Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
lucile

lucile

19-04-2015 om 12:38

schoolgala kleding

Mijn zoon heeft deze week gala van school. Het gaat om de examenkandidaten van vmo-t. Hij heeft nog nooit gala gehad, ook zijn zussen niet. Ik weet dus helemaal niets van kleding voor een jongen. Hij heeft een zwart pak, een herenkostuum. En dan begint de rest.
Schoenen: ik neem aan dat afgetrapte vans en nieuwe nikes (zwart) niet kunnen. Welke schoenen wel?
Overhemd: een witte of mag ook een gekleurde. Hij heeft bijvoorbeeld zo'n donkerblauwe als die minister van financien van Griekenland? En dan overhemd in de broek?
Stropdas: wel of niet en zo ja, wat voor een?
Ik zou het heel fijn vinden als jullie wat tips hebben.
PS Ik heb al gevraagd wat zijn vrienden doen maar die weten het ook niet.

Hadewich

Hadewich

19-04-2015 om 12:53

gala

Bij een gala hoort m.i. een wit overhemd bij een zwart pak. Stropdas kan, maar vind ik zelf niks. Strikje kan ook, of gewoon niks en dan de kraag van het overhemd open. Zwarte, nette schoenen eronder. Ik vind het al heel wat dat je zoon een zwart pak heeft!

Mijn zoon ging naar gala's met een zwarte, katoenen broek (geen nette, maar ook geen spijkerbroek), met zwarte schoenen (beetje kruising tussen netjes en gymschoen), grijs overhemd en zwart strikje. Er liepen meer jongens rond in vergelijkbare kleding.

Het gaat er voor zo'n schoolgala meer om dat je er netjes uit ziet, in kleding die je niet dagelijks draagt.

Katniss

Katniss

19-04-2015 om 12:53

Black tie

Gala is toch smoking voor de heren en lang voor de dames? Geen combi en geen gekleurd overhemd dus.
Op de foto's die ik heb gezien van een schoolgala hadden de jongens volgens mij een smoking aan, maar de meisjes overwegen lbd's. Niet volgens de regels dus

Moni

Moni

19-04-2015 om 12:59

Nieuwe zwarte nikes kunnen best

Hier dragen jongens bij het gala een zwart pak. Sommigen met stropdas of strikje, sommigen met niks.
Ik denk niet dat de officiële galaregels van belang zijn.
Zelf vind ik zo'n blauw overhemd en zwarte nette broek mooier.

Juno

Juno

19-04-2015 om 13:09

Zwart pak

Wit overhemd en stropdas of strik. Hier gaan ze altijd helemaal los met de stropdassen, hoe fouter hoe beter. C&A heeft een prima lijn, niet al te duur. Zoon heeft daar zijn pak vandaan. Bovendien is het disco en schemerig, niemand ziet precies wat je aan hebt.

kleding huren

Huren kan ook als je onzeker bent over je outfit. Wees er wel vlot bij want die bedrijfjes hebben het nu superdruk.

Elizabeth

Elizabeth

20-04-2015 om 08:48

Foto's

Zijn er geen foto's van vorig jaar zodat je een beetje kunt zien wat gebruikelijk is? Ik denk namelijk dat het ook per school wisselt.

Jip

Jip

20-04-2015 om 21:04

Het verschilt per school

Het verschilt per school hoe serieus men de regels van de galakledij neemt. Dus probeer inderdaad foto's van vorig jaar te bekijken zodat je kunt zien wat gebruikelijk is.

Stenna

Stenna

21-04-2015 om 00:27

wit hemd, strikje, oude schoenen

Wit overhemd en strikje, geen stropdas hoor. Meisjes hadden hier jammer genoeg ook allemaal een lbd, nou eigenlijk een vlbd (very little black dress) in plaats van lang. Oude schoenen aandoen, want ze worden een partij smerig van zo'n feest.

