Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Celine

Celine

06-07-2014 om 22:59

's Avonds laat alleen naar huis fietsen (dochter 14 jaar)

Dochter had laatst een feestje op ca 15 min fietsen bij ons vandaan.
Ze wilde tot iets van 23.00 a 23.30 uur blijven. En ze wilde gewoon op de fiets gaan en dus - alleen ( niemand fietste van daaruit onze kant uit) - naar huis fietsen.

Ik vond dat geen goed plan.

Ze moest onder meer een lange weg fietsen (ca 10 min) over een fietspad (dus wel verkeersveilig), maar het fietspad loopt langs een bos/park (bomig, niet open) en ook tussen het fietspad en de weg staan bomen/begroeiing, waardoor er vanaf de weg niet of niet goed op het fietspad gekeken kan worden. Dat voelde voor mij niet veilig.

Zouden jullie je dochter op een dergelijk tijdstip en langs zo'n weg alleen naar huis laten fietsen?

Of vanaf welke leeftijd wel?

Zelf zei ze: over 2 jaar vind je het wel goed, maar dan ben ik echt niet groter en sterker dan nu (ze is 1.74 of zo en een stevige, wijze meid), dus waarom kan ik het nu niet gewoon doen? Zelf zou je toch ook daar fietsen (ik ben kleiner dan zij)?

Ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken? Ideeen, overwegingen, argumenten voor deze problematiek voor in de toekomst.

NB Als ze samen met een vriendin naar ons huis had gefietst had ik er geen probleem mee gehad.

Katniss

Katniss

06-07-2014 om 23:14

Nee hoor

Ik zou zo 's avonds niet in mijn eentje langs een bos fietsen. Dan ga ik alleen met de auto en parkeer zo dicht mogelijk bij huis. Mijn dochter zou dat dus ook niet mogen, zeker niet op haar 14e (bij een 17/18-jarige valt er natuurlijk weinig te verbieden).

Tijgeroog

Tijgeroog

06-07-2014 om 23:28

Nooit gedaan

Ik moest iets verder, maar ik heb dit soort dingen nooit gedaan, m'n ouders kwamen me altijd halen. En ik zou dat bij mijn kinderen ook zo doen. Rond een uur of elf reed ik nog wel eens op m'n brommer naar huis, toen was ik dus een paar jaar ouder. Brommer voelde veiliger dan op de fiets, omdat je harder rijdt enzo. Maar ik vond dat ook nooit heel comfortabel.

beoordelen

Inderdaad zou ik zelf ook niet zo onveilig willen zijn. Het is een kwestie van beoordeling. Tijd om te leren dat alleen andere mensen, samen dus, een zekere mate van veiligheid kunnen bieden, net als open verlichtte routes.
Ik ga elke week 's avonds door een park. Maar dat doe ik rond 23.00 uur want dan zijn er altijd mensen die hun honden uitlaten en andere mensen die op de fiets of lopend naar huis gaan.
's winters iets eerder dan zomers.
Hier halen en brengen we ook vrienden, en als ze uit zijn helpen ze elkaar met wegbrengen, of er blijven er een paar slapen.
Is dat geen optie? Dat je je dochter voorstelt dat, als ze niet samen kan fietsen na zo'n feestje, dat jij haar ophaalt of dat ze blijft slapen?

Annet

Annet

07-07-2014 om 07:43

Zeker niet

Oudste is nu 16. Die halen we ook nog op rond die tijd (of later).
Op een gegeven moment is het haar eigen beslissing maar tot nu toe gaat ze erin mee dat wij dit niet veilig genoeg vinden. Verder mag ze vrij veel.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2014 om 08:17

Nee

En dan gaat het niet eens om haar leeftijd, ik zou het zelf ook niet doen.

samen

Meestal proberen wij het te voorkomen door ze samen te laten fietsen met iemand anders, die dan (uiteraard) hier blijft slapen.
Tot een jaartje of 16 hebben we ook wel opgehaald. Dan belde ze wanneer ze ging en dan halverwege (waar ze ongeveer alleen verder moest) zagen we elkaar en dan samen het laatste stuk (op de fiets).
Daarna regelde ze het meestal zelf.
Meeste jongens zijn (hier tenminste en in haar vriendengroep) ook wel zo galant dat ze de meiden niet alleen laten fietsen en fietsen dan mee. Ook al 'hebben' ze niks met elkaar.
groeten albana

Celine

Celine

07-07-2014 om 08:44

AnneJ

Er waren/zijn inderdaad alternatieven.

Ik heb haar met de auto opgehaald..

Blijven slapen was toen even geen optie. Samen fietsen naar ons was ook prima geweest voor mij.

