Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
sigrid67

sigrid67

19-11-2011 om 09:11

's ochtends zelf opstaan 13 jaar

Hallo,
Mijn dochter van 13 zit in de brugklas. Zij is geen kind van de klok.
Wij sturen haar 's avonds om kwart voor 9 naar bed. Met moeite, want ze is een avondmens. 's Ochtends wordt ze niet uitzichzelf wakker van de wekker. Ik moet haar altijd wekken. De wekker staat regelmatig al 3 kwartier aan. We hebben een buzzer, gewoon herrie en muziek geprobeerd...ze slaapt gewoon verder en de rest van het gezin is wel klaarwakker. Mijn man zegt dat ze dan maar gewoon te laat op school moet komen, dan leert ze het wel af! Dat geloof ik niet, ze wil echt wel op tijd komen, heeft ook nog een vriendin die op haar wacht met fietsen. Heeft iemand nog tips?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Gewoon even wakker maken

da's toch niet zo'n moeite?

Het is pas lastig als ze op een dag zelfstandig ergens woont, maar zover is het nog lang niet. Zolang minderjarige kinderen bij je thuis wonen (en je zelf op dat moment ook thuis bent) maak je haar even wakker, als het zelf niet lukt. Daar ben je moeder/vader voor

Anne Carin

Anne Carin

19-11-2011 om 10:24

Wekker

Zo,n lampwekker, die steeds feller gaat schijnen, is dat niks? Mijn zus, die ook door geluid heen slaapt, heeft er een en bij haar werkt het!

carolien

carolien

19-11-2011 om 10:51

Hier ook

Hier ook een 13 jarige dochter die echt niet uit zichzelf uit bed komt. Ze moet er om 9 uur in liggen en om kwart voor 7 weer uit komen. Wij staan rond dezelfde tijd op en maken haar om 7 uur wakker, want dan is haar wekker al een kwartier eerder gegaan. Uiteindelijk kleedt ze zich in het donker aan, zittend op haar bed. Licht wil ze niet en opschieten al helemaal niet. Om half 8 is ze dan beneden en om kwart voor 8 moet ze weg. Behoorlijk krap tijd dus voor ontbijt. Ze wil graag 's avonds later naar bed, maar zolang wij haar 's morgens nog zo moeten opjutten gaat dat mooi niet door.
Wij blijven haar wakker maken, want anders gebeurt er helemaal niks. Het is dus erg herkenbaar wat je schrijft!

Maylise

Maylise

19-11-2011 om 10:59

Sigrid

Maar misschien hoort hij de wekker echt niet? Mijn zoon heeft ook een fantastische hele harde wekker met muziek en alles. Regelmatig schelt het ding zo hard door het huis dat alle huisgenoten wakker zijn behalve zoon. Aangezien dat ook niet de bedoeling is doet zoon nu 's avonds meestal een beroep op een huisgenoot om hem de volgende morgen te wekken. En dan moet je hem ook bijna letterlijk soms uit bed sleuren. Ik begrijp dat trouwens wel. Ik wil 's ochtends ook nooit opstaan. Overigens is het bij hem niet zozeer onwil maar hij slaapt echt diep. Als hij eenmaal wakker is dan is het altijd weer haasten naar school want hij wil wel op tijd zijn.

Dus als hem wekken mogelijk is zou ik daar voor gaan.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 11:47

Nee

Zowel man als kinders zijn allemaal avondmensen, en als enig ochtendmens help ik ze met opstaan. iedereen heeft een wekker hoor,en man komt zelf uit bed gelukkig, maar dan nog. Dreigen met emmers ijswater helpen het best, is mijn ervaring.

