Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Pubers en eten

Hier in huis 3 pubers. Die eten me werkelijk arm. Maar goed. In de groei enzo. Dus de kastjes zijn hier in huis ingericht op veelvraten.

Maar waar ik me werkelijk kapot aan erger is dat ze er een handje van hebben steeds het meest verse eten te pakken en niet de spullen die al open zijn. Ze pakken vrijwel altijd het nieuwe verse brood, maken een nieuw pak koek of chips open. Drinken geen restjes maar zetten het wel terug in de koelkast. tc. En omdat ik niet van eten weggooien hou ben ik degene die steeds de ‘restjes’ wegknaag.

Zoals vandaag: in de koelkast staat voldoende lekker beleg, er staat nog een schaal met broodjes en croissants van vanochtend en wat overgebleven gekookte eitjes. Maar wat neemt de puber ondanks dat ik hem meerdere keren heb verzocht het niet te doen? Precies, een noodlesoepje. Zo’n zakje dat nog jaren goed blijft. Argh!

Nu probeer ik echt scherp in te kopen. Maar das best een ingewikkelde klus voor 5 man. Hebben jullie hier afspraken over? Voor ik een puber van kant maak? Ik heb me in ieder geval voorgenomen dat ik niet meer van die soepjes haal.


Pirata

Pirata

16-06-2019 om 14:16

Haha

Hoe herkenbaar!
Ik ben een expert geworden in restjes frisdrank in 1 fles gooien, oppiepen van chips in de oven etc.
Ze houden hier wel erg van restjes warm eten, dat scheelt. En noodlesoep etc: daar heb ik speciale verstopplekken voor. Worden altijd ontdekt overigens dus dan moet ik weer creatief zijn. Sowieso zijn die noodles eigenlijk geen voedsel.
Hier mogen ze altijd eieren bakken bij tomeloze honger. Dus die zijn er altijd.

@Emma

@Emma

16-06-2019 om 14:32

Pubers

Ik zou het ook verstoppen. Of in een kist waar alleen jij de sleutel van hebt. En breng het met humor.
Mijn moeder had ook van die veelvraten vroeger. Als wij koektrommels openden lag er wel een een briefje in: haha, gefopt! 😁😭

juf Ank

juf Ank

16-06-2019 om 14:36

misschien

de voorraad in een aparte kast zetten die op slot kan. Gewoon niet nieuw kopen totdat het op is.
Of ga ervoor die troep (chips koek) zelf helemaal niet in huis te halen. Als ze het zelf moeten bekostigen dan zijn ze niet meer zo moeilijk. Met brood kan dat natuurlijk niet, maar dan moet je dat afgepast inkopen.
En het klinkt erg zielig 'de restjes wegknagen' maar sorry hoor: dat doe je toch echt zelf. Jij accepteert het tot nu toe gewoon.

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 14:38

Deur met slot.

Dat soort dingen zet ik in een kast met slot, wat op mag staat voor de grijp.
Ook staan op sommige dingen onze namen. We hebben elk ons eigen bakje tomaten.

O ja,

Ik zet wel eens de juspan met vlees weg omdat er nog vlees voor een volgende dag inzit en dat moet dan wel vandaag op als ik niet uitkijk.
En soms doe ik stickertjes op voedsel in de koelkast voor wie het voedsel bedoeld is of voor welk eetmoment.
Niet vaak, maar wel als het er op aankomt. Gaat de kaas veel te hard, dan leg ik een stukje weg voor de maandagmorgen, verstop het onder een bak fruit of zo in de koelkast.

Pirata

Pirata

16-06-2019 om 14:48

Mijn man

Mijn man probeert de aangebroken zakken chips leeg te eten (meestal nog een halve zak ofzo). Maar hij kan er niet tegenop eten.
Hier is het wel zo: hoe groter het aanbod, hoe meer gezeur. Als er bijna niks is wordt er minder geklaagd over het aanbod, maar bakken ze gewoon een ei.

Triva

Triva

16-06-2019 om 15:36

Nee

Dat herken ik niet. Alles wat open is gaat eerst op.

