Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Ilva

Ilva

08-11-2012 om 10:38

's-avonds naar school, verplicht?

Mijn zoon zit in de brugklas en nu wordt er vanavond (donderdag) iets georganiseerd op school wat met een les te maken heeft. Volgens mijn zoon is het verplicht. Nu wil het dat de donderdagavond altijd erg druk is bij ons. Zoonlief moet zelf sporten, ik ga altijd sporten op donderdag. Plus dat het ook nog eens duurt tot half 10! Mijn zoon moet echt om half 9 naar bed anders trekt hij het niet. Hij is echt heel moe. Ik heb afgelopen zondag al gemaild naar z'n mentor en gisteren nog eens maar ik heb nog steeds geen antwoord gehad. Kan een school dit zo maar verplichten? Ik vind het een beetje vreemd. Als er geen antwoord komt ga ik niet maar ik vind het wel heel vreemd. Wat vinden jullie, mag school iets verplichten wat 's-avonds is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

08-11-2012 om 11:04

Ik heb geen idee

Maar draai het eens om: zou jij je zoon van iets willen weerhouden waar de hele klas wel naar toe gaat maar hij niet omdat hij van zijn moeder op tijd naar bed moet?

Dit neemt overigens niet weg dat ik het ook te laat vind voor kinderen van deze leeftijd tot half tien en dan nog naar huis en naar bed. Mijn zoon moet ook om 21.30 plat liggen als hij de volgende dag naar school moet (14 jaar). Dus in die zin ik zou je zoon wel laten gaan maar het toch op school aankaarten. voor een volgende keer.

Sawo

Sawo

08-11-2012 om 12:16

Hoi Ilva

ja dit mogen ze. Ik weet niet of ze zich aan bepaalde eindtijden moeten houden maar het mag wel en komt bij ons op de middelbare school 1 of 2 keer per jaar voor.

groet

saar

Mama 5

Mama 5

08-11-2012 om 12:27

Niet verplicht

Dat staat in onderstaande link. 'Schoolactiviteiten die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden, kunnen nooit verplicht zijn, ook als hier geen vergoeding voor wordt gevraagd.'
Ik zou mijn kind wel laten gaan. Dit soort dingen zijn belangrijk en je geeft in mijn opinie een verkeerd signaal naar school als je niet gaat. Bij beslissingen over je kind door de school, spelen subjectieve onderbuikgevoelens een rol. En die maak je positiever als je actief en dankbaar mee doet met dit soort franje. Scholen vinden die franje vaak erg belangrijk. Je stort op de emotionele bankrekening bij de docenten. Je weet nooit wanneer je die bankrekening ineens hard nodig hebt. Die investering vind ik belangrijker dan sport en dergelijke.
http://www.leerplicht.net/antwoord-op-uw-vragen/moet-mijn-kind-mee-op-schoolreis-of-schoolkamp.html

Ilva

Ilva

08-11-2012 om 13:39

Bericht

Net toch bericht gekregen van de leraar dat het niet verplicht is. En het is niet zo dat mijn zoon verplicht van mij om half negen naar bed moet maar hij is gewoon heel moe. Voorbeeld: Op vrijdag mogen ze altijd opblijven om The Voice of Holland te zien. Zo rond kwart over negen gaat hij zelf naar bed. Het trekt het gewoon niet. Broertje van 10 kijkt het helemaal uit, hij niet. Vorige week was er schoolfeest dat tot half 12 zou duren, om kwart voor 10 een sms-je dat hij zo moe was. Hij vind het wel leuk maar trekt het dus niet. Vanavond gaat hij dus gewoon naar bed. Het lijkt me best leuk maar laat het dan om 19 uur beginnen ipv om 20 uur. Dan zijn ze om half 9 klaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2012 om 13:55

