Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Schoenmaat 13 jaar

Onze 13-jarige zoon loopt de laatste tijd te klagen dat hij kleine voeten heeft (maat 38 - 38,5), vergeleken met zijn vrienden en klasgenoten.

Ik heb hem er al op gewezen dat hij zelf ook nog vrij klein is, dus dat het wel goed zal komen als hij gaat groeien. Daarnaast is hij genetisch belast, aangezien ik ook maar maat 40,5 heb.

Mijn reactie heeft hem echter niet helemaal gerustgesteld. Daarom mijn vragen: Hoe zit / zat met jullie zoon(s)? Welke maat had / heeft jullie zoon op 13-jarige leeftijd? Is zijn maat inderdaad duidelijk toegenomen toen hij ging groeien? En is zijn schoenmaat in verhouding met dat van zijn vader?

Alvast bedankt als jullie mijn vragen willen beantwoorden. Hopelijk heb ik dan wat extra stof om mijn zoon gerust te stellen.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-10-2016 om 23:02

Niet groot

Hij heeft inderdaad geen grote voeten. Het gemiddelde 11-jarige meisje heeft al maat 38. Waarschijnlijk krijgt hij tzt wel een maatje groter dan zijn vader, want meestal krijgen kinderen grotere voeten.
Ik zou er blij mee zijn. Maat 45 is ook zo lelijk groot, zeker als je niet zo lang bent. Maat 42 is groot zat voor een man, daar wordt hij echt niet mee uitgelachen.

Triva

Triva

16-10-2016 om 23:04

tja

Gemiddeld groeien voeten tot een jaar of 15 en dan met 1-1,5 maat per jaar. Er valt dus nog wel (gemiddeld gezien) wat te verwachten.

Jammer dat jij niet gezegd hebt hoe lang je bent want voor een man heb je behoorlijk kleine voeten maar dat is weer normaler als je niet al te lang bent.

Het valt mij wel op dat voeten gaan groeien vlak voor de groeispurt. Ouders zijn soms bang dat hun kind al maat 45 heeft en dat hij nog niet eens zijn verwachte eindlengte heeft maar dat is dus niet zo gek als je voeten maar tot je 15de groeien en je lengte nog wel tot 21.

Kijk ook hier eens: http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-schoenmaat-kinderen en http://gemiddeldgezien.nl/gemiddelde-schoenmaat-mannen

Triva

Triva

16-10-2016 om 23:07

Vesper

Waarom zouden kinderen grotere voeten krijgen dan hun ouders?

vaderLudo

vaderLudo

16-10-2016 om 23:08 Topicstarter

Lichaamslengte

Ik ben zelf 1m80 ongeveer.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-10-2016 om 23:09

Triva

Dat idee heb ik. Ik krijg meiden van 11/12 over de vloer met maat 40, terwijl die moeders echt niet van die schuiten hebben. Mijn kinderen hebben ook een grotere schoenmaat dan ik, terwijl oudste niet langer gaat worden dan ik. Jongste lijkt nu ook stil te staan op 38, maar jongens groeien natuurlijk langer door (dus ook de voeten).

Triva

Triva

16-10-2016 om 23:26

tja

Bij 180 heb jij ontzettend kleine voeten dus er bestaat een kans dat jouw zoon ook kleine voeten heeft maar de verwachting is wel dat ze nog 2-3 maten groeien. Meer kun je er niet van maken, het is afwachten. De kans is klein dat hij kleinere voeten krijgt dan jij denk ik.

Vesper: We worden nog steeds gemiddeld langer dan de vorige generatie en dat geeft inderdaad ook grotere voeten maar het blijven gemiddeldes natuurlijk. Maat 40 schuiten? In Nederland is 39 gemiddeld hoor en als waar is wat jij zegt schuift dat dus ook nog eens op de komende jaren en is 40 nog normaler. Jij bent gewoon afwijkend

Piranha

Piranha

16-10-2016 om 23:48

kan snel gaan

Mijn zoon had, toen hij 13 was, maat 39. Hij is nu 17 en heeft maat 44 1/2. Toen hij een jaar of 14 was, is hij in 1 winter 3 maten vooruit gegaan. Een jaar later kwam de algehele groeispurt. Mijn familie heeft lang, smalle voeten, mijn schoonfamilie heeft korte, brede voeten.

Hier ook

Relatief kleine voeten dan bij mijn dertienjarigen, ook net geen maat 39. Maar ik heb ze er nooit over horen klagen. Er zal nog wel wat bijkomen, ze zijn nog niet in de puberteit. Maar vast niet zo heel veel, want hun vader heeft ook maar maat 42. Dat is best klein bij een lichaamslengte van 1.90 m. Verhoudingsgewijs klopt het gewoon niet, die kleine voetjes onder dat lange lijf.

skik

Freya

Freya

17-10-2016 om 07:44

Oh help!