Harde muziek helpt niet

Onze jongste zoon heeft zo'n piep,piep geluid. En dan heel erg hard. Alhoewel wij eerder wakker zijn door zijn wekker reageert hij altijd op dit geluid.
Ik heb wel eens gehoord van een wekker die door de kamer gaat vliegen (helikopter) en pas stopt als hij gevangen wordt. Is dat niets voor je dochter ? Het zou natuurlijk heel goed kunnen dat ze er zo op rekent dat jullie haar wakker maken dat ze hier als het ware op gaat slapen.
G

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 15:12

Haha ja

Bij gadgetwinkels heb je hele leuke wekkers, inderdaad de helicopter, of een puzzelwekker, die springt in een paar stukken als ie afgaat en stopt pas als je de wekker weer in elkaar hebt gezet..)

Daardoor zou mijn dag zéér chagrijnig beginnen

hoe verzinnen ze het zeg, een puzzelwekker, een wekker die je moet gaan vangen, tjongejonge wat een inventiviteit.

Maarre - hoe is het met draadstartster? Wat is erop tegen de moeizame opstaander zelf een handje te helpen?Dekbed eraf, gordijnen open, radio aan.

Begin de dag met een dansje
begin de dag met een lach

GRRR!

Merel

Merel

19-11-2011 om 16:37

Ritme

Hmm, nou zo'n gadget wekker gaat lijkt mij helemaal niet helpen, ik denk dat ze dochter van Sigrid de wekker gewoon laat afgaan, doet ze nu ook.
Ik zou gewoon op de tijd opstaan dat zij er ook uit moet, of 10 minuutjes eerder, kan ze nog heel even 'uitslapen' en dan lichten aan doen op de kamer en zorgen dat ze uit bed gaat (plantenspuit helpt misschien ook wel
En misschien is haar ritme totaal anders? Laat haar eens wat later opblijven, misschien staat ze dan wel wat beter op? Ik weet het niet hoor, hier heb ik ook nachtuiltjes als kinderen en die van 13 gaat om 23.00 naar bed. Of je kan het haar ook beloven, je mag om 23.00 naar bed, als je uit jezelf in de ochtend op staat (of zonder mopperen als ik je wek) veel zien het late opblijven echt als een beloning. Je kan het als test periode eens een weekje proberen, als ze het niet trekt, dan draai je het weer terug. (ik vond het vroeger als avond mens namelijk verschikkelijk dat ik van mijn ouders vroeg naar bed moest)

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 17:59

Metal

Mijn zoon wordt fijner wakker nu hij een cd-wekker heeft, met zijn eigen muziek wakker worden dus. Het went, metal horen in de aangrenzende kamer om 6.45..

Ik ben er zelf uit

Ik ben er iedere ochtend al lang uit en heb al koffie achter m`n kiezen. Dan bonjour ik zoonlief uit zijn warme nest en ga het journaal kijken. Tijdens het journaal roep ik nogmaals liefdevol:'Je komt te làààààt!!!!"
Zoon vindt het niet gezellig `s morgens in zijn uppie in een koud en donker huis. Ik heb het al vroeg gezellig in de woonkamer voor een warm onthaal. Als hij geluk heeft krijgt hij ook nog warme broodjes uit de oven. Op de tafel brandt een kaarsje.
Om kwart over 7 sta ik wuivend in de vrieskou op het grindpad."Daaaaag, tot vanmiddag".Daarna hijs ik mezelf in de kleding en vertrek naar mijn werk. Kennen jullie "Het kleine huis op de prairie?" Nou, ik ben moeder Caroline.

Vic

Vic

19-11-2011 om 20:29

Pffff

Mijn dochter (12) heeft haar wekker ook drie keer per week op 06.45 staan. Dan ben ik er echt nog niet uit, want dat trek ik niet zo vroeg. Gelukkig heeft ze een behoorlijk harde wekker (ik denk dat de overburen hem nog horen) en ze stapt direct haar bed uit als ze hem uit heeft gezet. Ik sta een half uur later op en ben dan net klaar met douchen als zij weg gaat om 07.40 uur. Misschien niet zo gezellig maar gelukkig heeft geen van de gezinsleden 's morgens behoefte aan gezelligheid

Sluit aan bij vic

Ik doe het precies hetzelfde als jij !
Met als uitzondering dat geen van de gezinsleden 's morgens behoefte heeft aan mijn sjagrijn
( ik moet echt even op gang komen en daar neem ik uitgebreid de tijd voor).
G

Nog geen mobiel?

