Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Brenda

Brenda

18-03-2009 om 10:07

's-ochtends niet eten en geen eten mee naar school willen nemen

Hele landelijke campagnes dat ontbijten zo goed voor je is. Zelf zonder ontbijt ben geen mens waard. En wat gebeurt: onze dochter van 13 wil niet de tijd nemen om te ontbijten en ze wil ook geen eten mee naar school nemen want dat past niet meer in haar (veel te kleine Bjorn Borg tasje). Ze zit op een school waar ze gezamelijk moeten eten. En nu heeft zij geen eten bij zich. Zeer slecht voor de concentratie om zonder eten naar school te gaan en slecht voor het humeur om 's-middags ook niet te eten. En slecht voor het imago van mams, want dat kind komt uit een gezin waar ze niet eens eten mee krijgt! Vul ik zo zelf maar alvast in. Leuk hoor Ik heb geen zin in strijd of dwang, maar wil haar wel zeggen dat ik dit niet goed vind, en krijg ik de reactie, nou en!
Wie heeft er een goed idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien

wil mevrouwtje even een drinkontbijtje achteroverslaan? heeft ze toch een lekker bodempje, beter dan niets.
Begrijp ik dat dochterlief de hele dag niet eet? of bestaat haar middagmaal uit kitkat-chunky's die ze op school koopt?
In het eerste geval: speelt er niet een heel ander probleem, nl dat ze niet wil eten ( en wil afvallen).
Je zegt dat ze gezamenlijk eten op school, ik weet niet helemaal hoe ik dat dan voor me moet zien op de middelbare school , maar is daar dan een leerkracht bij? Dan zou je die eens in kunnen schakelen, zodat ze vauit school ook verplicth wordt om ( normaal)te eten.
sterkte ermee!

Rembrand

Rembrand

18-03-2009 om 11:48

Eenvoudige oplossing?

Grotere Bjorn Borg tas kopen ?
M.

Verplicht ontbijten (wat dan ook)

Hier wordt er verplicht ontbeten, maakt me niet uit wat als ze maar íéts eten. Tot op heden is dat altijd nog minimaal één boterham (meestal 2) en een cracker of beschuitje. Zelf mocht ik vroeger de deur niet uit zonder ontbijt. Koorts etc. hoefde geen reden te zijn om niet naar school te mogen maar geen ontbijt was dat wel. Zoals jij het beschrijft houdt dat dus in voor je dochter dat ze na schooltijd voor het eerst iets eet als ze thuiskomt. Lijkt me erg ongezond, moet ze ver fietsen??

MaximeM

MaximeM

18-03-2009 om 12:05

Gezamelijk eten

Hoi,

Wat houdt dat gezamelijk eten eigenlijk in? Dat ze bij een leraar in de klas blijven zitten dan eten? Dan zou ik haar mentor eens inlichten en vragen wat zij aan het doen is op dat moment en vertellen dat dochter geen eten mee wil nemen naar school. Ik zou denk ik als eerste die veel te kleine tas inpikken (en laten verdwijnen voorlopig) en er een grotere tas voor teruggeven. Verder moet er brood mee. Ik maak het nog steeds klaar voor mijn 13 jarige dochter omdat ze in de ochtend niet de snelste is. Verder doet ze het harstikke goed op school en doet netjes haar huiswerk, dus ik help haar hiermee als een soort beloning voor haar inzet op andere uren van de dag. (ze geen ochtend mens gewoon) Ik stop het in haar tas en zwaai haar gezellig uit.
Maar misschien kan je het ook over een andere boeg gooien, misschien wil ze iets anders mee naar school? Fruit, Sultana's, hardgekookt eitje ofzo? (dat moet passen in de nieuwe grotere tas) Ik heb ook een tijdje hele speciale boterhammen gemaakt, met sla, geitenkaas, tomaatje en honing. Dat kon ze ook erg waarderen. Maar nu zitten we al weer een tijdje op gewoon boterhammen met hagelslag (vind ik ook wel weer eens lekker makkelijk in de vroege ochtend)

Maxime

Tirza G.