Gaan die voeten echt nog zo lang doorgroeien? Hier 12-jarige met maat 44. Ik dacht dat die wel bijna uitgegroeid was ... niet dus ... benieuwd waar we uitkomen?

krant

krant

17-10-2016 om 08:16

de voeten

Als de groeispurt komt, groeien als eerste de voeten (en handen). Daarna zijn de armen en benen aan de beurt. Als laatste en langdoorgroeiend komt je rug.

Triva

Triva

17-10-2016 om 08:49

freya

Het gaat om gemiddelden. Eerst groeien de voeten en dan gaat het livhaam de lengte in. Jouw zoon zal eerder de lucht in gaan dan zijn vriendjes met nu nog kleine voeten. Miin zonen hadden de grootste groeispurt toen ze 14 waren. Anderen hebben die met 12 of 13 of 15. Meisjes eerder dan jongens. De lange lummels in de brugklas worden later ingehaald door de rest.

Inanna

Inanna

17-10-2016 om 10:13

mijn zoon

Mijn zoon van 15 (1.60m) heeft nu maat 40, toen hij 13 was had hij 37. Inderdaad kleiner dan gemiddeld. Zijn vader heeft maat 43 en is 1.72.

Grappig om te lezen dat het gemiddelde 11-jarige meisje maat 38 heeft. Die van mij heeft slecht 32. Wat overigens redelijk in verhouding is met haar lengte van 1.35.

Hanna

Hanna

17-10-2016 om 11:01

Hier

Mijn zoon was vorig jaar 13 en had schoenmaat 38, later 39. Nu, een jaar later, is het 41. Hij is nu 1.66 m lang maar flink aan het groeien.

Annet

Annet

17-10-2016 om 11:12

Vorig jaar ook 13 jaar, schoenmaat 43

Nu 14 jaar, schoenmaat 44. Hij is nu 178 cm. Vader is 186, schoenmaat 43.

Morgaine

Morgaine

17-10-2016 om 11:28

En hier

Zoon had op zijn 13e ook maat 38 ongeveer. Nu, vier jaar later, heeft hij maat 43 bij een lengte van 1.82m. En hij groeit nog.

Helemaal geen rare maat voor een dertienjarige, denk ik. Komt wel goed met groeien!

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2016 om 11:51

Geen ramp

Als hij zelf ook geen reus wordt, wat móet je dan met enorme flappers aan je benen? Ik weet niet meer hoe lang mijn voeten nog doorgegroeid zijn na mijn 13de, maar de voeten van mijn zus zijn toen op maat 40 blijven steken.

Ook wat lichaamslengte betreft zijn ze mij niet voorbij gegaan. Jongste is zo'n 12 cm korter en oudste zo'n 3 centimeter. Het is handig om verdere familie erbij te halen. Zo is de biologische oma van mijn dochters van vaders kant klein, haar vader ook (dus de opa van mijn man).

De ontwikkeling.

Geen idee wat "normaal" is maar mijn zoon is wel 3 jaar op één maat blijven steken rond die leeftijd. Maat 39. Hij was best lang, enorme spurt in de lengte vanaf zijn 12e.. Nu is hij 18 jaar en alles "klopt" weer. Bijna 2 m. en schoenmaat 44.

Ik heb het idee dat er qua lengte niet veel meer bijkomt maar dat zijn voeten nog wat doorgroeien.

Volgens mij gaat dat groeien niet allemaal gelijkmatig.

zoon

van 17 heeft dus van die lelijke grote voeten maat 45 zoals al geschreven werd. Ik zie dat anders want met zijn 1.96 zou ik maatje 42 erg raar vinden, das niet in verhouding.
Toen hij 13 was had hij denk ik 41 is hij een hele poos op 42 blijven staan tot hij op zn 15 ineens naar 44/45 ging.

Dochter had op haar tiende al maat 40 en die is op 40-41 blijven steken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-10-2016 om 14:11

Hier

Mijn zoon van 15, net in de puberteit en wat begonnen te groeien, heeft sinds kort maat 37. Hij is 1.59. Ik ben 1.58 en heb maatje 35/36; net als mijn moeder. Zijn vader was 1.83 en had ook geen grote voeten. Aan beide kanten van zijn familie dus niet al te lange mensen en relatief kleine handen en voeten. En net als zijn vader en diens broer (1.82) komt hij laat in de groeispurt maar groeit hij naar alle waarschijnlijkheid een paar jaar langer door dan de "gemiddelde" jongen en kan hij nog een redelijke lengte behalen.
Als er hier klasgenoten en vrienden op bezoek zijn staan de schoenen van zoon in schril contrast met die enorme schuiten van zijn klasgenoten en vrienden Ik zeg altijd: klein maar fijn

Bosbes

Bosbes

17-10-2016 om 14:39

het is goed.