Ilva

Ik weet dat ieder mens zijn eigen biologische klok heeft. Dus er zijn mensen die vroeg naar bed gaan en mensen die het langer volhouden. Maar als een kind van de leeftijd van jouw zoon om half 9 op apegapen ligt en afhaakt bij een schoolfeest omdat hij zo moe is, dan vraag ik me af of daar geen reden voor is. Is alles goed wat zijn gezondheid betreft? Hoe vroeg wordt hij 's morgens wakker? Is het 's avonds sporten eigenlijk teveel?
Wat je vraag betreft: Ik zou hem dus wel stimuleren om te gaan. Op deze leeftijd is het toch wel belangrijk om mee te doen met de meute. Er wordt hem gevraagd waarom hij er niet bij was door klasgenoten en dan is 'ik lag al in bed' niet bepaald stoer te noemen. Niet dat je daar altijd maar je beslissingen op moet afstemmen, maar soms is het wel wijs. Als hij altijd braaf gaat sporten, moeten ze er bovendien een keer begrip voor hebben dat hij voor een keer niet komt.

Mama 5

Mama 5

08-11-2012 om 13:57

Maar...

Ik denk dat er niet veel leeftijdgenoten van je zoon zijn, die zo vroeg moe zijn. Ik herken het in ieder geval niet in mijn omgeving. Dus ik kan me voorstellen dat een school daar geen rekening mee houdt.
En als je een avond om zeven uur laat beginnen, dan hebben de mensen die tot zes uur moeten werken (dat zijn er best veel) weer een probleem. Zeven uur is dan best wel vroeg voor hen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

08-11-2012 om 14:51

Eens met kaaskopje

Ik ken geen pubers die zo vroeg naar bed gaan. Tijdens de basisschool ging de mijne vroeg, nu met 14 jaar gaat hij om 21.45 naar boven met de bedoeling dat hij dan om 22.00 slaapt. In de praktijk lukt dat niet, als een echte puber kan hij 's avonds slecht slapen. Hij ligt wel in bed, maar slaapt niet.
Vorige week op donderdag een feest tot 23.30. De volgende dag mochten ze 1 uurtje later beginnen, echt heel normaal.
Als jouw kind dit niet trekt, zou ik eens langs de ha gaan.
Rosa van der Zanden

P

P

08-11-2012 om 17:13

Niet zo gek

Mijn oudste is een ochtendmens, staat altijd vrolijk op, ook als het zes uur is als de wekker gaat.

Vorig jaar in de brugklas de eerste weken lag hij ook echt op eigen initiatief om half 9 in bed en op vrijdagavond hield ook zijn broertje het langer vol maar hij kon echt wel eens een avondje later naar bed als dat echt moest maar niet op een schoolavond.

Toen zijn training verschoven werd tot half 9 waardoor hij nooit voor 9 uur op bed kon liggen (vaak was het half 10 inclusief douchen en nog wat eten) was hij echt van slag. Hij mocht zelfs tot 9 uur trainen maar dat deed hij dus echt niet. Niet normaal? Echt wel: avondmens en ochtendmens plus de eerste spannende tijd van de brugklas en een heel erg gezonde jongen (nooit ziek) kan dus echt wel.

Sancy

Sancy

08-11-2012 om 18:24

Mama 5

Het is niet verplicht, schreef je, om te vervolgen met: "Dit soort dingen zijn belangrijk en je geeft in mijn opinie een verkeerd signaal naar school als je niet gaat." Dat begrijp ik niet. Waarom is dat een verkeerd signaal? Juist de school geeft een verkeerd signaal in mijn ogen door niet helder te stellen dat avondactiviteiten niet verplicht zijn.

Sancy

Sancy

08-11-2012 om 18:26

En bedtijd

Volgens mij is het heel goed mogelijk dat een brugger om half 9 's avonds moe zijn bed inrolt. Ik herken het beeld wel dat Pelle schetst. Sterker, mijn broer ging in het brugklasjaar altijd om half 8 naar bed om gelijke redenen.

Vic

Vic

08-11-2012 om 19:13

Laat

Ilva, jij was toch van dezelfde school als wij? Ik vind de activiteiten, ook die voor de ouders, altijd erg laat beginnen en eindigen. Voor die openingsavond moesten wij volgens mij pas om 20.30 uur (toen is mijn ex gegaan). Ik ben wel een avondmens, maar ik zit 's avonds ook het liefst op mijn eigen bank.

Primavera

Primavera

08-11-2012 om 20:23

Niet verplicht, maar sociaal verplicht?

