Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Cindy Bakker

Cindy Bakker

31-12-2008 om 13:59

Roken

Mijn oudste dochter van 13 (bijna 14) rookt wel eens, dachten wij. Nu blijkt ze al sinds haar 11de een zware rookster te zijn. Dit kwam aan het licht toen ze haar zakgelduitgave niet meer kon verantwoorden en er een foto op haar hyves stond, waarop zij rokend te zien is.
Ze geeft nu aan er ontzettend spijt van te hebben, wat is de beste methode om haar van het roken af te helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prulletje

Prulletje

31-12-2008 om 15:12

Cold turkey!

Welnee! Gewoon in een keer mee ophouden. Dan heeft ze een paar moeilijke dagen en daarna is het over. Maar dan moet ze wel willen! Sterkte ermee.

Prulletje

Ellen Wouters

Ellen Wouters

31-12-2008 om 17:05

Gewoon ophouden

Met allerlei "methodes" bewerkstellig je vooral dat ze gaat denken dat stoppen met roken héél moeilijk is. Als je er tabletten, pleisters, afbouwen of acupunctuur bij nodig hebt moet het wel onmenselijk moeilijk zijn.

Welnee, en zéker niet als je een jonge puber bent. Het gaat vooral om het doorbreken van een gewoonte (zo zwaar is die verslaving namelijk ook weer niet). Gewoon mee ophouden dus.
Als ze er erg veel moeite mee blijkt te hebben gaat het waarschijnlijk vooral om sociale druk of om iets om handen te hebben. Verzin daar dan samen een oplossing voor.

Groet, Ellen

Tirza G.

Tirza G.

31-12-2008 om 18:31

Lichamelijk

De lichamelijke verslaving aan nicotine is niet zo groot, zeker niet als je zo kort nog maar rookt. Daar is ze in een week vanaf. Het doorbreken van de gewoonte, de rookmomenten, het erbij willen horen, het gevoel van ontspannen en iets lekkers mogen/doen, dát is de verslaving.

Tirza

Sandra

Sandra

01-01-2009 om 17:30

Geen tips wel herkenbaar

Ik zelf ben ook met mijn 11de begonnen, toen was het rokende meisjes imago stoer en ik wilde toen 14 of 15 jaar lijken, plus dat er een fabeltje bestond dat als je rookte als meisje je slank bleef en sneller volwassener werd. Helaas heeft dit er voor gezorgd dat ik veelste jong met een te oude jongen in bed ben beland en nare sexuele herinneringen aan over heb gehouden. Na 10 mislukte pogingen rook ik nog steeds, maar ga het in 2009 nogmaals proberen via de Bradfort methode, misschien dat het voor mij en jou dochter een oplossing is

Alex

ik denk dat dit meisje van 11 al vanaf haar vierde achter de pc zat te chatten op msn,daardoor kreeg ze verkeerde vrienden en begon ze te roken,en natuurlijk heeft dit kind ouders die haar nooooooooit hebben opgevoed!je weet toch zelf ook wel dat ouders van deze tijd veel te soft zijn en helemaal geen bal verstand hebben van opvoeden?waarom vraag je dan naar de bekende weg?die conclusie had je toch zelf al getrokken?

Tirza G.

Tirza G.

02-01-2009 om 22:54

Nou sus-anne

Ik vond het eerlijk gezegd wel goeie vragen. Een kind van 11??? Wáár en wanneer rookt die dan? Die van mij zaten toen nog op de basisschool en tuften om 3 uur op 't fietsje naar huis. Met 13, 14 jaar een zwáre rookster zijn, hoeveel rook je dan? En hoe kom je aan het geld daarvoor? Roken is hartstikke duur! Bij zware rookster denk ik aan toch zeker een pakje of 2, 3 in de week. Nou, een pakje sigaretten kost 4,50 euro - dat is dan zo'n 10-15 euro in de week. Hoe komt ze aan dat geld?

Tirza

Pelle

"Nu blijkt ze al sinds haar 11de een zware rookster te zijn."

Ze rookte dus op haar 11e ook al. Ik ben het met Tirza eens; goede vragen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Tirza G.

Tirza G.

03-01-2009 om 12:47

Moeder schrijft

Cindy schrijft dat ze dachten dat dochter 13/14 jr "wel eens" rookte. Dan vul ik in: een keertje met een vriendin in het weekend, minder dan een pakje per week. Vervolgens schrijft ze: ze blijkt vanaf haar 11e een zwáre rookster te zijn. Dan vul ik in: 2-3 pakjes per week (minstens eigenlijk). Nou, dat vind ik een soort van knap, op je 11e. Daar heb je amper tijd voor volgens mij Om nog maar te zwijgen over geld.

Maar goed, Cindy zwijgt ook. Helaas.

Tirza (rookte ook op haar 11e)

Maylise

Maylise

03-01-2009 om 13:24

Goede vragen

Ik vind het ook wel goede vragen. Ik heb een dochter in groep 8. Ze is wel eens af en toe een half uurtje alleen thuis maar ik denk dat ze 90% van haar tijd toch in de buurt van volwassenen is. Op haar kamer roken zouden we ruiken (wij roken niet dus een sigaret valt al op). Daarnaast krijgt ze 2,50 zakgeld in de week. Voor haar zou het dus best moeilijk zijn om nu al een sigaretten verslaving te kweken. Ze heeft er gewoon weinig gelegenheid voor. Tuurlijk stiekem een keer een sigaretje lukken zou best wel lukken maar niet genoeg om verslaafd te raken.

Ik heb een oudere dochter die wel soms rookt maar zij is pas op haar 15de begonnen. Zelfs toen heeft ze het (ondanks de moeite die ze ervoor deed) maar een half jaar voor ons verborgen kunnen houden. Dat is best ingewikkeld namelijk. Altijd kauwgom bij hebben, kunnen verantwoorden waarom je kleren stinken, waar je geld heen gaat enzovoorts. Dus daar kwamen we vrij vlug achter. Nu rookt ze alleen nog als ze uitgaat dus dat is wel fijn. Oh ja en de oudste heeft ook gerookt en die heeft het langer verborgen kunnen houden maar die rookte dan ook heel weinig. Alleen af en toe een sigaret en hij had toen een bijbaantje waarmee hij geld verdiende. In elk geval lijkt me het voor een 11jarige best moeilijk om een langdurige rookverslaving verborgen te houden.

Maylise

Roos

Roos

03-01-2009 om 16:23

Sigarettenautomaten

Voor die sigarettenautomaten moet je een muntje vragen; een 'age-coin' bij de bar, (of bij iemand van de winkel of wat dan ook). Zonder die munt doet de automaat het niet.
Roos

Prulletje

Prulletje

03-01-2009 om 20:08

Niet zo moeilijk

Als er thuis flink gerookt wordt dan valt het absoluut niet op dat het kind van elf rookt en zijn er thuis waarschijnlijk genoeg sigaretten te stelen! Laat ik het zo zeggen, mijn moeder zou het niet gemerkt hebben...

Prulletje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.