Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

schooltas V.O. welke winkel en welke tas?

Binnenkort gaan mijn dochters er ook aan geloven, ze gaan naar de middelbare school. Nu moeten er natuurlijk ook tassen gekocht worden. Wij willen een tas die op de bagagedrager kan en niet al te duur is (bijstand), maar wel stevig genoeg voor alle boeken en zooi.

Wie heeft tips bij welke winkels we zouden kunnen gaan kijken en wat voor tas?

Alvast bedankt!


Els

Els

10-06-2015 om 12:22

Bagagedrager

In mijn ervaring is een tas op de bagagedrager een slecht plan. Het gaat gewoon steeds mis. Snelbinders rekken uit, tas zakt toch scheef ook als snelbinders goed zitten. Aan 'spin' heeft dochter grote hekel, die moet ook weer op school worden bewaard tijdens de lessen en niet worden vergeten. Ik heb gekozen voor een stevige (Eastpack) rugzak.

Sahara

Sahara

10-06-2015 om 12:32

Bagagedrager

Hier fietst nooit een puber langs met een tas op de bagagedrager. Inderdaad allemaal rugtassen of een tas in een kratje voorop de fiets.

De snelbimders van mijn zoon waren overiigens al binnen een maand van zijn fiets gejat. Ik heb ze niet eens meer vervangen. Hij gebrulkt ze toch niet.

Onze zoon had eerst zo'n nike sportrugtas (had hij nog van de basisischool) maar die was niet stevig genoeg. Hij heeft nu ook een Eastpack. Duur maar degelijk. En als je goed zoekt zijn er ook wel eems tassen in d minder populaire kleuren im aanbieding. Vorig jaar was de rode eastpack bij v&d enorm afgeprijsd.

jons

jons

10-06-2015 om 12:42 Topicstarter

welke periode?

Tussen nu en het begin van het nieuwe schooljaar, wat is dan de voordeligste tijd om te shoppen voor schoolspullen?

fietstas

Een grote fietstas is handig. Er zit ook drinken in de tas en soms een laptop. Dat drinken wil je niet op zn kant op de bagagedragen en de laptop wil je niet laten stuiteren op de bagagedrager.
Ik gaf dochter een opgepimpte eastpack van mijzelf mee en in de loop van het eerste jaar zochten we een passende leuke rugtas uit. Dan weet je een beetje waar je mee rekening kunt houden en wat de andere kinderen hebben als je kind zich aan wil passen.

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2015 om 13:13

Jons

Maakt weinig uit kwa prijs. Nu is er meer keus dan in augustus. Budgettips: Action! En rugzakken van Eastpak koop ik op Marktplaats.

Om je heen vragen

O bijstand. Je kunt ook eens om je heen vragen dat je zoekt naar een eastpack of vergelijkbaar stevig voor je kind. Er zijn vast meer mensen zoals ikzelf die al jaren zo'n ding hebben liggen en het toch niet gebruiken. Misschien wel hier op OOL?
Die van mij zijn inmiddels weg anders zou ik het je aanbieden.

neteret mut

neteret mut

10-06-2015 om 13:19

kipling en dakine

dat zijn de merken die we hier hebben (heb nog 2 Kiplings in roze en lila ofzo liggen, max 1 jaar gebruikt, kan mijn dochters wel vragen of ze die willen verkopen)

bieb63

bieb63

10-06-2015 om 13:27

Marktplaats ja

Kijk daar eens. En kijk er ook nog eens als de schoolvakantie is begonnen, want dan staat er nog veel meer.

Thursday Next

Thursday Next

10-06-2015 om 13:35

dochter hier

is begonnen met eastpak in de brugklas, nu heeft ze al weer een tijd canvas tassen gekocht bij aliexpress, iets als dit:
http://www.aliexpress.com/item/Women-all-match-cowboy-hippie-street-style-fashion-lady-lazy-pillow-bags-Vintage-Canvas-women-bag/2013832523.html

Moni

Moni

10-06-2015 om 13:58

Ook marktplaats

Voor oudste hebben we een Eastpak gevonden op Marktplaats toen zij op het VO begon. Vond zij prima. Die heeft ze vier jaar gebruikt.
Nu heeft ze een deelbare rugzak van Ikea. Heel prettige tas. Doet het nu twee jaar en ziet er nog goed uit. Kost maar 30 euro. http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60228788/

Jongste heeft een rugzak van een grote Franse hypermarché. Kostte rond de 45 euro, heeft een laptopvak en doet het al twee jaar goed.