Maar ik was even benieuwd of ik nou overdreven voorzichtig ben of dat andere ouders/moeders er ook zo over denken. Dat is wel duidelijk uit jullie reacties .

En inderdaad: zelf zou ik dat stuk ook niet zo snel op de fiets doen, al is het maar omdat ik op dat tijdstip in combinatie met die afstand de voorkeur aan de auto geef .

liedewij

liedewij

07-07-2014 om 11:18

geen haar op m'n hoofd

die daar over twijfelen zou.
We halen haar en anders gaat ze niet.
Ook met 16 jaar trouwens.

Heeft niets te maken met vertrouwen in haar of dat ze een stevige wijze meid.
Heeft te maken met de wereld om haar heen.

Zus

Zus

07-07-2014 om 12:47

ander geluid

Mijn dochter zou wel zo'n stuk mogen fietsen. Ik ga ervan uit dat jullie reden om het niet te mogen 'enge andere mensen met slechte bedoelingen' is, alhoewel niemand van jullie dat expliciet zegt. Zou je zoon het wel mogen? Ik vind ongegronde angst (want hoe vaak worden meisjes van hun fiets gesleurd en verkracht?) slecht, omdat je dan ook het signaal geeft dat andere mensen per definitie niet te vertrouwen zijn en je dat als meisje kwetsbaar bent. Liever zou ik mijn dochter weerbaar maken en daarnaast zelf leren een inschatting te maken van de situatie. Dat probeert de dochter van de TO, alleen wordt haar inschatting niet relevant geacht, wat ik jammer vind.
Zolang mijn dochter een telefoon bij zich heeft (want pech onderweg, fiets stuk oid, kan natuurlijk altijd gebeuren), zou zij van mij mogen als zij zich daar zelf comfortabel bij voelt.

Thursday Next

Thursday Next

07-07-2014 om 12:55

nou

ik zou het zelf gewoon doen, fiets na 22:00 wel eens van mijn werk naar huis, 18 km over zo'n weg als beschreven en door de polder. Vroeger deed ik het zelf ook wel, films op school waren afgelopen op het moment dat de bus ook vertrok, de volgende bus ging ruim een uur later en in die tijd kon ik al wel naar huis fietsen (12 km).
Maar goed, toen hadden mijn ouders geen auto om me op te komen halen, nu hebben we wel een auto maar ik heb geen rijbewijs.
Maar ik weet niet of ik het dochter ook zou laten doen over een paar jaar. Op dit moment (ze is 12) zou ik haar ophalen (op de fiets).

Ely

Ely

07-07-2014 om 13:14

Hmm

Zus vraagt zich af hoe vaak meisjes van hun fiets gesleurd sn verkracht worden. Ik heb nu (nog) geen zicht over hoe het nu is maar waar ik ben opgegroeid hebben mijn schoolvriendinnen en ik allemaal wel een bedreigende of akelige situatie meegemaakt. Klemgereden worden door een auto, aangesproken worden op vervelende/ bedreigende manier, achtervolgd, vriendje van fiets getrokken en mep gekregen etc. Nee niet verkracht maar leuk was anders. Ik gun mijn kinderen dat ze die ervaringen bespaard blijven. Laat mij maar lekker halen en brengen dus, heeft niks met vertrouwen in kind te maken

eens met zus

Je kind mag daar overdag wel alleen fietsen? Waarom 's avonds dan niet? Donker maakt het niet opeens gevaarlijk(er). Als een kind zich er zelf niet prettig bij voelt vind ik het een ander verhaal, maar als kind er geen probleem mee heeft zou ik het goed vinden.
Ik heb er zelf ook geen probleem mee om in mijn eentje door het donker te rijden. Nooit gehad ook. Ik denk dat het risico dat er iets gebeurt heel klein is. Te klein om je daar door te laten beperken in je bewegingsvrijheid. En zeker ook te klein om er steeds maar bang voor te zijn.
Dan kun je zeggen: ja maar als er toch ooit iets zou gebeuren, dan vergeef ik het mijzelf nooit. Maar ja, dan moet je eigenlijk ook niet in een auto stappen, om maar wat te noemen. En je kinderen alleen op vakantie laten gaan, dan natuurlijk al helemaal nooit!

Annet

Annet

07-07-2014 om 18:24

Verschil met de avond

Of het donker is, maakt voor mij het verschil niet. In de winter is het om 18.00 uur ook donker.
Het gaat mij erom of er ook ander verkeer is op dezelfde weg. Is er sociale controle? Als die er niet is omdat de weg heel afgelegen ligt en heel weinig gebruikt wordt na bijvoorbeeld 21.00 uur, dan wil ik niet dat oudste daar fietst.
Hier betekent na 20.00/21.00 uur dat er te weinig verkeer is. En dus fietst oudste dan niet meer alleen.
Als we in de stad zouden wonen, zou dat anders kunnen liggen.