Ik zou het nog eens bespreken en ze nog een maand de kans geven. Bereken even wat je aan koek en chips erc kwijt bent en vanaf 1 aug geef je ze dat geld rechtstreeks. Kopen ze het zelf maar voortaan. Kleutergedrag moet je met kleutergedrag oplossen.

Saar

Saar

16-06-2019 om 15:53

Hier niet

Er is al genoeg puber gedrag waar ik me aan erger, aan dit soort gedrag erger ik me niet.
Ik ga er gewoon van uit dat het teveel gevraagd is.
En regel het zelf. Dus probeer restjes te verwerken, klaar te zetten, ze er wel op te wijzen etc.
En bepaalde structuur aanhouden. Hier ligt bijv maar één brood uit, de rest ligt in vriezer, dus dat kan niet zo mis gaan.

In jouw geval zou ik bijv, zou ik me eraan ergeren, gewoon de volgende gezamenlijke maaltijd het brood en de eitjes als voorgerecht serveren.
Koek en chips blijft hier nooit liggen
Maar goed, dat is er ook bijna nooit.
Om verspilling tegen te gaan probeer ik minder voorraad te hebben en meer op vraag te kopen.

Libertine

Libertine

16-06-2019 om 16:53 Topicstarter

Voorraad

Gedeelde smart qua puberergernissen helpt al goed hoor!

Enfin. Ik realiseer me nu dat hier wellicht ietwat veel voorraad en dus keus is. Sterker, de pubers noemen de voorraadkast hier in huis ‘de kleine appie’.

Dat zit er nogal ingebakken bij mij en de echtgenoot. Zelf allebei opgegroeid in een gezin waar vanwege geldgebrek echt nooit iets in huis was. Ik hou intens van een goed gevulde kans. Maar ik ga het inderdaad maar eens terugschroeven.

En een geheime voorraad dus. Ergens in de buurt van waar ze nauwelijks komen. De wasmand bijvoorbeeld

Phryne Fisher

Phryne Fisher

16-06-2019 om 17:06

Gewoonte

Wij hebben hier allemaal onze eigen snoep en/of koek. Op de een of andere manier is ‘mijn’ snoep wel voor algemeen gebruik, maar daar blijven ze toch meestal vanaf omdat ik dingen koop die ze niet lekker vinden (rare dropjes of extra pure chocolade). De snoep van elkaar (kinderen) blijven ze angstvallig vanaf. Ook qua snacks hebben ze zo hun eigen voorkeuren. Jongste maakt meestal tosti’s, oudste heeft soepjes of bakt een ei.

40er

40er

16-06-2019 om 17:58

Niet veel verstopt

Alleen droge worst. De mijne snoept weinig, chips kruimelt te erg op zijn slaapkamer (niet in de bank in de woonkamer hoor).
Droge worst is dus zijn go-to lekkers. En die verstop ik inmiddels.

Pirata

Pirata

16-06-2019 om 18:00

En ik dacht nog wel

Ik dacht nog wel dat ik de enige was met geheime voorraadjes... 🤣

Flavia

Flavia

16-06-2019 om 22:03

Niet zeggen

De chocolade ligt onder mijn bed!
In mijn reistas. Eerst in een koffertje maar die neemt ze nu mee naar haar vader.

Hangkous

Hangkous

17-06-2019 om 09:19

Jong geleerd is oud gedaan

===Hebben jullie hier afspraken over?===

Ja hier zijn afspraken gemaakt. Toen ze nog op de basisschool zaten had ik regels wat er wel en niet zomaar gepakt kon worden en hoeveel van iets. Daar werd goed naar geluisterd.
Al vanaf heel jong hebben ze leren "onderhandelen". Gingen ze mee naar de supermarkt en mochten ze voor de vakantie/weekend/schoolreisje 1 pak koek uitzoeken met van die per portie verpakte lekkernijen. Dan moesten ze samen tot overeenstemming komen of het lange nekken werden of chocostars.
Nu als pubers weten ze dat ze altijd een koekje uit de trommel mogen als ze thuis komen, 2 mag ook nog wel maar de hele trommel leegeten heb ik liever niet. Als er niks meer in de trommel zit mag er een nieuw pak open en pas hoorde ik ze dus weer onderhandelen welk pak koek uit de voorraad er open zou gaan.