Oudste heeft soms ook moeite met opstaan en die moest het eerste opstaan soms 's morgens.
Dus stond ik ook maar op (werd wakker om te luisteren of ze 't hoorde...)
Het probleem werd opgelost door dochter zelf. Omdat ze d'r mobiel zette. Met dezelfde toon als wanneer iemand belt. Dáár reageerde ze wel op.
En soms als ik niet zeker wist of ze was opgestaan...dan belde ik d'r gewoon (kind slaapt op 2de verd. en 's morgens ben ik te lui om die trappen op te lopen).
groeten albana

Yura

Yura

20-11-2011 om 11:22

Te laat komen is niet meer zo onschuldig

Te laat komen op school heeft tegenwoordig veel grotere gevolgen dan toen wij op school waren en heeft voor jou als ouder ook consequenties. Na een x aantal keren te laat komen kun je al bij de leerplichtambtenaar op het matje komen. Eigenlijk doet het er niet zoveel toe wat jij vindt qua opvoedkundig aspect, je moet gewoon zorgen dat je niet bij de " instanties" terecht komt.

Vic

Vic

20-11-2011 om 11:55

Héél harde wekker en luiheid

Ik herken het wel hoor, want ik ben zelf net zo. Ik moet mezelf echt dwingen om op te staan 's morgens. Soms let ik niet zo goed op en druk ik mijn wekker uit ipv op snooze. Dan zou ik er gelijk uit moeten, want als ik denk 'nog 5 minuutjes' word ik doodleuk om 8 uur wakker. En jongste komt mij dan niet 'redden' want die moet ik met heel veel aansporingen uit bed jagen. Oudste weet dus dat ze niet op mijn hulp hoeft te rekenen en daarom staat ze zelf direct na de wekker op. Onze wekkers maken een oorverdovend geluid, niet normaal zo hard, en ik kan me niet voorstellen dat iemand daar doorheen slaapt. Als ik de muziekfunctie aan zet, slaap ik daar wel gewoon uren doorheen, maar niet door het geBLIEP.
Ik denk dus wel dat het een kwestie is van een paar keer je dochter niet uit bed te jagen. Als ze dan de consequenties ervaart van het te laat komen, wil ze zelf wel een oplossing voor het wakker worden.

Annet

Annet

20-11-2011 om 19:28

Ik ben verbaasd

hoeveel ouders het normaal vinden dat puber zelf niet wakker kan worden en het als hun taak zien om puber wakker te maken.
Daar ga ik dus echt niet aan beginnen. Dat vind ik echt verantwoordelijkheid van puber zelf.
Ik wil best meedenken over de beste oplossing en zo. Maar ik ga het niet van ze overnemen.
Als ze eenmaal last krijgen van het te laat opstaan en te laat op school komen, komen ze vanzelf in actie.

Ely

Ely

20-11-2011 om 20:02

Nou annet

Dan zal je wel gruwelen van mijn verhaal .

Ik ben ook een nachtuil, al mijn hele leven. In mijn pubertijd bracht mijn moeder me een beschuitje en maakte me wakker (ontbijten vreselijk). Heeft ze volgehouden tot mijn achttiende en ik op kamers ging. Ik ben haar nog steeds dankbaar want ik kon het echt niet, hoe laat ik ook naar bed was gegaan.
Nog steeds ben ik niet van de ochtenden, mijn klantafspraken zijn alleen voor tienen als mijn klant dat graag wil .

