Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Simone G

Simone G

20-05-2011 om 17:00

" spelen"

Een beetje flauwe titel... maar ik vraag mij af, hoe jullie pubers de tijd met elkaar door brengen als ze met een vriendje bij je thuis zijn. Mijn zoon zit in de brugklas en moet erg wennen aan het nieuwe "spelen" ze zitten gewoon uren naast elkaar achter de computer en af en toe hoor ik een woord of wat lachen...
Ook met dit mooie weer, niemand gaat naar buiten, ze zitten maar voor dit stomme ding.
Volgens mijn zoon doet iedereen dat... dat ik niet zo moet zeuren en vooral niet waar zijn "nieuwe vrienden" bij zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

*spelen*

herkenbaar,hier *spelen* ze ook niet meer hoor.
Ze maken samen huiswerk,gaan even de stad in,ze hangen wat rond ,gaan een stukje lopen,(ik geef ze dan gelijk de hond mee,of zitten op de pc of tv.
Hier mogen ze maar 5 kwartier op de pc per dag en de tv gaat pas na vijf uur aan,dus ze kunnen zo niet de hele middag vullen.

Fiorucci

Fiorucci

20-05-2011 om 18:19

Van alles

Gamen, tvkijken, de slappe lach hebben, gitaarspelen, de slappe lach hebben......

Nikus.

Nikus.

20-05-2011 om 19:09

Gamen

chillen, muziek luisteren, slappe lach, cola drinken, computeren, stad in, basketballen, slappe lach etc etc. De tijd van de Lego is voorbij

Yura

Yura

20-05-2011 om 19:13

Voetballen

Mijn zoon en zijn vrienden voetballen eigenlijk alleen maar. Hij is met een hele grote groep van zijn oude vrienden naar dezelfde middelbare school gegaan. Er zijn wel wat vrienden bij gekomen, maar die kent hij dan ook wel weer van de voetbal. Dus of ze voetballen hier in de straat of verderop op een veldje of ze gaan met elkaar naar hun eigen voetbalvereniging. Is er geen vriendje van zijn eigen leeftijd dan voetbalt hij met de buurkinderen of desnoods met zijn eigen zusje (die zit ook op voetbal) of helemaal alleen (bal hooghouden). Soms gaan ze wel even op de playstation, maar na een tijdje gaan ze weer naar buiten. Wat dat betreft hebben we het ook wel getroffen met het voorjaar natuurlijk. Tien tellen in de jungle doen ze soms ook met alle buurkinderen en is er een vriendje hier dan doet die ook gewoon weer mee. Huiswerk maken doet hij eigenlijk zelden, maar hij staat er goed voor, dus dat zal toch wel voldoende zijn dan. Ik had eigenlijk ook gedacht dat dat buitenspelen wel over zou zijn, maar het is juist erg veel dit jaar.

jansje

jansje

20-05-2011 om 19:20

Liefst

met het hele mooie weer, gaan ze zwemmen met vrienden.
bij thuisblijf weer zitten ze het liefst voor de tv/computer te hangen, maar als ik dan zeg( ze zijn 12,13) , mooi geweest naar buiten, waveborden/voetballen , doen ze dit wel, en vinden het ook heel leuk.

Simone G

Simone G

20-05-2011 om 19:50

Balans..

Als de vrienden er niet zijn, gaat hij wel uit zichzelf op de trampoline en kan een half uur springen.
Wij wonen buitenaf,de kinderen die hier komen, vinden het een" heel eind fietsen" daarom komen hier ook niet veel vriendjes van hem, soms gaat hij na school naar hen toe.
Van hieruit gaan ze dan ook niet "chillen" mijn zoon is een beetje een nerd, weet veel van computers en helpt de vrienden uit de computerproblemen.
Ik snap ook wel dat ze niet met Lego spelen, maar ik was benieuwd hoe het bij jullie ging?

14 hier....

maar ze springen op de trampo, klimmen in bomen in de tuin, basketballen, voetballen op straat, doen stiekem met kleinere broer en zus mee met infantiele dingen als verstopperte, jagen achter elkaar aan met de tuinslang & 100 waterballonnen bij mooi weer. Samen muziek maken als er muzikale vrienden op bezoek zijn. De diabolo is bij vlagen ook heel populair trouwens. En ja, ook genoeg gamen, PC, huiswerk of gewoon gehang.

