Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Puberverjaardag

het lijkt een beetje of wij het 'roer' kwijt zijn m.b.t. verjaardagen van puber. tot hoe lang vier je verjaardagen met de buren/familie/vrienden voor de jarige puber? geven pubers nog partijtjes? en zelf het versieren verschillen puber en wij van mening over.
als het aan puber ligt vieren we het op de dag zelf 'groots' dus met alle vrienden/kenissen/buren (van ons dus) die we maar kunnen bedenken erbij. ook nog een paar vriendinnen van puber zelf erbij, ook de meiden die niet in haar klas zitten erbij. we versieren het ook. gewoon de hele kamer(= grote kamer dus veel werk). o,ja en erna wil ze een partijtje geven en wel voor minstens een stuk of 7 á 8 meiden. en er moeten taarten komen, zelfgebakken ook graag. dus 2 taarten op de dag zelf en ook nog 1 als het partijtje is.

pppffff eigenlijk hebben wij er gewoon een keer genoeg van. ze wordt 15! het moet toch een keertje 'afgelopen' zijn en dat ze het grotendeels zelf organiseerd en d'r eigen vriendinnen uitnodigt en van ons wat leuks en d'r opa en oma's en that's it? iets minder 'uitbundig' zeg maar....
dus hoe vieren jullie pubers hun verjaardag?
geven ze nog 'partijtjes'?
versieren jullie nog?
groeten albana

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marieke

Marieke

25-11-2008 om 09:34

Dit vroeg ik mij ook af

Mijn oudste wordt binnenkort 16 jaar en neemt geen besluit over hoe hij het gaat vieren. En eigenlijk heb ik geen zin meer om het voor hem te regelen. We hebben het 14 jaar gedaan en nog 3 jongere kinderen om feestjes voor te organiseren.
Bijkomend probleem is dat we op het moment behoorlijk slecht bij kas zitten en de plannen waar hij wel mee komt eigenlijk allemaal duur zijn.
Kortom ik ga dit draadje met grote belangstelling volgen.
Marieke

Maylise

Maylise

25-11-2008 om 11:26

Leuk plan

Ik laat altijd aan de kinderen zelf over hoe ze hun verjaardag willen vieren. Ik bedoel binnen het redelijke natuurlijk. Niet zo'n drank party als hier laatst beschreven werdt.

Ik vind de plannen van je dochter prima. Ik vind het geen hele wilde dingen wat ze vraagt. Gewoon net als vroeger blijkbaar. Ik zou hier dus wel mee accoord gaan maar zou wel van haar verlangen dat ze ook actief meedenkt en meehelpt met de organisatie en voorbereiding (bijvoorbeeld met het taartenbakken) Eventueel zou je vrienden van jullie zelf waar zij persoonlijk niet zo'n band meeheeft niet uit kunnen nodigen. Als het echter mensen zijn waar zij het ook goed mee kan vinden dan zou ik ze wel uitnodigen.

Kamer versieren kan ik me goed voorstellen dat ze dat wil, dat is op elke leeftijd nog leuk!

Mijn zoon is dit jaar 15 geworden. Ik had de kamer versierd en de familie was gekomen evenals vrienden van hem en nog wat mensen. Ik heb gewoon heel veel eten gemaakt (waaronder alle dingen die hij lekker vindt) en het was een prima avond. Hij heeft niet meer apart met zijn vrienden wat gedaan maar dat mocht van mij best.

Toen mijn tweede dochter haar 15de verjaardag vierde is ze bijvoorbeeld met een groep vriendinnen wezen bowlen en gourmetten. Mijn oudste dochter en zoon hadden op hun 15de verjaardahg (en 14de en 16de ook) een hele groep vrienden uitgenodigd en toen zijn ze gaan barbecuen in de tuin en daar hebben ze de hele nacht gezeten. Dat was ook niet op de dag van hun verjaardag zodat de familie dus nog een keer langskwam toen ze echt jarig waren dus eigenlijk hadden ze ook twee feesten.