Brood en beleg mag altijd net als fruit en als ik iets in huis heb wat normaal broodbeleg is maar nu is gehaald voor een ovenschotel dan meld ik dat. Als ze dan toch de cervelaat open maken, dan is dat jammer dan maak ik die ovenschotel zonder de cervelaat en dan is ie een stuk minder lekker.

Op zich zijn mijn pubers wat dit onderwerp aangaat een beetje te goed afgericht en ontbreekt de drang om los te maken en toch die trommel koek leeg te eten. Oudste is net 17 en heeft echt nog nooit een heel pak koek opgemaakt. Soms zou ik willen dat ze eens wat meer puberde.😜

Kort geleden had ik een doos chocolade gekregen waar ik echt helemaal alleen van wilde genieten en die heb ik verstopt. Daar neem ik nu iedere dag 1 stukje van. Als zo'n doos op tafel gaat bij het 20.00 uur journaal theemoment dan was hij al lang leeg geweest dan wordt er wel meer dan 1 stuk genomen door de pubers. Van de doordeweekse repen vind ik dat niet zo erg. Die luxe doos hoeft er niet binnen 2 dagen doorheen en dat is gelukt, de verstopplek (het spaarzegel blik in de kelder) is niet ontdekt.

Libertine

Libertine

17-06-2019 om 12:08 Topicstarter

Hilarisch al die ouders met een geheime voorraad.

Hangkous

Hangkous

17-06-2019 om 12:24

Eerste keer

Deze doos was de eerste die ik heb verstopt. Alle andere dozen chocolade die ik door het jaar heen verdien met mijn vrijwilligers werk die gaan in de algemene voorraad en daar wordt door de pubers van mee genoten.
Meestal Merci en dat is prima chocolade maar niet heel speciaal. Nu had ik een wat luxere doos en wilde daar in mijn eentje van genieten.
Had ik wel verdient na iedere dag de kapjes van het brood op eten. De pubers en man laten de kapjes altijd liggen omdat die geen nette stapeltjes maken in de broodtrommels. Tot vorige maand deed ik de kapjes dan in de broodrooster dan was het best te knagen. Vorige maand ging er wat mis en de brandmelders af en nu pak ik niet meer iedere dag de rooster maar knaag er zo doorheen en dat verdient wel een pluim.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-06-2019 om 12:54

Neem die pubers eens mee als je boodschappen haalt

En elke week een ander. Dan zien ze helder wat alles kost en hoe de verdeling tussen lekkers en gewone etenswaren ligt. Ze hebben gewoon geen idee wat ze doen. Als het hun eigen huishouden was, zouden ze wel eerst opeten wat er was voor ze wat nieuws opentrekken.

pam

pam

17-06-2019 om 13:03

niet aan de orde hier

Hier geen uitgehongerde pubers. Wel pubers, maar niet uitgehongerd. Na school nemen ze meestal een cracker of rijstwafel met kaas of een smeersel. Of chips, als dat over is van het weekend. Als er iets op is, dan krijg ik een appje of ik iets mee wil nemen (kom langs de supermarkt als ik naar huis kom en ga bijna iedere dag boodschappen doen). Dit gaat alleen over crackers of zo, niet over chips. Dat haal ik eigenlijk nooit door de week. In geval van een doosje chocola dat ik persoonlijk heb gekregen, wordt door hen gevraagd of ze er eentje mogen. Dus verstoppen is hier niet nodig.

Merel

Merel

17-06-2019 om 14:40

chocolade

Grappig van die chocolade, totaal niet herkenbaar. Hier lust niemand dat (ik ook niet) ja één stukje vind ik lekker, maar dan ben ik er weer voor maanden klaar mee. Met chocolade letters lopen we altijd te leuren, want niemand hoeft ze (ook in mijn vriendenkring niet) komt gewoon niet op.
Maar...leg geen zak drop neer, want die is in 3 tellen leeg, of salmiakballen van Napoleon.
En net als bijna alle ouders van pubers ben ik ook altijd de pineut voor het laatste restje cola (ook al zeg ik er vaak wat van) en de kapjes willen ze ook niet (maar ik eet ook altijd graag geroosterd brood, dagelijks eigenlijk, dus kapjes vind ik net zo lekker.
Hangkous, zit er geen stukje brood vast in de rooster ofzo, of wat is de reden dat je de rooster niet meer wil gebruiken?

