Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Simone

Simone

09-04-2019 om 21:45

Stoelverhoging in buitenland

Dag ouders,
Wij gaan in de Mei vakantie met het gezin op vakantie voor twee weken in Duitsland. Nu heb ik vernomen dat kinderen onder de 1.50 in Duitlsland nog in een stoelverhoging moeten tijdens het auto rijden. Nu is het zo dat mij 12 jarige dochter 1.45 is en in Nederland zonder stoelverhoging in de auto mag maar blijkbaar in Duitsland wel.
Dit is voor haar echt geen pretje al helemaal niet omdat haar tweeling zus die 1.55 is dus niet op een stoelverhoging hoeft. Nu vind mijn man dat ze gewoon in de stoelverhoging moet omdat hij geen zin heeft in een bezoekje van de Duitse politie.
Weet iemand of ze echt zo streng zijn in Duitsland of zouden wij onze dochter ook gewoon zonder stoelverhoging kunnen laten gaan. Want dit verpest wel een beetje haar vakantie omdat ze het echt niet ziet zitten.

Pirata

Pirata

09-04-2019 om 21:51

echt?

Is dat zo? Nou, dan ben ik al jaren in overtreding geweest...

Simone

Simone

09-04-2019 om 21:55

Pirata

Ja het schijnt van wel.
Blijkbaar is dat de standaard europese richtlijn en heeft Nederland hier een uitzonderings regel voor gemaakt.
Ik was eerst ook verbaast aangezien het verschil tussen Nederland en Duitsland gewoon 15 cm in lengte is. Doen wij het dan in Nederland zo fout met de veiligheid of zijn ze in het buitenland te beschermend.

Overal in Europa.

Alleen in Nederland niet, hier moeten kinderen tot 1.35m, in een speciaal zitje, in de rest van Europa ligt die grens op 1.50m.
Je kunt niet zeggen of de Duitse politie streng is of niet, het is maar net welke agent je treft, zoals overal.

Pirata

Pirata

09-04-2019 om 22:07

nooit geweten

Weer iets geleerd...
Gelukkig is de jongste nu net de 1.50 gepasseerd!
Maar we zijn hier nog nooit, waar dan ook, voor aangehouden.

Wij doen het fout.

Onder de 1.50m.zit de gordel strak tegen- en langs je nek. Zelfs nog met een zitverhoger. In de achtbaan in de Efteling is het met banden over de schouders een stuk veiliger.

Sandra

Sandra

09-04-2019 om 22:26

Geen keuze

Waarom geef je een twaalfjarige de mogelijkheid om hier moeilijk over te doen? De wet in Duitsland is nou eenmaal zo, zij gaat dus op die stoelverhoger. Ik zou hier niet eens over discussiëren, maar mededelen. Het is namelijk een zinloze discussie omdat zij haar zin niet kan krijgen. Twaalfjarigen hebben soms gewoon te luisteren naar wat moet.
Over dingen die niet wettelijk zijn vastgelegd mogen mijn kinderen zelf beslissen, maar dit zou bij mij geen discussiepunt zijn.

Flavia

Flavia

09-04-2019 om 23:01

ANWB

De ANWB heeft de regels overzichtelijk op hun website staan.

Voor mij ook geen punt van discussie, dochter heeft ook in NL tot ze 1m50 was op de verhoger gezeten, bij voorkeur ook nog achterin de auto omdat dit de veiligste plek is. Ook haar vriendinnen gingen zonder morren op de verhoger.

Het is dat het er niet is maar het liefst zou ik al mijn meerijden achterstevoren vervoeren, ook de volwassen, het is veiliger.

veiligheid

Veiligheid lijkt mij een betere motivatie om iets te doen dan angst voor de Duitse politie. De wet is de wet dat lijkt mij dus geen discussie.

Verzekering

Als je het niet doet en er komt een ongeluk, dan krijg je problemen met je verzekering. Dat lijkt mij vervelender dan een bezoekje van de politie.
Enneh... je moet er niet zo zwaar aan tillen dat die ene tweeling wat kleiner is dan die andere. Tweelingen zijn toevallig op dezelfde dag geboren, maar zijn verder ieder een eigen ik.

Vogel

Vogel

10-04-2019 om 14:28

Nou nou

'Dit verpest haar vakantie...'
Dat kiest ze dan zelf. Hup, op die stoelverhoger. Het is nou ook weer niet dat ze de hele vakantie met dat ding rond moet zeulen, ze heeft er net zo veel last van als ze zelf wil. Een mooie les.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.