Mama 5, in jouw berichtje lees ik dat het welliswaar niet verplicht is, maar dat je het sociaal verplicht vindt. Daar kijk ik juist heel anders tegenaan, waardoor ik mijn kinderen juist al vroeg leer om zich niet tegen hun zin voor het sociale karretje van school laten spannen om een wit voetje bij een leerkracht te halen. Ik zie teveel volwassenen die op die manier ook nog met alle franje die scholen verzinnen meedoen en op komen draven zodra een docent met zijn vingers knipt zonder nee te durven zeggen.
Ik zou gewoon de verschillende belangen tegen elkaar af laten wegen.
Als zoon graag wil en denkt dat hij het wel trekt, maar het vervoer is een probleem omdat je zelf sport, dan is er vast wel vervoer te regelen met een klasgenoot ofzo.
Als zoon niet wil of zijn sport belangrijker vindt, dan zou ik hem lekker laten sporten. Waarom zou franje op school belangrijker moeten zijn dan sport?

mama 5

mama 5

08-11-2012 om 21:03

Sociaal verplicht

Ik was niet helemaal duidelijk, maar zo als Primavera schrijft bedoelde ik het inderdaad.
Het lijkt nu net of ik het allemaal heel zwaar maak. Dat vind ik in dit voorbeeld overdreven. Een zo'n avond zal echt niet zoveel uitmaken.
Maar in het algemeen vind ik wel, dat mijn kinderen mogen leren, dat dit soort activiteiten (franje) er bij horen, of je het nu leuk vindt of niet. En op die manier, vind ik dit soort dingen dus wel belangrijk.
Het succes van mijn kinderen op school is voor een groot deel afhankelijk van de mening van de leerkrachten over hen. Het loont om daar een beetje in te investeren. Noem het gerust een wit voetje halen of slijmen. Je kunt het ook 'netwerken' noemen.
Als je je gezicht laat zien, attent bent, zijn mensen eerder bereid om moeite voor je te doen, of je te helpen. Zo zit onze maatschappij toch wel in elkaar.
Mijn ouders hebben mij dit niet geleerd en zulk soort bijeenkomsten gaan mij nog steeds niet makkelijk af. Maar ook netwerken kun je leren. En dat wil ik mijn kinderen graag meegeven.

Annet

Annet

08-11-2012 om 21:21

Ik vind het niet overdreven laat

Op school van oudste zijn ook voorstellingen voor en door brugklassers die zeker tot 21.30 duren.

Jongste gaat komende weken naar twee informatieavonden voor het VO die bedoeld zijn voor ouders en groep 8 leerlingen. Die beginnen om 19.30 uur. Zullen denk ik ook niet voor 21.00 uur klaar zijn, misschien later.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2012 om 00:08

Ik sluit me aan bij mama 5

Zeker zo aan het begin van een schooljaar vind ik het toch wel een goed idee om een kind aan te moedigen dit soort avonden bij te wonen. Dan maar een keer wat ongemak voor iedereen.