Tirza G.

18-03-2009 om 13:23

Offffffff

je komt haar brood(trommeltje) gezellig even brengen in de lunchpauze. Vindt ze vast heel leuk.

Tirza

mirreke

mirreke

18-03-2009 om 14:10

Ja tirza!

Dát zou ik doen, als je tijd hebt natuurlijk. Gewoon een paar keer allerliefst het trommeltje aanreiken. Totdat het kwartje valt...

Tirza G.

Tirza G.

18-03-2009 om 17:44

Weet je cobi

Ik denk dat jouw zoon dat gewoon een tópidee vindt.

Tirza

Ook hier

speelt dit probleem. 's Morgens amper of helemaal niet ontbijten en geen brood mee naar school willen nemen, omdat dit niet meer lekker smaakt als het de hele ochtend in je tas heeft gezeten...???

Oplossing: Mijn kinderen eten 's morgens "cerials" ofwel cornflakes of honey pops met melk. Zo krijgen ze in ieder geval IETS binnen. Mijn dochter neemt inmiddels wel brood mee naar school, zij het wit brood. Maar iets is beter dan niets.

Yta Chalne

Yta Chalne

18-03-2009 om 21:14

Drink

Hier drinken de puberella's 's ochtends drinkontbijt van Hero. Meer gaat er echt niet in. Voor naar school heb ik een vriezerlade vol met krentenbollen/ mueslibollen etc., per stuk in een zakje ingevroren. Met één greep in de la hebben ze dus brood mee. Dat werkt prima, meestal nemen ze nu brood mee (en eten ze het op)(denk ik...)
Overigens zouden ze het geweldig vinden als ik brood kwam brengen, helemaal goed. En boeken, en gymkleren (als ik toch rijd...) Daar begin ik dus maar niet aan

Als ze omvallen van de honger kopen ze maar een broodje op school.

Niks doen!

Hi Brenda,

Ze is een puber, ze zal zich waarschijnlijk toch niks aantrekken van je bezwaar... Sommige mensen eten gewoon 's ochtends niet. Ik zelf ook niet (ben misselijk als ik uit bed kom, moet er niet aan denken).

Als ze honger krijgt eet ze echt wel, laat d'r puberaal zijn en haar hoofd stoten?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2009 om 00:23

Tja..

Ik ben niet echt een goed voorbeeld wat dit onderwerp betreft. Ik kom uit een niet ontbijtgezin en mijn eigen gezin is ook niet zo van de vroege maaltijd. Als ik gezellig in een hotel zit, of voor de tent tijdens de vakantie glijdt de koffie met het versgebakken broodje er soepeltjes in maar eenmaal thuis verandert dat ding weer in karton. Ik begin er dus niet aan en met mij de kinderen en mijn man. Wat later in de ochtend begin ik trek te krijgen en eet ik met smaak een boterham weg. Dat doe ik in de eerste pauze die ik heb, zo rond half 11/11 uur. Bij mijn dochters werkt dat ook zo. Rond die tijd gaat er een 'schoolkoek' naar binnen en later op de dag de meegebrachte boterhammen.
Mijn jongste dochter heeft jarenlang op 2 witte boterhammetjes geleefd als ze naar school ging. Nu ze 16 is is het aantal eindelijk opgekrikt naar 3. Ik laat het voor 90 procent aan haar over hoeveel ze eet. Als ik merk dat ze slecht eet praat ik er een keer over en laat het dan weer rusten. Geen eten mee naar school willen nemen zou bij mij aan het verkeerde adres zijn. Er gaat brood mee. Als het niet in de tas past is het broodje niet het probleem maar de tas. Je kunt er weinig aan veranderen als het brood op school in de vuilnisbak verdwijnt, maar als het brood meegenomen moet worden is het misschien net zo makkelijk om er toch maar een hapje van te nemen.
Dwingen om te eten werkt niet. Ik zou er ook niet vrolijk van worden als iemand mij zou dwingen om te ontbijten. Ik heb er het geduld niet voor op dat moment en dat gaat ook ten koste van mijn eetlust.
Als je het gevoel hebt dat dat niet eten rare vormen aan gaat nemen zou ik haar gewicht wel in de gaten houden.