Milcham

Milcham

17-06-2019 om 15:17

Een cracker?!

Nou, met een cracker maak ik ze niet blij hoor. Gewoon brood is ook lastig, maar dat is omdat ze na acht volkoren boterhammen nog niet vol zitten en het zat zijn om zo lang te moeten eten en kauwen.
Hier wel afspraken maar daar houden ze zich zoals een echte puber betaamt, niet aan. Er wordt nieuw brood gepakt als ze het brood in de broodtrommel niet vertrouwen (lees: deze ochtend uit de vriezer gehaald) en fruit, snoep, chips is weg voor je met je ogen kunt knipperen. Kaas en olijven trouwens ook. En als ik pech heb ook de rauwe champignons en de paprika's. Als iets voor het avondeten bedoeld is, zeg ik dat expliciet.
Ik doe meestal twee keer per week boodschappen. Jongste heeft momenteel een groeispurt en wordt heel vervelend van te weinig eten. Ik heb wel eens gelezen dat een groeiende puber zeker wel 3500 kcal nodig heeft. Volgens mij heeft mijn puber meer nodig maar hij blijft een beetje te dun.

Libertine

Libertine

17-06-2019 om 15:25 Topicstarter

Boodschappen

De boodschappen worden hier 1x per week bezorgd. Dat betekent in de praktijk dat er op vrijdag heel veel is en de rest van de week steeds minder. En zodra er dan weer nieuwe aanvoer is de volgende vrijdag plegen ze dat te pakken. Want lekker vers, of iets anders dan ze de afgelopen week al hadden. Ik snap de reflex wel hoor. Maar vind het lerend vermogen van een puber soms
zo vermoeiend. Als ik het uitleg, en daarbij vertel wat er wekelijks aan boodschappengeld doorheen gaat, begrijpen ze het gelijk. Om nog geen uur later toch een noodlesoep open te trekken. En dan zucht ik nog maar eens diep ...

Overigens doet de 4de puber (aka de echtgenoot) het ook. Want ‘je moet vooral eten waar je trek in hebt’ vindt hij. Maar goed. Die kiepert wel alle minder verse groente en fruit elke ochtend door zn smoothie en neemt de restjes van de avond er voor mee naar zn werk.

Hangkous

Hangkous

17-06-2019 om 15:38

Uitgekeken

Na heel veel kapjes geroosterd te hebben ben ik er wel even klaar mee.
Dat vastzittende stukje brood is er al uit hoor. 😉
Ik heb gewoon zin in wat anders.
Tijd om naar Frankrijk te gaan. Ander land ander eten.

Libertine

Libertine

17-06-2019 om 16:15 Topicstarter

Franse kapjes

Veeeeeeel lekkerder!

Verantwoordelijkheid

Ik laat 1x in de week boodschappen bezorgen. Dan koop ik ook snacks in. De kinderen mogen daar van nemen maar zijn zelf verantwoordelijk voor het beheer. Ze mogen verzoeken indienen wat te kopen en dat doe ik ook gewoon. Als de chips/koekjes/fris/zakjes noodles op zijn dan ga ik geen nieuwe snacks kopen tot de week weer om is. Ik heb wel een speciaal plankje met koekjes en dergelijke voor bezoek. Daar mogen ze niet van pakken behalve na toestemming. Dat hebben ze wel eens gedaan en toen heb ik geen snacks meer voor hun gekocht tot de dader het heeft opgebiecht (want in zulke gevallen heeft niemand het gedaan). Uiteindelijk is het hun eigen verantwoordelijkheid en deze dingen zijn extra's en geen zaken die ze nodig hebben. Als ze zich niet aan de regels houden koop ik gewoon geen chips meer. Overigens zijn het vooral de echt lekkere dingen die vlug op zijn. De droge biscuitjes laten ze meestal gewoon liggen.

