Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tango

Tango

05-03-2018 om 13:52

Rijles

Dochter wordt in april 17 en wil heel graag starten met autorijlessen. Wij twijfelen echter een beetje aan het moment van starten. Als ze meteen start met 17 heeft ze misschien na een half jaar haar rijbewijs maar moet ze dus nog rijden met een bijrijder. Ik vraag me af of dat er in de praktijk van komt. Ze zal het niet waarderen als ik naast haar zit als ze met vriendinnen naar een feestje rijdt en bovendien zit ik daar ook niet op te wachten, op nachtelijke ritjes naar party's of uitgaanscentra Maar ze zal het toch bij moeten houden, anders begin je met 18 weer bijna opnieuw lijkt mij.
Wat is jullie ervaring hierin? Wat is een goed moment om te starten? Het klinkt leuk, op je 17e verjaardag je eerste rijles, maar is het handig in de praktijk?
En wat moet je doen om bijrijder te mogen worden? Want ik begrijp dat je dat ook niet zomaar mag.


Paddington

Paddington

05-03-2018 om 14:05

Persoonlijk

stimuleer ik mijn dochter juist om zo snel mogelijk te beginnen. Nachtelijke ritjes naar feestjes kun je voor kiezen of niet. De bijrijder moet minimaal 5 jaar zijn/haar rijbewijs hebben en geen geschiedenis hebben van ernstige verkeersovertredingen. Daarnaast mag een beginnende bestuurder maximaal 5 personen als bijrijder hebben. Dat moet namelijk van te voren worden geregeld en krijgt de beginnende bestuurder ook een pasje van. (tenminste dat is wat ik ervan heb begrepen).

Mijn dochter begint waarschijnlijk komende zomer, ze is dan 16,5. Voor haar verjaardag had ze van haar vader een rijles gehad van een halve dag op een circuit. Ze vond het geweldig en heeft dus al kennis gemaakt met het sturen/gas geven en remmen.

Of het voor jullie werkt is en blijft een persoonlijke keuze. De oudste van mijn vriend bijvoorbeeld wordt binnenkort 18 en wil zelfs dan nog niet beginnen met rijlessen.

guera

guera

05-03-2018 om 14:09

ja leuk toch?

Het is aangetoond dat jongeren minder ongelukken maken als ze op deze manier starten. Ze moeten tot hun 18e onder begeleiding rijden en de begeleiding moet aangemeld staan. Bij het rijbewijs hoort dan een begeleiderspas. Dus niet iedereen kan willekeurig fungeren als begeleider. Het moeten vaste mensen zijn.
Ik reed zelf toen ik net mijn rijbewijs had echt superveel juist met mijn ouders. Die vonden het wel gezellig dat ik weer meeging naar verjaardagen van tantes en zij een borrel konden drinken. Ik ging maar wat graag mee om te chauffeuren. Met die feestjes en vriendinnen zal ze moeten wachten tenzij een van de vriendinnen 27 jaar is en 5 jaar het rijbewijs heeft. Dan kan die vriendin ook als begeleider optreden.
Anyway ik zou het doen. Een half jaar is zo voorbij en al ze tzt niet zoveel heeft gereden en wat onzeker is dan pakt ze nog 1 lesje en klaar.

Lou

Lou

05-03-2018 om 14:27

Leidend zou voor mij zijn dat dochter het zelf zo graag wil. Dan maak je die tijd tot haar 18e ook wel vol op de een of andere manier. Als ze maar flink wat kilometers kan maken. (Mijn dochter is even oud als de jouwe maar zij wil absoluut geen rijlessen dus ervaring heb ik niet.)

Pennestreek

Pennestreek

05-03-2018 om 14:35

Hier wel met zoon

En die heeft van tevoren op die manier al flink wat kilometers gemaakt, ook met heel slechte weersomstandigheden, in de auto's waar hij later zelfstandig mee zou gaan rijden. Dat scheelt een hoop in zelfverzekerdheid.