Maylise

Maylise

Maylise

Maylise

25-11-2008 om 11:28

Marieke

Ik vind wel dat je zoon als hij al 16 wordt zelf het iniatief moet nemen wat hij wil en hoe dat gegereld moet worden. Als het financieel lastig is kan je hem ook gewoon een maximum budget voorstellen en mocht hij iets duurders willen dat hij zelf bijlegt. Op die leeftijd zouden dat soort dingen toch in overleg moeten kunnen en hoeft in elk geval het initiatief niet meer bij jullie te liggen.

Maylise

albana

albana

25-11-2008 om 13:44 Topicstarter

Hoever we nu zijn

hoever we nu zijn.........
kamer is ongeveer versierd, dat wil zeggen 1 slinger voorkamer, 1 slinger achterkamer, 1 slinger middenstuk en een groot verjaardagskleed op de grote eettafel.
het punt van versieren is denk ik ook gerelateerd aan de groote van onze kamer. die is erg lang. dat haalt geen slinger, zelfs niet met 2 aanelkaar. dus moet je van de ene wand naar de andere en dan heen en weer....gevolg is dat wil je het een beetje 'versierd' hebben je wel een avondje bezig bent. met z'n twee-en eigenlijk wel een uur. man moest de avond ervoor overwerken dat speelde ook mee. ze wil wel dat het een 'verassing' is....dus zelf meehelpen met versieren geen optie. dus hebben we voor deze minimaleversiervariatie gekozen.
maar erg 'blij' was ze daar niet mee....
de verjaardag zelf. ze heeft geholpen met taarten bakken. maar de boodschappen kwamen toch op mij neer. het hapjes maken ook, ze moest naar school en met dat zij thuis kwam, was de visite er ook al....ik zou niet weten hoe dat anders had moeten gaan. misschien is op een 'andere' dag dan d'r eigen dag nog een optie maar dat zou ze dat ook zelf moeten afspreken. ook niet d'r sterkste kant....de buurvrouwen (die ik dus niet uitgenodigd had) werden de avond ervoor nog even 'uitgenodigd'. dus als dat al op een andere dag moet mag daar wel e.a. aan voorbereiding aan vooraf gaan....en daar vrees ik voor met grote vreze. ben ook niet zo blij met die uitnodigactie zo kort van tevoren. dat is wel een beetje mensen voor 't blok zetten.....
er kwamen stuk of 5 jongelui+4 kinderen en die verdwenen mét dochter en wat bakken chips+hapjes+drinken naar boven. de rest van het bezoek mocht ik doen....(die buurvrouwen dus en wat familie, vrienden)en d'r vader.
nu wil ze ook nog een partijtje.........en dan het liefst 'iets' doen. dus b.v. een gourmetparty of een make-up-feestje bij de drogist of een aktiviteit. zoals vorig jaar zijn we gaan schaatsen. 't jaar ervoor gourmetten+film. o,ja en slapen moet wel voor vrijwel alle genodigden omdat ze allemaal niet naast de deur wonen. en dat houd dus ook in 1 avondmaaltijd en ontbijt. en dat wel een beetje 'leuk' (dus b.v. broodjes of een brunch ofzo).
wij hebben al aangekondigd daar helemaal geen 'zin' meer in te hebben. buiten dat heb ik het gevoel dat wij de enige zijn die zo trouw elk jaar een partijtje geven. ik geloof dat dochter er sinds het voortgezet onderwijs buiten d'r eigen en de 'gewone verjaardagsvisites' zo'n 4 heeft gehad. ik hoor ook zelden of nooit dat anderen in de klas wel een feestje hebben en zij b.v. niet uitgenodigd is....(dan zou ze het zeker vertellen). de meesten houden het bij de gewone visite op de dag zelf. zo als wij dus al doen eigenlijk.....
ik heb een beetje het idee dat wij én én doen....
snap je?
groeten albana

Maylise

Maylise

25-11-2008 om 14:06

Albana

Ik kan me voorstellen dat je er minder zin in hebt als je dochter zelf niet actief betrokken is bij de organisatie en het feest. In feite geldt bij mij (en niet alleen voor verjaardagen maar voor heel dingen) dat ik bereid ben om ontzettend veel te doen maar alleen als die ander mij ook tegemoet komt en actief meewerkt.

