Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Stelen

Beste , mijn kleindochter steelt bij mij...! Wat kan of moet ik doen?
Met haar praten heeft geen zin want ze zegt : ik heb dat niet gedaan.
Ik heb haar nog niet kunnen betrappen maar weet dat ze mij besteelt..
Moet ik dit doorgeven aan de politie?
Haar ouders zijn gescheiden en als ik dit tegen mijn zoon zeg zegt hij die doet dat niet en dan zie ik hem in geen maanden terug.
Mijn schoondochter besteedde mij vroeger ook dus daar kan ik het zeker niet aan kwijt!
Dit probleem hadden de leerkrachten al ondervonden in de lagere school maar daar is nooit op ingaan!

tante Sidonia

tante Sidonia

03-01-2018 om 17:27

zorg

in elk geval dat het niet weer kan gebeuren. Ik weet niet wat ze steelt, maar zorg dat ze er niet bij kan en dat je in de buurt bent, of de spullen waar het om gaat achter slot en grendel liggen.
Hoe oud is zij?
Nee, lijkt me niet handig om haar aan te geven, tenzij je alle verhoudingen graag op scherp wil zetten.
Is het echt zo moeilijk met ouders te bespreken, dan zou ik dat gewoon maar niet doen en zorgen dat je jezelf ertegen wapent.

Loontje

Loontje

04-01-2018 om 10:40

lastig voor U

Ik zou het niet meteen bij de politie aangegeven. Heb je haar al gevraagd waarom zijn geld van jou wegneemt ipv vragen of ze geld van je wegneemt?

Misschien heeft ze voor haar gevoel te weinig zakgeld, misschien wordt ze gedwongen iemand geld te geven? Kortom ga het gesprek met haar aan en vraag waarom ze geld van je pakt en dat het je verdrietig maakt dat ze erover liegt als ze ontkent.

Zorg er daarnaast voor dat er nergens geld en sierraden liggen.

Sta open en toon begrip, vanuit deze basis bereik je meer dan een welles nietes spel

Denk je aan kleptomanie?

Door de toevoeging van de laatste twee regels, vraag ik mij af of je vreest dat hier sprake is van kleptomanie. Een stoornis waar weinig aan te doen is en zo te lezen, een mate van erfelijkheid met zich mee brengt. Of vraag je je af of ze dit van haar moeder heeft 'geleerd'.
Zie link.

Het enige wat je kan doen, is je spullen goed bewaren. Het is niet duidelijk hoe oud ze is, maar kan je ook met haar buitenshuis afspreken. Dus samen gezellig een bakkie doen bij een bekende vlaaienwinkel zodat je elkaar toch blijft zien.

Oorzaak verzamelwoede

Dwangmatig verzamelen kan al op jonge leeftijd beginnen. Vaak uiten de eerste symptomen zich tussen het 11e en 15e jaar. Achteraf rapporteren mensen vaak een traumatische gebeurtenis als begin van de verzamelwoede. Als kind gepest worden omdat je armer bent dan andere kinderen, kan bijvoorbeeld een oorzaak zijn.

Een opvallende eigenschap van mensen met deze stoornis is besluiteloosheid. De stoornis is deels erfelijk: ongeveer de helft van de mensen die extreem verzamelen, heeft een familielid die dit ook doet.

https://www.psycholoog.nl/klachten/verzamelwoede-extreem-verzamelen/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.