Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marie

Marie

25-02-2018 om 17:34

Slechte hygiëne

Goede middag.
Hoe moet ik beginnen?
Onze zoon (13) is ook al aardig bezig met het puberen, als ik het zo mag samenvatten.
Een van opmerkelijke zaken wat nu voor mij begrip sinds een jaar drastisch is veranderd is zijn hygiëne.
Vroeger was dit dus helemaal anders maar sinds een jaar of zo..
Niet alleen dat hij zeer onverzorgd rondloopt ook tandenpoetsen, douchen, haar wassen, alles is eerder natmaken dan echt wassen en dan ook alleen omdat het moet. Als hij verkouden is snottert die gewoon in zijn kleding, dekbed en zoals ik heb zojuist gemerkt ook in de handdoek
Ook zijn gedrag aan eettafel is schandelijk. Kliederen, knoeien en kruimelen, nooit zo erg geweest als nu. Als die dat dan zelf moet opruimen is hij in staat dit met zijn mouw af te vegen.
Ik weet me zo geen raad meer.
Iemand een tip?

Tijgeroog

Tijgeroog

25-02-2018 om 17:36

Nee

Maar wel herkenning. Helpt dat ook?

mirreke

mirreke

25-02-2018 om 17:41

Het gaat vanzelf weer over

meestal als iemand van school gaat klagen over zweetgeur of zo.

Hier drie (puber)zonen, die inmiddels allemaal keurig douchen en tandenpoetsen en zo...

Overigens, ga eens met andere mensen erbij uit eten, dan zul je merken dat ze keurig kunnen eten...

Marie

Marie

25-02-2018 om 17:45

tijgeroog

wel een beetje, ja

Marie

Marie

25-02-2018 om 17:46

Mirreke

Volgens hem zijn de anderen op school nog erger

pffff

Jou invloed is tanende

Het helpt vaak dat anderen opmerkingen gaan maken. Of ze krijgen een vriendinnetje. Of de baas van hun baantje pikt het niet. Anderen krijgen meer invloed.

Voorlopig zou ik het luchtig houden en met humor reageren nu je even een 'holbewoner' in da house hebt.

Soms kun je wel wat sturen door even samen op een rustig moment wat aan te pakken.

Hier heeft zoon ook zo'n fase gehad. Ze zijn meer bezig met andere ontwikkelingstaken. Soms kun je ze met een zacht lijntje toch weer even op het rechte pad brengen.

40er

40er

25-02-2018 om 19:33

Herkenbaar

Hier ook een puber en helaas is het herkenbaar. Hij krijgt 4x per week de opdracht om te douchen, dat is het minimum. Dagelijks een schoon shirt. En verder doe ik er niks aan, ik hoop dat dit wat routine in bouwt.

Place-mat

1) Leg een place-mat onder ieders bord ( dus niet alleen zijn bord). Zo blijft troep binnen het' werkgebied '.
Wij hebben de place mats van Ikea. Die met de gootjes erin. Zo druipt geklieder ook niet zo snel van de mat bij het naar de aanrecht brengen. Zo schuiven ook de borden niet tijdens het snijden en ligt het gebruikte bestek niet op je tafel.

2) Leg een voorraad axe- doucheflacons en deodorant aan.

3) Verwen je zoon met een goede zachte tandenborstel en 3D white tandpasta zodat hij zelf verbetering ziet.
Vaak hebben ze ' ochtends geen tijd . Zodoende staat hier in de keuken ook een beker met tandenborstel en tandpasta.

4) Zet een houder met een keukenrol naast zijn bed, en op de aanrecht. De reden dat ze geen wc-papier gebruiken is vaak omdat deze zo klein zijn en snel scheuren. Maar ook dat het zoveel lopen is.

Boeren

In navolg op Mirreke: Hier klaagde puber dat zijn klasgenoten altijd zo smerig zaten te boeren.

Inanna

Inanna

25-02-2018 om 19:52

herkenbaar ja

Hier een zoon waarbij het nu gelukkig weer de goede kant in gaat. Hij zegt nu zelfs af en toe zelf dat hij wel eens had mogen douchen en doet dat dan ook, als hij tenminste ergens heen moet.
Hij is 16.

Yaron

Yaron

25-02-2018 om 20:05

Hier ook

Oudste puber begint eindelijk te vinden dat hij stinkt en doucht nu elke dag, schoon shirt en schone onderbroek nu ook. Tandenpoetsen heeft ie altijd weer gedaan. Jongere puber houdt niet van zweetlucht en doucht al langer elke dag, ook gebruikt hij veel deo, schone kleren zijn voor hem wel belangrijk. Maar zijn dekbedovertrek gebruikt hij voor snot, de vloer ligt bij hem na het eten vol met hagelslag en tandenpoetsen moeten we hem elke dag aan herinneren, dat vind ik het belangrijkst dus vergeten mag niet. Zijn haren zijn meestal vet, we vertellen hem elke keer dat hij shampoo moet gebruiken, maar dat interesseerde hem niet. Kortom veel herkenning.

@Emma

@Emma

25-02-2018 om 20:24

Klas

Ik heb 18 jaar lesgegeven in het VO. Een klas met pubers stinkt gewoon. Gaat vanzelf over als ze verkering krjjgen of gaan zoenen of van een ander horen dat het echt te erg is.