Trouwens op kamers had ik drie wekkers waaronder een ouderwetse bellenwekker in een teiltje knikkers

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

sinas

sinas

20-11-2011 om 20:52

Over gruwelen

mijn moeder heeft mij tot ik het huis uitging uit bed gerammeld, dat deed ze door met een hard voorwerp tegen de verwarmingsbuizen te rammelen. Ik had 2 wekkers, maar ik kom erg slecht mijn bed uit. Nog. Mijn kinderen ook. Ook hier 1 kind dat de wekker rustig een half uur laat piepen.

Maylise

Maylise

21-11-2011 om 02:14

Ach

Ik snap zoon goed. Ik hou ook niet van de vroege ochtenden. En als er toch iemand in huis al op is dan kost het toch helemaal geen extra moeite om zoon even te wekken? Meestal is mijn man dan al op en hij wekt zoon. Kost hem misschien 15 seconden, kleine moeite zou ik zeggen.

Niet iedereen wordt wakker

Ik had 'vroeger' (studente) een buurman, die al werkte en die versliep zich ook altijd.Toen medestudente en ik het flatje bekeken dat we wilden huren (samen was het betaalbaar) waarschuwde hij ons meteen al, dat hij helaas soms 'overlast' veroorzaakte. En inderdaad, dat merkten we al snel.....Die flatjes waren helemaal niet erg gehorig...maar élke werkdag om 7.00 uur ging zijn wekker met keihard Kim Wilde af.......Looking out the dirthy old windows....Ik houd helemaal niet van Kim Wilde, maar ik kan nu nog het hele lied foutloos meezingen.Ergens halverwege het lied ging er nog een andere wekker zo'n ouderwetse tring. En daarna weer Kim Wilde en na dat nummer nogmaals zo'n tringding. Als het te lang duurde gingen kamergenoot en ik of de andere kant buur op de muur bonken, op z'n deur als het nog langer duurde of de hele tijd aanbellen. Maar zelfs daarvan presteerde hij het om soms door te slapen...
Gelukkig hield het na 2 nummers Kim Wilde op, maar dan voelden wij ons weer schuldig dat hij niet wakker werd en te laat zou komen. Dus herhaalden we onze bellerij, net zo lang tot hij reageerde of we belden 'm op.
En het was verder een heel aardige vent, stelde z'n wasmachine bechikbaar voor ons, arme studentes zonder wasmachine (hoefden we niet helemaal naar de wasserij)en we hadden elkaars sleutels en kookten vaak samen.
En hij excuseerde zich héél vaak voor de overlast die hij 's morgens veroorzaakte. Maar hij wist er geen andere oplossing voor.
Hij had de huisarts al gepobeerd en had met zijn baas de afspraak dat alle 'te laat' uren werden afgetrokken van zijn vakantieuren (gevolg geen vakantie), hij had ook iets van hypnotherapie geprobeerd, ook zonder succes.
Gelukkig kreeg hij op een gegeven moment een vriendin....en als zij bij 'm sliep hadden wij rust. Die maakte hem wakker, met desnoods een glas water in zijn gezicht. Was ook in haar eigen belang want ze zouden samen op vakantie. Wij (medestudente en ik) hadden echt met hem te doen...het niet wakker worden was een écht probleem en hij was er al een aantal keren door onstlagen en had gewoon géén oplossing ervoor. Hij had ook inslaapproblemen, maar durfde daar al helemaal niets voor te nemen...bang dat dat door zou werken ook in de ochtend (als hij moest opstaan dus). Verder was het een rustige man, een type 'keurige man' die echt een heel gewoon leven leidde. Die geen wilde dingen deed, heel rustig leefde, met vast ritme enzo.
Alleen dat Kim Wilde elke ochtend.....(zucht) als ik het nu hoor, verwacht ik ook altijd die wekker na het eerste couplet...
groeten albana

Cheetahh

Cheetahh

22-11-2011 om 22:35

Hier ook een zoon

die altijd de wekker een paar keer uitdrukt.
Soms wordt z'n zus boos, want die slaapt in een kamer naast hem en heeft de eerste 3 uur vrij terwijl haar broer om 8 uur op school moet zijn. Ze loopt dan naar z'n kamer om de wekker uit te doen. Maar meestal komt hij wel uit z'n bed, maar hij drukt de wekker wel 2 of 3 keer uit. Dat vindt hij gewoon lekker. Hij zet z'n wekker bewust ook wat eerder.