Bijrijders moet je aanmelden, nog voor je je rijbewijs haalt. Alle info vind je via deze link:
http://www.2todrive.nl/begeleiderspas-aanvragen/

Enne, ik vind je wel optimistisch hoor, binnen een half jaar haar rijbewijs . Maar wie weet...

mijk

mijk

05-03-2018 om 14:44

Dat half jaar lijkt me ook echt optimistisch

afrijden is echt lastiger geworden de laatste jaren........

Mijk

zebra

zebra

05-03-2018 om 14:56

als er genoeg gelegenheid is

om tussen het behalen van haar rijbewijs en haar 18e verjaardag te blijven rijden en ervaring op te blijven doen, dan is het geen enkel probleem om nu te starten met rijlessen.
Bij onze zoon zou het echter geen nut gehad hebben, onze auto is te weinig beschikbaar ivm werk en bovendien wil hij pas starten met rijlessen als hij klaar is met zijn studie.

Triva

Triva

05-03-2018 om 15:29

inderdaad

Wees niet bang dat ze het zou verleren, reken alle ritjes mee waar ze nu mee gaat en die rijdt ze dan zelf. De vraag is hoeveel ervaring ze opdoen met alleen rijden als ze zelf geen eigen auto hebben.

Binnen een half jaar je rijbewijs kan, mijn oudste heeft in die tijd drie keer kunnen afrijden (dus precies vanaf de eerste les tot en met het rijbewijs) maar dat kwam omdat hij met een versnelde cursus is begonnen. Dus als je denkt aan 2-4 uur rijles per week gaat het wat minder snel.

Wat wil ze zelf? Als ze wacht kan ze ook niet naar feestjes zelf rijden, ik zou mij daar voor 18 ook niet voor lenen tenzij je haar toch op wilde gaan halen en weg wilde brengen. Wat doe je nu dan? Pakt ze de fiets? Dan doet ze dat dan ook.

Triva

Triva

05-03-2018 om 15:30

Overigens

Mag je al met 16,5 theorieexamen doen en beginnen met rijles. Ik ken iemand die slaagde op zijn 17de verjaardag. Ik wil overigens dat mijn zonen hun theorie hebben voor ze starten met rijden. Ik hoor te vaak dat ze het eigenlijk al mogen aanvragen maar die theorie nog steeds niet hebben.

guera

guera

05-03-2018 om 16:06

triva

Ik zit er dubbel in met die theorie. De theorie gaat ook meer leven als ze les hebben en dan hebben ze het sneller. Ik hoor nu dat sommige jongeren 3 x zakken (was vroeger ook al zo). Zou het niet helpen als je de situaties ook herkent vanuit de praktijk?

Triva

Triva

05-03-2018 om 16:45

guera

Het ligt er dus vooral aan hoe je de rijlessen doet. Volg je er 6 in een week dan kun je het examen vaak al vrij snel aanvragen (wachttijd 8-10 soms 12 wk) maar aanvragen mag niet als theorie niet binnen is.

Ik geloof er niet zo in dat je heel veel voordeel hebt van de praktijk omdat je maar een klein deel bevraagd wordt en dat moet gewoon net even goed vallen. Eén vraag teveel fout en hup weer gezakt. Mijn vader is instructeur geweest en wij moesten allemaal eerst onze theorie halen maar toen was het 3 jaar geldig, later 1 jaar, nu 1,5 jaar.

Mijn zoon kent meerdere leeftijdsgenoten die moesten wachten met aanvragen praktijkexamen en dat is echt zonde, het voert de druk tot slagen van theorie ook enorm op en daar moet je maar tegen kunnen.

Triva

Triva

05-03-2018 om 16:47

wat je kunt doen

is zodra ze 1x gezakt zijn met ongeveer 14/7 fout (daar waar je 12/5 mag hebben) weet je dat ze er dichtbij zitten. Misschien dan beginnen met rijlessen? De kans is klein dat ze er dan nog 5x over gaan doen.