Zo'n verjaardag zou ik ze echt voor een groot deel zelf laten organiseren. Natuurlijk wil ik best bepaalde dingen doen (kamer versieren, koken) maar het initiatief moet niet bij mee liggen. Ik vind het ook niet kunnen dat iemand op de verjaardag zelf niet bij het bezoek blijft. Als je mensen uitnodigt dan blijf je erbij. Dus ik zou niet accepteren dat ze zelf naar boven zou gaan. Ik vind dat ze op de leeftijd van 15 al een beetje gastvrouw/heer kunnen zijn en dat hoewel ik best wil faciliteren niet meer de voortrekkersrol wil nemen die ik bij een kinderverjaardag op lagere schoolleeftijd uiteraard wel heb.

Wat betreft twee feestjes, daar heb ik principieel geen moeite mee maar nogmaals ze moeten het zelf organiseren en het moet uiteraard financieel haalbaar zijn.

Ik denk dat ik voor volgend jaar gewoon duidelijk zou afspreken waar haar verantwoordelijkheden liggen. Dus zelf mensen uitnodigen (en gebeurd dat te laat zal ze pech hebben dat veel mensen niet kunnen), zelf organiseren wat voor hapjes en dergelijke, zelf de boodschappen doen (dat kan ook een of twee dagen van te voren) enzovoorts.

Ik ben het zeker met je eens dat het gewoon niet meer van een kant kan komen. De passieve rol die kinderen hebben bij een verjaardag daar wordt ze nu te groot voor in zekere zin.

Mocht je haar een tweede feestje laten geven voor vriendinnen zou ik het haar helemaal zelf laten organiseren binnen de door jullie gestelde grenzen.

Maylise

reina

reina

25-11-2008 om 17:54

Zelf weten

Wij leten zelf kiezen. Ik merk in mijn omgeving dat het dan vaak een poosje nauwelijks of met wat vrienden gevierd wordt en later weer voor een uitgebreide kring. Mijn zoon werd pas 23 en vond het leuk weer eens iedereen van vroeger te vragen (ooms, tantes met hun kinders, vrienden, buren etc) was supergezellig! Versieren doen we altijd, wie er ook jarig is!

tonny

tonny

25-11-2008 om 18:03

Naar keuze

zolang kinderen bij mij in huis wonen, vind ik het leuk dat hun verjaardag gevierd wordt, desgewenst met versiering (en die wordt gewoon bewaard, net als de kerstversiering en zo). Voor versiering ben je alleen te groot als je het zélf niet leuk meer vindt, maar tot nu toe versieren ze nog steeds, ook degenen die inmiddels op zichzelf wonen. Versiering en taart horen erbij.

Meestal vieren/vierden ze het voor familie/buren/bekenden (ouders van hun vrienden met wie we bevriend raakten door de jaren heen ) en soms apart met eigen gasten. Afhankelijk van de financien wordt er (door hen zelf, maar vaak gaan/gingen we samen of met een oudere broer/zus) ingekocht. Ik vind het wel belangrijk dat oudere kinderen/pubers bij het feest zelf meehelpen, bij de visite zitten en niet naar boven vertrekken met enkele leeftijdgenoten - althans niet de hele tijd.