Maar ze zijn best veel buiten eigenlijk...valt me niks tegen!

Maylise

Maylise

20-05-2011 om 22:11

Hier

Hier thuis gaan mijn een na jongste zoon en zijn vrienden vooral gamen of naar films kijken. Verder samen huiswerk maken en ze werken aan projecten voor school en dergelijke. Daarnaast heeft een paar vrienden met wie hij schaakt en een ander vrienden groepje met wie hij poker speelt en een groepje waarmee hij Dungeons & Dragons speelt. Sowieso vind hij spellen wel leuk dus ook regelmatig komen er allerlei ingewikkelde strategische spellen tevoorschijn als de vrienden hier zijn.

Buitenshuis gaan ze skaten, mountainbiken, kajakken, fietsen, bodyboarden, tennissen, naar de bioscoop, roller hockey spelen op straat, basketballen, honkbal spelen in het park. Van alles in elk geval.

Mijn dochter en haar vriendinnen gaan hier thuis gamen, karaoke zingen, muziek maken, elkaar opmaken, eindeloos praten over van alles, achter de computer en dan chatten met anderen en onderwijl roddelen over de laatste ontwikkelingen in het liefdesleven van klasgenoten, films kijken of series, huiswerk maken en soms gaan ze ook opeens nog weer eens knutselen of een spelletje spelen.

Buitenshuis gaan mijn dochter en haar vriendinnen naar het strand, het zwembad, het winkelcentrum, de bioscoop, de manege, tennissen, badminton spelen in het park, skaten.

Simone G

Simone G

21-05-2011 om 17:26

Gezegend....

Jullie zijn echt gezegend met kinderen die zoveel actief zijn buiten en zoveel vrienden hebben. Wij wonen in een piepklein dorp, op de basisschool zat hij maar met 1 jongen in de klas waar hij niet echt een klik mee heeft. Nu moet hij nog nieuwe vrienden maken op het VO. Voor die nieuwe vrienden is het 6 km. fietsen om hier te komen, dus word niet vaak gedaan. Hij heeft wel veel contact met ze via msn e.d.... vandaar dat ze dan ook zoveel achter de comp. zitten. Maar zijn die jongens hier, dan is het weer alleen maar die computer.... Het zullen de omstandigheden ook wel zijn... maar bedankt voor jullie info..

Masha

Masha

21-05-2011 om 18:01

Ja ver

Ik denk inderdaad dat de afstand het hem doet. Zoon zit op een school 4km verderop. In zijn klas zitten toevallig geen dorpsgenoten, ja alleen meisjes, maar de jongens komen uit de plaats waar de school staat of juist weer de andere kant op een paar km. Ik kan me dan best voorstellen dat afspreken weer wat gedoe oplevert. Je moet toch weer helemaal terug, en er moet ook nog ergens huiswerk gemaakt worden. Zoon komt hier dus eigenlijk altijd alleen naar huis maar heeft daar geen problemen mee. Ik denk dat het straks, zodra ze brommertjes hebben allemaal wat makkelijker gaat, ik ziet dat met mijn oudste, dan ga je gewoon makkelijker even een plaats verderop op bezoek.

Yura

Yura

22-05-2011 om 10:22

Gezegend

Ja dat is wel zo denk ik. Overigens is dat ook wel de reden dat we wonen waar we wonen, altijd vriendjes in de buurt. Bij zoons middelbare school is het ook wel zo dat ze kinderen uit hetzelfde dorp bij elkaar in de klas doen, hij moet iets van 3 km fietsen. Misschien als straks na de brugklas de boel uit elkaar gaat het wel anders wordt. De kinderen uit ons dorp zitten voor havo/vwo niveau over 2 klassen verdeeld nu. Van zoons vriendenclubje (stuk of 15) gaan er maar 3 (inc zoon) naar het vwo, ze zien elkaar dan ook minder op school, omdat elke afdeling een eigen vleugel heeft. De brugklas heeft ook een eigen vleugel, vandaar dat ze elkaar allemaal nog zoveel zien, ook als ze op een ander niveau brugklas zitten.