Dag vader Ludo, velen hierboven vinden het leuk de schoenmaat van hun zoon te vertellen. De mijne (ook 13) heeft ongeveer 39, maar heeft zulke smalle voeten, ik hoop dat het allemaal nog wat steviger wordt. Ik heb ook maat 39. Mijn dochter ook. Zoon zal nog wel groeien (mag ik hopen voor hem).

Maar ja. Wat maakt het uit wat voor maat mijn zoon heeft? Of een willekeurige andere zoon? Je doet er weinig aan he. Je kunt het verder niet afremmen of juist stimuleren.

Het is zoals het is. Dus als ik jou was, zou ik nogal nonchalant reageren op je bezorgde zoon en zelf al helemaal ophouden bezorgd te zijn. Dus je kunt zeggen dat het nogal varieert en dat het gewoon is zoals het is en dat jullie het nog wel zien (wat het wordt). Dat hij verder goed is zoals hij is.
Als een voetgrootte al een issue is, wat voor problemen zijn er dan nog meer allemaal?

Lou

Lou

17-10-2016 om 14:54

Bosbes

Eens! Het is hooguit fijn voor zoon om te horen dat zijn voeten waarschijnlijk nog iets gaan groeien. En zo niet, dan niet.

Tuinstoel

Tuinstoel

17-10-2016 om 15:35

Prima

13 jaar en maar 38/9 is toch prima? Lijkt me heel gemiddeld. Mijn zoon is bijna 11 en heeft maat 34, dat is klein vergeleken bij zijn klasgenoten. Je ziet tegenwoordig zelfs meisjes van zijn leeftijd met maat 40. Geen gezicht, maar niks aan te doen. Jouw zoons voeten gaan nog genoeg groeien, geen reden voor zorgen lijkt me.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-10-2016 om 16:49

Tuinstoel

Mijn zus had 50 jaar geleden (nu 62) al maat 40. Niet heel erg "tegenwoordig" dus Ik heb ook nooit gedacht dat het raar groot was.

Geen gezicht?Tuinstoel

De gemiddelde schoenmaat voor vrouwen in Nederland is 39....Eén maat groter is dan "geen gezicht?"

Wil

Schoenmaat 40 bij een tenger prepuberaal meiske is wel wat uit proportie, da's wat anders dan bij een gemiddelde vrouw van 1.70 m en kledingmaat 42.

skik

Tuinstoel

Tuinstoel

17-10-2016 om 21:39

precies

Bij een volwassen vrouw met dito postuur past het beter. Maar ik vind het geen gezicht bij meiden van 1.40-1.45. Bij hen is het echt maat schuit. Gelukkig zal het best goed komen later.

Triva

Triva

17-10-2016 om 21:45

tja

je weet nu dat de voeten groeien voor de lichaamslengte groeit. Logisch dan toch dat je jonge pubermeisjes ziet met voeten die nog niet in verhouding zijn? Beter dan andersom: eerst de lengte in en dan omvallen vanwege de te kleine voeten die nog moeten groeien

Erfelijk belast grote maat

Is naar maat 46 gegaan toen hij 13 was en staat nu al een tijd haast stil qua schoenmaat. Hij schiet nu in de lengte uit, 14 jaar en ergens richting 1.85. Het totale model gaat weer beter kloppen.

De erfelijke belasting komt van mijn kant, mijn vader, ooms en broer. Allemaal lange mannen met grote voeten en lange, benige handen.

40er

40er

17-10-2016 om 21:59

En maat 43.
Vader heeft 45, ik 41

En die erfelijkheid, schoonvader heeft 42, schoonmoeder 35 en manlief dus 45....

vaderLudo

vaderLudo

17-10-2016 om 22:30 Topicstarter

conclusie

Ik kom tot de conclusie dat mijn zoon zich geen zorgen hoeft te maken over zijn schoenmaat. Aangezien hij zelf nog nog moet groeien, zullen zijn voeten ook nog wel behoorlijk groeien, waarschijnlijk tot een redelijke maat.

Ik hoop dat ik hem met jullie verhalen gerust kan stellen. Bedankt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.