in huis. Aangezien ze vervroegd in de puberteit is, dealen we al een paar jaar met dit gedrag, maar ze wordt nu ouder en zo ook de confrontaties worden harder. Nee is voor haar hard te verteren.

En ik snap het allemaal wel hoor, ik zie veel van mezelf terug in haar. Ik ben ook puber geweest

Man en ik hebben nu het draadje wat strakker gespannen qua regels, we willen met respect behandeld worden en wanneer wij iets vragen wordt dat gewoon gedaan. Wanneer daar niet naar wordt gehandeld volgt er een sanctie.

Ik baal ervan dat de sfeer in huis er zo door wordt beinvloed, en het maakt me vaak ook verdrietig want in haar commentaar is ze niet mals. Ik merkte ook aan mezelf dat toen ze een week op zomerkamp was, ik dat eigenlijk wel prima vond. Zo rustig in huis! En dan hebben we maar 1 kind.

Wie zit ook in deze situatie en hoe deal je met je puber? Het kost me zoveel moeite om niet in een negatieve sfeer te belanden maar mijn geduld is ook een keer op. Ik voel me af en toe net een pispaal.

Hoe gaan jullie daarmee om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Humor

probeer haar negatieve gedrag een beetje te negeren,zit er niet teveel bovenop.
en als ze weer eens ontploft,maak er dan een grapje van tegen haar,humor kan de sfeer positief beinvloeden.
Twee van onze vier kinderen zijn *heftige pubers*,en als er weer eens 1 *uit zijn dak* ging,riep ik regelmatig: ja hoor,ik hou ook van jou.
het gedrag werd er niet minder heftg van ,maar het hield de sfeer wel luchtiger.
en praat veel met haar,zeg niet direct Nee,onderhandel en sluit een compromis.Doe ook regelmatig leuke dingen samen,even de stad in,samen een film kijken.Het helpt allemaal om deze periode een beetje leuk door te komen.
want het is slechts een periode,het gaat ooit voorbij( weet ik uit ervaring

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.