Ik denk dat het ook scheelt hoe weerbaar een kind is. Mijn oudste zal niet zomaar van zich afbijten. Dat straalt ze ook uit. Dat betekent gelijk dat zij eerder slachtoffer zal zijn dan een ander.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2014 om 19:17

Zus

Bij ons in de omgeving is het toevallig nogal vaak gebeurd dat iemand van zijn fiets gesleurd werd. Pasgeleden nog in een park in de buurt. Mishandeling om niks. In een dorp naast onze stad 3 meisjes.. gewoon uit verveling door iemand die een beetje knots was en mijn eigen dochter een paar jaar geleden, niet ver van huis. Ze heeft een aantal dagen met de schoenafdruk van die 'gast' op haar gezicht rondgelopen. Zelfs ik, die het niet heeft ondergaan, heb me maandenlang onveilig gevoeld in mijn eigen buurt.

De vraag of je dat met een jongen ook zo lastig zou vinden, moet ik zeggen dat dat een gewetensvraag is. Misschien niet en dat is zuiver gebaseerd op dat het dan ook vaker meisjes zijn die van de fiets getrokken worden. Tenminste, dat is wat ik ervan zie. Maar tegen een zoon zou ik ook zeggen dat hij zoveel mogelijk veilige wegen moet kiezen en gevaar niet op moet zoeken. 's Nachts door bosjes fietsen bijvoorbeeld. Totaal onnodig misschien, want waarom zouden ze 's nachts wel achter bomen klaarstaan om iedereen te bespringen en overdag niet? Nou ja, toch omdat het vaker in het donker of de schemer voorkomt denk ik.

Arawen

Arawen

07-07-2014 om 19:59

Weerbaar

Hier een zoon van 14, geen dochters in huis. Ik denk dat er inderdaad een verschil is tussen een meisje en een jongen 'los laten'. Meisjes lopen toch een ander risico. Verkrachting, aanranding, e.d. Bij jongens zal het gaan om het jatten van de mobiel of zo andere apparatuur die ze bij zich hebben.
Wat bij mij doet besluiten of zoon iets mag is of ik denk dat hij de situatie aan kan en hoe groot het risico is. Vorig jaar was hij beduidend kleiner van postuur en nog veel meer 'kind' en daarom meer potentieel gemakkelijk slachtoffer. Al is het maar van pesterijen (van de fiets af trekken 'voor de lol'..). Inmiddels is hij was meer 'streetwise' en boven de 1.80 m. Dat maakt hem minder kwetsbaar. Dus ja, hij fietst alleen, ook 's avonds. Hoewel ik wel altijd vraag of hij met iemand samen fietst, als dat kan.
Toevallig is hij nu op bezoek bij een vriend, 30 km hier vandaan. Samen naar toe gefietst, hij fietst morgen alleen terug. Na het avondeten. En ja, dan vind ik 30 km alleen best lang. Maar hij zegt dat hij het geen probleem vind, hij heeft zijn mobiel bij zich voor noodgevallen en is voor het donker thuis. En tja.. dat ik hem liever veilig bij me zou houden is iets anders.. loslaten is een werkwoord..

Zus

Zus

07-07-2014 om 21:23

Jongens

Het is altijd lastig om objectief te blijven als je meisjes kent die iets vervelend hebben meegemaakt. Die gevallen onthoud je ook altijd (waar het goed gaat niet). Toch blijkt dat het in verreweg de meeste gevallen jongens zijn die betrokken raken bij geweld, veroorzaakt door anderen. Anekdotisch bewijs ligt voor de hand om te gebruiken om jezelf ervan te overtuigen dat meisjes toch echt beter niet alleen kunnen fietsen, maar ik denk dat het belangrijk is om toch je, heel voorstelbare, maar niet constructieve angst opzij te zetten. Ik ben ook altijd blij als iedereen weer binnen veilig onder mijn vleugels is, daar niet van, want inderdaad, loslaten is een werkwoord
Overigens, ik denk dat angst voor onveilige verkeerssituaties door het donker op stille straten veel reeeler is! Maar daar is bij de dochter van TO geen sprake van, dat was een fietspad.