Veel slapen en hoe pas je dat in

Hier hebben we er ook zo 1 die veel slaap nodig heeft. Heeft ook een druk leven. Maar is ondertussen ook een stuk ouder. Zij ging ook rustig om 20.30 uur naar bed toen ze in de brugklas zat.
Wij liepen ook wel eens tegen aktiviteiten op die gewoon té laat duurden voor haar vanaf de brugklas. Ook hier vinden wij (en ook zij) het sociaal gezien toch wel belangrijk dat ze wel gaat. Ze wil zelf ook graag.
Wij gingen en gaan er anders mee om. Zij slaapt 'voor' en haalt het ook erna in.
Ook nu ze ouder is, is ze met regelmaat gewoon te moe om mee te doen. Ze heeft verder niks, is prima gezond, maar heeft haar leven lang al meer slaap nodig dan gemiddeld.En dan kom je op een gegeven moment in conflict met je omgeving die andere 'tijden' aanhouden.
En ook nu slaapt ze voor en erna extra. Met zo'n schoolavond hadden wij het zo gedaan:
De avond ervoor extra vroeg naar bed en kijken of je sport kan afzeggen (de avond ervoor dus!). Dan de dag zelf, even op de bank meteen na het eten of voor het eten? Dan naar die avond, misschien ophalen? En meteen naar bed. De volgende dag uit school meteen weer even op de bank en 's avonds zorgen dat hij 'niks' heeft en vroeg naar bed.
Ook nu ze ouder is en b.v. uitgaat slaapt ze nog altijd 'voor'. Op zaterdag b.v. gaat ze 's morgens werken en even een boodschapje doen, 's middags na het eten slapen. Zeker 2 uur. Ze slaapt dan ook écht. Ik zou het niet kunnen en w.s. alleen doezelen. Maar ze is echt diep in slaap. Dan zet ze de wekker en staat op en doet even rustig aan en kan dan tenminste gelijk met haar vrienden en vriendinnen thuis komen. De volgende dag natuurlijk uitslapen en zeker vroeg naar bed. Dat kan ook om 20.30 uur zijn
Zo kan je toch sociaal zijn en wel aan je slaapbehoefte voldoen. Haar slaapbehoefte is 'groter' dan van 14jarige zus. En ze schelen 5 jaar.
Haar slaapbehoefte hangt ook af van hoe druk en hoe spannend haar dagelijks leven is. In rustige tijden is de behoefte aan slaap toch minder. Die brugklas is ook intensief. Dus logisch dat het nu even enorm opvalt.
groeten albana

P

P

09-11-2012 om 08:39

Mama5

Ik denk dat het 'netwerken en slijmen' belangrijker IN de les is dan daarbuiten. Ik geloof dat een leerkracht veel eerder moeite voor je doet als je er gewoon altijd bent, meedoet in de les, zo nu en dan slimme vragen stelt en laat blijken dat het je allemaal interesseert. Een keertje op een avond verschijnen waar nog honderden anderen lopen zal echt niet zoveel effect hebben.

Wij hadden vorige week ook zo'n akkefietje: er was een avond ivm een opening ergens van. Alle leerlingen mochten komen en het was tot 11 uur. Consumpties a 2,50. Volgens de mentor was het verplicht en als je niet kwam mocht je de volgende ochtend niet de eerste 2 uur vrij hebben (zoals de hele school). Later bleek dat er die 2 uren natuurlijk niemand op school was en mentor zei dat je het dan later moet inhalen (die 2 uur).

Wat was het probleem: zoon kan maar 1x per week trainen voor zijn sport (er zijn niet meer trainingen per week), Pman moet voor zes uur op, ik om uiterlijk half 7 en zoon had er niet zoveel zin in. Wij zijn dus pas om 23:20 thuis van ophalen en de leerkrachten en leerlingen mogen uitslapen.... Idioot toch?

Mijn zoon doet het prima met netwerken en slijmen en had dat extraatje niet nodig. Op de training was ongeveer de helft er niet en de helft er wel (van de leerlingen op dezelfde school). We hadden gelukkig een briefje gemaakt voor de mentor met onze redenen en zoon heeft het zelf al hogerop gezocht: door dat briefje van tevoren kan de mentor hem niets maken!

School kan mijn kind niet verplichten 's avonds te komen! Overdag is voor school, 's avonds is voor sport en bijv werk.

mama 5

mama 5

09-11-2012 om 10:26

Dat zei ik ook al, het lijkt nu allemaal veel zwaarder dan dat het is. Van deze ene avond zal het niet afhangen. Als je niet uitkijkt, mist niemand het kind.
Maar 'gezellige' informelere bijeenkomsten, dat zijn juist de netwerkelementen die ik niet van huis uit heb meegekregen. Dat heeft naar mijn gevoel toch een andere dimensie, dan de 'gewone' contacten. Het gaat er juist om, dat het buiten de 'gewone' les valt.
Om het naar een werksituatie te vertalen. Daar ben je ook nooit echt verplicht om mee te gaan naar bijv. het afdelingsuitje, en is het echt niet erg, als je soms er niet bent. Maar als je nooit gaat, zet je jezelf toch wel wat buitenspel. Want die sociale verplichtingen horen er bij.

P

P

09-11-2012 om 15:11

Voorbeeld?

Geef eens een voorbeeld van wat jij bedoelt dan en wat 's avonds is?