Marmar

Marmar

19-03-2009 om 02:29

Ook...

Ik ben ook zelf niet zo'n goed voorbeeld. Koffie oké, maar dat kleffe gedoe zo 's morgens... Meestal beperk ik me tot een stuk ontbijtkoek onderweg naar m'n werk. Ik kan me ook totaal niet herinneren wat ik vroeger als kind of puber at bij het ontbijt. Helemaal gedelete uit mijn geheugen. Vaag herinner ik me dat ik als peutertje 'lammetjespap' kreeg omdat ik geen Brinta lustte, verder niets. Toch ben ik er 100% zeker van dat ik vroeger wel wat 's morgens voor m'n neus kreeg gezet, zo goed ken ik m'n moeder wel. Én dat er in ieder geval een zakje met boterhammen in mijn schooltas zat toen ik puber was. Maar wie die dan klaarmaakte, geen idee! Er zat soms pindakaas met komkommer op????
Toch heb ik toen nooit aan ondergewicht geleden en ben heel modaal van lengte geworden.
Mijn oudste heeft ook al jaren een ontbijt allergie. Vindt sowieso veel voedsel 'vies'. Vanavond nog vond ze mijn heerlijke versgebakken papadums smaken als 'een sok'. Goeie kandidaat dus voor 'Smaken verschillen'.
Ze ontbijt dus het liefst met 'cereals' of cruesli. Of een appel en een glas melk.
Tijden heeft ze niet-genuttigde lunchpakketjes verzamelt in schooltassen, achter de verwarming op haar kamer enzovoort. Tot ik het meer dan zat was al die groen beschimmelde brokken telkens op te moeten ruimen. Ze maakte voortaan haar eigen lunchpakket maar en als ze dat niet deed, ook goed. Toen stond ze dus ineens 's morgens naast me met een zuur gezicht - want ik maakte wél het pakketje klaar voor haar zusje en mijzelf. Of ik dan ook niet gelijk eentje voor haar wilde maken? Nee dus. Grom grauw zucht. Dan werd er weer een halve pot chocopasta tussen wat boterhammen gepropt. Ook goed.
Als ze dan weer thuis kwam dook ze de kasten in, en de fruitschaal, en dan werd er opeens wel vanalles opgegeten. Zo groeide ze dus 'volkomen gezond' op.
Dus wat heeft het voor zin om je druk te maken over puberfratsen? Dat gevecht over wel/niet eten kennen we al uit hun peuterpuberteit. Kan je toch niet winnen. Dus ga die strijd niet aan, dat scheelt een hoop frustratie.

reina

reina

19-03-2009 om 07:02

Ligt eraan

Het kan een fase zijn en wie weet eet ze overdag gewoon wel. Maar misschien wordt het een gewoonte, die echt ongezond is. Ik neem het altijd wel serieus, ken teveel meiden die niet ontbijten en de hele dag niet eten (zaten regelmatig met buikpijn in de klas), ze raken aan dat ritme gewend en vallen vreselijk af. Ik heb een aantal pubers ( ook jongens) voor wie dat gold aan het begin van het jaar. Best veel over gepraat (vooral ook nav vragen van zowel de leerlingen als van ouders hierover), over het waarom van gezond en genoeg eten, over te dik zijn, over oplossingen. Inderdaad drinkontbijt of een boterham mee om op school op te eten (dan lusten ze het vaak wel), bij ons kan er in de pauze (gezond) eten gekocht worden, dat wordt nu veel meer gedaan. Op het moment speelt het probleem niet meer, voor zover ik weet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.