Lente

Lente

05-03-2018 om 17:08

In ieder geval theorie doornemen voordat je aan lessen begint

Anders moet de instructeur van alles over de theorie uitleggen tijdens de praktijklessen. En dat is zonde van die dure tijd. Het is makkelijker als de instructeur kort kan verwijzen naar de theorie als dat aan de orde is.
Eerst je theorie-examen halen voordat je aan praktijkles begint, vind ik ook een goede. Maar ik ben bang dat veel pubers dan niet meer gemotiveerd zijn om het theoretische examen te halen. Rijles is pas echt leuk als je al lessen hebt. Dan wil je ook wat doen om het te halen.

Angelique

Angelique

05-03-2018 om 17:40

Wel doen

Tuurlijk, doen! Na een half jaar haar rijbewijs is een klein beetje optimistisch, maar een van mijn zonen had het ook negen maanden na zijn eerste rijkes, dus zo absurd is het niet.

Jouw argument dat zij het niet fijn vindt dat jij naast haar zit als ze naar een feestje rijdt is natuurlijk onzin. Als zij niet wil dat jij naast haar zit, is het makkelijk, dan gaat mevrouwtje lekker op de fiets en helemaal niet met de auto.

Voor mijn gemoedsrust was het juist fijn dat de kinderen eerst met hun vader moesten rijden (ik kan het niet). Dan zie je hoe ze rijden. En ze hebben pas echt goed leren rijden toen ze hun rijbewijs hadden.

Rijles

Rijles

05-03-2018 om 19:12

2to drive

Dochter heeft 9 maanden met ons gereden. In die periode is mijn man ook met haar de weg opgegaan als hij vond dat er een goed ervaring moment was. Parkeergarage, hoe rijd ik een helling af ( en theoretisch in de bergen), hoe reageert onze auto op abs ed, lastige weersituaties, manouvreren in groter dan formaat gebakje. Vriendinnen die met 18 in het diepe werden gegooid hebben haar graag op de bijrijderstoel. Hopelijk laat de wetgeving van 2todrive niet te lang op zich wachten en kan de volgende in het gezin binnenkort beginnen. Hier overigens nog voor de eerste rijles begonnen met theorie en de geldigheidstermijn van het certificaat is volgens mij verhoogd van 1 naar 1,5 jaar.

Triva

Triva

05-03-2018 om 19:23

rijles

Waar wacht je op nbt de wetgeving?

Triva

Triva

05-03-2018 om 19:24

maar

Mijn zoon rijdt ook gewoon met ons en steeds vaker alleen. Hij hoeft echt geen steun van een 17 jarige.

Marjoleine64

Marjoleine64

05-03-2018 om 21:14

Ook

Onze jongste zoon had ook 4 maanden voor hij 18 werd zijn rijbewijs (1e keer). Hij heeft heel wat km gemaakt met mij ernaast. Naar de muziek, naar familie-uitjes, kamer zoeken en opknappen: hij reed. Dus veel geoefend, en nu geeft ik hem met een gerust hart de auto mee.
Dat doe ik bij oudste ook, maar daar was het in het begin toch wat spannender: die was al 18 toen hij (3e keer) slaagde. Dus die mocht gelijk zelf rijden, en mocht dat ook van ons. Ook naar zijn bandrepetities, en hij heeft toen ook een keer 's avonds laat de auto in de sloot gereden. Hijzelf had alleen wat schrammen en een nat pak, de auto was total-loss. Het heeft wel even geduurd voor ik het weer voluit vertrouwde...

2 kinderen hier

Dochter stond te trappelen om te kunnen rijden en heeft een week na haar 17e verjaardag afgereden ( idd in een klein half jaar) en toen heel veel kilometers gemaakt voor haar sport. Ze moest het hele land door in allerlei situaties en reed dan altijd zelf met haar vader naast haar of mijn vriendin die ook mee ging sporten en wel begeleider wilde zijn. Ze rijdt nu heel zelfverzekerd en ook hier hebben net 18 jarigen haar graag naast zich gehad terwijl zij al een jaar flink wat ervaring had. Zij is begonnen met theoriecursus en daarna wat lessen en toen op voor theorie.
Zoon wilde niet eerder op want: wat heb ik eraan als jullie toch mee moeten?
Die reed in t begin toch graag even met ons en heb ik van alles laten doen. Noodstop, in de polder( wat er hier veel is) half naast de weg en meteen weer terug sturen etc. Hij maakt minder kilometers dan zus en is dan ook nog onzekerder. Vorige maand is hij een vriend op gaan halen 60 kilometer verderop toen er geen trein reed, hij vond t achteraf best spannend zei hij( nou wij ook hahah)