En als het niet lukt, ga ik naar boven en doe ik de rolluiken open en trek z'n dekbed van hem af, geef hem een kroel en zeg dat ie nu echt op moet staan.

Ach het is een bekend verschijnsel bij pubers. Misschien vinden jullie het wel leuk om dit onderstaande artikel over het puberbrein te lezen. Ik vond het heel verhelderend.

http://www.profi-leren.nl/files/oa_dc_50_puberbrein.pdf

Anneke

Anneke

23-11-2011 om 17:30

Kinderen staan zelf op.

Hier twee kinderen van 12 en 15. Ze staan zelf op, hoef ze niet te roepen. Zijn zelfs eerder beneden dan ik. Ontbijten, smeren brood, maken fruit, poetsen tanden en fietsen ook nog op tijd naar school. Heerlijk!
Ik zou gewoon in mijn bed kunnen blijven op mijn vrije dag. Maar ik ga er ook uit omdat ik het zo ongezellig vind voor hun. En vooral de brugpieper vergeet nogal eens dingen, agenda, huiswerk, gymspullen, brood mee te nemen, dus die herinner ik daar 's morgens aan.

Anne Carin

Anne Carin

26-11-2011 om 09:46

Hoi fiorucci

Dus jij hebt ook metalliefhebbende zoon?! Fijn hè?!
Hoe oud is die van jou? De mijne is 15 en heeft gelukkig een hele goeie koptelefoon!
groetjes Anne Carin.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2011 om 11:47

Anne

Haha,ja, ik heb er zelfs twee. De jongste is 14 en speelt electrisch gitaar, die kan gelukkig zijn ei kwijt tijdens zijn les en het spelen in een band sinds kort. Voor thuis heeft hij voor de avond een koptelefoon als hij oefent. Overdag vind ik het niet zo'n punt, hij speelt toch op zijn kamer en houdt rekening met onze buren-met-baby..

Monique D*

Monique D*

26-11-2011 om 13:24

Wijsheid komt met de jaren?

