Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Lynna

Lynna

15-12-2008 om 07:15

Sarcas gestopt: jammer!

Ik las Sarcas, dat je met je column gestopt bent. Erg jammer, ik las ze met veel plezier en pikte er altijd wat interessants uit op.

Begrijpt ik nou goed uit het redactionele stukje dat je dochter nooit heeft geweten dat je een column over haar schreef?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mammie2

mammie2

15-12-2008 om 09:16

Inderdaad jammer!

Ik hoop dat je iets anders vindt om over te schrijven, want ik heb altijd met heel veel plezier je columns gelezen.

Ook voor sarcas-dochter

idd jammer dat ie gestopt is; zoveel herkenbare zaken die hij vertelde die ik ook in mijn kids zag (ook dochter van 16).
Dochter van Sarcas: je bent in mijn ogen nóóit belachelijk gemaakt; op mij kwam je over als een heerlijke leuke en soms échte puberdochter !!

Jujube

Jujube

15-12-2008 om 11:14

Ja, jammer

Heel jammer, ik vond 't een erg leuke column.
Ik vind het idd frappant dat dochter blijkbaar van niets wist. Ik zou het mijn kinderen zeker melden wanneer ik zoiets zou schrijven. Het gaat tenslotte over hen.
Nou Sarcas, ik hoop dat je wel mee blijft discussiëren op het forum!
Groet,
Jujube

Yaw

Yaw

15-12-2008 om 12:25

Jammer maar begrijpelijk

Was een van de leukste columns aller tijden wmb. Ja, totdat ik las dat de dochter in kwestie er niets van wist. Daar schrok ik eigenlijk best van. Ja, er is getracht het zo anoniem mogelijk te houden, maar het is nog steeds een schets van iemand die daar niks vanaf weet. En het volgende stukje kan ik ook wel beantwoorden:

"We respecteren Sarcas' beslissing volkomen, maar één vraag houdt ons nog wel bezig. Namelijk: hoe zou het toch komen dat pubers zonder enige terughoudendheid hun hele hebben en houwen op Hyves gooien, en tegelijkertijd geschokt zijn wanneer iemand anders iets over hen vertelt?"

Simpel: als iemand iets op Hyves gooit, is dat zijn of haar eigen keuze. De hoofdrol vervullen in een column zonder dat je het weet is iets totaal anders, daar komt geen zelfbeschikking bij kijken. Ik kan me best voorstellen dat dochterlief geschrokken is dat ze jarenlang hoofdpersoon was in een column en dat een paar duizend mensen (reële schatting?) zich met verhalen over haar geworstel met de puberteit hebben vermaakt.

Dit is geen flame en ik ga ervan uit dat Sarcas deze keuze weloverwogen heeft gemaakt zonder kwade bijbedoelingen als "belachelijk maken" en al helemaal niet om te kwetsen. Dat blijkt al uit de hele insteek waarin hij zichzelf regelmatig neerzette als de "falende" partij (de domme papa die niet snapt waarom lullige slippers tientallen euro's moeten kosten bijvoorbeeld, woeha).

Ik hoop dat Sarcas inderdaad iets anders vindt om zijn literaire talent op bot te vieren ter onzer vermaak!

Yaw

Yaw

15-12-2008 om 13:54

Natúúrlijk alex?

Hyves is "natuurlijk" een idiote site? Niet dat ik zo'n fan ben van Hyves maar het kan "natuurlijk" niet zo zijn dat jij jouw visie maar even neerzet als de concensus

Annet

Annet

15-12-2008 om 14:23

Weer fout alex

"Ook is hun foto met naam, woonplaats en leeftijd gewoon nog te bekijken"
Wat je van mijn kind kunt bekijken (op de hyves van een vriend van haar) is alleen wat ze zelf ingevuld heeft. Dat zijn dus geen foto maar een schattig plaatje, geen woonplaats, geen leeftijd, etc. Haar voornaam gebruikt ze wel (met toestemming van mij). Ze is ook niet via de zoekfunctie van hyves te vinden. Ook niet als iemand haar woonplaats wel kent.