Rugzak op rug lijkt mij geen goed idee. Hier fietsen ze ca 6 km.
Rugzakken gaan hier op rekje op bagagedrager. Wij hebben een goedkoop kratrekje met een spin eraan vastgemaakt. Die spin blijft gewoon op het rek zitten. Tas wordt rechtop vervoerd op die manier. Gaat al zes jaar goed.
Er komen hier dagelijks veel scholieren langsfietsen op weg naar school. Grote tassen staan op de bagagedrager of in een krat voorop. Dit zijn allemaal fietsers die minimaal 5 km fietsen.

Egel

Egel

10-06-2015 om 14:56

veel

Voordeel van een goede rugtas, is dat deze meestal ook langer meegaat. Mijn dochter is bijna klaar met de 2e en we hoeven in ieder geval nog geen nieuwe te kopen.
Het is een vrij grote van Eastpak, met mooie brede stevige banden voor de schouder. Dat is maar goed ook, want ze moet telkens een ongelooflijke hoeveelheid boeken meenemen. En dan ook nog een leesboek voor bij Nederlands en het tweede boek voor een vak, want de docent vindt dat die voor de zekerheid ook telkens mee moet. Het is veel meer dan bij mij vroeger; ze sjouwt zich het ongans.
Daarmee fietsen terwijl deze op haar rug zit, zou dan ook absurd zijn. Het is al erg genoeg dat ze dagelijks met zo'n 12 kilo loopt.
Meestal zet dochter de tas in haar krat, maar soms achterop. Gewoon met de 3 stevige snelbinders die op haar fiets zitten. Gaat gewoon goed.
We hadden geluk met de prijs trouwens: ook een mooie aanbieding bij V&D, volgens mij nog geen 30 euro, normaal was deze meer dan het dubbele. Terwijl het juist de leukste was (roze/paars/zwart, ruiten).
Nu moeten we voor zoon. Misschien is die van Ikea wat voor hem, goede tip Moni!
Succes Jons!

Inanna

Inanna

10-06-2015 om 15:20

gezocht op internet

Ik heb gezocht via google, ik wist al welk type Eastpack we wilden hebben en toen ben ik gaan zoeken waar die het goedkoopste was, ik kwam in één of andere outdoorwinkel een tas in een oude kleur tegen en deze was de helft goedkoper dan de nieuwe kleuren.
Zoon doet hem trouwens gewoon op zijn bagagedrager met snelbinders. Hij heeft 4 van die smalle snelbinders en doet er 2 recht over zijn tas en dan 2 schuin gekruist. Gaat al 2 jaar prima.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

10-06-2015 om 15:54

Schoolspullen

Zoon (3vwo) heeft een speciaal rekje achterop zijn fiets voor het veilig en praktisch vervoeren van zijn rugtas. Hij is al vier jaar blij met dat ding omdat hij zo niet met een loodzware rugtas op zijn rug hoeft. https://www.fietsonline.com/steco-monkey-mee-zwart.html?gclid=CMDe0-SghcYCFYrJtAod6DQAyA
Als je dochters een krat voorop de fiets hebben, zorg er dan voor dat het gewicht niet aan de stuurstang hangt.
Qua tas: Eastpak en Kipling rugtassen gaan jarenlang mee en zijn ook handig voor op vakantie, schoolreisje oid. De grootte en inhoud hangt af van hoeveel er mee naar school genomen moet worden. Zoon heeft een hele grote met stevige, gepolsterde schouderbanden en ook die tas gaat al vier jaar mee en houdt het ook de komende jaren nog makkelijk uit. Ik koop bijna al zijn spullen op Marktplaats of online door zoeken naar de goedkoopste aanbiedingen (hier ook een inkomen op bijstandsniveau). Decathlon heeft ook goede aanbiedingen.
Bij de Action kan je voordelig overige schoolspullen kopen.
Overigens kan je bijzondere bijstand aanvragen voor bepaalde schoolkosten zoals de ouderbijdrage en veel gemeentes hebben een speciale vergoedingsregeling zoals een jaarlijkse bijdrage in de schoolkosten, internetvergoeding, computerregeling etcetera. Vraag dat even na. Die tegemoetkomingen dekken lang niet alle kosten maar ieder beetje helpt!

Barvaux

Barvaux

10-06-2015 om 16:09

lang blijven zoeken

Bepaal wat voor Eastpak ze willen want die gaan toch gewoon echt heel lang mee en zoek op marktplaats of blijf googlen, elke week weer.