Plien

Plien

25-02-2018 om 21:45

een fase

dit is vaak een fase die in de meeste gevallen weer overgaat. Of het komt doordat klasgenoten, vrienden of vriendinnen er iets van zeggen of omdat ze het op den duur zelf niet meer zo fris vinden weet ik niet. Maar hier is het goed gekomen. Nu wordt er elke ochtend een douche genomen, vaak ook de haren gewassen, scheren hoort er inmiddels ook bij en natuurlijk worden de tanden braaf gepoetst.

Tango

Tango

25-02-2018 om 22:46

Herkenning

Hier ook een 13-jarige en wat herkenning. Gelukkig niet dat deel over dat snuiten, dat doet die van mij gelukkig gewoon in een zakdoek. Verder is hij zelden verkouden dus dat scheelt ook al.
Tandenpoetsen vergeet hij echter structureel en zegt dan vervolgens dat hij het echt gedaan heeft. Douchen moet ik hem aan herinneren, gelukkig gaat hij dan ook nog. En meestal doucht hij 3 keer per week bij de voetbal. En af en toe zeg ik dan ook dat hij zijn haar moet wassen. Deo gebruikt hij zelden, hij heeft het wel in zijn kamer staan maar vergeet het altijd.
Schone onderbroek trekt hij wel aan, want hij slaapt altijd zonder dus moet de volgende dag wel eentje uit de lade pakken. En verder leg ik zijn kleding meestal nog klaar, dus dat trekt hij ook regelmatig schoon aan. Maar als hij het zelf zou moeten doen zou dat wel anders gaan denk ik.
En o ja, als hij een boterham met pasta of hagelslag heeft gegeten zit zijn hele mond onder en moet ik zeggen dat hij zijn mond schoon moet maken. En dat doet hij dan met zijn hand of soms toch die mouw
Ach, ze zullen het allemaal wel leren. Voorlopig maak ik me er niet druk om, al wil ik me weleens ergeren aan alle snoepverpakkingen e.d. die in zijn bed liggen, terwijl er een prullenbak aan het voeteneinde van het bed staat.

mirreke

mirreke

25-02-2018 om 23:12

Geweldig, die verhalen van anderen!

Idd, soms zijn kinderen uit de klas gewoon nog erger...! haha

Marie

Marie

26-02-2018 om 09:07

Wat een opluchting!

om te horen dat onze zoon niet de enige is!

Ik had ook gehoopt dat dit slechts een fase was maar in mijn omgeving herkende niemand dat.
En gisteren draaide ik wel een beetje door na het gebruik van het keukenhanddoek met mijn handen vol van verse snot van zoonlief!

Nogmaals dank voor het delen van jullie ervaringen en meningen!

groetjes

Snot in keukenhanddoek?

Niet douchen en verder wat mindere persoonlijke hygiëne wil mijn zoon zich ook wel schuldig aan maken.
Maar snot in onze keukenhanddoek? Nee zeg, dan heeft hij echt een probleem met mij, gatverredamme.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-02-2018 om 10:24

Keukenhanddoek

Oh, dat is wel wat anders. Ik dacht dat het ging om zijn eigen handdoek, en dat vind ik dan niet zo'n probleem. Bij de grote hoeveelheden snot die ik momenteel produceer grijp je ook wel eens naar wat er op dat moment voorhanden is.
On topic, mijn puber hanteert ook wat andere maatstaven dan ik, vooral als het gaat om handen en haren wassen. Er komt langzamerhand wel wat verbetering in, haar kleding gaat sneller in de was dan een tijdje geleden. Ik vermoed dat ze op school opmerkingen heeft gekregen over vlekken op haar trui.

Pirata

Pirata

26-02-2018 om 11:14

Tjee

Wat een verhalen!!!
Ik vraag mezelf eerder af hoe ik mijn puber úit de douche krijg ipv erin. En de spiegel vertoont slijtplekken van de lange sessies om zijn haar perfect te krijgen, elk kledingstuk wordt dagelijks verschoond... heeft ook nadelen, want de wasmachine blijft maar draaien.

Half a twin

Half a twin

26-02-2018 om 11:40

kopiëren/spiegelen

Bij stevig neuspeuteren, boeren laten aan tafel en ander geviesik doe ik vaak even mee! Is het zo over. Ook met het laten slingeren van wasgoed gaat dat prima, als mama het niet opruimt gaan ze het echt zelf doen.
Niet douchen en kleren te lang dragen is hier niet aan de orde gelukkig. Jongste heeft een vriend die iedere dag 7 km fietst naar school en dan een week dezelfde kleren draagt. Is een keer hier geweest, toen viel het zoon gelijk op. Hij doucht braaf iedere dag en doet schoon goed aan.
Zoon is sowieso gevoelig voor vieze luchtjes. De verhalen hier lezend hoop ik dat dat zo blijft.

Tango

Tango

26-02-2018 om 12:34

Haha

Moest net meteen weer aan dit draadje denken. Bij anderen is het nog erger. Hier kwam net een vriend van zoon binnen, ze zitten nu samen beneden te gamen en ik liep even langs en rook een flinke zweetlucht. En die was dus echt niet van zoon....

linda75

linda75

09-03-2018 om 15:36

ieuwww

dat niet douchen en niet tandenpoetsen herken ik ook wel.. en gaat idd over als ze verkering hebben.. maar snottebellen in dekbed of kleding... dat vind ik echt vies......gelukkig heeft die van mij dat nog nooit gedaan want dat zou ik echt niet accepteren.. tissues overal....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.