Maylise

Maylise

15-12-2008 om 14:40

Begrijpelijk

Ik snap goed dat de dochter van Sarcas niet erg gelukkig is met het feit dat haar vader elke twee weken over haar vertelde op een openbare internet site, zeker als dat ook nog stiekem gebeurd.
Zelf zou ik ook niet erg gelukkig zijn als nu zou blijken dat een familie lid over mij zou schrijven zonder mijn toestemming, hoe leuk en anoniem ook.
En natuurlijk zit er een levensgroot verschil tussen informatie die jezelf beschikbaar stelt en informatie die door een ander beschikbaar wordt gesteld.

Maylise

reina

reina

15-12-2008 om 15:04

Mee eens

Ik kan me heel goed voorstellen dat de dochter van sarcas er not amused is met de columns, mijn dochter zou witheet geweest zijn Jammer is het wel! Op mijn hyve ( Alex!!) schrijf ik wel blogs, maar daar kan ik zelf kiezen wie ze mag lezen, dat is een wereld van verschil, vind ik, maar zelfs daar geen privédingen over mijn volwassen kinderen.

tonny

tonny

15-12-2008 om 16:14

In het verleden

heb ik in een blad voor ouders jarenlang columns geschreven waarin o.a. mijn eigen gezin voorkwam - de kinderen wisten dat. Ik ben ermee gestopt toen ze ouder werden. De thema's die ik zou kunnen aankaarten waren weliswaar heel boeiend voor de lezers, maar tegenover hen kon ik het niet maken...
Ik snap ook nooit hoe mensen als Annette Heffels in Libelle en andere dames dat doen. Zouden hun kinderen de schrijfsels op prijs stellen?

tonny

tonny

tonny

15-12-2008 om 16:16

Alex!

'Kinderen worden dom geboren '

Ben je aanhanger van de tabula rasa-gedachte of zelfs de negatieve versie daarvan, 'dom'?
Er is ook nog zoiets als erfelijkheid, intelligentie. Gelukkig hoeven ze niet alles van mij te leren en hebben ze ook heel veel van zichzelf (en hun voorouders).

tonny

Sarcas

Sarcas

15-12-2008 om 16:48

Sarcas verduidelijkt...

Het is prettig te lezen dat mensen m’n schrijfsels leuk vonden, of zich er in konden herkennen. Ik vind het jammer om te stoppen, maar het werd tijd. Voor diegenen die meenden dat dochterlief van niets wist, zal ik even wat meer uitleg geven...
Dochterlief weet al jaren dat ik over ons schrijf, maar heeft dat nooit boeie gevonden. Op een gegeven moment echter heeft een moeder van één van haar vriendinnen haar herkend, en van het één kwam het ander. Nu is dit al weer anderhalf, twee jaar geleden en leek dat leed al lang geleden. Echter, dochterlief zit de laatste tijd niet zo lekker in d’r vel. Sommige pubers hebben daar meer last van dan anderen, en zij is er zo eentje. Ze was de stukjes weer eens tegengekomen, en voelde zich te kijk gezet, onheus bejegend, enzovoorts. Later zal ze er vast om kunnen lachen, maar op dit moment help ik haar niet door verder te gaan met schrijven, dus heb ik besloten om te stoppen. Ik hoop dat ze zich beter voelt doordat ik stop en daarmee duidelijk maak dat ik haar gevoelens respecteer. Soms heeft zo’n puber een grote Daad nodig om over hun ‚niemand houdt van mij’ fase heen te komen. Haar welzijn is uiteindelijk belangrijker dan mijn schrijfgenoegens, en als zij er momenteel zo’n moeite mee heeft, is het voor mij natuurlijk ook niet meer leuk om te doen!

Nog vragen?

Sarcas

Bastet

Bastet

15-12-2008 om 17:40

Sarcas

Duidelijk,en begrijpelijk.Uit het berichtje op de homepage leek het alsof je dochter van niks wist,vandaar de vragen alhier waarschijnlijk.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

15-12-2008 om 17:41

Alex(ot)

Kinderen worden dom geboren?Nou,volgens mij is dat voor een gedeelte erfelijk bepaald...))
Bastet

Groot gelijk sarcas

Hartstikke goed Sarcas dat je de gevoelens van je dochter respecteert,juist op deze leeftijd is dat heel erg belangrijk voor pubers.