Verder: koop geen schriften bij de Action maar toch gewoon bij V&D of Bruna, mijn oudste is echt heel netjes op zijn spullen maar de schriften van de Action liggen zo uit elkaar.

Krullevaar

Krullevaar

10-06-2015 om 16:14

Samsonite

Hier eentje van Samsonite met goede padding aan de achterkant (wat tegen de rug aan komt) en comfortabele schouderbanden.

In de aanbieding gekocht bij een online kofferwinkel.

Barvaux

Barvaux

10-06-2015 om 16:17

Voor 35 euro moet de normale Eastpak te koop zijn: http://www.bagageonline.nl/eastpak-padded-pakr-rugzak-redmandu.html?gclid=CLrbkI2ohcYCFezKtAodoEUA5g

Bij al die rugzakken die je rechts ziet zie je soms sale staan, die zijn dus goedkoper.

Lusithania

Lusithania

10-06-2015 om 16:21

Marktplaats

Je kunt ook een leuke tas (laten) uitzoeken op Marktplaats.
De goede merken kun je er krijgen voor weinig.

marie

marie

10-06-2015 om 16:39

Eastpak en Monkey mee

Als je wilt dat de tas langer meegaat en de spullen veilig worden vervoerd, raad ik je een (tweedehands) Steco Monkey Mee aan. Groot voordeel is ook dat bekers niet "klem" liggen onder snelbinders/spin en rechtop staan en minder gaan lekken (eigenlijk nooit).
http://www.steco.nl/nl/onze_producten_/
http://www.steco.nl/nl/onze_producten_/Achterop%20de%20fiets/Monkey-Mee/29

Wat voor school gaan ze straks doen? Gewoon met boeken of ook laptop/tablet?

Waarschijnlijk kunnen ze wel met zoiets toe: http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken-c120/padded-pak-rr-abu-denim-pEK62078H+00+999.html

Ten minste dochter die VMBO deed wel, andere dochter met VWO heeft een grotere Eastpak, die had in onderbouw veel te veel boeken voor die andere.

Verder komt deze vraag elk jaar weer terug. Kijk nog even in het archief voor meer tips.

Schoolspullen

Mijn dochter heeft vorig jaar schriften gehaald bij V&D en het viel zo uit elkaar. En van de Action juist niet. Andere dochter wilde toch ook schriften van V&D ondanks waarschuwing zus en weer precies hetzelfde. We halen ze voortaan wel bij de Action. Daar zijn ze het zelf ook helemaal mee eens..

Egel

Egel

10-06-2015 om 19:32

Marie en Barvaux

Die kleinere rugzak van Eastpak, daar zou mijn dochter het niet mee redden (niet in de 1e en ook niet afgelopen jaar in de 2e. Volgend jaar in de 3e zal dat vast ook nog niet veranderd zijn).
Dit lijkt meer op wat zij heeft (maar dan heel andere kleur):
http://www.eastpak.com/nl-nl/rugzakken/bestsellers/volker-mono-merlot.html
En dan zit deze ook echt propvol.

Moni

Moni

10-06-2015 om 19:39

Ja, deze maat hebben mijn kinderen ook

die van Egel.

Zij hebben het echt nodig.

Barvaux

Barvaux

10-06-2015 om 22:26

out of office

Mijn beide kinderen hebben de out of office en dat ze op het vmbo minder boeken nodig hebben herken ik niet, juist de werkboeken zijn heel dik met veel plaatjes. Als je die wil ben je wel wat meer kwijt en dan zou ik zeker op mp kijken.

jons

jons

11-06-2015 om 00:18 Topicstarter

geweldig

Dank jullie wel voor de vele, nuttige reacties! Ik ga er eens uitgebreid voor zitten, morgen!

mede namens dochters hartelijk dank!

Jons

Elizabeth

Elizabeth

12-06-2015 om 09:20

welke maat?

dochter nu groep 8 heeft een out of office eastpack rugzak. Die is nog prima. Nu zitten we een beetje te dubben. Zij gaat komend jaar starten met de brugklas gymnasium. Haar een nieuwe kopen en meteen een maat groter (heeft ze dat nodig?)en haar rugzak door schuiven naar jongere broer.
Of zou de out of office groot genoeg zijn voor de komende jaren?