Yura

Yura

21-04-2015 om 08:24

vlbd

Hier dragen de meiden met het kerstgala ook zo'n vlbd. Het schijnt dat de school het uit de hand vindt lopen en voor volgend jaar wil voorschrijven dat het over de knie moet zijn.
Maar inderdaad een schoolgala is heel wat anders dan een gewoon gala, qua kledingregels. Wij hebben de eerste keer ook naar foto's van het jaar ervoor gekeken. De jongens dragen meestal een geleend pak en als ze nette schoenen kunnen lenen, die erbij en anders gewoon zwarte gympen. Hier dragen de meesten wel een vlinderstrikje. Bij dames is het meestal: zwart, zo kort mogelijk en zo hoog mogelijke hakken.
Overigens was ik laatst op een volwassen gala en daar houdt ook lang niet meer iedereen zich aan de kledingregels viel me op. Mannen wel allemaal een smoking, maar veel dames hadden iets korts aan. Ik zag zelfs iemand (een bn'er) die zo naar zo'n schoolgala had kunnen gaan, zeer kort (niet bukken), en extreem hoge hakken (met plateau).

Wit of blauw

Ik vind het ook al heel wat dat je zoon een zwart pak heeft. Maar de keuze voor het overhemd hangt af van wat hem het beste staat. Soms maakt een wit overhemd je zo bleek en staat een andere kleur een stuk beter. Als dat het geval is, zo ik gerust kiezen voor de donkerblauwe overhemd.

Verder zou ik niet meteen het overhemd in de broek stoppen. Als op school blijkt dat iedereen zijn overhemd los heeft hangen, zit die overhemd van je zoon onder de kreukels. En kreukels zijn alles bepalend.

Een strikje is af, maar ook hier geldt, kijk naar het geheel. Heeft je zoon een dunne nek, dan wordt de aandacht daar juist op gelegd door het dragen van een strikje. Ik zou dan eerder gaan voor een iets wat losse stropdas.

Balangrijk aspect van een gala; dat je haar goed zit en je geen zwarte schoenen met witte zolen draagt.

lucile

lucile

21-04-2015 om 17:37

jaa

Hartelijk dank voor al jullie reacties. Nee, smoking hoeft gelukkig niet, haha. Hij heeft een redelijk strakgesneden pak (hij is zo'n magere puberjongen in de groei, niet veel vet op de botten) en dat lijkt wel smalletjes, maar ja, dan slobbert ht tenminste niet zo. Ik heb die met hem in januari, net na de kerst, in de opruiming gekocht. Dat was een tip van een vriendin van mij (dus mensen van wie volgend jaar de zoon gala heeft, na de kerst kopen). C en A schijnt ook prima pakken te hebben (dat zei weer een andere vriendin van mij).
Ik opperde bij zoon een strikje (maar hoopte dat hij dat niet wilde omdat iemand zei dat de hals dan nog smaller leek) en hij gaf aan een stropdas te willen, shirt uit de broek (goede tip hier, geen kreukels), wit (geen Varoufakis dus) en zijn nette gympen want "de vloer zou toch vies zijn, hadden wat jongens uit de klas gezegd".
Dus jullie tips kwamen zeker goed van pas. Hij heeft net gepast, en wow, ik herkende de hele puberjongen niet meer. Hij heeft er veel zin in!

Hadewich

Hadewich

21-04-2015 om 18:17

Super!

Dat gaat helemaal goed komen, hoop dat ie veel lol heeft!

Stenna

Stenna

21-04-2015 om 21:03

leuk he

Ik heb ook nog steeds een foto bij me, op mijn mobiel, van toen zoon kant en klaar stond voor zijn eerste gala. Opeens een hele man ipv slungelpuber.

Barvaux

Barvaux

21-04-2015 om 21:59

hier ook

Echt opeens een lange dunne man ipv een jongen zag ik met het kerstgala! De foto mocht niet op fb maar ik laat hem trots zien op mijn mobiel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.