Alex ot

alleen kinderen met domme ouders worden dom geboren,mijn kinderen waren al superintelligent in de wieg hoor( en dat zijn ze nog steeds ,ondanks dat ze msn en hyves hebben)

reina

reina

15-12-2008 om 18:55

Sarcas

Dank u voor de uitleg

Rembrand

Rembrand

15-12-2008 om 19:56

Alex.

Sommige kinderen leren in hun leven niets bij, en worden domme volwassenen......
M.

Nasha the first

Nasha the first

15-12-2008 om 20:50

Jammer

maar begrijpelijk.....mijn collega zal de verhandelingen ook wel missen, haar dochter is qua leeftijd ongeveer even oud als dochter Sarcas.....ik vind de uitleg van ouders online vreemd, volgens mij heeft Sarcas er nooit een geheim van gemaakt dat dochter het wist van het schrijven, maar misschien vergis ik me....

rosa

rosa

16-12-2008 om 08:31

Missen

Ik ga de columns missen (nou ja, miste ze al een tijdje).
Begrijpelijk dat je ermee stopt, Sarcas, maar jammer: ze waren zeer leesbaar en zeer lezenswaardig!

rosa

Sarcas

Fijn dat je het nog even verduidelijkte hier. Dat verklaart wel het een en ander ja. Hoe jammer ik het ook vind dat je originele kijk op de puberwereld niet meer gepubliceerd wordt, ik begrijp het goed. Eens komt de dag dat puberdochter je hevig (en openlijk!) gaat waarderen, dat kan niet missen. Dan kunnen jullie samen smakelijk lachen om de alexen van deze wereld

Moeder-aap

Moeder-aap

16-12-2008 om 11:29

Aanleren en basis

Ja, we worden hulpeloos geboren, en alles is aangeleerd, al gaan we op een bepaald moment ook zelf denken en doen.
Het mooiste van heel dat stuk vond ik dat moederinstinct zich niet beperkt tot eigen soort, hoe die dieren zich bekommeren over de kinderen. Hoe de basis zo hetzelfde is.
En dat is nu toch ook?!?!?! We proberen zo om het beste te doen voor onze kinderen, en altijd zullen we van anderen zeggen of denken dat die het minder goed of zelfs fout doen.
Maar vaak is onze basis toch hetzelfde...
Alex roept zo graag en zo vaak mogelijk hoe anderen het zo fout doen, maar die boodschap komt zelden aan. Hoe dat komt? Niet uit eigenwijsheid, onkunde, ontwetendheid, maar omdat iedereen het wiel der opvoeden en het wiel der leven zelf moet uitvinden, dus ook jij Alex. Vindt zelf het wiel uit ipv struinen op internet naar onderzoekjes.
Anders is niet perse fout!

Sancy

Sancy

16-12-2008 om 11:34

Ah kijk eens

wat intelligent. Dat kind past zijn leven aan de omstandigheden waarin hij opgroeit aan.
Wat je er gemakshalve niet bij vermeldt Alex, is dat juist door bestudering van deze 'feral children' duidelijk wordt dat gedrag maar deels is aangeleerd, en ook deels genetisch en erfelijk bepaald is. Kijk bijvoorbeeld naar taalverwerving. Het is duidelijk dat kinderen na een bepaalde kritische leeftijd niet meer in staat zijn een taal als moedertaal te leren als ze tot die leeftijd daarmee niet in aanraking komen. Dat duidt er op dat het aanleren van een eerste (moeder-)taal sterk bepaald wordt door de aanleg en niet door de omgeving. Dit is ook aan te tonen door een kind vanaf de geboorte alleen maar in 'babytaal' aan te spreken. Ondanks de gebrekkige basis weet het kind dan toch de grammatica van die taal te doorgronden en toe te passen (mits het vóór de kritische leeftijd gebeurt) zonder dat het aangeleerd is.