Barvaux

Barvaux

12-06-2015 om 09:48

Gewoon wachten

je ziet wel of die tas past of niet. Ik zou even afwachten dus. Het ligt er ook aan of er veel vakken in een blokuur komen en of de praktische vakken goed verdeeld over de week zijn (of anders gezegd: de vakken waar je weinig of geen boeken voor moet meenemen).

Niemand hier kan je dat vertellen maar mijn kinderen hebben dus altijd genoeg gehad aan out of office maar mijn jongste heeft wel een aparte laptoptas (en ja hij moet OOK zijn boeken meenemen).

out of office

dochter had in de 1e gym ook een eastpak formaat out-of-office maar die is toch regelmatig te klein. Ze stopt haar gymspullen al in een aparte tas. dat is een paul frank tas, die we eerst als 'echte' schooltas hadden gekocht maar die redt het niet met al die zware boeken. we hebben de tas een keer gewogen, bijna 15kilo. Daarom zou ik jons willen adviseren om toch echt voor een stevige tas te gaan zoals kipling of eastpak.

ik heb een wat groter maat eastpak er bij gekocht voor de dagen dat het nodig is, maar ja die is uiteraard niet zo stoer/leuk als haar gewone tas. In de 2e en 3e klas krijgen ze nog meer vakken en dus nog meer boeken er bij. pas in de 4e kiezen ze een pakket en zal het aantal boeken wat minder worden.

aan de andere kant: ik zie kinderen bij andere scholen (ander niveau?) soms met van die leuke cowboybags en lookalikes fietsen, en die lijken ruim en sterk genoeg voor hen. Het is dus ook afhankelijk van de school waar je kinderen naar toe gaan.

een laatste: die monkey-mee die hierboven al eens genoemd werd, is inderdaad ideaal voor grote zware rugzakken op de fiets. Heel veilig en volgens dochter heel handig. En ook geaccepteerd op school

Meiden kiezen vaker voor een handtas.

Hier merk ik dat jongens kiezen voor een rugzak maar meiden kiezen voor een handtas dat aan hun arm hangt, hoe zwaar dan ook. In praktijk wordt steeds minder mee genomen. Dus voor je een dure rugzak aanschaf, kijk eerst of je van iemand iets kan lenen en wacht de eerste week af voordat je met je dochters iets koopt. Vaak zijn ze dan in de aanbieding.
Hier fietsen ze ook niet met de rugzak op de rug; die gaat met een snelbinder/spin op de voordrager en de dochter stopt haar handtas in een fietstas.
Als het regent vraagt zoon of zijn tas bij haar in de fietstas mag, daar doet ze niet moeilijk over! Een fietstas houdt de spullen dus droog.
Meiden die over een kluisje beschikken, stoppen hun spullen liever in twee handtassen. Dat maakt het dragen gedurende de dag lichter en verdeelt het gewicht in de fietstassen gelijkmatig.

Dus koop niet te snel, kijk de eerste week aan, gebruik eerst een sporttas of iets dat je al in huis hebt.
Oja, meiden dragen in het algemeen ook geen regenpakken, die kun je je ook besparen-.
Je kent je meiden het beste.

Blokuren

Ik moet voor mijn jongens ook schooltassen gaan aanschaffen voor als ze na de zomer naar het vo gaan. Zij gaan naar een school die in blokuren les geeft, ze hebben daarom nooit meer dan 5 vakken op één dag. Dan zal zo'n Eastpack Padded Pakr toch wel groot genoeg zijn?

skik

jons

jons

12-06-2015 om 11:50 Topicstarter

flanagan

Ik moet wel lachen om jouw stellingen dat 'meiden iets wel of niet gebruiken... Mijn dochters moeten straks 11 km enkele reis fietsen, bij nood mogen ze de bus pakken. Gelukkig zijn het (nog) hele nuchtere types die zich niet zoveel aantrekken van wat anderen vinden (zouden ze op hun mama lijken?), dus dat regenpak komt er wel, en een tas, rugzak of anders, dat gaan we uitproberen. Ze weten ook best (uiteraard) dat wij niet zoveel geld hebben als vriendinnen en dat het dus soms schipperen is. Doen ze ook niet moeilijk over. Geweldige meiden!

Moni

Moni

12-06-2015 om 12:23

Hier gaat de regenbroek ook aan, hoewel beperkt

Ze doen beiden een regenbroek aan als het al regent als ze thuis vertrekken.
Voor de terugweg nemen ze die moeite niet.

Regenjack is niet nodig. Ze hebben altijd een jas die waterdicht is (of tenminste ongeveer waterdicht).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.