Yura

Yura

08-07-2014 om 09:06

Zoon of dochter

Ik heb een zoon van 16 en een dochter van bijna 15. Ik behandel ze precies gelijk wat dit betreft. Ik geloof helemaal niet dat meisjes meer risico lopen dan jongens. Ik denk zelfs andersom. Ik denk dat jongens veel eerder in een vechtpartij terecht komen of slachtoffer worden van zinloos geweld (bestaat er zinvol geweld dan?). Ik heb daarover geen cijfers, maar dat is mijn gevoel. Ik haal zoon dus ook als hij alleen over een stil stuk moet fietsen. Hij zit op een school in het middelste dorp van 3 dorpen, wij wonen in het dorp aan de ene kant en veel van zijn vrienden in het dorp aan de andere kant, hij moet dus altijd alleen fietsen. Dan maar even halen hoor, zolang duurt het ook niet meer tot ze volwassen zijn, dan ga ik wel van mijn rust genieten. De laatste weken zijn diverse mensen in de omgeving in de nachtelijke uren gewelddadig beroofd van hun telefoon, gewoon volwassen mannen. Blijkbaar loopt iedereen risico die alleen fietst. Vrijdag moest dochter om 12 uur van een verjaardag gehaald worden, wij hebben dat om die reden ook met de auto gedaan (fiets bij vriendin gelaten) omdat geen van ons beiden nog alleen wilde fietsen. Tja en als je het zelf al niet durft, dan laat je je kind al helemaal niet gaan natuurlijk.

Puck

Puck

08-07-2014 om 09:43

Ook niet alleen

Vanwege het tijdstip (en daardoor gebrek aan sociale controle) mogen mijn kinderen dat ook niet alleen fietsen. Wanneer ze in een groepje gaan dan heb ik er niet zo'n probleem mee. Onze kinderen mogen (als ze zouden willen, maar ze worden liever gehaald hihi) in een groep wel terug, maar we geven dan altijd me dat als ze om wat voor reden dan ook niet met een groepje fietsen maar alleen moeten ze ons moeten bellen, ongeacht het tijdstip zodat wij ze alsnog kunnen halen.

Fiorucci

Fiorucci

08-07-2014 om 10:02

Nee hoor

Mijn zoons haalde ik ook op, toen ze 14 jaar waren, dus dat maakt voor mij geen verschil. En nu jongste 17 is maak ik met hem goede afspraken, en ook wat ze moeten doen, mochten ze beroofd worden oid. Want dat kotm helaas regelmatig voor hier in de stad.

Jip

Jip

08-07-2014 om 21:49

Nee hoor

Dochter van 14 zou absoluut niet om 23.00 uur alleen door het donker mogen fietsen, en ook niet als ze 16 of 18 is. Hoe groot is het gevaar? Nou zeker aanwezig, zelf als meisje twee keer lastiggevallen waarvan een keer van mijn fiets getrokken. Dat is gelukkig geen verkrachting maar wel een heel nare ervaring die ik me tot op de dag van vandaag herinner.
Misschien is het risico wel niet zo vreselijk groot, maar als het haar wel overkomt zijn de gevolgen behoorlijk desastreus en dat is een overweging die ik altijd meeneem.

Leeftijd en tijdstip

Ik heb alleen meisjes dus kan niet vergelijken of ik het met jongens anders zou hebben gedaan. Maar eigenlijk denk ik het niet.
Ik vind er wel degelijk verschil in zitten of ze 14 of 16 zijn. Met 16 zijn ze zelfstandiger en assertiever. Daarom hier vanaf 16 'mag' je het zelf regelen. En dat hebben ze beiden altijd gedaan.
Ik vind het tijdstip ook van belang.
Beide kinderen hebben ook jarenlang 14 km heen en terug naar school gefietst. Ook wel alleen.
En in de winter is het dan ook pikkedonker. Het heeft er niet mee te maken of het licht is, het gaat om het tijdstip.
In de ochtend-middag is er veel woon-werk-verkeer op de doorgaande weg, dus meer sociale controle.
Dat alleen fietsen vind ik dus minder risicovol dan 's avonds op tijden dat uitgaande mensen met een slok op ook terug fietsen.
Het gaat niet eens om verkrachtingen en de kans erop, het gaat er ook om hoe ze zich 'voelen' als ze alleen zouden fietsen.
Oudste is ooit eens achterna gezeten door een man op een scooter die precies reed, wat zij ook reed en wel intimiderend, half naast haar en vlak achter haar.
Daarna is ze een periode best angstig geweest en hebben we de haal en breng service dus weer opgestart.
Er was niet eens wat gebeurd........het gaat gewoon om haar gevoel erbij. Ik wil niet dat mijn kind 'bang' naar huis moet fietsen.
Na een tijdje ebde dat gevoel van angst weer weg en kon ze het relativeren. Die man was gewoon een zieke vent en niet goed wijs en dus wilde zelf weer op pad en ze zou het wel 'regelen' wat ze ook altijd gedaan heeft.
Desatreuze gevolgen heeft het dus niet gehad, ook al was het een angstige ervaring.
Het is dus wel de leeftijd en vooral ook het tijdstip en de omgeving rond die tijd die de doorslag geven. Niet of het donker of licht is.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.