Triva

Triva

06-03-2018 om 07:38

rijles

Aha mijn jongste is van net voor 1 nov. Dit komt wel goed hoor!

@Emma

@Emma

06-03-2018 om 08:16

theorie

Mijn dochter snapt de theorie juist beter nu ze in de praktijk al veel situaties heeft kunnen herkennen. Ze heeft praktijklessen sinds oktober 17 en nu vorige week theorie gehaald. Ze is wild enthousiast, in mei proefexamen. Ze weet dat ik voorlopig nog naast haar zit en dat is geen probleem.
Ingewikkelder (en duurder) is de procedure als je een diagnose hebt, hier add. Onderzoek door psychiater kost 200 euro, zelf betalen. Daar is niks verontrustends uitgekomen, geen reden tot herhaling of beperkte geldigheid van rijbevoegdheid. Sinds januari 2018 is een rijtest van cbr wel verplicht hierbij, die is in april.

Tango

Tango

06-03-2018 om 15:43

Bedankt!

Voor jullie reacties! We gaan toch maar kijken naar starten met 17 jaar denk ik. Misschien kan ze om de week rijden, of zou dat te weinig zijn? 6 uur in de week gaat ze zeker niet redden met school, werk etc. Ze zou ook na haar schoolexamen kunnen beginnen, dat is misschien een beter moment.
En dat bijrijden komen we dan wel uit. Ze kan inderdaad altijd nog een paar lesjes nemen als het te ver is weggezakt, maar misschien vindt ze het inderdaad wel heel leuk om met ons erbij naar opa en oma etc. te rijden.
W.b. de theorie vind ik ook nog een lastige. Moet een instructeur echt zoveel tijd in theorie steken als je nog niet gestart bent daarmee? De meeste regels zijn toch sowieso wel bekend lijkt me. En verder moeten we ons even over de kosten gaan buigen. Want het is niet niks natuurlijk. Dochter werkt, dus ik denk dat ze zelf ook wel iets kan bijdragen. Hoeveel lessen is een beetje gemiddeld om een rijbewijs te halen? Ik zie cursussen van 25, 30 en zelfs 40 lessen. Ik heb eigenlijk geen idee. Bij mij is het al zo'n tijd geleden.

Tango

Tango

06-03-2018 om 15:49

Overigens

Wil dochter eigenlijk graag een scooter en daarvoor dus ook haar rijbewijs halen, zodat ze ook meteen het autorijbewijs heeft. Op een scooter mag ze natuurlijk wel eerder rijden en doet ze ook wel wat praktijkervaring op natuurlijk. Al vind ik scooter ook wel weer heel anders dan auto.
Doorslag bij mij geeft inderdaad dat ze zelf zo graag wil. Ik zag al een rijschool waar je een eerste rijles kado kan geven voor een 17e verjaardag. Vond ik wel een leuk idee eigenlijk.

Hbomam

Hbomam

06-03-2018 om 16:48

Aantal lessen

Ga uit van 40 lessen, vraag rond naar ervaringen met rijscholen. lengte van de les, 90 minuten kan effectiever zijn dan 60. Kijk hoe het zit met halen en brengen, is de afstand tot de examenplaats groot zodat je daar veel lestijd aan kwijt bent? Op de site van het cbr kan je slagingspercentages vinden van rijscholen een hoeveel examens ze afnemen. Er staat dan echter niet bij hoeveel lessen er voor nodig waren. Het kost veel geld, ga voor kwaliteit. Overigens heeft mijn dochter het autorijbewijs gehaald zodat ze daarmee brommer zou mogen rijden..... ( voor de fun).