Omdat ze hun eigen voorkeuren hebben komt het niet heel veel vaak voor dat ze er echt ruzie over hebben maar bijvoorbeeld chips vinden ze allemaal erg lekker dus het komt wel eens voor dat 1 iemand die allemaal heeft opgegeten. Maar ik probeer me daar niet mee te bemoeien. Ze moeten zelf maar de voorraad beheren en als dat niet lukt dan koop ik gewoon geen snacks meer voor ze.

En zaken als brood, fruit, eieren, soep en dergelijke zijn natuurlijk wel beschikbaar dus niemand komt van de honger om.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-06-2019 om 17:46

keerzijde van laten bezorgen

is dat de jeugd niet meekrijgt wat alles kost. Is het een idee met (een van ) hen samen de bestelling in te voeren?

Emmawee

Emmawee

17-06-2019 om 17:48

De kleine Appie

Haha. Wij wonen op 2 minuten lopen van de Jumbo. Die heet hier 'de grote voorraadkast'. Als er behoefte is aan Noodles (yumyum) dan loopt oudste gewoon even. Ik koop zelf nogal scherp in, dus bij ons is vaak van alles op. We doen het met wat er is, of moeten tussendoor even naar de Jumbo.

Oudste maakt wel eens kale pasta met gebakken ui, gebakken eieren en tosti's. Daarvoor zijn de ingrediënten meestal wel in huis.

Triva

Triva

17-06-2019 om 18:34

Wilgenkatje

Ze leren ook niet wat alles kost zolang je ze geen budget meegeeft en keuzes laat maken. Alleen maar mee gaan zegt niks. Ik weet nog hoe ik als puber altijd schrok als de boodschappen over de 100 gulden gingen bij de wekelijkse boodschappen maar noway dat ik wist hoeveel een pak koekjes kostte

Libertine

Libertine

17-06-2019 om 21:00 Topicstarter

Wilgenkatje

De financiële opvoeding zit m hier niet echt in het doen van een week boodschappen voor 5 personen. Ik prijs de heer voor de bezorgservice. Uiteindelijk is het zelfs goedkoper dan voor een week zelf boodschappen doen bij een goedkope supermarkt. Ook omdat ik vooral in de bonus koop. En geen impuls aanschaffen doe.

Prijsbewust zijn ze trouwens wel redelijk Er kookt hier elke vrijdag een puber. Die bedenkt zelf het menu, maakt een boodschappenlijst, haalt alles, en kookt. Het pedagogisch hoogtepunt van de week!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-06-2019 om 21:24

De restjes

Een van je vragen is hoe je gaat veranderen dat jij de restjes opknagen terwijl je pubers steeds iets nieuws open maken als ze ergens trek in hebben. Vandaar mijn boodschappensuggestie, niet zozeer vanwege de financiële opvoeding.

Misschien eens een gezinsvergadering houden dan? Met agendapunten ? Het is toch onzin dat jij goed genoeg bent voor de restjes. Kom op zeg.

Taxi

Taxi

17-06-2019 om 21:47

Hangkous/ontopic

"Kort geleden had ik een doos chocolade gekregen waar ik echt helemaal alleen van wilde genieten en die heb ik verstopt. Daar neem ik nu iedere dag 1 stukje van. "

Mag ik eerlijk zijn? Dat klinkt zowel naar je kinderen als naar jezelf wel heel knieperig, kneiterig, zuunig.

Zelf kan ik ( ontopic) heel slecht tegen allerlei regeltjes en hoe het hoort. Ze hebben vast wel eens iets opgemaakt, zich volgesnoept en genoten van de laatste kaas die voor de lasagne bedoeld was. Ik kan er niet mee zitten.
Ik heb dochters, dus het wegwerken van stapels boterhammen ken ik niet, maar ze waren wel weg van stokbrood met kaas uit de oven, andere kaassoorten, soep, noodles, tosti en dat ging rap op. Op is op denk ik dan maar

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.