Primavera

Primavera

09-11-2012 om 17:03

Leren grenzen trekken

In plaats van te leren om op allerlei sociale verplichtingen op te komen dragen, vind ik het juist belangrijk dat mijn kinderen leren om grenzen te trekken en zich niet mee laten slepen omdat iets sociaal gewenst is als dat eigenlijk tegen hun zin is.
Leren om grenzen te trekken, tot hier en niet verder, en leren dat dat een stuk makkelijker gaat als je vanaf het begin af aan daarin duidelijk bent. Als je namelijk in het begin wel toegeeft dan wordt niet in dank afgenomen dat je tenminste een keer aan zo'n schoolhappening hebt meegedaan, maar krijg je de volgende keer verweten dat je toen toch ook dingen opzij gezet hebt en waarom nu dan niet?
Eén van mijn zoons heeft een passie voor een sport en traint er 10 uur per week voor en die trainingen zijn heilig voor hem. Zelfs uitnodigingen op partijtjes moeten ervoor wijken, al zorgen zijn beste vrienden er wel voor dat de tijden niet samenvallen. Hij zou dus zou training echt niet laten vallen voor schoolse franje.
Ik denk net als P dat buiten de gewone les aan dingen meedoen niet zoveel zoden aan de dijk zal zetten en helemaal niet als dat schoorvoetend gaat, want je moet dan natuurlijk ook nog doen alsof je het leuk vindt. Ik leer wel mijn kinderen dat de indruk die je achterlaat meespeelt op hoe anderen je zullen waarderen en niet alleen je kunnen.
Dus, kijk leerkrachten aan als ze iets vertellen en ga niet frutselen ook al weet je het allang. Val het beste mens niet in de rede (en zeker niet om te verbeteren), ook al heeft ze het over een onderwerp waar je toevallig veel van weet. Zorg dat je je huiswerk altijd af hebt en vergeet geen spullen. Steek je vinger op, maar niet voordat ze is uitgepraat, enz.
Maar bewaak wel je eigen grenzen en ga daar niet overheen vanwege sociale druk. Het lijkt me juist voor pubers heel gezond dat ze leren om aan sociale druk te kunnen weerstaan. Natuurlijk als het over roken, drinken, drugs en andere typische puberstommiteiten gaat, maar ook als school meent dat ze ook beslag op je tijd in je leven buiten schooltijd kunnen leggen.

mama 5

mama 5

09-11-2012 om 19:07

Voorbeelden

Even denken hoor. Het gaat bijvoorbeeld om die kerstuitvoering op school (of van balletles), dat klassefeest, aan de ouders laten zien wat je hebt geleerd met muziekles, een presentatie over de maatschappelijke stages, helpen bij de open avond, de opening van de expositie van je tekenles, het kerstdiner op school, Sinterklaas vieren met je klas.
Dat soort dingen. Ik vind dat mijn kinderen als ze even kunnen aan dat soort dingen mee moeten doen. Zelf zijn ze veel liever vrij, gaan ze liever niet. Maar dan zeg ik: 'kom op, het hoort erbij.'
Doen jullie zelf dan ook niet van dat soort dingen? Jullie zullen toch ook wel vergelijkbare verplichtingen hebben, van je werk of van een club of zo? Of van de school van je kinderen.
Mijn man is vanavond naar een bedrijfsuitje. Volgende week moet ik tapas eten met een vrijwilligers groep waar ik bij zit. Op mijn werk is er altijd een kerstborrel. Rond kerst moeten we altijd naar kerstuitvoeringen op school. Die dingen horen er toch bij?
Ik ga zelf ook over mijn grenzen heen, als ik dat soort dingen doe. Van mij mogen al dat soort dingen afgeschaft worden, te beginnen met diploma-uitreikingen (Je mag dat papiertje ook wel opsturen). En mijn man was vanavond liever thuis gebleven.
Ik vind het wel oke, wat Primavera stelt over sociale druk weerstaan. Maar je eigen grenzen zijn niet heilig. Ik stap er zo vaak over heen. Bijna elke keer als ik 's morgens met mijn enorme ochtendhumeur uit mijn bed stap, om voor dag en dauw te gaan werken, dan denk ik: Ik ben gek, ik meld me ziek.' Maar dat doe ik nooit. Ik ga over mijn grenzen heen. En als mijn schoonouders een etentje organiseren voor de hele familie, dan wil ik echt veel liever niet gaan. Maar ook dan ga ik over mijn grenzen heen. Dat vind ik helemaal niet erg.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2012 om 21:38