Triva

Triva

06-03-2018 om 17:21

Emma

'Mijn dochter snapt de theorie juist beter nu ze in de praktijk al veel situaties heeft kunnen herkennen. Ze heeft praktijklessen sinds oktober 17 en nu vorige week theorie gehaald. Ze is wild enthousiast, in mei proefexamen. '

Ja dat werkt ook andersom, je hebt minder praktijklessen nodig als je tijdens de praktijkles geen theorieles hoeft te krijgen. Serieus: wat is nu duurder per uur?

Triva

Triva

06-03-2018 om 17:23

Tango

Vraag inderdaad eens rond, verdiep je er in en ga niet voor de eerste de beste rijschool die een rijles geeft op de 17de verjaardag omdat je dat zo leuk vindt.

ANWB is gemiddeld duurder maar geeft garantie op zowel theorie als praktijkexamen: de tweede is gratis. Ook hebben ze altijd wel een actie lopen. Nu de lente-actie geloof ik met twee lessen gratis.

Sowieso zou ik altijd gaan voor lessen van minimaal 2 uur zodat je zo min mogelijk tijd besteedt aan heen en weer rijden naar de plek waar het examen gedaan wordt (of je moet op 5 min afstand rijden van een CBR locatie zitten maar 2 uur rijden beklijft veel beter).

Triva

Triva

06-03-2018 om 17:25

Tango

' We gaan toch maar kijken naar starten met 17 jaar denk ik. Misschien kan ze om de week rijden, of zou dat te weinig zijn? 6 uur in de week gaat ze zeker niet redden met school, werk etc. Ze zou ook na haar schoolexamen kunnen beginnen, dat is misschien een beter moment.'

Oh ik dacht dat dit over het rijden ging als ze haar examen heeft gehaald. Sowieso zeker NIET om de week rijden. Dat heeft geen zin en kost veel te veel geld want het zakt weg. Zeker 2x per week 2 uur of anders niet beginnen met rijlessen (of je moet geld op je rug hebben groeien natuurlijk).

Triva

Triva

06-03-2018 om 17:26

nog even Emma

'Ze heeft praktijklessen sinds oktober 17 en nu vorige week theorie gehaald. Ze is wild enthousiast, in mei proefexamen.'

Hoe veel uur lest ze per week? Vragen ze het examen pas aan ná het proefexamen? Wat duurt dat lang zeg want dat duurt dan ook weer 10 wk!

Pennestreek

Pennestreek

06-03-2018 om 17:37

Hier ging het zo

minstens 1 x 2 uur per week, soms meer. Wij hadden een pakket gekocht bij een rijschool. Theorie gehaald via een aparte instantie (wel op advies van rijschool), die een dagdeel een training geeft en meteen daarna examen bij het CBR. Heel intensief, maar in 1 x geslaagd, ze geven daarop ook garantie. Als iemand interesse heeft kan ik hier de website vermelden, ze hebben meerdere locaties. Hij was toen al een paar weken aan het lessen, dus dat werkte inderdaad beide kanten op: theorie was herkenbaar, en meteen toepasbaar in de praktijk.
Hij heeft ongeveer 40 lessen gehad, eerste keer gezakt voor praktijk, tweede keer geslaagd. Kort voor het echte rijexamen was er ook nog een proefexamen, zat in het pakket en was voor zoon heel prettig omdat hij dan alles al een keer had meegemaakt. Helaas niet dezelfde examinator, dat dan weer niet. Dan was hij vast meteen geslaagd...

merel

merel

06-03-2018 om 17:53

hier

Hier had zoon een pakket gekocht met 19 blokuren, in juli 2017 begonnen, in augustus met zelfstudie zijn theorie in een keer gehaald (mazzel) en half oktober ook nog eens in een keer geslaagd voor zijn rijbewijs. Bij deze rijschool waren alle herexamens gratis* maar je moest wel iedere keer dan 4 lessen doen voordat je weer opnieuw mocht afrijden. (en dat snap ik uiteraard wel)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.