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2008 om 00:04

Het wisselt

Er zijn hier verjaardagen voorbijgegaan zonder feestje voor vrienden, maar als ze willen mogen ze wel wat doen. Sinds ze op het voortgezet onderwijs zitten organiseer ik niets meer. Zij maken zelf de plannen en ik zit er niet meer bij. Komend jaar wordt een uitzondering. Ze worden 16 en 18 en hun vader ziet Abraham in de zomer, dus een mooie gelegenheid voor een groter feest.
Wat slingers betreft vinden ze het zelf nog leuk als we dat doen. Ik ben er nogal zuinig mee, 1 grote slinger kriskras van voor naar achter en dat is het.

albana

albana

26-11-2008 om 09:12 Topicstarter

Nou de verjaardag zelf

de verjaardag zelf hebben we al 'overleefd' dus voor volgend jaar zal ik d'r zelf boodschappen laten doen. op het 'partijtje' broeden we nog. we hebben haar 'eisen' (of wensen) al gereduceerd tot film kijken, WII spelen en slapen. dat lijkt me wel genoeg. 'ergens' heen heb ik d'r al uit d;r hoofd gepraat...ik heb genoeg van dat overal heen rijden met giebelende meiden in de auto en dan nog een auto erbij regelen ook omdat het anders niet past. dat beneden laten bij de visite was mij ook al wel door het hoofd gegaan, maar dan wordt het zo vól beneden met die kinderen....ze zijn ook nog op een leeftijd dat ze wat willen 'doen'. die andere meiden ook. dat wordt dus iets 'spelen' van piano tot spel op p.c.. zucht...waarom heb ik dan geen rustig kind met zitvlees dat gewoon erbij kan zitten? en dan ook nog geen rustige vriendinnen waar je gezellig rustig mee kan praten....misschien komt dat óóit nog wel....(hoop, hoop) ik heb haar voorzover dat ging (ze beneden was) wel laten 'bedienen'.
en die ene slinger kaaskopje daar redden wij het écht niet mee...nu hingen er 3 en het leek nog behoorlijk 'kaal' en ze waren toch best groot.....
achteraf geloof ik dat ze met die versiering ook eigenlijk best tevreden was....door het tafelkleed leek het toch anders dan anders.
nu dat pratijtje dus nog. en ik zal de 'voorbereiding' daarbij zoveel als mogelijk bij haar laten.
groeten albana

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2008 om 13:04

1 slinger

Dan hebben wij vast een kleinere kamer Albana

albana

albana

27-11-2008 om 13:38 Topicstarter

Niet groot........maar erg lang

dat is denk ik een betere omschrijving..........
groeten albana
(die nog verder niks gehoord heeft van puber over d'r partijtje dat ze zo nodig 'moest' vieren)

amar

amar

28-11-2008 om 13:53

Hier

hebben wij een pubermeisje van bijna 14 jaar, maar tot op heden is het gebleven bij meisjes- bij- zich -uitnodigen- op- de- dag- zelf, die mee-eten en boven bakken chips en taart wegeten en -kletsen. Dus geen partijtje er ook nog bij. Visite in het weekend of de dag zelf.
Ik vind persoonlijk dat je best grenzen kunt stellen als ouders, het klinkt inderdaad of jullie haar verjaardag nu driedubbel vieren.
Dat van die slingers ophangen herken ik : de laatste verjaardag wilde ik naar bed (moe) maar zij zat nog in de kamer en sja.. dan is het versieren geen verrassing meer he de volgende dag. Ik heb bijtijds maar plompverloren gezegd dat ik naar bed wilde, en zij maar naar boven moest vertrekken als ze niet mee wilde versieren.De tijden veranderen.
amar

Gezellig puberfeest

Hier hebben we toevallig afgelopen zaterdag het puberfeest gehad.
Dochterlief en haar vriendin waren 16 geworden en ze wilden een feest geven voor vrienden en vriendinnen.
Dat werd een Black & White party.
Ik had zwarte en witte ballonnen en slingers gekocht en die hebben ze samen opgehangen.
Ook wat zwartwitte lollies en snoepjes.

De discolampen aan, drank (bier, wijn, fris) achter de bar. Lekkere muziek aan en dansen maar.
Het was echt een vet feestje, en wij als ouders mochten er zo maar bij blijven (nou ja, wij in het begin gewoon in de huiskamer en zij in de bar, maar later zijn we er gewoon tussen gaan staan)

Heel gezellig al die jeugd over de vloer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.