Primavera

Je kunt toch elk moment een grens trekken? Dat hoeft toch niet bij de eerste keer voor de rest van het jaar duidelijk gemaakt te worden? Verder ben ik het met Mama 5 eens. Je kunt star je eigen grenzen trekken, maar vinden we het niet allemaal sympathiek als anderen af en toe over hun grenzen willen stappen voor iets waar we zelf of onze kinderen bij betrokken zijn? Daarom doe ik dat ook voor een ander. Niet altijd, maar ik doe mijn best.

Jesse_1

Jesse_1

09-11-2012 om 23:29

Bedtijd

Oudste (12, brugklas) mag zelf - min of meer - zijn bedtijd bepalen. Als hij moe is, ligt hij er lekker om half 9 in! Ik geloof dat ik ook al wel eerder heb meegemaakt.
Daarentegen gaat hij ook graag wel eens laat naar bed hoor.

P

P

10-11-2012 om 08:49

Mama5

We hebben het hier over school, niet over werk of sport of muziekles. School zou het niet pikken als de sport van mijn zoon een sinterklaasfeest geeft tijdens schooltijd!

Verder zijn de meeste dingen die jij noemt niet 's avonds en zijn er hier geen klassenfeesten alleen schoolfeesten en daar val je echt niet op tussen de honderden anderen. Het gekke is overigens dat de mentor van mijn zoon wilde dat hij bij dat schoolfeest was maar als ze iets met de klas doen na schooltijd is dat juist NIET verplicht, iedereen mag komen die er zin in heeft en ze gaan dan bowlen, een keertje uit eten, een keertje voetballen etc.

Mama 5

Mama 5

10-11-2012 om 09:03

Nou p, ik heb geloof ik in mijn eerste post al duidelijk gezegd, dat het niet verplicht kan worden door school. Dus daar zijn we het helemaal over eens.
En verder zijn alle voordelen in de eerste alinea van mijn post 'voorbeelden' bij mijn twee oudsten voorgekomen, op de middelbare school, in de avonduren. Echt waar hoor! (behalve balletles dan)

mama 5

mama 5

10-11-2012 om 09:10

En de buitenschoolse voorbeelden

Die buitenschoolse voorbeelden die ik gaf, gaf ik, om duidelijk te maken dat ik het helemaal niet erg vind als mijn kinderen leren om soms over hun grenzen te stappen. Dit in antwoord op deze worden van Primavera: 'In plaats van te leren om op allerlei sociale verplichtingen op te komen dragen, vind ik het juist belangrijk dat mijn kinderen leren om grenzen te trekken en zich niet mee laten slepen omdat iets sociaal gewenst is als dat eigenlijk tegen hun zin is.'
Ik stel, dat ik zelf heel vaak over mijn eigen grenzen ga, omdat dit sociaal gewenst is. En dat ik dat eigenlijk heel normaal vind. Volgens mij doet bijna iedereen dat wel.

Annet

Annet

10-11-2012 om 09:35

Ik vind over je grenzen gaan wel zwaar uitgedrukt

Als ik op mijn werk een afdelingsuitje heb, ga ik braaf mee ook al vind ik zo'n uitje eigenlijk niet leuk.
Ga ik dan over mijn grenzen heen? Nee hoor. Zo erg is het niet om ergens aan mee te doen wat je eigenlijk niet leuk vindt. Ik doe mee omdat het goed is voor de sfeer op de afdeling.
Stel het afdelingsuitje is naar een zwembad. Voor geen goud ga ik in badpak een dagje uit met collega's. Dus dat zou wel over mijn grenzen gaan.
Stel er wordt elke week een avondje uit georganiseerd met collega's. Dat zou qua frequentie over mijn grenzen gaan dus zou ik maar soms meegaan.

mama 5

mama 5

10-11-2012 om 10:17

Precies annet

En ik vind dat in de avonduren naar school gaan om te helpen bij een open avond, of om in een voorstelling mee te spelen, iets wat zeer acceptabel is. Vandaar dat ik mijn kinderen wel stimuleer om dat te doen. Ook al willen ze liever niet en gaan ze liever sporten of gamen of wat dan ook.
Zeker omdat het niet iedere week van hen gevraagd wordt, het gaat maar om een paar keer per jaar.