Ik weet niet of dat voor iedereen geldt. Mijn zoon (17) had 's-ochtends altijd vreselijk veel moeite met wakker worden gehad. Hij is een avondmens en kon moeilijk in slaap komen. Wakker worden was een crime. Hij sliep door alle wekkers heen. Als ik, na een aantal keren roepen zonder resultaat, in zijn kamer kwam dan trok ik de gordijnen open, maakte ik zijn gezicht met een washandje en trok uiteindelijk zijn dekbed van hem af. Na een hoop gemopper stond hij dan eindelijk op... het was altijd een toer om hem op tijd wakker te maken. Het gebeurde wel eens dat hij, ook na het opstaan, zo lang draalde dat hij te laat op school kwam. Dan was het de volgende dag om 8 uur melden. En als hij dan weer te laat kwam, de hele week om 8 uur melden... het was voor ons beiden een crime. Eén keer heeft de school hem aangemeld bij de leerplichtambtenaar en hij kreeg een waarschuwing. Mocht hij de volgende keer te laat komen dan zou de boel in gang gezet worden. Dan ging het een hele tijd weer goed.. maar opstaan blijft altijd moeilijk. Dit speelde zich zo'n één tot twee jaar geleden af. Ik merk nu dat hij iets beter kan opstaan. Hij gebruikt de mobiele telefoon als wekker. Die staat op trilstand en ligt onder zijn kussen. Hij presteert het nu om op tijd op te staan om naar school te gaan. Ik heb met hem afgesproken dat hij vanaf woensdag zelf moet opstaan omdat mijn dochter dan laat begint op school. In het begin kneep ik hem, staat hij wel zelf op? En ja, hij was op tijd uit zijn kamer... komt wijsheid met de jaren?
Mijn dochter van 14 heeft hetzelfde probleem. Zij wordt wel even wakker van de wekker, maar draait zich om en gaat weer slapen. Nog 5 minuten, zegt ze. Maar als je niet oppast dan worden die 5 minuten wel erg lang.. zoals met zoon zit ik haar vaak achter de broek aan. Ook zij kwam wel eens te laat. En dat kon ook gebeuren omdat zij veeeel te veel tijd nodig heeft om haar uiterlijk te fatsoeneren... Ze kreeg straf (een week 8 uur melden) en ook met de waarschuwing dat de school haar zal aanmelden bij de leerplichtambtenaar.
Ik heb een nieuwe vaste telefoon aangeschaft. Die telefoon heeft een wekkerfunctie. Het bestaat uit twee telefoons, waarvan 1 in de kamer van mijn dochter is. Als het afgaat maakt het een oorverdovend geluid. Ik laat het een uur eerder afgaan voor het vertrek naar school. Dit lijkt wel te helpen... maar dan moet ik nog achter haar broek aanzitten tijdens het douchen, aankleden, haar haar in model krijgen, etc. Daar heeft ze, als je niet oppast, meer dan een uur voor nodig!

Lastig

Erg lastig, kinderen die niet zelf op tijd kunnen opstaan. Ik maak degene bij wie dat nodig is wel wakker, maar moet zelf als eerste de deur uit en kan er niet bij blijven om te controleren of het allemaal lukt. Laat staan bij een eerste uur (of meer) vrij. En ik ga ook niet op mijn werk de halve ochtend kinderen bellen of sms-en. Enige sancties die overblijven bij te laat komen is eerder naar bed sturen en mobiele telefoon beneden laten.

Monique D*

Monique D*

27-11-2011 om 17:06

Fayw, dat is een goed plan!

Als ik om wat voor reden dan ook eerder weg moet dan de kinderen of zij beginnen later op school dan dat ik naar mijn werk moet dan kunnen ze wel ineens opstaan! Ik zeg tegen hen dat ik NU weg moet en dat de consequenties voor hen zijn als ze niet opstaan. En dan kunnen ze het wel!

Netel

Netel

28-11-2011 om 15:32

Ze zullen het toch echt zelf moeten doen.

Ze zullen het toch zelf moeten doen en dat moest ik ook. Niet wakker te krijgen en zeker niet mijn bed uit te krijgen, totdat ik de wekker zo ver van mijn bed zette dat ik er wel uit moest om hem uit te zetten. Eenmaal eruit blijf je er ook uit. Maar zolang iemand je helpt bij dat opstaan zal het niet gemakkelijk gaan, FayW heeft dan ook groot gelijk.

Baka

Baka

29-11-2011 om 08:59

Ook een dochter

Ik vind dat ook lastig, hoe ik dat het beste aan kan pakken. Hier ook een dochter die er, lijkt het wel, steeds meer moeite mee krijgt om op te staan. Prima dat we ze wakker moeten maken maar als ze dan daarna weer in slaap valt komt dat nog niet goed. Ik hoor haar wekker wel afgaan, en nog een keer, en nog een keer maar 9 van de 10 keer slaapt de dame er gewoon doorheen. Eerder naar bed heeft ook geen zin, slapen kan ze dan niet.
En nu woont ze nog thuis, is nu 16, maar over een paar jaar gaat ze op kamers en dan vraag ik me echt af hoe ze zelf uit bed gaat komen. Vorig jaar zeker 9 keer te laat op school gekomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.