Moeder-aap

Moeder-aap

17-12-2008 om 15:15

Pffff

En weer een onderzoek...maar ik haal uit je opmerking dat jij vindt dat je het wiel al uitgevonden hebt?
Zucht, tis echt hopeloos, hopelijk dram je niet zo bij je gezin...

Jujube

Jujube

17-12-2008 om 16:59

Taal

Taal is toch echt aangeleerd. Natuurlijk brabbelen alle baby's, maar het verder ontwikkelen van taal gebeurt via de omgeving.
Lees bijvoorbeeld het verhaal van 'de Wilde van Aveyron' http://nl.wikipedia.org/wiki/Wilde_van_Aveyron
Wanneer je in je peuterjaren niet (goed) leert spreken dan kun je het nooit meer goed leren. Het is zelfs zo, dat wanneer je een 'arme' taal leert als klein kind (dus met een kleine woordenschat, weinig grammatica en geen schrift) je nooit echt goed een tweede taal kunt leren. Het Berber is zo'n taal. Daarom hebben veel Marokkanen afkomstig uit het Rifgebergte moeite met de Nederlandse taal. Het Berber wordt sinds kort overigens onderwezen met schrift (in Marokko dan). Dit is echt een vooruitgang.
Groet,
Jujube

Weinig grammatica?

Talen met weinig grammatica bestaan niet. De grammatica van elke taal is even complex. Je hebt ook geen 'goede' of 'foute' grammatica zoals Alex beweert. Je hebt verschillen tussen bepaalde streken, en mensen die heel hard roepen dat het een (dat van hun) goed is en het ander fout. Taalkundig gezien is het onmogelijk om dat onderscheid te maken. Niet voor niets wordt er wel gezegd 'een taal is een dialect met een leger'.
Berbers spreken is op zich dus helemaal geen belemmering om Nederlands te leren. Wat wél een belemmering is, is dat het in de Berbers-Marokkaanse cultuur niet gebruikelijk is om je kinderen te betrekken bij wat je doet. Er wordt heel weinig met kinderen gepraat. Kinderen worden voor de tv geparkeerd, waar ze urenlang naar de herhalingen van soaps kijken. En van tv taal leren, dat werkt niet, dat is al vaak aangetoond. Het taalaanbod dat die kinderen krijgen is daardoor heel erg verarmd en dat is funest voor het goed leren van een taal. Niet de taal op zich.

En verder: voor het leren van taal geldt dat het zowel is aangeboren als door de omgeving bepaald. Tot een bepaalde leeftijd, zo rond de 6 jaar, beschikken kinderen over het aangeboren vermogen vlekkeloos de talen uit hun omgeving op te pikken. Vanaf de leeftijd van 6 jaar neemt dat vermogen sterk af, en vanaf ongeveer 12 jaar is het op volwassen niveau. Heb je dan nog nooit een taal in je omgeving geleerd, dan lukt het ook niet meer. Een mooi voorbeeld van dat zowel aanleg als omgeving cruciaal zijn. Dat geldt voor bijna alle vaardigheden. Logisch ook: als alleen de omgeving er toe deed, dan zou een huishond hetzelfde moeten leren als een opgroeiend kind, als je ze maar hetzelfde behandelt. En als alleen aanleg er toe deed dan zou geen enkele opvoedings- of onderwijsmethode ook maar enig resultaat hebben. Allebei natuurlijk onzinnig.

Jujube

Jujube

18-12-2008 om 12:17

Elissa

Van het Berber (nou ja, er zijn meerdere dialecten binnen het Berber) is nog maar zo weinig op schrift gesteld dat het bijna alleen maar een spreektaal is. En daarbij zou het niet eens een probleem zijn wanneer kinderen veel tv keken, maar die tv is niet in het Berber, maar in het Arabisch en daar hebben die kinderen niets aan, want ze spreken thuis het Berber.
Daarom hebben bijvoorbeeld turkse kinderen in nederland veel minder taalproblemen, want zij leren het turks echt goed en kijken thuis turkse tv. Zij kunnen het nederlands dus goed leren omdat ze dan het turks al goed beheersen.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.