Primavera

Primavera

10-11-2012 om 10:32

'als ze kunnen' is relatie

Het is tamelijk relatief wat je verstaat onder 'als ze even lunnen' wat betreft op komen draven op sociale verplichtingen.
Als kerstfeest 's avonds op school er voor zorgt dat mijn kinderen hun oma die ze slechts 1 keer in het jaar zien een dag minder kunnen zien, dan kunnen ze niet.
Als het Halloweenfeest van school samenvalt met de sporttraining voor een wedstrijd dan kunnen ze niet.
Als de zoon van de draadstarster op een schoolfeest tollend van de slaap als een zombie in een hoekje af staat te wachten totdat hij eindelijk met goed fatsoen af kan taaien, dan kan hij dus niet.
Net zoals ik een juf welleens duidelijk heb gemaakt dat als ik 's avonds een babysitter voor 4 kinderen in moet huren om versieringen op school te mogen fröbelen, dat ik dan dus niet kan.
Niet naar je werk gaan omdat je 's ochtends geen zin hebt om je bed uit te komen schaar ik niet onder eigen grenzen trekken. Je werkt om je kost te verdienen en je ziek melden terwijl je dat niet bent betekent de boel oplichten ten koste van anderen.
Niet over je eigen grenzen heen gaan helemaal niet dat je dan alleen maar doet waar je zin in hebt. Alleen maar dat je zorgvuldig afweegt en kiest waar je werkelijk achter kunt staan ipv met de kudde mee te hobbelen alleen maar omdat 'het erbij zou horen'. Wie heeft dat beslist? En waarom denkt diegene dat hij/zij dat zo even voor anderen kan beslissen?
Persoonlijk vond il het een verademing nadat ik heb geleerd om vriendelijk nee te leren zeggen tegen onnodige franje. Dat had il graag als kind al willen leren.

Precies

Al die sociale verlichtingen zijn niet altijd 'over grenzen' heen gaan. Soms hoort het er gewoon bij. Oudste heeft ook muziekuitvoeringen 's avond waar ze gewoonweg niet altijd 'zin' in heeft...Pff wéér een optreden in een bejaardenhuis en wéér een serenade bij iemand's bruiloft.
Bepaalde dingen doe je ook gewoon omdat het 'goed' is voor een ander, voor de groep, voor de gemeenschap, voor je muziekjuf of dirigent of de clubkas voor mij part.
En tja dan ga je misschien over bepaalde grenzen heen van jezelf, maar het heeft ook een positieve bijdrage voor anderen.
Ik denk dat het ook wel goed is dat je dat 'leert' dat bepaalde dingen misschien niet per sé leuk zijn of in je schema passen maar dat je een positieve bijdrage levert en dat dat ook iets oplevert. Je maakt er een ander blij mee of je hoort erdoor meer 'erbij'. Dat is met een schoolavond w.s. anders maar altijd maar niet komen zal ook meebrengen dat je nooit kan meepraten en er w.s. enigzins minder 'bijhoort' in ieder geval de dag erna
En op een gegeven moment zal het zeker als het áltijd jouw betreft opvallen dat jij altijd er niet bent. En dat zal je w.s. ook niet in dank worden afgenomen.
Met name met die muziek valt dat op. Er zijn er altijd wat die er noóit zijn, sommigen met een vage smoes, sommigen zijn daar gewoon eerlijk in en zeggen dat hardop. Het moge duidelijk zijn dat op een gegeven moment dat ook diegene zijn die als dat lang duurt niet erg populair zijn....
En dan gaan ze misschien niet over hun eigen grenzen heen maar wél over de grenzen van diegene die vinden dat ze een bijdrage horen te leveren. Op welke manier dan ook al is het alleen maar door hun aanwezigheid zo nu en dan.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.