Arawen

Arawen

26-05-2011 om 13:23

Inderdaad

Ook mijn oudste zoon, inmiddels 17, zat als enige een eind verderop op de middelbare school. De eerste (brugklas) zomer viel het me al op dat er geen vriendjes meer voor hem aan de deur stonden.. afspraken maken met klasgenoten is dan inderdaad lastig vanwege de afstand. Gelukkig ging hij toen nog wel 'buiten spelen', met zijn kleine broertje als excuus, en zat met broertje en diens vriendjes in de lokale zandbak. De 'zin' overwon het nog van de schaamte, omdat hij daar toch eigenlijk te groot voor was..
In de loop van de jaren werd dat minder. Inderdaad, steeds meer boven op zijn kamer achter de PC. En als er een vriend langs komt, gewoon samen boven op zijn kamer achter de PC.. Kortom, de aktiviteit wijzigt niet, of je nou alleen bent of met z'n 2-en (of meer). Buiten rondrennen met broertje (inmiddels 11, groep 7) en diens vriendjes is natuurlijk volledig 'not done', hoewel ik hem nog steeds wel eens verlangend zie kijken als broer gillend door de straat rent met zijn waterpistool op een warme zomeravond..
Zijn vrije tijd wordt nu gelukkig ook voor een stuk opgevuld door de bijbaan (vakken vullen in de supermarkt). Ben ik blij mee, ook vanwege de nieuwe sociale contacten (meer in de buurt) die hij daarmee op doet. Ondertussen is hij zo ver dat hij wel eens met een stel naar de bios gaat of zo, maar veel meer gebeurd er nog niet.
Is ook gemakkelijker voor meisjes denk ik. Wij gingen als tieners vroeger samen de stad in; nieuwe lipstick zoeken of zo... zoon verzucht wel eens dat hij helemaaaal niet weet wat hij met een vriend zou moeten doen..

Maylise

Maylise

26-05-2011 om 15:25

Locatie

Locatie speelt vast een grote rol. Wij wonen redelijk centraal en veel OV in de buurt dus ze kunnen makkelijk over al heen. Mijn 16jarige heeft trouwens zo rond zijn 13de/14de een periode gehad met weinig uitstapjes buiten de deur en weinig vrienden. Hij had daar blijkbaar niet zo'n behoefte aan. Zat ook wat met zichzelf in de weg en zo. Nu is dat helemaal omgeslagen. Hij is actief op school (schoolkrant, klassenraad, schaakclub, rollerhockey) en daarbuiten heeft hij ook vrienden. Hij volgt nu guitaar lessen. Speelt tennis en via dat heeft ook veel vrienden ontmoet. Toen we hier bijna een jaar geleden kwamen wonen heeft hij via internet een clubje Dungeons & Dragons spelers gezocht waarmee hij nu afspreekt. Een jongen hier uit de buurt schaakt ook en via die jongen heeft hij weer andere jongens ontmoet die pokeren. Dat vond hij ook leuk dus daar heeft hij zich in verdiept.
Met zijn schoolvrienden gaat hij naar het strand en de bioscoop en dat soort dingen.
Echt zo anders dan rond zijn 14de toen hij veel meer thuis zat. Hij toont nu veel meer initiatief en is ook in meer verschillende dingen geinteresseerd.

Het kan dus ook best maar een fase zijn. Het is lastig als ze kinderlijke dingen niet zo leuk meer vinden en daar nog niet echt een alternatief voor hebben gevonden.

Simone G

Simone G

26-05-2011 om 18:30

Oke

Ik vind het prettig om herkenning te lezen, ik hoor altijd maar alleen hoe aktief en populair andere kinderen zijn.
Ik snap ook wel dat ze niet zo goed weten wat de jongens met elkaar moeten op die leeftijd. Hij tennist ook, en tijdens de competitie en training heeft hij wel een leuk contact, maar niet buiten de tennis. Ik heb ook wel het idee dat ze op die leeftijd ook sociaal onhandig zijn, dat zal hopelijk over een paar jaar beter worden.
Hij is nu naar een klasseavond, maar inderdaad alleen fietsen, terwijl de rest met een groepje komt. Ik wou hem weg brengen... maar dat was ook zooooo fout! Voorlopig zal de computer dan nog wel een grote vriend van deze leeftijd blijven, maar ik houd wel de vinger aan de pols.
Bedankt voor jullie ervaringen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.